سایت مجله فرهنگی وبلایت

اینجا دنیای ماست؛ سراسر محتوای واقعی، برای تجربه یک زندگی بهتر!

وبلایت

حسینیه جاجرمی بجنورد

ویدئو

مجتبی شیخ علی

پادکست

کتابه

صنعت پروپاگاندا

زندگی ایرانی

همسایه های وبلایت

چایخانه

کلیک کن، یه استکان چای بِخر

یه نقالی گوش کن!
چایخانه

رویدادهای فرهنگی هفته

تحلیل رادیویی
چایخانه

گفتگوی اهالی علم و اندیشه

ایران، تاریخ، تمدن
گنجینه آیین های ایرانی
گنجینه آیین های ایرانی

آیین های ایرانی

همه مطالب

بعدی مطلب بعدی مجله فرهنگی وبلایت
قبلی مطلب قبلی مجله فرهنگی وبلایت
  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا در سینما

    سینما ؛ جای خالی یلدا و آیین های ایرانی در این هنر مدرن!

    کاش سینمای ایران به ازای آن چشم گسترده و درشتش، یکم گوش هم داشت برای شنیدن!
    کاش میشد به آن گوشزد کرد، ایران با آیین هایش، با آداب و رسوم ش و با مردم ش، ایران است، نه با فارسی زبانان ینگه دنیایی شده که نمی دانند نباید سر سفره یلدا، درخت کاج بگذارند!

  • پنجشنبه 02 مرداد 1399

    دهه اول ذی الحجه و آداب و رسوم آن در ایران

    ذی الحجه به معنی صاحب حج است. در تقویم ماه قمری، ذی الحجه آخرین ماه سال است. مومنان در دهه اول ذی الحجه مجموعه اعمالی انجام می دهند که مهمترین آنها نماز دهه اول ذی الحجه و روزه داری است. روز اول این ماه در تقویم ایرانی به اسم روز ازدواج نامگذاری شده.

  • سه شنبه 31 تیر 1399

    عید غدیر در ایران

    عید غدیر، جشنی که با حمله ایرانیان به اعراب رونق گرفت!

    عید غدیر بزرگترین جشن دینی شیعیان است. آداب و رسوم غدیر سابقه ای به قدمت خودش دارد اما جشن های غدیر از زمان تسلط ایرانیان بر اعراب پررونق شده. از زمان حکومت آل بویه و حکمرانی اش بر بغداد جشن های غدیر باشکوه برگزار شد. بازار تا صبح عید باز بود و صدای شادی در گوش شهرها پر بود.

  • چهارشنبه 20 مرداد 1400

    داستان روضه های خانگی ؛ روایتی از مادر بزرگ برای نوه اش…

    روضه خانگی در ایران بیش از صد سال قدمت دارد. بیشتر ما حداقل یک بار چای روضه خورده ایم. در این داستان درباره تاریخچه روضه خانگی بخوانید و مفهوم و معنی روضه بدانید. مجله فرهنگی وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

    چرتکه

    چرتکه؛ مهره های چوبی حساب می کنند

    چرتکه مجموعه ای از مهره های چوبی داخل میله است در یک چارچوب که در گذشته نه چندان دور ماشین حساب قدیمی ها بود. سواد ریاضیات آدمها بالا نبود اما با چرتکه اموراتشان می گذشت. در حجره  بازاری های قدیمی هنوز هم پیدا می شود. در این متن  از این مهره های چوبی که حساب […]

  • شنبه 26 آذر 1401

    یلدا و بازار

    چگونه سفره شب یلدای کم هزینه و اقتصادی داشته باشیم؟

    برگزار کردن شب یلدای کم خرج و اقتصادی دغدغه خیلی از ما در حوالی آخرین روزهای پائیز است. دغدغه ای که با چند راهکار می توان تا حدود زیادی آن را برطرف کرد.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا در شهر های ایران | از شمال تا جنوب کشور چه خبره؟!

