سایت مجله فرهنگی وبلایت

اینجا دنیای ماست؛ سراسر محتوای واقعی، برای تجربه یک زندگی بهتر!

وبلایت

حسینیه جاجرمی بجنورد

ویدئو

مجتبی شیخ علی

پادکست

موسیقی محلی

کتابه

جلد کتاب سنگ و سینه

زندگی ایرانی

همایون شجریان

همسایه های وبلایت

چایخانه

کلیک کن، یه استکان چای بِخر

یه نقالی گوش کن!
چایخانه

رویدادهای فرهنگی هفته

تحلیل رادیویی
چایخانه

گفتگوی اهالی علم و اندیشه

ایران، تاریخ، تمدن
گنجینه آیین های ایرانی
گنجینه آیین های ایرانی

آیین های ایرانی

همه مطالب

بعدی مطلب بعدی مجله فرهنگی وبلایت
قبلی مطلب قبلی مجله فرهنگی وبلایت
  • یکشنبه 31 فروردین 1399

    روزه کله گنجشکی

    روزه کله گنجشکی و آب قنات که روزه ها را کامل می کرد

    روزه کله گنجشکی یا روزه های پیوندی از رسوم ماه رمضان در فرهنگ ایرانی برای آموزش روزه داری به کودکان است. برای قدیمی ها هم مهم بوده که روزه اولی ها چطور روزه بگیرند؟ یا تشویق کودکان به روزه داری از چه راهی باشد: آب قنات روزه هایت را کامل می کند. آب قنات روزه هایت را کامل می کند یکی از جمله های زیبایی است که به بچه هایی که روزه پیوندی می گرفتند گفته می شد.  در مجله فرهنگی وبلایت از آنچه لازم است درباره روزه کله گنجشکی بدانید بخوانید

  • چهارشنبه 09 آذر 1401

    جشن آذرگان

    جشن آذرگان و آداب و رسوم ایرانیان باستان

    ایرانیان باستان، ۹ ام هر ماه را به عنوان آذر روز می شناختند و در آن روز نیایش های مخصوصی داشتند. آتش نیایش که پنجمین نیایش از پنج نیایش خرده اوستا به حساب می آید در آذر روزها خوانده می شود.

  • دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

    خرده فرهنگ چیست و به چه درد می خورد

    خرده فرهنگ، فرهنگ های مختلف در دل یک کشور است که می تواند به دلیل تفاوت قومی، زبانی، طبقاتی و شغلی با هم فرق کند. فرهنگ ایران به دلیل تنوع قومی، خرده فرهنگ های متعددی را در خودش جا داده است. متن خرده فرهنگ چیست و به چه درد می خورد؟ با ذکر مثال هایی این مفهوم را شفاف کرده است. با مجله فرهنگی وبلایت، گنجینه آئین های ایرانی همراه باشید. 

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    آرتمیس

    آرتمیس، گیاه مناسب دسته گل عروس

    آرتمیس یا درمنه گیاهی دارویی است که کاربردهای دیگری هم دارد. مثلا در برخی فرهنگ ها در غرب آسیا از آرتمیس در تزئین دسته گل عروس استفاده می شود. آرتمیس گیاهی تلخ است اما به عنوان نماد و مفهومی خاص استفاده می شود. در متن زیر در مجله فرهنگی وبلایت از آرتمیس، گیاه مناسب دسته گل عروس بخوانید. شاید انتخاب شما هم این گیاه باشد.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا و کریسمس

    انطباق شب یلدا و کریسمس | ریشه یابی کریسمس اروپایی ها!!

    طیفی از محققین باور دارند که اساسا بخش گسترده ای از آیین مسیحیت، ناشی از باور های مهرپرستی بوجود آمده است و مسیحیت اختلاط فرهنگی واضحی با مهرپرستی دارد. مثلا تولد حضرت مسیح در آغل هم یکی از این مصادیق است که به گفته مسیحیان، از تولد میترا در غار گرفته شده.

