سایت مجله فرهنگی وبلایت

اینجا دنیای ماست؛ سراسر محتوای واقعی، برای تجربه یک زندگی بهتر!

وبلایت

حسینیه جاجرمی بجنورد

ویدئو

پرویز تناولی

پادکست

مکنه

کتابه

زندگی ایرانی

روزه دین یهود

همسایه های وبلایت

چایخانه

کلیک کن، یه استکان چای بِخر

یه نقالی گوش کن!
چایخانه

رویدادهای فرهنگی هفته

تحلیل رادیویی
چایخانه

گفتگوی اهالی علم و اندیشه

ایران، تاریخ، تمدن
گنجینه آیین های ایرانی
گنجینه آیین های ایرانی

آیین های ایرانی

همه مطالب

بعدی مطلب بعدی مجله فرهنگی وبلایت
قبلی مطلب قبلی مجله فرهنگی وبلایت
  • دوشنبه 26 دی 1401

    عروسی ایران

    عروسی و مراسمی که از سه تا هفت شبانه روز طول می کشید

    برای ایرانی ها در همیشه تاریخ مراسم عروسی یکی از مهمترین آیین های خانوادگی و اجتماعی بوده و به مرور زمان خرده فرهنگ های فراوانی را باعث و شامل شده است. شیوه ها و روش های فراوانی دارد مراسم و جشن عروسی در سراسر ایران. مثلا معروف است که قدیمی ها هفت شبانه روز جشن […]

  • دوشنبه 02 تیر 1399

    آئین های ایرانی ؛ کالبد شناسی یک مفهوم

    آئین های ایرانی برای ایرانی ها مهم است. از جشن های مذهبی در ایران تا جشن های محلی و آئین های ایرانی پیش از اسلام همه از مجموعه این آئین هاست. فرهنگی ایرانی براساس ارزش ها و باورهای مردم این جغرافیا در قالب رسم و رسوم آئینی خود را نشان می دهد. در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت کالبد شکافی این مفهوم را بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • دوشنبه 22 اردیبهشت 1399

    چای روضه دَم…

    چای روضه یکی از خوراکی های آئین های محرم است. ازملزومات همیشگی مراسم روضه در تکیه ها و هیات مذهبی است که ایرانی خاطراتی از آن دارد. از استکان های لبریز و خوش عطر چای محرم. داستان کوتاه چای روضه دَم یکی از این آن خاطرات است که شب های محرم را روایت می کند. آئین های ایرانی را در مجله فرهنگی وبلایت جستجو کنید.

  • جمعه 15 فروردین 1399

    فراخوانی که برگزارکننده اش خدا بود…!

    او تجسم حکومت الهی، تجسم  آیات قرآن در میان مسلمین، تجسم «برکافران سخت گیر و با همدیگر مهربانند » و تجسم عدل مطلق بود . او فقرا را به خود نزدیک می کرد و ضعفا را مورد رعایت خاص قرار می داد. برجستگانی که با پول و زور و بقیه وسایل مطرح شدن ، خودشان را به ناحق مطرح کرده بودند ، در نظر علی با خاک یکسان بودند. آنچه در چشم و دل او ارزش داشت ؛ ایمان و تقوا و اخلاص و جهاد و انسانیت بود.

  • یکشنبه 09 بهمن 1401

    جشن سده

    از جشن سده و گل بهمن چه می دانید؟

    جشن سده جشن ایرانیان باستان است. این آئین با کشاورزی گره خورده. از خاکستر چوب های آتش زده در جشن سده به زمین های کشاورزی می پاشیدند. برخلاف باور عموم، سده ارتباطی با دین و مذهب زرتشت ندارد و در کتاب زرتشتیان اشاره ای به آن نشده است. از این آئین ایرانی بیشتر بدانید.

  • سه شنبه 20 خرداد 1399

    جشن سروشگان

    جشن سروشگان و خروس های بامحل

    جشن سروشگان از جشن های باستانی ایرانی است. ایرانیان باستان هفدهمین روز از هر ماه را روز سروش می گفتند و در هفدهم فروردین که نخستین روز سروش در هر سال است جشن سروشگان را برگزار می‌کردند. ایرانی ها به حیوانات و طبیعت هم نگاهی دینی‌ داشتند. مثل همین خروس یا سروش که در ۱۷ فروردین ماه هرسال جشن مخصوص داشته به اسم سروشگان. خروس در فرهنگ ما  از مرغان بهشت است. در مجله فرهنگی وبلایت از آئین های ایرانی بخوانید.

