سایت مجله فرهنگی وبلایت

اینجا دنیای ماست؛ سراسر محتوای واقعی، برای تجربه یک زندگی بهتر!

وبلایت

حسینیه جاجرمی بجنورد

ویدئو

پلو مخلوط

پادکست

معمار

کتابه

کتاب برگه اضافه منصور ظابطیان

زندگی ایرانی

همایون شجریان

همسایه های وبلایت

چایخانه

کلیک کن، یه استکان چای بِخر

یه نقالی گوش کن!
چایخانه

رویدادهای فرهنگی هفته

تحلیل رادیویی
چایخانه

گفتگوی اهالی علم و اندیشه

ایران، تاریخ، تمدن
گنجینه آیین های ایرانی
گنجینه آیین های ایرانی

آیین های ایرانی

همه مطالب

بعدی مطلب بعدی مجله فرهنگی وبلایت
قبلی مطلب قبلی مجله فرهنگی وبلایت
  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    اعتکاف

    پنجره های تازه ، روز های سپید

    بین ۳۶۵ روز خدا، هر سال سه روز است که اسمش ایام البیض است؛ روزهای سپید. فرصتی برای اینکه خانه تکانی کنی تزکیه کنی جان و دلت را. تزکیه یعنی پاکیزه کردن این وقت سال که می رسد اگر ساکن شهری دود گرفته باشی، پنجره های کوچه و محله یک شکل دیگریست. ساکنین آپارتمان های […]

  • شنبه 09 اسفند 1399

    سبزه سبزم، ریشه دارم؛ درباره رسم سبزه انداختن

    سبزه سبز کردن یا سبزه انداختن یکی از مجموعه رسم های نوروز در فرهنگ ایران است. این رسم در فهرست یکی از هزاران میراث ناملموس فرهنگی ایران قرار گرفته. درباره پیشینه سبزه عید، اینکه سبزه عیدِ هزارسال قبل چه شکلی بوده و چه تاثیری بر اقتصاد خانواده ایرانی داشته، موضوع این متن است.

  • پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

    جشن عروسی

    ماجرای یک جشن عروسی باشکوه

    جشن عروسی از مهمترین اتفاق های زندگی  یک زوج است. هرکسی بسته به سلیقه اش مراسم عروسی را جوری برگزار می کند. یکی در تالارهای عقد و عروسی گران قیمت، یکی هم با طراحی کارت دعوت و ارسال آن به مهمانان برای شرکت در یک عروسی با شکوه . مثل این دعوت نامه که در مجله فرهنگی وبلایت می خوانید.

  • چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399

    نوروز

    نوروز، نه فقط آغاز سال نو که جشن ملی ایرانی است

    نوروز، جشن ملی ایرانی است. جشن ملی در سایر کشورهای جهان به طور معمول روز استقلال آنهاست. در تاریخ مستعمرات، وضعیت ایران با بقیه کشورها فرق دارد. نوروز از قدیمی ترین میراث در فرهنگ ایرانی است. نوروز، جشن آغاز بهار است. از قدیمی ترین میراث ایرانی در مجله فرهنگی وبلایت بیشتر بخوانید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا

    ریشه های فرهنگی و فلسفه خوراکی های شب یلدا در ایران

    بر اساس باور پیشینیان، شب یلدا زمانی است که فرشته بدی ها که ملقب به اهریمن است بر فرشته خوبی ها که امشاسپندان لقب گرفته است غلبه می کند و به این شکل از فردای آن، خورشید دوباره زاده می شود و روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند. شب یلدا، مملو […]

  • جمعه 10 مرداد 1399

    عید قربان به شهرهای ایران سفر کنید

    عید قربان از اعیاد بزرگ اسلامی است. از رسوم این عید قربانی کردن است که در آئین های ایرانی هزاران سال پیشینه دارد. هر شهر ایران بسته به سکونت اقوام مختلف قربان را ویژه برگزار میکنند. با مجله فرهنگی وبلایت باشید تا از رسم عید قربان در شهرهای مختلف ایران باخبر شوید. این قسمت به مناطق ترکمن نشین سفر می کنیم از قربان شور می خوانیم و رسم تاب بازی.