  • پنجشنبه 04 اسفند 1401

    رسم الله رمضونی ماه رمضان

    رسم الله رمضونی ماه رمضان ؛ یک سرگرمی خوشمزه برای بچه ها

    آیین های رمضان بیشتر مخصوص بزرگترهاست اما رسم الله رمضونی در ماه رمضان برای بچه هاست که در کرمان و بم و حتی فارس و گلستان هم رواج داشته. این رسم با خواندن اشعار الله رمضونی شروع و به پول و خوراکی های خوشمزه ختم می شود.

  • شنبه 03 خرداد 1399

    عید فطر

    عید سعید فطر و بازگشت به فطرت

    عید سعید فطر، عید بزرگ بندگی است و طلوع ماه نو با همه باریکی و نحیفی اش امیدی است جوانه زده در دلها که یک ماه بندگی خدا مورد قبول بوده است. متن بازگشت به فطرت به عید فطر و معنای فطر اشاره دارد. مجله فرهنگی وبلایت پیشاپیش حلول ماه شوال و عید سعید فطر را به خوانندگان محترمش تبریک می گوید.

  • دوشنبه 22 اردیبهشت 1399

    چای روضه دَم…

    چای روضه یکی از خوراکی های آئین های محرم است. ازملزومات همیشگی مراسم روضه در تکیه ها و هیات مذهبی است که ایرانی خاطراتی از آن دارد. از استکان های لبریز و خوش عطر چای محرم. داستان کوتاه چای روضه دَم یکی از این آن خاطرات است که شب های محرم را روایت می کند. آئین های ایرانی را در مجله فرهنگی وبلایت جستجو کنید.

  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

    زنان ورزنه

    کویر ورزنه و فرهنگ سپیدپوشی

    ورزنه شهری تاریخی و توریستی است که در قلب استان اصفهان قرار دارید. کویر ورزنه، زیباترین کویر مرکزی ایران است. گردشگران ورزنه را به تپه های شنی می شناسند اما اهالی این منطقه رسمی دارد که در جاهای دیگر ایران کمتر دیده می شوند. زنان ورزنه سپید پوش اند. برای آشنایی با کویر ورزنه و فرهنگ سپید پوشی این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت را ببینید.

  • چهارشنبه 20 مرداد 1400

    آئین کرنا زنی محرم

    آئین کرنا نوازی محرم و آداب و رسوم آن

    کَرنا زنی یکی از رسم های قدیمی و  کهن ایرانی ها در ایام محرم و فرهنگ عزاداری امام حسین از میراث معنوی ایرانی است. صدای کرنا  که در کوچه ها بپیچد یعنی محرم آمده است و هنگام برگزاری آئین های عزا ست. در این صفحه از محله فرهنگی وبلایت از آئین کرنازنی محرم، ساز کرنا و هرآنچه لازم است درباره آن بدانید بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • یکشنبه 30 بهمن 1401

    حشن سپندارمذگان روز عشق ایرانی

    همه چیز درباره سپندارمذگان؛ روزی برای قدردانی از زنان عاشق ایرانی

    جشن سپندارمذگان همان روز عشق از آیین های ایرانی فراموش شده است. جشنی که در نبود آن ولنتاین غربی به جای اش آمد و رسم عشق ورزی ایرانی ها شده. آنچه در سپندارمذگان می گذرد ممکن است در ظاهر شبیه ولنتاین باشد اما ریشه اش به ۲۰ قرن قبل از تولد مسیح می رسد و رنگ و بوی پاکی زن ایرانی را دارد.

  • پنجشنبه 02 مرداد 1399

    دهه اول ذی الحجه و آداب و رسوم آن در ایران

    ذی الحجه به معنی صاحب حج است. در تقویم ماه قمری، ذی الحجه آخرین ماه سال است. مومنان در دهه اول ذی الحجه مجموعه اعمالی انجام می دهند که مهمترین آنها نماز دهه اول ذی الحجه و روزه داری است. روز اول این ماه در تقویم ایرانی به اسم روز ازدواج نامگذاری شده.

