سایت مجله فرهنگی وبلایت

اینجا دنیای ماست؛ سراسر محتوای واقعی، برای تجربه یک زندگی بهتر!

وبلایت

حسینیه جاجرمی بجنورد

ویدئو

اعتماد - کلاس تقویتی - مجتبی شیخ علی

پادکست

فریاد ایران

کتابه

یادتان بخیر

زندگی ایرانی

همسایه های وبلایت

چایخانه

کلیک کن، یه استکان چای بِخر

یه نقالی گوش کن!
چایخانه

رویدادهای فرهنگی هفته

تحلیل رادیویی
چایخانه

گفتگوی اهالی علم و اندیشه

ایران، تاریخ، تمدن
گنجینه آیین های ایرانی
گنجینه آیین های ایرانی

آیین های ایرانی

همه مطالب

بعدی مطلب بعدی مجله فرهنگی وبلایت
قبلی مطلب قبلی مجله فرهنگی وبلایت
  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    اعتکاف

    پنجره های تازه ، روز های سپید

    بین ۳۶۵ روز خدا، هر سال سه روز است که اسمش ایام البیض است؛ روزهای سپید. فرصتی برای اینکه خانه تکانی کنی تزکیه کنی جان و دلت را. تزکیه یعنی پاکیزه کردن این وقت سال که می رسد اگر ساکن شهری دود گرفته باشی، پنجره های کوچه و محله یک شکل دیگریست. ساکنین آپارتمان های […]

  • چهارشنبه 23 مهر 1399

    شله زرد نذری صفر

    داستان شله زرد نذری بیست و هشت صفر

    غذاهای نذری بیست و هشتم صفر در مناطق مختلف ایران متنوع است. شله زرد، شله مشهدی، حلیم نذری از مهمترین غذاهای نذری ماه صفر است. در بخش آئین های ایرانی و دین مجله فرهنگی وبلایت داستانی با مضمون نذری بیست و هشت صفر به روایت لیلا صادق محمدی بخوانید.

  • دوشنبه 10 بهمن 1401

    جشن سده در فرهنگ ایران

    جشن سده در بزرگترین استان ایران چه شکلی است؟

    جشن سده، جشنی برای چهل روز بعد یلداست. یلدا برای ما ایرانیان مسلمان ها مانده اما جشن سده مخصوص زرتشتیان است. سده هنوز هم در شهرهای زرتشتی نشین اجرا می شود مثلا در کرمان که تعداد بیشتری از آیین های زرتشت به جا مانده.کرمان پهناورترین استان ایران است. قوم و قبیله های مختلفی در خاک […]

  • پنجشنبه 04 اسفند 1401

    رسم الله رمضونی ماه رمضان

    رسم الله رمضونی ماه رمضان ؛ یک سرگرمی خوشمزه برای بچه ها

    آیین های رمضان بیشتر مخصوص بزرگترهاست اما رسم الله رمضونی در ماه رمضان برای بچه هاست که در کرمان و بم و حتی فارس و گلستان هم رواج داشته. این رسم با خواندن اشعار الله رمضونی شروع و به پول و خوراکی های خوشمزه ختم می شود.

  • یکشنبه 17 مهر 1401

    من فوجی موتو هستم ، دختری از سرزمین آفتاب تابان…

    من فوجی موتو هستم. پژوهشگر مردم شناس ،  از سرزمین آفتاب تابان ، ژاپن. بعد از زبان مادری ام ، فارسی را حتی  بهتر از انگلیسی صحبت می کنم. برای من که مراسم چای ، همیشه در فنجان های سپید  و حضور پررنگ زنان خلاصه می ش  ، دیدن استکان های بلور و عطر چای نذری تان  به اندازه ای کافی بود که به همراه شاگردانم  بارها و بارها چمدان هایم را ببندم و به ایران سفر کنم.

  • جمعه 15 فروردین 1399

    فراخوانی که برگزارکننده اش خدا بود…!