    یلدا یا چله؛ آخرین شب پاییز، بلند ترین شب سال و شبی که قرن هاست ایرانیان در سرتاسر کشور آنرا جشن می گیرند و حتی رسم دارند که شب زنده داری کنند و تا صبح خوش بگذرانند. اما هر جای کشور، فرهنگ، جشن و آداب و رسوم مخصوص به خودش را دارد و در حقیقت […]

  • شنبه 03 خرداد 1399

    عید فطر

    عید سعید فطر و بازگشت به فطرت

    عید سعید فطر، عید بزرگ بندگی است و طلوع ماه نو با همه باریکی و نحیفی اش امیدی است جوانه زده در دلها که یک ماه بندگی خدا مورد قبول بوده است. متن بازگشت به فطرت به عید فطر و معنای فطر اشاره دارد. مجله فرهنگی وبلایت پیشاپیش حلول ماه شوال و عید سعید فطر را به خوانندگان محترمش تبریک می گوید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    تاریخچه شب یلدا

    تاریخچه شب یلدا را در فرهنگ اصیل ایرانی جستجو کنید

    بچه که بودیم درمدرسه می گفتند ایرانی ها از اقوام آریایی هستند. شغلشان کشاورزی و دامپروری بوده، در شمال فلات ایران. بعدتر خواندیم که سلمان فارسی، قبل از اسلام آوردن، اسمش روزبه بوده، از ایران؛ حالا هم، سی ام آذر که می شود رسمی داریم به اسم یلدا یا شب چله. فکر کنید به تاریخچه […]

  • یکشنبه 04 خرداد 1399

    عید فطر

    آداب و رسوم عید سعید فطر در ایران

    آداب و رسوم عید سعید فطر در ایران، همزمان با حلول ماه شوال و استهلال برپا می شود. در کنار آئین های دینی که مهترین آن اقامه فریضه نماز صبح عید فطر است رسم هایی هست که بسته به شهر و فرهنگ هر منطقه ای پررنگ تر و یا اختصاصی برگزار می شود. در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت از رسوم عید فطر در ایران می گوییم.

  • دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

    دانش سنتی

    دانش سنتی؛ مادر علم جدید

    دانش سنتی را مادر علم جدید می دانند. پدران ما در گذشته با دانش و مهارت هایی که سینه به سینه به آنها رسیده بود، اموراتشان را می گذراندند. نمونه آثار و بناهای تاریخی گذشته همگی حاصل تجربه و دانش سنتی آنهاست. نمونه های دانش بومی در ایران موفق و در بسیاری موارد کم نظیر است. در این باره متن زیر را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • پنجشنبه 04 اسفند 1401

    رسم الله رمضونی ماه رمضان

    رسم الله رمضونی ماه رمضان ؛ یک سرگرمی خوشمزه برای بچه ها

    آیین های رمضان بیشتر مخصوص بزرگترهاست اما رسم الله رمضونی در ماه رمضان برای بچه هاست که در کرمان و بم و حتی فارس و گلستان هم رواج داشته. این رسم با خواندن اشعار الله رمضونی شروع و به پول و خوراکی های خوشمزه ختم می شود.

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    رمضان در کردستان

    ماه رمضان و رسم مردمان کُرد

    ماه رمضان در کردستان و روستاهای آن مثل سایر نقاط ایران رسم و رسوم ویژه خودش را دارد. از رویت هلال ماه رمضان تا شیرینی های کردستان در ماه رمضان آئین مردم کُرد را در این سی روز می سازد. حال و هوای ماه رمضان و رسم مردمان کُرد را در مجله فرهنگی وبلایت دنبال کنید.

  • جمعه 02 خرداد 1399

    سنت وقف

    سنت وقف؛ ارثیه عمومی که به شما رسیده

    وقف از سنت های دیرپا در ایران و البته جهان است. در فرهنگ ایرانی، سنت وقف به صورت فرهنگ عمومی درآمده و بسیاری از ابنیه و حمام و مدرسه های قدیمی از همین بخش ها در وقف است. در حقیقت وقف ارثیه عمومی است. در مجله فرهنگی وبلایت از آئین های ایرانی بدانید.