  • چهارشنبه 23 مهر 1399

    شله زرد نذری صفر

    داستان شله زرد نذری بیست و هشت صفر

    غذاهای نذری بیست و هشتم صفر در مناطق مختلف ایران متنوع است. شله زرد، شله مشهدی، حلیم نذری از مهمترین غذاهای نذری ماه صفر است. در بخش آئین های ایرانی و دین مجله فرهنگی وبلایت داستانی با مضمون نذری بیست و هشت صفر به روایت لیلا صادق محمدی بخوانید.

  • سه شنبه 20 خرداد 1399

    جشن سروشگان

    جشن سروشگان و خروس های بامحل

    جشن سروشگان از جشن های باستانی ایرانی است. ایرانیان باستان هفدهمین روز از هر ماه را روز سروش می گفتند و در هفدهم فروردین که نخستین روز سروش در هر سال است جشن سروشگان را برگزار می‌کردند. ایرانی ها به حیوانات و طبیعت هم نگاهی دینی‌ داشتند. مثل همین خروس یا سروش که در ۱۷ فروردین ماه هرسال جشن مخصوص داشته به اسم سروشگان. خروس در فرهنگ ما  از مرغان بهشت است. در مجله فرهنگی وبلایت از آئین های ایرانی بخوانید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا در سینما

    سینما ؛ جای خالی یلدا و آیین های ایرانی در این هنر مدرن!

    کاش سینمای ایران به ازای آن چشم گسترده و درشتش، یکم گوش هم داشت برای شنیدن!
    کاش میشد به آن گوشزد کرد، ایران با آیین هایش، با آداب و رسوم ش و با مردم ش، ایران است، نه با فارسی زبانان ینگه دنیایی شده که نمی دانند نباید سر سفره یلدا، درخت کاج بگذارند!

  • جمعه 02 خرداد 1399

    فرهنگ های عجیب

    فرهنگ های عجیب ، قوانین عجیب تر!

    فرهنگ بومی هر کشور و جغرافیایی مخصوص به خود است. بر  اساس همین فرهنگ ها قوانینی وضع می شود که از نظر فرهنگ بیگانه عجیب به نظر می رسد. متن فرهنگ عجیب، قوانین عجیب تر با ارائه مثال هایی از تفاوت های فرهنگی را یادآور می شود. مجله فرهنگی وبلایت را در شبکه جهانی اینترنت ورق بزنید. 

  • دوشنبه 08 اردیبهشت 1399

    رمضان

    آئین های سنتی ماه رمضان در گیلان

    مثل همه جای ایران، گیلانی ها در ماه رمضان برای خودشان آداب و رسومی دارند. قدمت گیلان آداب و رسوم ماه رمضان در گیلان مثل خود رمضان قدمت دارد.
    آئین های سنتی ماه رمضان در گیلان به فرهنگ مردم این خطه سبز پوش گره خورده. مُسن ترها می گویند آداب و رسوم خاص رمضان در منطقه ما کم نیست.تا جایی که یادمان هست، تنها استقبال از رمضان، هشت آئین ویژه داشتیم. که حالا به جز از دو سه تای آن اثری نمانده.

  • دوشنبه 26 دی 1401

    عروسی ایران

    عروسی و مراسمی که از سه تا هفت شبانه روز طول می کشید

    برای ایرانی ها در همیشه تاریخ مراسم عروسی یکی از مهمترین آیین های خانوادگی و اجتماعی بوده و به مرور زمان خرده فرهنگ های فراوانی را باعث و شامل شده است. شیوه ها و روش های فراوانی دارد مراسم و جشن عروسی در سراسر ایران. مثلا معروف است که قدیمی ها هفت شبانه روز جشن […]

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • دوشنبه 21 آذر 1401

    مسجد نائین

    مسجد جامع نائین؛ ۱۲۰۰ سال، رکوع و سجود و حمد و ثنا

    اگر می خواهید با یکی از اولین مساجد ساخته شده در ایران آشنا شوید، مسجد جامع نائین را ببینید. نائین شهری کویری و داغ با مسجدی که در طول ۱۲۰۰ سال، علاوه بر اهالی شهر از مسافران غریبه زیادی پذیرایی کرده است. مسجدی که ۱۲ قرن سِن دارد مسافرانی که خسته از راه دراز با […]

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    تفکیک زباله و نکاتی مهم که رعایتشان نشانه فرهنگ ماست!