    او تجسم حکومت الهی، تجسم  آیات قرآن در میان مسلمین، تجسم «برکافران سخت گیر و با همدیگر مهربانند » و تجسم عدل مطلق بود . او فقرا را به خود نزدیک می کرد و ضعفا را مورد رعایت خاص قرار می داد. برجستگانی که با پول و زور و بقیه وسایل مطرح شدن ، خودشان را به ناحق مطرح کرده بودند ، در نظر علی با خاک یکسان بودند. آنچه در چشم و دل او ارزش داشت ؛ ایمان و تقوا و اخلاص و جهاد و انسانیت بود.

  • یکشنبه 04 خرداد 1399

    عید فطر

    آداب و رسوم عید سعید فطر در ایران

    آداب و رسوم عید سعید فطر در ایران، همزمان با حلول ماه شوال و استهلال برپا می شود. در کنار آئین های دینی که مهترین آن اقامه فریضه نماز صبح عید فطر است رسم هایی هست که بسته به شهر و فرهنگ هر منطقه ای پررنگ تر و یا اختصاصی برگزار می شود. در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت از رسوم عید فطر در ایران می گوییم.

  • دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

    دانش سنتی

    دانش سنتی؛ مادر علم جدید

    دانش سنتی را مادر علم جدید می دانند. پدران ما در گذشته با دانش و مهارت هایی که سینه به سینه به آنها رسیده بود، اموراتشان را می گذراندند. نمونه آثار و بناهای تاریخی گذشته همگی حاصل تجربه و دانش سنتی آنهاست. نمونه های دانش بومی در ایران موفق و در بسیاری موارد کم نظیر است. در این باره متن زیر را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • جمعه 08 مرداد 1400

    گلریزان

    یک نکته جالب درباره رسم گلریزان که نمی دانید

    رسم گلریزان از رسوم قدیمی در فرهنگ ایران است. گلریزان در زورخانه ها برگزار می شده و در اصل از مرام و آئین های پهلوانی است. وجود گل در این سنت صرفا برای زیبا نبوده و دلیل خاصی داشته است که در این متن به آن اشاره شده است. پوریای ولی و تختی از چهره های نامدار گلریزان اند.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    روزه

    روزه و سرنوشت نهصد میلیون گرسنه دنیا

    همه کسانی که حاضرند چند روزی در هفته را یک وعده غذا در روز بخورند یا تمام روز را با آب سر کنند و یا روزهایی را تنها با دو دلار در روز زندگی کنند به این کمپین می توانند وارد شوند.

  • پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

    فانوس رمضان

    فانوس های روشن رمضان در ایران و جهان

    فانوس های روشن رمضان در ایران و جهان نماد جهانی روزه و روزه داری است. اما فانوس به عنوان یکی از معدود ابزار روشنی برای ایرانیان هم در مراسم و آئین های مذهبی نقش ویژه خود را داشته . در ایران هم وقتی رمضان به نیمه می رسید ؛ سالروز ولایت امام حسن علیه السلام که می شد، کوچه ها پر می شد از بچه های فانوس به دست. از داستان فانوس رمضان در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید. وبلایت، گنجینه آئین های ایرانی است.

  • چهارشنبه 09 آذر 1401

    جشن آذرگان

    جشن آذرگان و آداب و رسوم ایرانیان باستان

    ایرانیان باستان، ۹ ام هر ماه را به عنوان آذر روز می شناختند و در آن روز نیایش های مخصوصی داشتند. آتش نیایش که پنجمین نیایش از پنج نیایش خرده اوستا به حساب می آید در آذر روزها خوانده می شود.

  • پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

    جشن عروسی

    ماجرای یک جشن عروسی باشکوه

    جشن عروسی از مهمترین اتفاق های زندگی  یک زوج است. هرکسی بسته به سلیقه اش مراسم عروسی را جوری برگزار می کند. یکی در تالارهای عقد و عروسی گران قیمت، یکی هم با طراحی کارت دعوت و ارسال آن به مهمانان برای شرکت در یک عروسی با شکوه . مثل این دعوت نامه که در مجله فرهنگی وبلایت می خوانید.