  • سه شنبه 02 اسفند 1401

    آداب و رسوم پیشواز رمضان

    آداب و رسوم پیشواز ماه رمضان در فرهنگ ایران

    ماه رمضان را آغازی است و پایانی؛ اما فقط این سی روز یا بیست و نه روز نیست. برای مردم ایران، رمضان به قدری عزیز است که از پانزده روز قبل، یعنی از فردای جشن نیمه شعبان به استقبالش می روند. به اصطلاح فرهنگ روزه به پیشواز رمضان می روند. پیشوازی که آداب و ادب […]

  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

    زنان ورزنه

    کویر ورزنه و فرهنگ سپیدپوشی

    ورزنه شهری تاریخی و توریستی است که در قلب استان اصفهان قرار دارید. کویر ورزنه، زیباترین کویر مرکزی ایران است. گردشگران ورزنه را به تپه های شنی می شناسند اما اهالی این منطقه رسمی دارد که در جاهای دیگر ایران کمتر دیده می شوند. زنان ورزنه سپید پوش اند. برای آشنایی با کویر ورزنه و فرهنگ سپید پوشی این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت را ببینید.

  • پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

    کیسه برکت ، رسم ۲۷ رمضان در ایران

    دوخت کیسه برکت در ۲۷ ماه رمضان از آداب و رسوم رمضان در مناطق مختلف ایران است که  هنوز هم در همدان، اصفهان، دامغان، آذربایجان شرقی و … اجرا می شود. از این رسم جالب در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • جمعه 02 خرداد 1399

    سنت وقف

    سنت وقف؛ ارثیه عمومی که به شما رسیده

    وقف از سنت های دیرپا در ایران و البته جهان است. در فرهنگ ایرانی، سنت وقف به صورت فرهنگ عمومی درآمده و بسیاری از ابنیه و حمام و مدرسه های قدیمی از همین بخش ها در وقف است. در حقیقت وقف ارثیه عمومی است. در مجله فرهنگی وبلایت از آئین های ایرانی بدانید.

  • چهارشنبه 23 مهر 1399

    شله زرد نذری صفر

    داستان شله زرد نذری بیست و هشت صفر

    غذاهای نذری بیست و هشتم صفر در مناطق مختلف ایران متنوع است. شله زرد، شله مشهدی، حلیم نذری از مهمترین غذاهای نذری ماه صفر است. در بخش آئین های ایرانی و دین مجله فرهنگی وبلایت داستانی با مضمون نذری بیست و هشت صفر به روایت لیلا صادق محمدی بخوانید.

  • یکشنبه 04 خرداد 1399

    عید فطر

    آداب و رسوم عید سعید فطر در ایران

    آداب و رسوم عید سعید فطر در ایران، همزمان با حلول ماه شوال و استهلال برپا می شود. در کنار آئین های دینی که مهترین آن اقامه فریضه نماز صبح عید فطر است رسم هایی هست که بسته به شهر و فرهنگ هر منطقه ای پررنگ تر و یا اختصاصی برگزار می شود. در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت از رسوم عید فطر در ایران می گوییم.

  • چهارشنبه 25 تیر 1399

    سندباد

    سندباد بحری ، بندر سحرآمیز سیراف و آهنگ هله مالی

    سندباد بحری و داستان‌های هزار و یک شب از دل برخی از افسانه‌ سرایی های دوره ساسانی و برخی از سفرنامه‌های بازرگانان ایرانی در قرن‌های اولیه اسلام برگرفته شده. بعدها به واسطه تجارت بصره و سیراف با کشورهای هند و چین و شروع ادبیات جدید، داستان‌هایی در آمیزش با فرهنگ عرب، در دل هزار و یک شب جای گرفتند.

  • یکشنبه 31 فروردین 1399

    روزه کله گنجشکی

    روزه کله گنجشکی و آب قنات که روزه ها را کامل می کرد

    روزه کله گنجشکی یا روزه های پیوندی از رسوم ماه رمضان در فرهنگ ایرانی برای آموزش روزه داری به کودکان است. برای قدیمی ها هم مهم بوده که روزه اولی ها چطور روزه بگیرند؟ یا تشویق کودکان به روزه داری از چه راهی باشد: آب قنات روزه هایت را کامل می کند. آب قنات روزه هایت را کامل می کند یکی از جمله های زیبایی است که به بچه هایی که روزه پیوندی می گرفتند گفته می شد.  در مجله فرهنگی وبلایت از آنچه لازم است درباره روزه کله گنجشکی بدانید بخوانید