    جداسازی و تفکیک زباله یک فرهنگ است . فرهنگی که در ایران خیلی جا نیوفتاده اما قوانین و نکات ساده و اولیه ای دارد که با رعایت کردن آن می توان خیلی زود کیفیت زندگی و سلامت جامعه را با رعایت کردن آن ارتقا داد. چند نکته ای از تفکیک زباله و مدیریت پسماند که […]

  • جمعه 13 تیر 1399

    این باغ ایرانی معجزه ای در دل کویر است

    باغ شاهزاده ماهان ، بزرگ ترین و زیباترین باغ ایرانی و از آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو است. می گویند این باغ ایرانی شبیه بهشت است؛ فضایی جذاب با معماری ایرانی. در مجله فرهنگی وبلایت با تاریخچه باغ شاهزاده و جاذبه های آن آشنا شوید.

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    برند حلال

    برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید

    برند حلال روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی به چشم تان خورده است.می دانید این کلمه چه کاربرد و مفهومی دارد و چه تمایز و تفاوتی با بقیه محصولات دارد؟
    در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت آمده است. چیستی برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید، بخوانید.

  • جمعه 23 دی 1401

    پلو مخلوط

    آموزش آشپزی، پلو مخلوط در وبلایت

      پلو یکی از رایج ترین روش های پخت برنج توی ایرانه که معمولا با خورشت سرو میشه اما پلوی مخلوط، خودش یک غذای کامله می تونید با ماست یا سبزی خوردن نوش جان کنید😋 بریم با هم پلوی مخلوط بپزیم تا توی این هوای سرد 🌧 عطرش خونه رو پر کنه 🥣 موادی که […]

  • سه شنبه 03 تیر 1399

    مسجد وکیل کرمان

    مسجد وکیل کرمان ؛ مسجدی در طولانی ترین راسته بازار ایران

    مسجد وکیل کرمان بخشی از مجموعه تاریخی وکیل است. این مسجد در فهرست مساجد قدیمی ایران ثبت شده و از نظر موقعیت در طولانی ترین راسته بازار ایران قرار گرفته. مسجد وکیل به فرمان یک پدر و پسر خوشنام ساخته شده: خاندان وکیل. ماجرای ساخت این مسجد و ویژگی هایش را بخوانید.

  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

    زباله ها

    چرا یارانه دو ماه خود را برای زباله ها هزینه می کنی؟

    آمارهایی که در دو سه سال اخیر منتشر شده ، می گوید : در تهران روزانه حدود یک و نیم میلیارد تومان صرف جمع آوری زباله ها می شود!!
    به عبارت جالب تر ، هر تهرانی ، سالانه ، یارانه یک ماهش را صرف جمع آوری زباله های خود می کند!
    حالا جالب تر آنجاست که گویا چیزی حدود همین مبلغ ، اندکی بیشتر یا کمتر هم ، صرف تفکیک زباله های خشک و تر می شود!
    یعنی شاید ما در طول یک سال ، دو ماه یارانه خود را در ازای جمع آوری و تفکیک زباله هایمان پرداخت می کنیم!

  • چهارشنبه 16 آذر 1401

    بازارهای قدیمی ؛ شما هم اینجا خاطرات مشترک دارید

    بازارهای قدیمی ایران از میراث فرهنگی این سرزمین است.بازار کلمه ای فارسی است؛ به معنی مکان تعیین قیمت. وقعیت بازارهای ایران معمولا در نزدیکی دروازه مهم شهر یا مسیرهای اصلی  قرار داشته. با فهرست بازارهای سنتی ایران در این متن آشنا شوید.

  • پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401

    خواهرخواندگی ؛ پیوند سیاسی فرهنگی بین شهرهایی که شهردار های باهوش دارند!