  • دوشنبه 08 اردیبهشت 1399

    رمضان

    آئین های سنتی ماه رمضان در گیلان

    مثل همه جای ایران، گیلانی ها در ماه رمضان برای خودشان آداب و رسومی دارند. قدمت گیلان آداب و رسوم ماه رمضان در گیلان مثل خود رمضان قدمت دارد.
    آئین های سنتی ماه رمضان در گیلان به فرهنگ مردم این خطه سبز پوش گره خورده. مُسن ترها می گویند آداب و رسوم خاص رمضان در منطقه ما کم نیست.تا جایی که یادمان هست، تنها استقبال از رمضان، هشت آئین ویژه داشتیم. که حالا به جز از دو سه تای آن اثری نمانده.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا

    ریشه های فرهنگی و فلسفه خوراکی های شب یلدا در ایران

    بر اساس باور پیشینیان، شب یلدا زمانی است که فرشته بدی ها که ملقب به اهریمن است بر فرشته خوبی ها که امشاسپندان لقب گرفته است غلبه می کند و به این شکل از فردای آن، خورشید دوباره زاده می شود و روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند. شب یلدا، مملو […]

  • چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399

    بررسی لالایی در فرهنگ مردم ایران

    لالایی در فرهنگ مردم ایران بخشی از فرهنگ شفاهی است. لالایی در فرهنگ ملل مختلف از همان دوران باستان بوده است. هدف از خواندن لالایی ، آرامش دادن به کودک است. اینکه لالایی در مناطق مختلف ایران چطور است و دلیل همه گیری آن چیست؟ در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • شنبه 26 آذر 1401

    کتابخوانی یلدا

    در دورهمی شب یلدا چه کتابی بخوانیم؟ ۳پیشنهاد ویژه

    ما در این مطلب سه کتاب برایتان معرفی می کنیم که می تواند رنگ و بوی یلدایتان را ایرانی تر کند، اما می توانید با یک جستجوی ساده به کتاب های دیگری باب طبع خودتان هم دست یابید.

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    ویتامین ها

    ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم

    ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند روزانه در غذاهای مصرف روزانه به آنها نیاز داریم. اینکه حداقل نیاز یک فرد بالغ چقدر است و چرا این میلی گرمی های مفید مهم است در متن ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم گفته شده است. در سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ غذا و سلامتی بخوانید.

  • پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401

    خواهرخواندگی ؛ پیوند سیاسی فرهنگی بین شهرهایی که شهردار های باهوش دارند!

    خواهرخواندگی یک قرارداد فرهنگی ست که دو شهر متعهد می شوند تا دو خواهر در رشد فرهنگی ،اقتصادی ، آموزش و ورزش ، بهداشت و سلامت ، گردشگری و محیط زیس به یکدیگر کمک کنند. اولین نشان خواهر خواندگی ، نام گذاری متقابل دو خیابان از هر شهر ، به نام  هم است در مجموع شهرهای کره ی زمین ، در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ خواهر خوانده دارند.

  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

    زباله ها

    چرا یارانه دو ماه خود را برای زباله ها هزینه می کنی؟

    آمارهایی که در دو سه سال اخیر منتشر شده ، می گوید : در تهران روزانه حدود یک و نیم میلیارد تومان صرف جمع آوری زباله ها می شود!!
    به عبارت جالب تر ، هر تهرانی ، سالانه ، یارانه یک ماهش را صرف جمع آوری زباله های خود می کند!
    حالا جالب تر آنجاست که گویا چیزی حدود همین مبلغ ، اندکی بیشتر یا کمتر هم ، صرف تفکیک زباله های خشک و تر می شود!
    یعنی شاید ما در طول یک سال ، دو ماه یارانه خود را در ازای جمع آوری و تفکیک زباله هایمان پرداخت می کنیم!

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    قورمه سبزی، غذای ایرانی یا افغانستانی؟

    می گویند ذائقه ایرانی ها به سمت ترشی و شوری متمایل است و در بین غذاها ، قورمه سبزی سمبل ذائقه ایرانی.احتمالا به خاطر همین، انقدر جا افتاده که حداقل از صد سال قبل تا به امروز، دستور پختش هیچ تغییری نکرده! قورمه سبزی به نوعی غذای ملی ایرانی به حساب می آید.طرز تهیه قورمه سبزی را هر بانوی ایرانی می داند و طعم و مزه اش با ذائقه ایرانی ها جور است.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    الگوی مصرف و مدیریت آب و فاضلاب ، بحرانی است.