  • دوشنبه 08 اردیبهشت 1399

    رمضان

    آئین های سنتی ماه رمضان در گیلان

    مثل همه جای ایران، گیلانی ها در ماه رمضان برای خودشان آداب و رسومی دارند. قدمت گیلان آداب و رسوم ماه رمضان در گیلان مثل خود رمضان قدمت دارد.
    آئین های سنتی ماه رمضان در گیلان به فرهنگ مردم این خطه سبز پوش گره خورده. مُسن ترها می گویند آداب و رسوم خاص رمضان در منطقه ما کم نیست.تا جایی که یادمان هست، تنها استقبال از رمضان، هشت آئین ویژه داشتیم. که حالا به جز از دو سه تای آن اثری نمانده.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    قصه های شب یلدا

    معرفی قصه های شب یلدا برای کودکان و تاثیرات تربیتی آن

    چرا قصه گویی شب یلدا، یک سنت پسندیده است؟! قصه گویی در شب یلدا بی دلیل نبوده و در گذشته ها که خانواده ارزش بیشتری داشت و بنیاد صمیمی تری بود، کودکان نیز مورد توجه ویژه ای بودند و یکی از آداب و رسوم شب یلدا به کودکان مربوط میشد. داستان اساسا یکی از بهترین […]

  • پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

    فانوس رمضان

    فانوس های روشن رمضان در ایران و جهان

    فانوس های روشن رمضان در ایران و جهان نماد جهانی روزه و روزه داری است. اما فانوس به عنوان یکی از معدود ابزار روشنی برای ایرانیان هم در مراسم و آئین های مذهبی نقش ویژه خود را داشته . در ایران هم وقتی رمضان به نیمه می رسید ؛ سالروز ولایت امام حسن علیه السلام که می شد، کوچه ها پر می شد از بچه های فانوس به دست. از داستان فانوس رمضان در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید. وبلایت، گنجینه آئین های ایرانی است.

  • چهارشنبه 09 آذر 1401

    جشن آذرگان

    جشن آذرگان و آداب و رسوم ایرانیان باستان

    ایرانیان باستان، ۹ ام هر ماه را به عنوان آذر روز می شناختند و در آن روز نیایش های مخصوصی داشتند. آتش نیایش که پنجمین نیایش از پنج نیایش خرده اوستا به حساب می آید در آذر روزها خوانده می شود.

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401

    خواهرخواندگی ؛ پیوند سیاسی فرهنگی بین شهرهایی که شهردار های باهوش دارند!

    خواهرخواندگی یک قرارداد فرهنگی ست که دو شهر متعهد می شوند تا دو خواهر در رشد فرهنگی ،اقتصادی ، آموزش و ورزش ، بهداشت و سلامت ، گردشگری و محیط زیس به یکدیگر کمک کنند. اولین نشان خواهر خواندگی ، نام گذاری متقابل دو خیابان از هر شهر ، به نام  هم است در مجموع شهرهای کره ی زمین ، در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ خواهر خوانده دارند.

  • پنجشنبه 15 دی 1401

    روز جهانی خط بریل

    روز جهانی خط بریل؛ درفشی که یک نفر را کور کرد و چشم بقیه را روشن!

    روز جهانی بریل برای یادبود جامعه نابینایان و روشندلال است. داستان خط بریل از یک اتفاق تلخ شروع شد و حالا جهانی شده.

  • یکشنبه 08 تیر 1399

    آثار ملی ایران

    آثار ملی ایران ؛ ملی پوشان تاریخی ایران

    آثار ملی ایران، میراث پدری همه ایرانیان است.مثل سلیمان تپه که اولین اثر ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی است.ثبت آثار تاریخی و میراث فرهنگی ناملموس شرایط خاصی دارد. در بین آثار ثبت شده برخی از گزند تخریب در امان نمانده اند مثل ارگ بم یا عمارت نظامیه. وبلایت جایی است برای پرداختن به تک تک این آثار.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    کوچه آشتی کنان و مدیریت شهری

    رسم بود وقتی دو نفر را می خواستند آشتی دهند، مسیرشان را به سمت این کوچه ها می کشیدند. تنگی کوچه و نبودِ راه پیش و پس ، حریف غرورشان می شد؛ دو نفر ، رو در رو  می شدند.
    سلام و علیکی بود . در تنگی کوچه ها گیر می کردند به هم و همین آغازی می شد برای یک لبخند. رد که می شدند از هم ، کدورت های قبلی رد شده بود.