    خواهرخواندگی یک قرارداد فرهنگی ست که دو شهر متعهد می شوند تا دو خواهر در رشد فرهنگی ،اقتصادی ، آموزش و ورزش ، بهداشت و سلامت ، گردشگری و محیط زیس به یکدیگر کمک کنند. اولین نشان خواهر خواندگی ، نام گذاری متقابل دو خیابان از هر شهر ، به نام  هم است در مجموع شهرهای کره ی زمین ، در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ خواهر خوانده دارند.

  • دوشنبه 10 بهمن 1401

    کبوتر خانه در ایران

    وقتی کبوترها آپارتمان نشین بودند…

    معماری کبوترخانه در ایران از شاهکارهای فرهنگ و تمدن ماست؛ از هزاران سال قبل کبوترها در ایران خانه اختصاصی داشتند و نحوه ساخت کبوترخانه کاملا حساب شده بود و سود دوطرفه هم داشت تا جایی که صاحبان کبوترخانه های اصفهان پول پارو می کردند.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • یکشنبه 08 تیر 1399

    آثار ملی ایران

    آثار ملی ایران ؛ ملی پوشان تاریخی ایران

    آثار ملی ایران، میراث پدری همه ایرانیان است.مثل سلیمان تپه که اولین اثر ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی است.ثبت آثار تاریخی و میراث فرهنگی ناملموس شرایط خاصی دارد. در بین آثار ثبت شده برخی از گزند تخریب در امان نمانده اند مثل ارگ بم یا عمارت نظامیه. وبلایت جایی است برای پرداختن به تک تک این آثار.

  • پنجشنبه 15 دی 1401

    روز جهانی خط بریل

    روز جهانی خط بریل؛ درفشی که یک نفر را کور کرد و چشم بقیه را روشن!

    روز جهانی بریل برای یادبود جامعه نابینایان و روشندلال است. داستان خط بریل از یک اتفاق تلخ شروع شد و حالا جهانی شده.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    الگوی مصرف و مدیریت آب و فاضلاب ، بحرانی است.

    آمار ها می گوید: در یکی از استان های کوچک کشور،بطور میانگین هر فرد در یک روز، ۲۰۰ لیتر آب مصرف میکند!! از این ۲۰۰ لیتر، ۴ تا ۵ لیتر مصرف شرب دارد؛ و به دلیل نداشتن زیرساخت های مورد نیاز آب و فاضلاب کشور، همه ۲۰۰ لیتر آب مصرفی باید تا استاندارد مصرف شرب […]

  • جمعه 30 دی 1401

    مسجد نصیر الملک

    مسجد نصیر الملک؛ صورتی ترین مسجد دنیا

    از قدیم گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن؛ داستان مسجد نصیرالملک یا همان صورتی هم از این جنس است.درباره اینکه معماری مسجد تاریخی نصیرالملک چرا این قدر جذاب است و صاحب آن چه کسی بوده بخوانید.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    کوچه آشتی کنان و مدیریت شهری

    رسم بود وقتی دو نفر را می خواستند آشتی دهند، مسیرشان را به سمت این کوچه ها می کشیدند. تنگی کوچه و نبودِ راه پیش و پس ، حریف غرورشان می شد؛ دو نفر ، رو در رو  می شدند.
    سلام و علیکی بود . در تنگی کوچه ها گیر می کردند به هم و همین آغازی می شد برای یک لبخند. رد که می شدند از هم ، کدورت های قبلی رد شده بود.

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    ویتامین ها

    ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم

    ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند روزانه در غذاهای مصرف روزانه به آنها نیاز داریم. اینکه حداقل نیاز یک فرد بالغ چقدر است و چرا این میلی گرمی های مفید مهم است در متن ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم گفته شده است. در سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ غذا و سلامتی بخوانید.