  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

    گل غلطان کاشان

    گل غلطان، رسمی برای نوزادان بهار اولی

    رسم گل غلطان در کاشان و دامغان و مناطقی که گل محمدی می روید از آئین های ایرانی است. گل غلطان هرسال در اردیبهشت همزمان با برداشت گل محمدی انجام می شود. گل غلطان از سال ۲۰۰۶ در انتظار ثبت جهانی در فهرست  میراث فرهنگی ناملموس است. در مجله فرهنگی وبلایت از غلطیدن نوزادان در گل بیشتر بخوانید.

  • یکشنبه 09 بهمن 1401

    جشن سده

    از جشن سده و گل بهمن چه می دانید؟

    جشن سده جشن ایرانیان باستان است. این آئین با کشاورزی گره خورده. از خاکستر چوب های آتش زده در جشن سده به زمین های کشاورزی می پاشیدند. برخلاف باور عموم، سده ارتباطی با دین و مذهب زرتشت ندارد و در کتاب زرتشتیان اشاره ای به آن نشده است. از این آئین ایرانی بیشتر بدانید.

  • جمعه 22 مرداد 1400

    سنت نذری

    نذری که ادا می شود ؛ قحطی بزرگ و فرهنگ نذری در ایران

    نذری غالبا اگرچه چای و شربت بود، اما حالا صحبت از گرسنگی بود؛ دیگ های نذری در حالی رفت روی آتش که بیشتر غله و آذوقه شهر دست محتکرین بود.
    اما به گواه مورخانی چون اکبر شهری؛ اهل خیری هم اگر یافت شد؛ از میان همان طبقات فقیر و متوسط بود که دیگ‌های دمپخت نذری بار ‌گذاشتند.

  • پنجشنبه 21 مرداد 1400

    نذری محرم در ایران

    نذری محرم در ایران؛ از نان و ماست تا آش شاه

    نذری دادن از آئین های ایرانی اسلامی است. ریشه نذری اما به دوره ساسانی می رسد. غذای نذری محرم تاریخچه جالبی دارد. انواع غذاهای نذری، درباره قیمه نذری و طرز تهیه آش نذری ناصرالدین شاه در بخش آئین های عزاداری محرم مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    پرچم ایران

    پرچم برای چمیدن در دست باد

    پرچم یا بیرق نماد کشور و گروه هاست. در تمام دنیا پرچم ها دو کارکرد سیاسی و فرهنگی دارند کارکرد فرهنگی همان ایجاد حس وفاق و اتحاد مردم آن سرزمین است و کارکرد سیاسی آن کاملا خارجی ست در مقابل سایر کشورها. در متن زیر از پرچم و تاریخچه آن می خوانید.

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    کوچه آشتی کنان و مدیریت شهری

    رسم بود وقتی دو نفر را می خواستند آشتی دهند، مسیرشان را به سمت این کوچه ها می کشیدند. تنگی کوچه و نبودِ راه پیش و پس ، حریف غرورشان می شد؛ دو نفر ، رو در رو  می شدند.
    سلام و علیکی بود . در تنگی کوچه ها گیر می کردند به هم و همین آغازی می شد برای یک لبخند. رد که می شدند از هم ، کدورت های قبلی رد شده بود.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    قورمه سبزی، غذای ایرانی یا افغانستانی؟

    می گویند ذائقه ایرانی ها به سمت ترشی و شوری متمایل است و در بین غذاها ، قورمه سبزی سمبل ذائقه ایرانی.احتمالا به خاطر همین، انقدر جا افتاده که حداقل از صد سال قبل تا به امروز، دستور پختش هیچ تغییری نکرده! قورمه سبزی به نوعی غذای ملی ایرانی به حساب می آید.طرز تهیه قورمه سبزی را هر بانوی ایرانی می داند و طعم و مزه اش با ذائقه ایرانی ها جور است.

  • پنجشنبه 15 دی 1401

    روز جهانی خط بریل

    روز جهانی خط بریل؛ درفشی که یک نفر را کور کرد و چشم بقیه را روشن!

    روز جهانی بریل برای یادبود جامعه نابینایان و روشندلال است. داستان خط بریل از یک اتفاق تلخ شروع شد و حالا جهانی شده.

  • پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399

    بازار وکیل شیراز ، آیینه تاریخ و معماری ایران که فراموش شده!

    بازار وکیل شیراز از بازارهای قدیمی ایران است. یادگاری زیبا از معماری ایرانی که از کریمخان زند برایمان به ارث رسیده. این روزها سقف بازار وکیل شیراز در حال ریزش است. اما کسی به فکرش نیست. قصه بازار وکیل شیراز، وکیل بی وکیل را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید

  • چهارشنبه 16 آذر 1401

    بازارهای قدیمی ؛ شما هم اینجا خاطرات مشترک دارید

    بازارهای قدیمی ایران از میراث فرهنگی این سرزمین است.بازار کلمه ای فارسی است؛ به معنی مکان تعیین قیمت. وقعیت بازارهای ایران معمولا در نزدیکی دروازه مهم شهر یا مسیرهای اصلی  قرار داشته. با فهرست بازارهای سنتی ایران در این متن آشنا شوید.

  • جمعه 30 دی 1401

    مسجد نصیر الملک

    مسجد نصیر الملک؛ صورتی ترین مسجد دنیا

    از قدیم گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن؛ داستان مسجد نصیرالملک یا همان صورتی هم از این جنس است.درباره اینکه معماری مسجد تاریخی نصیرالملک چرا این قدر جذاب است و صاحب آن چه کسی بوده بخوانید.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    تفکیک زباله و نکاتی مهم که رعایتشان نشانه فرهنگ ماست!

    جداسازی و تفکیک زباله یک فرهنگ است . فرهنگی که در ایران خیلی جا نیوفتاده اما قوانین و نکات ساده و اولیه ای دارد که با رعایت کردن آن می توان خیلی زود کیفیت زندگی و سلامت جامعه را با رعایت کردن آن ارتقا داد. چند نکته ای از تفکیک زباله و مدیریت پسماند که […]

  • جمعه 23 دی 1401

    پلو مخلوط

    آموزش آشپزی، پلو مخلوط در وبلایت

      پلو یکی از رایج ترین روش های پخت برنج توی ایرانه که معمولا با خورشت سرو میشه اما پلوی مخلوط، خودش یک غذای کامله می تونید با ماست یا سبزی خوردن نوش جان کنید😋 بریم با هم پلوی مخلوط بپزیم تا توی این هوای سرد 🌧 عطرش خونه رو پر کنه 🥣 موادی که […]

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • سه شنبه 02 اردیبهشت 1399

    عودلاجان و بانکی که دیزی و چای قند پهلو می فروشد

    عودلاجان یکی از مناطق قدیمی تهران است. مجموعه خانه های قدیمی، بازار عودلاجان و بخش های دیدنی آن روزانه ده ها نفر را برای عودلاجان گردی به این محله می کشاند. در عودلاجان قدیمی ترین بانک ایران به مشتری ها دیزی و چای می فروشد. قصه عودلاجان را در مجله فرهنگی وبلایت دنبال کنید.

  • پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401

    خواهرخواندگی ؛ پیوند سیاسی فرهنگی بین شهرهایی که شهردار های باهوش دارند!

    خواهرخواندگی یک قرارداد فرهنگی ست که دو شهر متعهد می شوند تا دو خواهر در رشد فرهنگی ،اقتصادی ، آموزش و ورزش ، بهداشت و سلامت ، گردشگری و محیط زیس به یکدیگر کمک کنند. اولین نشان خواهر خواندگی ، نام گذاری متقابل دو خیابان از هر شهر ، به نام  هم است در مجموع شهرهای کره ی زمین ، در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ خواهر خوانده دارند.

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    ویتامین ها

    ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم

    ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند روزانه در غذاهای مصرف روزانه به آنها نیاز داریم. اینکه حداقل نیاز یک فرد بالغ چقدر است و چرا این میلی گرمی های مفید مهم است در متن ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم گفته شده است. در سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ غذا و سلامتی بخوانید.

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    برند حلال

    برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید

    برند حلال روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی به چشم تان خورده است.می دانید این کلمه چه کاربرد و مفهومی دارد و چه تمایز و تفاوتی با بقیه محصولات دارد؟
    در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت آمده است. چیستی برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید، بخوانید.