  • جمعه 30 دی 1401

    مسجد نصیر الملک

    مسجد نصیر الملک؛ صورتی ترین مسجد دنیا

    از قدیم گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن؛ داستان مسجد نصیرالملک یا همان صورتی هم از این جنس است.درباره اینکه معماری مسجد تاریخی نصیرالملک چرا این قدر جذاب است و صاحب آن چه کسی بوده بخوانید.

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    برند حلال

    برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید

    برند حلال روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی به چشم تان خورده است.می دانید این کلمه چه کاربرد و مفهومی دارد و چه تمایز و تفاوتی با بقیه محصولات دارد؟
    در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت آمده است. چیستی برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید، بخوانید.

  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

    زباله ها

    چرا یارانه دو ماه خود را برای زباله ها هزینه می کنی؟

    آمارهایی که در دو سه سال اخیر منتشر شده ، می گوید : در تهران روزانه حدود یک و نیم میلیارد تومان صرف جمع آوری زباله ها می شود!!
    به عبارت جالب تر ، هر تهرانی ، سالانه ، یارانه یک ماهش را صرف جمع آوری زباله های خود می کند!
    حالا جالب تر آنجاست که گویا چیزی حدود همین مبلغ ، اندکی بیشتر یا کمتر هم ، صرف تفکیک زباله های خشک و تر می شود!
    یعنی شاید ما در طول یک سال ، دو ماه یارانه خود را در ازای جمع آوری و تفکیک زباله هایمان پرداخت می کنیم!

  • جمعه 13 تیر 1399

    این باغ ایرانی معجزه ای در دل کویر است

    باغ شاهزاده ماهان ، بزرگ ترین و زیباترین باغ ایرانی و از آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو است. می گویند این باغ ایرانی شبیه بهشت است؛ فضایی جذاب با معماری ایرانی. در مجله فرهنگی وبلایت با تاریخچه باغ شاهزاده و جاذبه های آن آشنا شوید.

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    ویتامین ها

    ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم

    ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند روزانه در غذاهای مصرف روزانه به آنها نیاز داریم. اینکه حداقل نیاز یک فرد بالغ چقدر است و چرا این میلی گرمی های مفید مهم است در متن ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم گفته شده است. در سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ غذا و سلامتی بخوانید.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    قورمه سبزی، غذای ایرانی یا افغانستانی؟

    می گویند ذائقه ایرانی ها به سمت ترشی و شوری متمایل است و در بین غذاها ، قورمه سبزی سمبل ذائقه ایرانی.احتمالا به خاطر همین، انقدر جا افتاده که حداقل از صد سال قبل تا به امروز، دستور پختش هیچ تغییری نکرده! قورمه سبزی به نوعی غذای ملی ایرانی به حساب می آید.طرز تهیه قورمه سبزی را هر بانوی ایرانی می داند و طعم و مزه اش با ذائقه ایرانی ها جور است.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    مسجد نائین

    مسجد جامع نائین؛ ۱۲۰۰ سال، رکوع و سجود و حمد و ثنا

    اگر می خواهید با یکی از اولین مساجد ساخته شده در ایران آشنا شوید، مسجد جامع نائین را ببینید. نائین شهری کویری و داغ با مسجدی که در طول ۱۲۰۰ سال، علاوه بر اهالی شهر از مسافران غریبه زیادی پذیرایی کرده است. مسجدی که ۱۲ قرن سِن دارد مسافرانی که خسته از راه دراز با […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    الگوی مصرف و مدیریت آب و فاضلاب ، بحرانی است.

    آمار ها می گوید: در یکی از استان های کوچک کشور،بطور میانگین هر فرد در یک روز، ۲۰۰ لیتر آب مصرف میکند!! از این ۲۰۰ لیتر، ۴ تا ۵ لیتر مصرف شرب دارد؛ و به دلیل نداشتن زیرساخت های مورد نیاز آب و فاضلاب کشور، همه ۲۰۰ لیتر آب مصرفی باید تا استاندارد مصرف شرب […]

  • جمعه 23 دی 1401

    پلو مخلوط

    آموزش آشپزی، پلو مخلوط در وبلایت

      پلو یکی از رایج ترین روش های پخت برنج توی ایرانه که معمولا با خورشت سرو میشه اما پلوی مخلوط، خودش یک غذای کامله می تونید با ماست یا سبزی خوردن نوش جان کنید😋 بریم با هم پلوی مخلوط بپزیم تا توی این هوای سرد 🌧 عطرش خونه رو پر کنه 🥣 موادی که […]

  • چهارشنبه 16 آذر 1401

    بازارهای قدیمی ؛ شما هم اینجا خاطرات مشترک دارید

    بازارهای قدیمی ایران از میراث فرهنگی این سرزمین است.بازار کلمه ای فارسی است؛ به معنی مکان تعیین قیمت. وقعیت بازارهای ایران معمولا در نزدیکی دروازه مهم شهر یا مسیرهای اصلی  قرار داشته. با فهرست بازارهای سنتی ایران در این متن آشنا شوید.