  • پنجشنبه 02 مرداد 1399

    دهه اول ذی الحجه و آداب و رسوم آن در ایران

    ذی الحجه به معنی صاحب حج است. در تقویم ماه قمری، ذی الحجه آخرین ماه سال است. مومنان در دهه اول ذی الحجه مجموعه اعمالی انجام می دهند که مهمترین آنها نماز دهه اول ذی الحجه و روزه داری است. روز اول این ماه در تقویم ایرانی به اسم روز ازدواج نامگذاری شده.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    قصه های شب یلدا

    معرفی قصه های شب یلدا برای کودکان و تاثیرات تربیتی آن

    چرا قصه گویی شب یلدا، یک سنت پسندیده است؟! قصه گویی در شب یلدا بی دلیل نبوده و در گذشته ها که خانواده ارزش بیشتری داشت و بنیاد صمیمی تری بود، کودکان نیز مورد توجه ویژه ای بودند و یکی از آداب و رسوم شب یلدا به کودکان مربوط میشد. داستان اساسا یکی از بهترین […]

  • دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

    خرده فرهنگ چیست و به چه درد می خورد

    خرده فرهنگ، فرهنگ های مختلف در دل یک کشور است که می تواند به دلیل تفاوت قومی، زبانی، طبقاتی و شغلی با هم فرق کند. فرهنگ ایران به دلیل تنوع قومی، خرده فرهنگ های متعددی را در خودش جا داده است. متن خرده فرهنگ چیست و به چه درد می خورد؟ با ذکر مثال هایی این مفهوم را شفاف کرده است. با مجله فرهنگی وبلایت، گنجینه آئین های ایرانی همراه باشید. 

  • جمعه 10 مرداد 1399

    عید قربان به شهرهای ایران سفر کنید

    عید قربان از اعیاد بزرگ اسلامی است. از رسوم این عید قربانی کردن است که در آئین های ایرانی هزاران سال پیشینه دارد. هر شهر ایران بسته به سکونت اقوام مختلف قربان را ویژه برگزار میکنند. با مجله فرهنگی وبلایت باشید تا از رسم عید قربان در شهرهای مختلف ایران باخبر شوید. این قسمت به مناطق ترکمن نشین سفر می کنیم از قربان شور می خوانیم و رسم تاب بازی.

  • پنجشنبه 21 مرداد 1400

    نذری محرم در ایران

    نذری محرم در ایران؛ از نان و ماست تا آش شاه

    نذری دادن از آئین های ایرانی اسلامی است. ریشه نذری اما به دوره ساسانی می رسد. غذای نذری محرم تاریخچه جالبی دارد. انواع غذاهای نذری، درباره قیمه نذری و طرز تهیه آش نذری ناصرالدین شاه در بخش آئین های عزاداری محرم مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • چهارشنبه 20 مرداد 1400

    داستان روضه های خانگی ؛ روایتی از مادر بزرگ برای نوه اش…

    روضه خانگی در ایران بیش از صد سال قدمت دارد. بیشتر ما حداقل یک بار چای روضه خورده ایم. در این داستان درباره تاریخچه روضه خانگی بخوانید و مفهوم و معنی روضه بدانید. مجله فرهنگی وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • دوشنبه 10 بهمن 1401

    هنر نقالی و پرده خوانی در ایران

    آیین نقالی؛ روایت از مردانی که قصه جا به جا می کردند

    آیین نقالی و پرده خوانی از میراث فرهنگی ایران است که قدمت باستانی دارد. قصه های نقالان، فرهنگ ایرانی و اسلامی را سینه به سینه به ما رسانده است. درباره هنر نقالی و ویژگی های هنرمندان نقال بیشتر بدانید

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    روزه

    روزه و سرنوشت نهصد میلیون گرسنه دنیا

    همه کسانی که حاضرند چند روزی در هفته را یک وعده غذا در روز بخورند یا تمام روز را با آب سر کنند و یا روزهایی را تنها با دو دلار در روز زندگی کنند به این کمپین می توانند وارد شوند.