  • جمعه 13 تیر 1399

    این باغ ایرانی معجزه ای در دل کویر است

    باغ شاهزاده ماهان ، بزرگ ترین و زیباترین باغ ایرانی و از آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو است. می گویند این باغ ایرانی شبیه بهشت است؛ فضایی جذاب با معماری ایرانی. در مجله فرهنگی وبلایت با تاریخچه باغ شاهزاده و جاذبه های آن آشنا شوید.

  • یکشنبه 18 دی 1401

    مسجد گوهر شاد

    مسجد گوهرشاد و ماجرای عروس تیمور لنگ

    گوهرشاد بیگم عروس تیمور لنگ است. زنی که در دل خاندان خونریز و مهاجم تیموریان زندگی می کرد اما به فرهنگ دوستی و هنر پروری و خردمندی شهره است. مسجد گوهرشاد که از آثار به جا مانده از دوره تیموریان است به دستور او ساخته شده. ماجرای مسجد گوهر شاد و عروس تیمور لنگ را در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • سه شنبه 07 مرداد 1399

    باغ های ایرانی ؛ این بهشت های زمینی

    باغ ایرانی هنر معماری ایرانی است. ساختار باغ ایرانی، اجزای مشخصی دارد. تاریخچه باغ ایران به عمر اولین قنات های ایران گره خورده. قدیمی ترین باغ ایرانی را پاسارگاد می دانند. تعداد باغ های ایرانی در جای جای ایران کم نیست. در این مطلب از مفهوم باغ ایرانی گذر کنید و با برخی از معروف ترین باغ های ایرانی آشنا شوید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    مسجد نائین

    مسجد جامع نائین؛ ۱۲۰۰ سال، رکوع و سجود و حمد و ثنا

    اگر می خواهید با یکی از اولین مساجد ساخته شده در ایران آشنا شوید، مسجد جامع نائین را ببینید. نائین شهری کویری و داغ با مسجدی که در طول ۱۲۰۰ سال، علاوه بر اهالی شهر از مسافران غریبه زیادی پذیرایی کرده است. مسجدی که ۱۲ قرن سِن دارد مسافرانی که خسته از راه دراز با […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    الگوی مصرف و مدیریت آب و فاضلاب ، بحرانی است.

    آمار ها می گوید: در یکی از استان های کوچک کشور،بطور میانگین هر فرد در یک روز، ۲۰۰ لیتر آب مصرف میکند!! از این ۲۰۰ لیتر، ۴ تا ۵ لیتر مصرف شرب دارد؛ و به دلیل نداشتن زیرساخت های مورد نیاز آب و فاضلاب کشور، همه ۲۰۰ لیتر آب مصرفی باید تا استاندارد مصرف شرب […]

زندگی ایرانی

ایرانگردی

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    ایمنی

    اصول فرهنگ کار و ایمنی و حادثه و اینا…

    احتمالاً بسیار دیده ایم در یک پروژه عمرانی ، کارگران بدون رعایت اصول ایمنی مشغول کار می شوند؛ پس از اندکی ، حادثه ای!! و این پیمانکار مربوطه است که مثل یک انسان بسیار وظیفه شناس، تابلویی بزرگ بر سرد پروژه عزیزش نصب میکند با این مضمون: اول ایمنی ، بعد کار !!! احتمالاً بسیار […]

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    صندلی نماز

    صندلی برای نماز، فرهنگ را بالا می برد؟!