  • یکشنبه 11 خرداد 1399

    باغ عفیف آباد شیراز

    باغ عفیف آباد شیراز ؛ بهشتی که انتهای یک خیابان به انتظارت نشسته

    باغ عفیف آباد شیراز از نمونه های باشکوه باغ ایرانی است.برای آشنایی با تاریخچه باغ عفیف‌آباد، معماری و ساختمان باغ گلشن،موزه نظامی باغ عفیف‌آباد شیراز، قهوه‌خانه سنتی عفیف آباد،حمام خزینه‌ای باغ و در آخر برای سرزدن به این جاذبه گردشگری،آدرس و مسیر دسترسی به باغ عفیف‌آباد با این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت همراه شوید.

زندگی ایرانی

ایرانگردی

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • جمعه 05 دی 1399

    بقای انسان مدرن در دست کتاب

    مثلا یک کودک دبستانی هفته ای ۷ – ۸ کتاب می خواند که با احتساب حجم کمتر کتاب های مناسب سنش می شود حدود ۱۰۰ صفحه .در هفته. بین ما اهل کتاب هست اما خودمانیم ؛ حقیقتا چند نفر از ما هفته ای ۱۰۰ صفحه کتاب می خواند ؛ مثل آن طفل دبستانی ممالک دور […]

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    فرهنگ خرید

    برنامه ریزی برای خرید را فرهنگ کنیم

    چند پیشنهاد از وبلایت برای برنامه ریزی هنگام خرید ۱-اقلام مورد نیاز را دسته بندی ، بودجه را بررسی و برای هر موزد در زمان و فصل مناسبش اقدام به خرید کنیم ۲- هیچگاه.. چند پیشنهاد از وبلایت برای برنامه ریزی هنگام خرید ۱-اقلام مورد نیاز را دسته بندی ، بودجه را بررسی و برای […]

  • شنبه 01 بهمن 1401

    سه ماه ، یک ساعت مانده به اذان صبح

    داستان کوتاه « سه ماه ، یک ساعت مانده به اذان صبح » درباره سبک زندگی یک بانوی ایرانی است که خدا دوستش دارد. در مجله فرهنگی وبلایت گاهی داستان هایی از سبک زندگی آدمهای اطراف مان را روایت می کنیم. آنهایی که بدون سروصدا یک گوشه این شهر نفس می کشند و وجودشان برکتی است برای اطرافیان.

  • شنبه 13 اردیبهشت 1399

    راهنمای سفر بیشتر با پول کمتر

    آخرین باری که سفر رفتید کی بود ؟ موجودی کارت بانکی تان قبل رفتن به سفر چقدر بود و بعدش چقدر شد ؟ ارزشش را داشت؟ تجربه سفر برای خیلی از ما مشروط به داشتن پول زیاد است. اما اهالی گردشگری می توانند راهنمای سفر بیشتر با پول کمتر باشند. در مجله فرهنگی وبلایت از کم کردن خرج و مخارج سفر بخوانید.

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    باید نگهش داشت

    چیزی نیست که آدم در جایی بگذارد و خودش همان طور باقی بماند … عاملی که خانواده را به هم پیوند می دهد همین محبّت است زندگی راواقعا مایه ی آرامش می کند محبت چیزی است که باید نگهش داشت ، باید از آن مراقبت کردچیزی نیست که آدم در جایی بگذارد و خودش همان […]

  • جمعه 15 فروردین 1399

    روش صحیح شستشوی میوه و سبزیجات را بلدید؟

    میوه و سبزیجات را برای سلامتی مان می خوریم اما این خوشمزه های رنگارنگ غالبا به سموم و آفت کش آغشته اند که با یک آب گرفتن ساده از میوه و سبزیجات جدا نمی شوند. اینکه بدانیم از نظر علمی بهترین روش ضدعفونی سبزی چیست خیال مان را از این نظر راحت می کند.
    راه های ضدعفونی کردن سبزی در خانه با چند ماده ساده است که در آشپزخانه همه پیدا می شود.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    گرمازدگی