  • چهارشنبه 23 مهر 1399

    شله زرد نذری صفر

    داستان شله زرد نذری بیست و هشت صفر

    غذاهای نذری بیست و هشتم صفر در مناطق مختلف ایران متنوع است. شله زرد، شله مشهدی، حلیم نذری از مهمترین غذاهای نذری ماه صفر است. در بخش آئین های ایرانی و دین مجله فرهنگی وبلایت داستانی با مضمون نذری بیست و هشت صفر به روایت لیلا صادق محمدی بخوانید.

  • شنبه 26 آذر 1401

    یلدا و بازار

    چگونه سفره شب یلدای کم هزینه و اقتصادی داشته باشیم؟

    برگزار کردن شب یلدای کم خرج و اقتصادی دغدغه خیلی از ما در حوالی آخرین روزهای پائیز است. دغدغه ای که با چند راهکار می توان تا حدود زیادی آن را برطرف کرد.

  • یکشنبه 31 فروردین 1399

    روزه کله گنجشکی

    روزه کله گنجشکی و آب قنات که روزه ها را کامل می کرد

    روزه کله گنجشکی یا روزه های پیوندی از رسوم ماه رمضان در فرهنگ ایرانی برای آموزش روزه داری به کودکان است. برای قدیمی ها هم مهم بوده که روزه اولی ها چطور روزه بگیرند؟ یا تشویق کودکان به روزه داری از چه راهی باشد: آب قنات روزه هایت را کامل می کند. آب قنات روزه هایت را کامل می کند یکی از جمله های زیبایی است که به بچه هایی که روزه پیوندی می گرفتند گفته می شد.  در مجله فرهنگی وبلایت از آنچه لازم است درباره روزه کله گنجشکی بدانید بخوانید

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا

    ریشه های فرهنگی و فلسفه خوراکی های شب یلدا در ایران

    بر اساس باور پیشینیان، شب یلدا زمانی است که فرشته بدی ها که ملقب به اهریمن است بر فرشته خوبی ها که امشاسپندان لقب گرفته است غلبه می کند و به این شکل از فردای آن، خورشید دوباره زاده می شود و روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند. شب یلدا، مملو […]

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    تفکیک زباله و نکاتی مهم که رعایتشان نشانه فرهنگ ماست!

    جداسازی و تفکیک زباله یک فرهنگ است . فرهنگی که در ایران خیلی جا نیوفتاده اما قوانین و نکات ساده و اولیه ای دارد که با رعایت کردن آن می توان خیلی زود کیفیت زندگی و سلامت جامعه را با رعایت کردن آن ارتقا داد. چند نکته ای از تفکیک زباله و مدیریت پسماند که […]

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    قورمه سبزی، غذای ایرانی یا افغانستانی؟

    می گویند ذائقه ایرانی ها به سمت ترشی و شوری متمایل است و در بین غذاها ، قورمه سبزی سمبل ذائقه ایرانی.احتمالا به خاطر همین، انقدر جا افتاده که حداقل از صد سال قبل تا به امروز، دستور پختش هیچ تغییری نکرده! قورمه سبزی به نوعی غذای ملی ایرانی به حساب می آید.طرز تهیه قورمه سبزی را هر بانوی ایرانی می داند و طعم و مزه اش با ذائقه ایرانی ها جور است.

  • سه شنبه 03 تیر 1399

    مسجد وکیل کرمان

    مسجد وکیل کرمان ؛ مسجدی در طولانی ترین راسته بازار ایران

    مسجد وکیل کرمان بخشی از مجموعه تاریخی وکیل است. این مسجد در فهرست مساجد قدیمی ایران ثبت شده و از نظر موقعیت در طولانی ترین راسته بازار ایران قرار گرفته. مسجد وکیل به فرمان یک پدر و پسر خوشنام ساخته شده: خاندان وکیل. ماجرای ساخت این مسجد و ویژگی هایش را بخوانید.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    الگوی مصرف و مدیریت آب و فاضلاب ، بحرانی است.