    آمار ها می گوید: در یکی از استان های کوچک کشور،بطور میانگین هر فرد در یک روز، ۲۰۰ لیتر آب مصرف میکند!! از این ۲۰۰ لیتر، ۴ تا ۵ لیتر مصرف شرب دارد؛ و به دلیل نداشتن زیرساخت های مورد نیاز آب و فاضلاب کشور، همه ۲۰۰ لیتر آب مصرفی باید تا استاندارد مصرف شرب […]

  • سه شنبه 07 مرداد 1399

    باغ های ایرانی ؛ این بهشت های زمینی

    باغ ایرانی هنر معماری ایرانی است. ساختار باغ ایرانی، اجزای مشخصی دارد. تاریخچه باغ ایران به عمر اولین قنات های ایران گره خورده. قدیمی ترین باغ ایرانی را پاسارگاد می دانند. تعداد باغ های ایرانی در جای جای ایران کم نیست. در این مطلب از مفهوم باغ ایرانی گذر کنید و با برخی از معروف ترین باغ های ایرانی آشنا شوید.

  • جمعه 30 دی 1401

    مسجد نصیر الملک

    مسجد نصیر الملک؛ صورتی ترین مسجد دنیا

    از قدیم گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن؛ داستان مسجد نصیرالملک یا همان صورتی هم از این جنس است.درباره اینکه معماری مسجد تاریخی نصیرالملک چرا این قدر جذاب است و صاحب آن چه کسی بوده بخوانید.

  • چهارشنبه 16 آذر 1401

    بازارهای قدیمی ؛ شما هم اینجا خاطرات مشترک دارید

    بازارهای قدیمی ایران از میراث فرهنگی این سرزمین است.بازار کلمه ای فارسی است؛ به معنی مکان تعیین قیمت. وقعیت بازارهای ایران معمولا در نزدیکی دروازه مهم شهر یا مسیرهای اصلی  قرار داشته. با فهرست بازارهای سنتی ایران در این متن آشنا شوید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    مسجد نائین

    مسجد جامع نائین؛ ۱۲۰۰ سال، رکوع و سجود و حمد و ثنا

    اگر می خواهید با یکی از اولین مساجد ساخته شده در ایران آشنا شوید، مسجد جامع نائین را ببینید. نائین شهری کویری و داغ با مسجدی که در طول ۱۲۰۰ سال، علاوه بر اهالی شهر از مسافران غریبه زیادی پذیرایی کرده است. مسجدی که ۱۲ قرن سِن دارد مسافرانی که خسته از راه دراز با […]

  • جمعه 23 دی 1401

    پلو مخلوط

    آموزش آشپزی، پلو مخلوط در وبلایت

      پلو یکی از رایج ترین روش های پخت برنج توی ایرانه که معمولا با خورشت سرو میشه اما پلوی مخلوط، خودش یک غذای کامله می تونید با ماست یا سبزی خوردن نوش جان کنید😋 بریم با هم پلوی مخلوط بپزیم تا توی این هوای سرد 🌧 عطرش خونه رو پر کنه 🥣 موادی که […]

  • یکشنبه 11 خرداد 1399

    باغ عفیف آباد شیراز

    باغ عفیف آباد شیراز ؛ بهشتی که انتهای یک خیابان به انتظارت نشسته

    باغ عفیف آباد شیراز از نمونه های باشکوه باغ ایرانی است.برای آشنایی با تاریخچه باغ عفیف‌آباد، معماری و ساختمان باغ گلشن،موزه نظامی باغ عفیف‌آباد شیراز، قهوه‌خانه سنتی عفیف آباد،حمام خزینه‌ای باغ و در آخر برای سرزدن به این جاذبه گردشگری،آدرس و مسیر دسترسی به باغ عفیف‌آباد با این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت همراه شوید.

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    برند حلال

    برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید

    برند حلال روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی به چشم تان خورده است.می دانید این کلمه چه کاربرد و مفهومی دارد و چه تمایز و تفاوتی با بقیه محصولات دارد؟
    در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت آمده است. چیستی برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید، بخوانید.

  • دوشنبه 10 بهمن 1401

    کبوتر خانه در ایران

    وقتی کبوترها آپارتمان نشین بودند…

    معماری کبوترخانه در ایران از شاهکارهای فرهنگ و تمدن ماست؛ از هزاران سال قبل کبوترها در ایران خانه اختصاصی داشتند و نحوه ساخت کبوترخانه کاملا حساب شده بود و سود دوطرفه هم داشت تا جایی که صاحبان کبوترخانه های اصفهان پول پارو می کردند.