    چگونه از گرمازدگی تابستان در امان بمانیم ؟

    پزشکان گرمازدگی را وضعیت اضطراری پزشکی می دانند. گرما زدگی در فهرست انواع آسیب های گرمایی به بدن صدر نشین است. چرا ؟ چون می تواند به مغز و اندام های داخلی بدن آسیب بزند و حتی به مرگ ختم شود. گرما زدگی ، چراغ خاموش می آید و آرام آرام دمای بدن ما را بالا می برد و درست همین زمان است که صدای سیستم کنترل دمای بدن مان درمی آید و شروع می کند به هشدار دادن . فرمول ایجاد گرما زدگی خیلی ساده است. در مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ سلامت در روزهای تابستان بخوانید.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    نیازمندی ها

    – به یک تکنسین کامپیوتر جهت تست نرم افزار نیازمندیم– به یک منشی خانم با روابط عمومی بالا با ظاهری مناسب و مسلط به…– به چند کارگر ساده جهت کار در کافی شاپ…– به یک مدیر با سابقه جهت… – به یک تکنسین کامپیوتر جهت تست نرم افزار نیازمندیم– به یک منشی خانم با روابط […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    و علیک بالاقتصاد

    ذهنمون شرطی شده واژه ی اقتصاد رو که میشنویم نا گهان ذهنمون میره سراغ پول ؛ بازار ، تورم ، خرید و فروش و سرمایه به کسی میگیم مقتصِد ؛ که ذهنش درگیر حساب و کتاب و خرج کمتره اما در فرهنگ واژه ها ؛ اولین معنای اقتصاد ؛ میانه روی در هر کاریست ذهن […]

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    قورمه سبزی، غذای ایرانی یا افغانستانی؟

    می گویند ذائقه ایرانی ها به سمت ترشی و شوری متمایل است و در بین غذاها ، قورمه سبزی سمبل ذائقه ایرانی.احتمالا به خاطر همین، انقدر جا افتاده که حداقل از صد سال قبل تا به امروز، دستور پختش هیچ تغییری نکرده! قورمه سبزی به نوعی غذای ملی ایرانی به حساب می آید.طرز تهیه قورمه سبزی را هر بانوی ایرانی می داند و طعم و مزه اش با ذائقه ایرانی ها جور است.

  • جمعه 15 فروردین 1399

    خرید کالای ایرانی

    چگونه به کالای ایرانی اعتماد کنیم؟

    نکاتی در خرید کالای ایرانی هست که اگر دقت کنیم کالاهایی را پیدا می کنید که آرام و بی صدا پیشرفت کرده اند و حالا می توانند رقیب کالای مشابه خارجی شان شوند.حمایت از کالای ایرانی به معنی استقبال از خرید هر کالای بی کیفیت و بنجلی نیست اما نخریدن کالای ایرانی به بهانه بی کیفیت بودن یا کیفیت برتر محصولات خارجی تنها یک بهانه است.

  • پنجشنبه 18 اردیبهشت 1399

    استعداد تحصیلی

    استعداد تحصیلی و حکایت دانه و خاک

    استعداد تحصیلی در هر رشته ای به نوعی تعریف می شود. خیلی از در شاخه ای استعداد داریم که خواهر یا برادرهایمان از داشتن آن بی بهره اند و در حوزه ای دیگری توانمندی های منحصر به خود را دارند. حکایت دانه و خاک، داستان استعدادهایی است که در نظام آموزش و پرورش درست هدایت نشده و به هرز رفته است. داستان مکتب جعفری که بیش از هزار سال قبل شاگردانی پرورش داد که هرکدام سرآمد دانشمندان زمان خود شدند. در مجله فرهنگی وبلایت این حکایت را بخوانید.

  • جمعه 15 فروردین 1399

    پای این چند خوراکی نباید به یخچالتان برسد!

    دانستن این نکته های ساده از خوراکی ها فرهنگ سلامت مان را بالا می برد هرچه فرهنگ سلامت خود را بالاتر ببریم با کیفیت تر زندگی می کنیم. اما چند خوراکی خوردنی هست که علیرغم تصور خیلی نیاز به خنکی و رطوبت یخچال ندارد. همین که در دمای اتاق نگهداری شود برای حفظ طعم و ماندگاری اش کافی است.