    آمار ها می گوید: در یکی از استان های کوچک کشور،بطور میانگین هر فرد در یک روز، ۲۰۰ لیتر آب مصرف میکند!! از این ۲۰۰ لیتر، ۴ تا ۵ لیتر مصرف شرب دارد؛ و به دلیل نداشتن زیرساخت های مورد نیاز آب و فاضلاب کشور، همه ۲۰۰ لیتر آب مصرفی باید تا استاندارد مصرف شرب […]

  • یکشنبه 18 دی 1401

    مسجد گوهر شاد

    مسجد گوهرشاد و ماجرای عروس تیمور لنگ

    گوهرشاد بیگم عروس تیمور لنگ است. زنی که در دل خاندان خونریز و مهاجم تیموریان زندگی می کرد اما به فرهنگ دوستی و هنر پروری و خردمندی شهره است. مسجد گوهرشاد که از آثار به جا مانده از دوره تیموریان است به دستور او ساخته شده. ماجرای مسجد گوهر شاد و عروس تیمور لنگ را در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • جمعه 13 تیر 1399

    حرم امام رضا

    ۵ روایت درباره مشهد و بارگاه مُنیرش

    درباره مشهد کمتر ایرانی ای است که نداند. حرم امام رضا از نقاط محبوب مشهد است و زیارت امام هشتم از آئین های ایرانی است. از تاریخچه مشهد، دوره های تاریخی ساخت حرم ، ضریح مطهر، گنبد و مناره های حرم و سقاخانه صحن انقلاب در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • دوشنبه 10 بهمن 1401

    کبوتر خانه در ایران

    وقتی کبوترها آپارتمان نشین بودند…

    معماری کبوترخانه در ایران از شاهکارهای فرهنگ و تمدن ماست؛ از هزاران سال قبل کبوترها در ایران خانه اختصاصی داشتند و نحوه ساخت کبوترخانه کاملا حساب شده بود و سود دوطرفه هم داشت تا جایی که صاحبان کبوترخانه های اصفهان پول پارو می کردند.

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    برند حلال

    برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید

    برند حلال روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی به چشم تان خورده است.می دانید این کلمه چه کاربرد و مفهومی دارد و چه تمایز و تفاوتی با بقیه محصولات دارد؟
    در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت آمده است. چیستی برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید، بخوانید.

  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

    زباله ها

    چرا یارانه دو ماه خود را برای زباله ها هزینه می کنی؟

    آمارهایی که در دو سه سال اخیر منتشر شده ، می گوید : در تهران روزانه حدود یک و نیم میلیارد تومان صرف جمع آوری زباله ها می شود!!
    به عبارت جالب تر ، هر تهرانی ، سالانه ، یارانه یک ماهش را صرف جمع آوری زباله های خود می کند!
    حالا جالب تر آنجاست که گویا چیزی حدود همین مبلغ ، اندکی بیشتر یا کمتر هم ، صرف تفکیک زباله های خشک و تر می شود!
    یعنی شاید ما در طول یک سال ، دو ماه یارانه خود را در ازای جمع آوری و تفکیک زباله هایمان پرداخت می کنیم!

  • سه شنبه 07 مرداد 1399

    باغ های ایرانی ؛ این بهشت های زمینی

    باغ ایرانی هنر معماری ایرانی است. ساختار باغ ایرانی، اجزای مشخصی دارد. تاریخچه باغ ایران به عمر اولین قنات های ایران گره خورده. قدیمی ترین باغ ایرانی را پاسارگاد می دانند. تعداد باغ های ایرانی در جای جای ایران کم نیست. در این مطلب از مفهوم باغ ایرانی گذر کنید و با برخی از معروف ترین باغ های ایرانی آشنا شوید.

  • سه شنبه 02 اردیبهشت 1399

    عودلاجان و بانکی که دیزی و چای قند پهلو می فروشد

    عودلاجان یکی از مناطق قدیمی تهران است. مجموعه خانه های قدیمی، بازار عودلاجان و بخش های دیدنی آن روزانه ده ها نفر را برای عودلاجان گردی به این محله می کشاند. در عودلاجان قدیمی ترین بانک ایران به مشتری ها دیزی و چای می فروشد. قصه عودلاجان را در مجله فرهنگی وبلایت دنبال کنید.

  • پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401

    خواهرخواندگی ؛ پیوند سیاسی فرهنگی بین شهرهایی که شهردار های باهوش دارند!