  • جمعه 13 تیر 1399

    حرم امام رضا

    ۵ روایت درباره مشهد و بارگاه مُنیرش

    درباره مشهد کمتر ایرانی ای است که نداند. حرم امام رضا از نقاط محبوب مشهد است و زیارت امام هشتم از آئین های ایرانی است. از تاریخچه مشهد، دوره های تاریخی ساخت حرم ، ضریح مطهر، گنبد و مناره های حرم و سقاخانه صحن انقلاب در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399

    بازار وکیل شیراز ، آیینه تاریخ و معماری ایران که فراموش شده!

    بازار وکیل شیراز از بازارهای قدیمی ایران است. یادگاری زیبا از معماری ایرانی که از کریمخان زند برایمان به ارث رسیده. این روزها سقف بازار وکیل شیراز در حال ریزش است. اما کسی به فکرش نیست. قصه بازار وکیل شیراز، وکیل بی وکیل را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید

  • سه شنبه 02 اردیبهشت 1399

    عودلاجان و بانکی که دیزی و چای قند پهلو می فروشد

    عودلاجان یکی از مناطق قدیمی تهران است. مجموعه خانه های قدیمی، بازار عودلاجان و بخش های دیدنی آن روزانه ده ها نفر را برای عودلاجان گردی به این محله می کشاند. در عودلاجان قدیمی ترین بانک ایران به مشتری ها دیزی و چای می فروشد. قصه عودلاجان را در مجله فرهنگی وبلایت دنبال کنید.

زندگی ایرانی

ایرانگردی

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

    مدیریت بودجه خانواده

    مدیریت بودجه خانواده و نکات کاربردی آن

    مدیریت بودجه خانواده و نحوه صحیح بهینه کردن آن از دغدغه های هر خانواده ای است. به عبارتی دیگر همان حساب دخل و خرج را داشتن برای اینکه بتوانیم مدیریت خوبی روی درآمدمان داشته باشیم بهتر است چند نکته را رعایت کنیم البته این نکات بیشتر برای اون دسته از افرادی است که در سازمانی مشغول به کارند و حقوق ثابت ماهیانه دارند معمولا قسمت اعظمی از در آمد ما صرف امور روز مره مثل اجاره خانه ، قسط ها ، خورد و خوراک و پوشاک می شود

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    تغذیه در گرمازدگی و ۱۱ خوراکی که جلوی گرما را می گیرد

    تغذیه در گرمازدگی راه حل کلیدی این مشکل است.یرای جلوگیری از گرمازدگی این ۱۱ خوراکی منوی پیشنهادی اختصاصی سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت است که برای شما و از آخرین منابع پژوهشی روز. پیشنهادهایی که جلوی گرمازدگی تابستان و گرمای شدید را می گیرد و بدنتان را خنک نگه می دارد برای جنگیدن با این فصل زیبا و گرمایش. 

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    قضاوت

    زود قضاوت نکنیم…

    ماجراهای ما و آقای قضاوت می گویند برداشت ما آدمها از هم در ۷ ثانیه ی اولین برخوردمان شکل می گیرد. یعنی اگر در هفت ثانیه اول کسی را پسندیدی ، پسندیدی ! می گویند برداشت ما آدمها از هم در ۷ ثانیه ی اولین برخوردمان شکل می گیرد.یعنی اگر در هفت ثانیه اول کسی […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    میراث پدر

    پدر سنگ بنا و رکن اصلی یک خانه است می توان به شانه های مردانه اش تکیه کرد به دست های بزرگش ، که سایه می شود بر سرت واژه ی مشترکی بر زبان کودکان دنیا ؛ بابا پدر ؛ چه بخواهی ، چه نخواهی ، خودش را مسئول می داند در برابر کانون خانواده […]