  • پنجشنبه 15 دی 1401

    روز جهانی خط بریل

    روز جهانی خط بریل؛ درفشی که یک نفر را کور کرد و چشم بقیه را روشن!

    روز جهانی بریل برای یادبود جامعه نابینایان و روشندلال است. داستان خط بریل از یک اتفاق تلخ شروع شد و حالا جهانی شده.

  • سه شنبه 03 تیر 1399

    مسجد وکیل کرمان

    مسجد وکیل کرمان ؛ مسجدی در طولانی ترین راسته بازار ایران

    مسجد وکیل کرمان بخشی از مجموعه تاریخی وکیل است. این مسجد در فهرست مساجد قدیمی ایران ثبت شده و از نظر موقعیت در طولانی ترین راسته بازار ایران قرار گرفته. مسجد وکیل به فرمان یک پدر و پسر خوشنام ساخته شده: خاندان وکیل. ماجرای ساخت این مسجد و ویژگی هایش را بخوانید.

  • یکشنبه 18 دی 1401

    مسجد گوهر شاد

    مسجد گوهرشاد و ماجرای عروس تیمور لنگ

    گوهرشاد بیگم عروس تیمور لنگ است. زنی که در دل خاندان خونریز و مهاجم تیموریان زندگی می کرد اما به فرهنگ دوستی و هنر پروری و خردمندی شهره است. مسجد گوهرشاد که از آثار به جا مانده از دوره تیموریان است به دستور او ساخته شده. ماجرای مسجد گوهر شاد و عروس تیمور لنگ را در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • جمعه 13 تیر 1399

    این باغ ایرانی معجزه ای در دل کویر است

    باغ شاهزاده ماهان ، بزرگ ترین و زیباترین باغ ایرانی و از آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو است. می گویند این باغ ایرانی شبیه بهشت است؛ فضایی جذاب با معماری ایرانی. در مجله فرهنگی وبلایت با تاریخچه باغ شاهزاده و جاذبه های آن آشنا شوید.

  • پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399

    بازار وکیل شیراز ، آیینه تاریخ و معماری ایران که فراموش شده!

    بازار وکیل شیراز از بازارهای قدیمی ایران است. یادگاری زیبا از معماری ایرانی که از کریمخان زند برایمان به ارث رسیده. این روزها سقف بازار وکیل شیراز در حال ریزش است. اما کسی به فکرش نیست. قصه بازار وکیل شیراز، وکیل بی وکیل را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید

زندگی ایرانی

ایرانگردی

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    تغذیه در گرمازدگی و ۱۱ خوراکی که جلوی گرما را می گیرد

    تغذیه در گرمازدگی راه حل کلیدی این مشکل است.یرای جلوگیری از گرمازدگی این ۱۱ خوراکی منوی پیشنهادی اختصاصی سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت است که برای شما و از آخرین منابع پژوهشی روز. پیشنهادهایی که جلوی گرمازدگی تابستان و گرمای شدید را می گیرد و بدنتان را خنک نگه می دارد برای جنگیدن با این فصل زیبا و گرمایش. 

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    صنعت خودروی ایران و نامه سرگشاده مدیر مرسدس بنز

    صنعت خودرو ایران داستان عجیب و غریبی دارد. از مافیای خودرو که می گویند مثل اختاپوس افتاده به جانش تا مدیران صنعت خودرو کشور که هرکدام به نوعی در آشفته بازار خودرو نقش داشته و دارند. متن نامه سرگشاده مدیر مرسدس بنز به مدیران ایرانی سعی دارد داستان پردرد خودرو در ایران را از زاویه متفاوتی روایت کند. با مجله فرهنگی وبلایت همراه باشید.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    توهم دانش

    محصول کارخانه های فرهیخته گری چیست !؟

    فرهیختگان ، فرهنگ ، تربیت ، صبر ، زندگی ، برنامه ریزی و مدیریت ، مدرک تحصیلی صبر به معنی استقامت و پایداری، برای رسیدن به هدفیه که بش اعتقاد داریم! ینی یه استراتژی طولانی برای رسیدن به هدف نهایی؛ که یکی از مهمترین ویژگیاش مدیریت زمانه! کسی که وارده محدوده صبر میشه، پیشاپیش پیروز […]

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    قورمه سبزی، غذای ایرانی یا افغانستانی؟