    خواهرخواندگی یک قرارداد فرهنگی ست که دو شهر متعهد می شوند تا دو خواهر در رشد فرهنگی ،اقتصادی ، آموزش و ورزش ، بهداشت و سلامت ، گردشگری و محیط زیس به یکدیگر کمک کنند. اولین نشان خواهر خواندگی ، نام گذاری متقابل دو خیابان از هر شهر ، به نام  هم است در مجموع شهرهای کره ی زمین ، در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ خواهر خوانده دارند.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • جمعه 23 دی 1401

    پلو مخلوط

    آموزش آشپزی، پلو مخلوط در وبلایت

      پلو یکی از رایج ترین روش های پخت برنج توی ایرانه که معمولا با خورشت سرو میشه اما پلوی مخلوط، خودش یک غذای کامله می تونید با ماست یا سبزی خوردن نوش جان کنید😋 بریم با هم پلوی مخلوط بپزیم تا توی این هوای سرد 🌧 عطرش خونه رو پر کنه 🥣 موادی که […]

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    کوچه آشتی کنان و مدیریت شهری

    رسم بود وقتی دو نفر را می خواستند آشتی دهند، مسیرشان را به سمت این کوچه ها می کشیدند. تنگی کوچه و نبودِ راه پیش و پس ، حریف غرورشان می شد؛ دو نفر ، رو در رو  می شدند.
    سلام و علیکی بود . در تنگی کوچه ها گیر می کردند به هم و همین آغازی می شد برای یک لبخند. رد که می شدند از هم ، کدورت های قبلی رد شده بود.

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    ویتامین ها

    ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم

    ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند روزانه در غذاهای مصرف روزانه به آنها نیاز داریم. اینکه حداقل نیاز یک فرد بالغ چقدر است و چرا این میلی گرمی های مفید مهم است در متن ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم گفته شده است. در سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ غذا و سلامتی بخوانید.

  • یکشنبه 11 خرداد 1399

    باغ عفیف آباد شیراز

    باغ عفیف آباد شیراز ؛ بهشتی که انتهای یک خیابان به انتظارت نشسته

    باغ عفیف آباد شیراز از نمونه های باشکوه باغ ایرانی است.برای آشنایی با تاریخچه باغ عفیف‌آباد، معماری و ساختمان باغ گلشن،موزه نظامی باغ عفیف‌آباد شیراز، قهوه‌خانه سنتی عفیف آباد،حمام خزینه‌ای باغ و در آخر برای سرزدن به این جاذبه گردشگری،آدرس و مسیر دسترسی به باغ عفیف‌آباد با این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت همراه شوید.

  • پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399

    بازار وکیل شیراز ، آیینه تاریخ و معماری ایران که فراموش شده!

    بازار وکیل شیراز از بازارهای قدیمی ایران است. یادگاری زیبا از معماری ایرانی که از کریمخان زند برایمان به ارث رسیده. این روزها سقف بازار وکیل شیراز در حال ریزش است. اما کسی به فکرش نیست. قصه بازار وکیل شیراز، وکیل بی وکیل را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید

زندگی ایرانی

ایرانگردی

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    کروموزوم

    کروموزوم انسانیت ؛ گمشده ارزشمند

    آن ها که ما کودن می نامیمشان شاید با هوش و عاقل نباشند، شاید دچار تشنج بشوند گاهی شاید دچار حماقت بشوند اما دچار حسادت نمی شوند!! کینه توزی را یاد نمی گیرند، دور زدن و دودره بازی را هیچگاه یاد نمیگیرند کلّ عقل و فهمشان شاید سر جمع ده شاهی هم نیرزد از نظر ما ولی انسانیتشان ..

  • سه شنبه 19 فروردین 1399

    کتاب؛ یار مهربان یا بیگانه ای در میان ما

    چرا از کتاب و کتابخوانی دور افتاده ایم ؟! فرزندانمان با همه نوع وسایل سرگرمی و دنیای مجازی آشنایی دارند ولی با کتاب که یار دیرین ماست ، بیگانه …
    مغز ما برای پرورش بیشتر و تکمیل بخش خلّاق ؛نیاز به تصویر سازی دارد اینکه مفاهیمی در قالب کلمات خوانده شود و درذهن  تصوّر کنیم .

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    روانشناسی محبت از ضرب سکه های مهربانی می گوید !

    به دیگران محبت کردم اما هیچکس قدرم را ندانست.درهای قلبم را به رویشان گشودم  اما قلّک قلبم را شکستند.از این همه نامهربانی خسته ام.می دانمدست من نمک ندارد … به دیگران محبت کردم اما هیچکس قدرم را ندانست.درهای قلبم را به رویشان گشودم  اما قلّک قلبم را شکستند.از این همه نامهربانی خسته ام.می دانمدست من […]

  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

    هویت من چه می شود؟ منِ دیگران هرگز به تکامل نمیرسد!