  • شنبه 20 اردیبهشت 1399

    تربیت کودک و آینده ای که از آن می ترسیم

    به دنیا آمدن نوزاد در یک خانواده، جذاب و شیرین است. فرزند دار شدن، آرزوی خیلی از زوج های جوان است و  قدم نورسیده ، رحمت و روزی خدا را با خودش میاورد اعتقاد قلبی خیلی از ایرانی هاست. اما اینکه کودک مان در سال های بعد، چه کارهایی بکند و نکند نگرانی و دغدغه اش کم نیست. در صفحاتی از مجله فرهنگی وبلایت، مفاهیم و مشکلاتی که با آن درگیر هستیم را در قالبداستان روایت می کنیم. متن کوتاه زیر از تربیت کودک و آینده ای که از آن می ترسیم می گوید.

  • جمعه 02 خرداد 1399

    زندان بدون دیوار

    کیفیت زندگی در یک زندان بدون دیوار

    کیفیت زندگی از شاخص های سنجش رفاه و خوشبختی جوامع است. اما آزمایش اجتماعی زیر خیلی از شاخص های این مفهوم را زیر سوال می برد. روایت کیفیت زندگی در یک زندان بدون دیوار را در صفحه اخلاق ایرانی مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399

    پیاز

    راه حل مسئله گرانی پیاز در خانه ماست

    قیمت پیاز هرچند وقت یک بار مشکل خریدار بازار پیاز است. اما راه حل مسئله گرانی پیاز در خانه ماست. به سادگی می توانید در روزهایی که پیاز گران می شود و قیمتش به سقف می چسبد خودتان دست به کار شوید حل مسئله ای که گاهی دولت و وزارت کشاورزی از حل آن عاجز است. در صفحه خانه و خانواده مجله فرهنگی وبلایت چند دقیقه برایش وقت بگذارید.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    توهم دانش

    محصول کارخانه های فرهیخته گری چیست !؟

    فرهیختگان ، فرهنگ ، تربیت ، صبر ، زندگی ، برنامه ریزی و مدیریت ، مدرک تحصیلی صبر به معنی استقامت و پایداری، برای رسیدن به هدفیه که بش اعتقاد داریم! ینی یه استراتژی طولانی برای رسیدن به هدف نهایی؛ که یکی از مهمترین ویژگیاش مدیریت زمانه! کسی که وارده محدوده صبر میشه، پیشاپیش پیروز […]

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    ملت در خطر

    ملّتِ در خطر

    خیلی از ما که نه تقریبا همه ما دنبال پیشرفتیم دنبال راهی که درآمدمان را چند برابر کنیم بهتر خرج کنیم شیک تر بپوشیم بیشتر سفر کنیم خانه لوکس تر مراسم و جشن های باشکوه تر ظاهر بهتر و سلامت تر ؛ حداقل ده پانزده سال جوان تر از سن شناسنامه ای مان . خیلی […]

  • دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

    فرهنگ کار و مصدوم های پروژه ای در ایران

    اصول ایمنی در محیط کار از نکات اولیه و مهم در فرهنگ کار است. وجود تعامل فرهنگی بین کارگر و کارفرماست به داشتن یک محیط سالم در هر پروژه ای کمک می کند. فرهنگ کار و مصدوم های پروژه ای در ایران متنی در این باره است که در صفحه کاسبی و بازار مجله فرهنگی وبلایت می خوانید.

  • سه شنبه 20 خرداد 1399

    آش رشته در فرهنگ ایرانی

    آش رشته در فرهنگ ایرانی ؛ این رشته سر دراز دارد

    در روزگاری نه خیلی قبل ، آش و نان قوت غالب ایرانی ها بود. همین کاسه های لبریز و لب سوز آش رشته که با عطر نعنا و طعم پیاز داغ و کشک در هوای سرد و بارانی مه گرفته دلبری می کند. از آش رشته در فرهنگ ایرانی بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    از رویای تحصیل تا بحران بیکاری

    درد دل یکی از فارغ التحصیلان ممتاز رشته ی موسیقی این بود : امید داریم روزی حداقل چیزی که یادمان دادند را از ما بخواهند …. در این چند سال دانسته هایمان را انبار کردیم برای روز مبادا، که هنوز نرسیده. موسیقی دانان جوان تحصیل کرده ای که هیچ کس تحویلشان نمی گیرد و مانده […]

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    فرهنگ خرید

    برنامه ریزی برای خرید را فرهنگ کنیم

    چند پیشنهاد از وبلایت برای برنامه ریزی هنگام خرید ۱-اقلام مورد نیاز را دسته بندی ، بودجه را بررسی و برای هر موزد در زمان و فصل مناسبش اقدام به خرید کنیم ۲- هیچگاه.. چند پیشنهاد از وبلایت برای برنامه ریزی هنگام خرید ۱-اقلام مورد نیاز را دسته بندی ، بودجه را بررسی و برای […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    تو کاکتوس را می شناسی؟!