    می گویند ذائقه ایرانی ها به سمت ترشی و شوری متمایل است و در بین غذاها ، قورمه سبزی سمبل ذائقه ایرانی.احتمالا به خاطر همین، انقدر جا افتاده که حداقل از صد سال قبل تا به امروز، دستور پختش هیچ تغییری نکرده! قورمه سبزی به نوعی غذای ملی ایرانی به حساب می آید.طرز تهیه قورمه سبزی را هر بانوی ایرانی می داند و طعم و مزه اش با ذائقه ایرانی ها جور است.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    کروموزوم

    کروموزوم انسانیت ؛ گمشده ارزشمند

    آن ها که ما کودن می نامیمشان شاید با هوش و عاقل نباشند، شاید دچار تشنج بشوند گاهی شاید دچار حماقت بشوند اما دچار حسادت نمی شوند!! کینه توزی را یاد نمی گیرند، دور زدن و دودره بازی را هیچگاه یاد نمیگیرند کلّ عقل و فهمشان شاید سر جمع ده شاهی هم نیرزد از نظر ما ولی انسانیتشان ..

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    تخریب جنگل در کره زمین

    کاشت درخت، جبران بخشی از نابودی جهان

    درختکاری و کاشت درخت یک حرکت نمادین، شعاری و احساسی نیست، درخت می‎کارند تا آینده طبیعت را بسازند. درخت می‏کارند تا بخشی از بحران نابودی درخت در جهان را جبران کنند.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    پیله ی هوس

    – دلم می خواد …. دلم نمی خواد – می خوام همون طور که دوست دارم زندگی کنم  – بی خیال بذار اون جور که دوست داره زندگی کنهولش کن …دیالوگ هایی آشنا از آدمهایی که تعدادشان کم نیست.جوری که انگار دارد به سمت فرهنگ شدن هم پیش می رود وآدمهایی از این دست شاید در […]

  • شنبه 13 اردیبهشت 1399

    حسادت

    حسادت و ده قدم برای خداحافظی با آن

    حسادت یک واکنش هیجانی درونی منفی است که از کودکی همراه ماست. اولین تاثیر منفی حسادت بر روابط و آداب معاشرت با اطرافیان است. درمان حسادت می تواند فرهنگ یک جامعه را به طرز چشمگیری ارتقا دهد. خیلی از اتفاقات تلخ گذشته ریشه در همین حسادت دارد. برای شناخت آن و راه های خداحافظی با آن این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت را با دقت بخوانید.

  • جمعه 12 دی 1399

    مصرف گرایی

    مکتب مصرف گرایی ، مکتبی به روز، با کلاس و بسیار مترقی!!!

    مورد مصرف اصلا مهم نیس ؛ همیشه مصرف کننده باش، هر روز بیشتر از دیروز 
    مصرف بیشتر، زندگی زیباتر، رفاه بیشتر، تحویل گرفته شدگی بیشتر و سری تو سرا در آوردن بیشتر،
    چرا که شما تا پول نداشته باشی،برا مصرفات پرداخ نمیکنی!
    پس چون پول داری می تونی هی مصرف کنی و هی مصرف کردن نشان هی پول داشتن شماس!

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    ویتامین ها

    ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم

    ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند روزانه در غذاهای مصرف روزانه به آنها نیاز داریم. اینکه حداقل نیاز یک فرد بالغ چقدر است و چرا این میلی گرمی های مفید مهم است در متن ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم گفته شده است. در سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ غذا و سلامتی بخوانید.

  • پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

    ستون یا گلدان !!

    نماز ستون دین است، روایت معروفی است که هر مسلمانی حداقل یک بار شنیده. درباره نماز و اهمیت آن در زندگی زیاد گفته شده و شنیده ایم اما این متن در چند خط ستون بودن نماز را با مقایسه ای دلنشین به روایت کلمات آورده. ستون یا گلدان را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • جمعه 02 خرداد 1399

    فشار نون و اقتصاد مدرن

    فشار نون، بیماری اقتصاد مدرن

    وظیفه ی نون همیشه سیر کردن شکم نیست اساسا این روزا ، نون فقط اون ورقه ی ۸۰ – ۷۰ سانتی ساخته شده از گندم و جوش شیرین نیس می دونید نون در آوردن سخته. متن فشارِ نون؛ بیماری اقتصاد مدرن در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت از داستان انگیزه های درآوردن پول در این روزها می گوید.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • جمعه 15 فروردین 1399