    هویت من من یک انسانم ، هویت من ، برای من است!اما سلیقه و خواست دیگران در زندگیم  نقش اساسی داردمن تحسین شدن را دوست دارمما انسان‌ها تشنهٔ تحسین شدن هستیم، حتی به دروغ!دوست داریم دیده شویم پس جوری  زندگی میکنم که دیگران می پسندند، جوری که به چشم دیگران بیاید، تا بعد از دیدن […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    شبدر قرمز ، سبزی فراموش شده

    سبزی های فراموش شده

    به جز کاهو و کلم و آنچه در انواع سالادها و غذاها مصرف می کنیم خیلی از گونه ها هم هست که تقریبا فراموش کرده ایم سبزی هایی که در گذشته تعداد شان خیلی بیشتر و متنوع تر بود و هنوز هم در بعضی از روستاها مصرف می شود شبدر و یونجه دوتا از آنهاست […]

  • پنجشنبه 15 مهر 1400

    مفهوم صبر

    مفهوم صبر در سیره محمدی و تاثیر آن بر زندگی ما

    مهارت صبر یکی از ویژگی ها و صفات نیکو در رفتار انسان است که شکل بازدارنده برای او دارد. الگوی صبر در اسلام سیره و رفتار نبوی بوده که در روایات مختلف بیان شده. اینکه صبر در سیره محمدی چگونه بود را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

    کاسب خوب

    کاسب ایرانی خوب چه کسی است

    راه اندازی کسب و کار موفق شخصی این روزها ایده جذابی است اما قبل از فراهم کردن اسباب کسب باید به فکر فرهنگ کسب بود. یک کاسب خوب چه فرهنگ و رفتاری دارد. در مطلب زیر از ویژگی های کاسب خوب گفته ایم. با مجله فرهنگی وبلایت همراه باشید.

  • شنبه 13 اردیبهشت 1399

    حسادت

    حسادت و ده قدم برای خداحافظی با آن

    حسادت یک واکنش هیجانی درونی منفی است که از کودکی همراه ماست. اولین تاثیر منفی حسادت بر روابط و آداب معاشرت با اطرافیان است. درمان حسادت می تواند فرهنگ یک جامعه را به طرز چشمگیری ارتقا دهد. خیلی از اتفاقات تلخ گذشته ریشه در همین حسادت دارد. برای شناخت آن و راه های خداحافظی با آن این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت را با دقت بخوانید.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    قناری

    حال خوب

    صدایش گرم استسرمست می شوم از ردیف آوازشبه یاد خاطرات گذشته … صدایش گرم استسرمست می شوم از ردیف آوازشبه یاد خاطرات گذشته …حل می شود قند در استکان چایمحالِ دلم خوب است وقتی قناری می خواندقناری درد داردقناری قفس داردقناری جفت ندارد گاهی دیگران را در شرایط سخت قرار می دهیمتا خود آسوده باشیم […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    چهارشنبه سوری

    فرهنگی که حواسش هست در آخرین چهارشنبه سال

    اقتصاد چهارشنبه سوری هیچ زمان مثل این روزها جلب توجه نمی کرد برایمان . اینکه با حسابی سرانگشتی ببینیم این سنت ایرانی که حالا تبدیل شده به فرهنگ خودآزاری و دیگر آزاری ، آتش تهیه اش چقدر هزینه ریالی دارد برای هر ایرانی .

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    تخریب جنگل در کره زمین

    کاشت درخت، جبران بخشی از نابودی جهان

    درختکاری و کاشت درخت یک حرکت نمادین، شعاری و احساسی نیست، درخت می‎کارند تا آینده طبیعت را بسازند. درخت می‏کارند تا بخشی از بحران نابودی درخت در جهان را جبران کنند.

  • جمعه 02 خرداد 1399

    فشار نون و اقتصاد مدرن

    فشار نون، بیماری اقتصاد مدرن

    وظیفه ی نون همیشه سیر کردن شکم نیست اساسا این روزا ، نون فقط اون ورقه ی ۸۰ – ۷۰ سانتی ساخته شده از گندم و جوش شیرین نیس می دونید نون در آوردن سخته. متن فشارِ نون؛ بیماری اقتصاد مدرن در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت از داستان انگیزه های درآوردن پول در این روزها می گوید.