    تو کاکتوس را می شناسینماد عشق استلباس سبز به تن می کندمقاومت می کندسختی می کشدگریه می کندو گاهی می خنددآری من هستم. گلدان های زیبای کاکاتوس که باز هم هوس خریدنشان به سرم زده؛ وقتی با گلدان های زیبایم از گل فروشی بیرون می آییم یادم می افتد که این بار هزارم است شانس […]

  • شنبه 13 اردیبهشت 1399

    حسادت

    حسادت و ده قدم برای خداحافظی با آن

    حسادت یک واکنش هیجانی درونی منفی است که از کودکی همراه ماست. اولین تاثیر منفی حسادت بر روابط و آداب معاشرت با اطرافیان است. درمان حسادت می تواند فرهنگ یک جامعه را به طرز چشمگیری ارتقا دهد. خیلی از اتفاقات تلخ گذشته ریشه در همین حسادت دارد. برای شناخت آن و راه های خداحافظی با آن این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت را با دقت بخوانید.

  • پنجشنبه 17 آذر 1401

    فاطمیه

    همانا کوتاهی عمر فاطمه، به بلندای قامت ظلم است…

    ندای خدا را که نمی شنیدند، اگر هم صدایی بود، بین نعره های شمشیر هایشان پنهان می شد. حمله کردند تا صدای حق را خاموش کنند، در دامنه کوه احد سنگر گرفتند. محمّد (ص) به خواستِ مردمش، زره بر تن کرد تا بیرون از شهر، با دشمنان قریشی بجنگد! او خواب دیده بود آنچه را […]

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    مکتب مصرف گرایی و دردسرهای آن

    من مصرف میکنم، پس هستم !! بعدش سرطان میگیرم، میمیرم، پس نیستم!! بودن یا نبودن ؛ اصن مسئله این نیس ؛ مسئله مصرف کردن است !! متن مکتب مصرف گرایی و دردسرهای آن در صفحه نقد اجتماعی مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ مصرف بخوانید.

  • جمعه 15 فروردین 1399

    روش صحیح شستشوی میوه و سبزیجات را بلدید؟

    میوه و سبزیجات را برای سلامتی مان می خوریم اما این خوشمزه های رنگارنگ غالبا به سموم و آفت کش آغشته اند که با یک آب گرفتن ساده از میوه و سبزیجات جدا نمی شوند. اینکه بدانیم از نظر علمی بهترین روش ضدعفونی سبزی چیست خیال مان را از این نظر راحت می کند.
    راه های ضدعفونی کردن سبزی در خانه با چند ماده ساده است که در آشپزخانه همه پیدا می شود.

مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت

تازه ترین مطالب

این مطالب را با دقت بخوانید!

تبلیغات
رادیوطور
مجله اینترنتی وبلایت

خیابان مشاهیر

در خیابان مشاهیر بسراغ شناسنامه دارهای این سرزمین می رویم
سعی مان این است؛
از اهل علم و ادب و هنر تا ورزشکاران و پهلوانان و البته دردانه های همیشه سرافراز، شهدای وطن
سری به زندگی ایشان می زنیم و در کوچه پس کوچه های خاطراتشان،
از زیست پر منفعت آن بزرگان و بزرگواران می آموزیم
خیابان مشاهیر، کوچه ها و خانه های ماندگار، بسیار دارد...

بیشتر بخوانید
استودیو فرهنگ
مجله اینترنتی وبلایت

تالار هنر

اینجا قرار است فرهنگ ایرانی را بارها و بارها جلوی دوربین بنشانیم.
فرهنگ،از گوشه های مختلف زندگی بگوید
و ما تصویرش را قاب های خوش رنگ و لعاب بگیریم.
برسانیم به رواق منظر چشم شما
استودیو فرهنگ آلبوم تصویری وبلایت است...

مجله اینترنتی وبلایت
تبلیغات