    روش صحیح شستشوی میوه و سبزیجات را بلدید؟

    میوه و سبزیجات را برای سلامتی مان می خوریم اما این خوشمزه های رنگارنگ غالبا به سموم و آفت کش آغشته اند که با یک آب گرفتن ساده از میوه و سبزیجات جدا نمی شوند. اینکه بدانیم از نظر علمی بهترین روش ضدعفونی سبزی چیست خیال مان را از این نظر راحت می کند.
    راه های ضدعفونی کردن سبزی در خانه با چند ماده ساده است که در آشپزخانه همه پیدا می شود.

  • سه شنبه 19 فروردین 1399

    کتاب؛ یار مهربان یا بیگانه ای در میان ما

    چرا از کتاب و کتابخوانی دور افتاده ایم ؟! فرزندانمان با همه نوع وسایل سرگرمی و دنیای مجازی آشنایی دارند ولی با کتاب که یار دیرین ماست ، بیگانه …
    مغز ما برای پرورش بیشتر و تکمیل بخش خلّاق ؛نیاز به تصویر سازی دارد اینکه مفاهیمی در قالب کلمات خوانده شود و درذهن  تصوّر کنیم .

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    از رویای تحصیل تا بحران بیکاری

    درد دل یکی از فارغ التحصیلان ممتاز رشته ی موسیقی این بود : امید داریم روزی حداقل چیزی که یادمان دادند را از ما بخواهند …. در این چند سال دانسته هایمان را انبار کردیم برای روز مبادا، که هنوز نرسیده. موسیقی دانان جوان تحصیل کرده ای که هیچ کس تحویلشان نمی گیرد و مانده […]

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    باید نگهش داشت

    چیزی نیست که آدم در جایی بگذارد و خودش همان طور باقی بماند … عاملی که خانواده را به هم پیوند می دهد همین محبّت است زندگی راواقعا مایه ی آرامش می کند محبت چیزی است که باید نگهش داشت ، باید از آن مراقبت کردچیزی نیست که آدم در جایی بگذارد و خودش همان […]

  • جمعه 23 دی 1401

    حضرت زهرا

    فاطمه زهرا سلام الله علیها یک الگوی فرهنگ ساز برای خانواده ایرانی

    فاطمه(س)، ادامه ی راه و سیره ی رسول خدا(ص) در همه ی زمینه هاست از جمله بندگی خدا، تقوا و عبادت، حجاب و عفاف و…، اما آنچه در زندگی کوتاه حضرت، برای اسوه پذیری خاص زنان از ایشان بیشتر مبتلور شده است سیره ی حضرت، در عرصه ی خانواده و همسرداری و تربیت فرزندان است.
    امام زمان وجود مقدس حضرت فاطمه(س) را، اسوه ی نیکوی خویش دانسته و فرموده اند: و فی ابنهِ رسول الله لیَ اسوهٌ حسنهٌ؛ همانا دختر رسول خدا(ص) برای من الگویی شایسته است.

مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت

تازه ترین مطالب

این مطالب را با دقت بخوانید!

تبلیغات
رادیوطور
مجله اینترنتی وبلایت

خیابان مشاهیر

در خیابان مشاهیر بسراغ شناسنامه دارهای این سرزمین می رویم
سعی مان این است؛
از اهل علم و ادب و هنر تا ورزشکاران و پهلوانان و البته دردانه های همیشه سرافراز، شهدای وطن
سری به زندگی ایشان می زنیم و در کوچه پس کوچه های خاطراتشان،
از زیست پر منفعت آن بزرگان و بزرگواران می آموزیم
خیابان مشاهیر، کوچه ها و خانه های ماندگار، بسیار دارد...

بیشتر بخوانید
استودیو فرهنگ
مجله اینترنتی وبلایت

تالار هنر

اینجا قرار است فرهنگ ایرانی را بارها و بارها جلوی دوربین بنشانیم.
فرهنگ،از گوشه های مختلف زندگی بگوید
و ما تصویرش را قاب های خوش رنگ و لعاب بگیریم.
برسانیم به رواق منظر چشم شما
استودیو فرهنگ آلبوم تصویری وبلایت است...

مجله اینترنتی وبلایت
تبلیغات