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    تلاش

    وقتی که راه نمی روی، زمین هم نمیخوری

    وقتی که راه نمی روی ، نمی دوی ، زمین هم نمی خوریو این ” زمین نخوردن ” محصول سکون استنه مهارت . وقتی که راه نمی روی ، نمی دوی ، زمین هم نمی خوریو این ” زمین نخوردن ” محصول سکون استنه مهارت .وقتی که تصمیم نمی گیری ، کاری نمی کنی ،اشتباه […]

  • دوشنبه 07 آذر 1401

    ایران استرالیا

    هشت آذری ها و آن مربی برزیلی، والدیر ویرا

    چند سال پیش از این، تو برنامه ای که از شبکه دو پخش می شد و در مورد حماسه ۸ آذر ملبورن استرالیا بود، والدیر ویرا سرمربی تیم ملی در اون بازی و محمد خاکپور مدافع تیم، مهمون برنامه بودن…🥳 ویرا اون سال بعد از باخت تیم ملی به قطر و عدم صعود مستقیم مون […]

  • جمعه 05 دی 1399

    بقای انسان مدرن در دست کتاب

    مثلا یک کودک دبستانی هفته ای ۷ – ۸ کتاب می خواند که با احتساب حجم کمتر کتاب های مناسب سنش می شود حدود ۱۰۰ صفحه .در هفته. بین ما اهل کتاب هست اما خودمانیم ؛ حقیقتا چند نفر از ما هفته ای ۱۰۰ صفحه کتاب می خواند ؛ مثل آن طفل دبستانی ممالک دور […]

  • پنجشنبه 01 خرداد 1399

    فرهنگ و تربیت

    فرهنگ، محصول تربیت

    فرهنگ مجموعه رفتارهای یک جامعه است که برای تمام شئون زندگی برنامه دارد. فرهنگ مثل کوه یخی است که بخش بزرگ آن زیر آب است. در اعماق اعتقادات و باورها و ارزش ها. از فرهنگ هر جامعه است که می شود فهمید در اعماق قلب و روح مردمش چه می گذرد. و البته که فرهنگ، محصول تربیت است. اینکه تربیت از چه سنی آغاز می شود و فرهنگ را شکل می دهد در متن زیر از مجله فرهنگی وبلایت از آن می گوییم.

  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

    برخورد دماغ ها و دروغ

    ترافیک و برخورد دماغ ها در شهر پر از دروغ گو!

    «دروغ » در حقیقی ترین معنایش فرایند جابه جایی اطلاعات غلط است از گوینده به شنونده فرقی هم ندارد که دروغ از جنس مصلحتی باشد یا منفعتی، مهم حاصل این بده بستان است. خاصیت دروغ آدمهایی ذهنی که وجود خارجی ندارند!خاصیت دروغ این است که با چند بار شنیدن و تاکید می تواند گوشه ای […]

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    از رویای تحصیل تا بحران بیکاری

    درد دل یکی از فارغ التحصیلان ممتاز رشته ی موسیقی این بود : امید داریم روزی حداقل چیزی که یادمان دادند را از ما بخواهند …. در این چند سال دانسته هایمان را انبار کردیم برای روز مبادا، که هنوز نرسیده. موسیقی دانان جوان تحصیل کرده ای که هیچ کس تحویلشان نمی گیرد و مانده […]

مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت

تازه ترین مطالب

این مطالب را با دقت بخوانید!

تبلیغات
رادیوطور
مجله اینترنتی وبلایت

خیابان مشاهیر

در خیابان مشاهیر بسراغ شناسنامه دارهای این سرزمین می رویم
سعی مان این است؛
از اهل علم و ادب و هنر تا ورزشکاران و پهلوانان و البته دردانه های همیشه سرافراز، شهدای وطن
سری به زندگی ایشان می زنیم و در کوچه پس کوچه های خاطراتشان،
از زیست پر منفعت آن بزرگان و بزرگواران می آموزیم
خیابان مشاهیر، کوچه ها و خانه های ماندگار، بسیار دارد...

بیشتر بخوانید
استودیو فرهنگ
مجله اینترنتی وبلایت

تالار هنر

اینجا قرار است فرهنگ ایرانی را بارها و بارها جلوی دوربین بنشانیم.
فرهنگ،از گوشه های مختلف زندگی بگوید
و ما تصویرش را قاب های خوش رنگ و لعاب بگیریم.
برسانیم به رواق منظر چشم شما
استودیو فرهنگ آلبوم تصویری وبلایت است...

مجله اینترنتی وبلایت
تبلیغات