  • سه شنبه 20 خرداد 1399

    آش رشته در فرهنگ ایرانی

    آش رشته در فرهنگ ایرانی ؛ این رشته سر دراز دارد

    در روزگاری نه خیلی قبل ، آش و نان قوت غالب ایرانی ها بود. همین کاسه های لبریز و لب سوز آش رشته که با عطر نعنا و طعم پیاز داغ و کشک در هوای سرد و بارانی مه گرفته دلبری می کند. از آش رشته در فرهنگ ایرانی بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    ملت در خطر

    ملّتِ در خطر

    خیلی از ما که نه تقریبا همه ما دنبال پیشرفتیم دنبال راهی که درآمدمان را چند برابر کنیم بهتر خرج کنیم شیک تر بپوشیم بیشتر سفر کنیم خانه لوکس تر مراسم و جشن های باشکوه تر ظاهر بهتر و سلامت تر ؛ حداقل ده پانزده سال جوان تر از سن شناسنامه ای مان . خیلی […]

  • شنبه 13 اردیبهشت 1399

    حسادت

    حسادت و ده قدم برای خداحافظی با آن

    حسادت یک واکنش هیجانی درونی منفی است که از کودکی همراه ماست. اولین تاثیر منفی حسادت بر روابط و آداب معاشرت با اطرافیان است. درمان حسادت می تواند فرهنگ یک جامعه را به طرز چشمگیری ارتقا دهد. خیلی از اتفاقات تلخ گذشته ریشه در همین حسادت دارد. برای شناخت آن و راه های خداحافظی با آن این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت را با دقت بخوانید.

  • دوشنبه 07 آذر 1401

    ایران استرالیا

    هشت آذری ها و آن مربی برزیلی، والدیر ویرا

    چند سال پیش از این، تو برنامه ای که از شبکه دو پخش می شد و در مورد حماسه ۸ آذر ملبورن استرالیا بود، والدیر ویرا سرمربی تیم ملی در اون بازی و محمد خاکپور مدافع تیم، مهمون برنامه بودن…🥳 ویرا اون سال بعد از باخت تیم ملی به قطر و عدم صعود مستقیم مون […]

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    کیست هیداتیک به شما نزدیک است؟

    هیداتیک یکی از خطرناکترین بیماری های قابل انتقال از حیوانات به انسان است . هیداتیس به معنای قطره آب است . بیماری هیداتیک ازانگل روده ای سگ وارد بدن انسان و دام می شود. شایع ترین مناطق درگیرهیداتیک، ساحل مدیترانه، جنوب روسیه ، ایران، استرالیا وبلغارستان است. میزبانان اصلی هیداتیک ، گوشتخواران بویژه سگ سانان هستند.

مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت

تازه ترین مطالب

این مطالب را با دقت بخوانید!

تبلیغات
رادیوطور
مجله اینترنتی وبلایت

خیابان مشاهیر

در خیابان مشاهیر بسراغ شناسنامه دارهای این سرزمین می رویم
سعی مان این است؛
از اهل علم و ادب و هنر تا ورزشکاران و پهلوانان و البته دردانه های همیشه سرافراز، شهدای وطن
سری به زندگی ایشان می زنیم و در کوچه پس کوچه های خاطراتشان،
از زیست پر منفعت آن بزرگان و بزرگواران می آموزیم
خیابان مشاهیر، کوچه ها و خانه های ماندگار، بسیار دارد...

بیشتر بخوانید
استودیو فرهنگ
مجله اینترنتی وبلایت

تالار هنر

اینجا قرار است فرهنگ ایرانی را بارها و بارها جلوی دوربین بنشانیم.
فرهنگ،از گوشه های مختلف زندگی بگوید
و ما تصویرش را قاب های خوش رنگ و لعاب بگیریم.
برسانیم به رواق منظر چشم شما
استودیو فرهنگ آلبوم تصویری وبلایت است...

مجله اینترنتی وبلایت
تبلیغات