    صندلی نماز در انواع مدل های تاشو و … در اغلب مساجد شهر این روزها هست. دهه های قبل از صندلی نماز خبری نبود. قدیمی ترهای صف اولی مسجد که عمدتا از سالخوردگان بودند با وجود درد زانو و مفاصل نماز را تا می شد ایستاده اقامه می کردند تا… این صندلی برای نماز است. صندلی اضافه شده به فرهنگ نماز . صندلی برای نماز، فرهنگ را بالا می برد در همین موضوع نکته های جالبی دارد. با مجله فرهنگی وبلایت همراه باشید

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    اقتصاد آلمان و فرهنگ کار در آن

    همین درگیر شدن و غرق شدن در کار است که روحیه ابتکار و خلاقیت شان هم می رود بالا . چم و خم های حوزه کاری شان را مثل کف دست بلد می شوند و از بین راه های موجود به مسیرهای ابتکاری و ایده های خلاقانه می رسند. همه این روحیات یعنی فرهنگ کار و خلاقیت که پیوسته به روز می شود ، تولید ملی آلمان را بالا برده است و نتیجه آن صادرات دانش بنیان است. آلمان ها در مصرف هم ممتازند . الگوی مصرف مشخصی دارند .

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    فرهنگ خرید

    برنامه ریزی برای خرید را فرهنگ کنیم

    چند پیشنهاد از وبلایت برای برنامه ریزی هنگام خرید ۱-اقلام مورد نیاز را دسته بندی ، بودجه را بررسی و برای هر موزد در زمان و فصل مناسبش اقدام به خرید کنیم ۲- هیچگاه.. چند پیشنهاد از وبلایت برای برنامه ریزی هنگام خرید ۱-اقلام مورد نیاز را دسته بندی ، بودجه را بررسی و برای […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    چهارشنبه سوری

    فرهنگی که حواسش هست در آخرین چهارشنبه سال

    اقتصاد چهارشنبه سوری هیچ زمان مثل این روزها جلب توجه نمی کرد برایمان . اینکه با حسابی سرانگشتی ببینیم این سنت ایرانی که حالا تبدیل شده به فرهنگ خودآزاری و دیگر آزاری ، آتش تهیه اش چقدر هزینه ریالی دارد برای هر ایرانی .

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    پیله ی هوس

    – دلم می خواد …. دلم نمی خواد – می خوام همون طور که دوست دارم زندگی کنم  – بی خیال بذار اون جور که دوست داره زندگی کنهولش کن …دیالوگ هایی آشنا از آدمهایی که تعدادشان کم نیست.جوری که انگار دارد به سمت فرهنگ شدن هم پیش می رود وآدمهایی از این دست شاید در […]

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    قورمه سبزی، غذای ایرانی یا افغانستانی؟

    می گویند ذائقه ایرانی ها به سمت ترشی و شوری متمایل است و در بین غذاها ، قورمه سبزی سمبل ذائقه ایرانی.احتمالا به خاطر همین، انقدر جا افتاده که حداقل از صد سال قبل تا به امروز، دستور پختش هیچ تغییری نکرده! قورمه سبزی به نوعی غذای ملی ایرانی به حساب می آید.طرز تهیه قورمه سبزی را هر بانوی ایرانی می داند و طعم و مزه اش با ذائقه ایرانی ها جور است.

  • سه شنبه 30 فروردین 1401

    صدای دست و پای آب می آید، کمی بهتر آب مصرف کنیم!

    ما باید در هر روز حتما شش تا هشت لیوان آب بنوشیم! آب ۸۳٪ از خون ما ، ۷۰٪ از مغز ما و ۹۰٪ از ریه های ما را تشکیل می‌دهد و به طور کلی بدن ما ۷۰٪ آب دارد.
    بدن ما بدون آب به حیات خود ادامه نمی دهد و از سوی دیگر منابع آبی بسیار محدود هستند. بنابراین تک تک انسان های کره ی زمین برای حفظ حیات خود باید در نگهداری از هر قطره ی آب تلاش کنند.

  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

    رانندگی بین خطوط

    فرهنگ رانندگی و ماجرای راندن بین خطوط

    رانندگی بین خطوط یکی از قوانین راهنمایی و رانندگی برای رانندگان خودرو است که در ایران نیز سالهاست روی آن تاکید می شود. پلیس می گویند برای رانندگی هم باید فرهنگ سازی شود. چرا نمی توانیم  بین خطوط  حرکت کنیم ؟! در متن فرهنگ رانندگی و ماجرای راندن بین خطوط به ریشه های  قانون مداری در فرهنگ فرهنگی پرداخته ایم. اینکه تفاوت رانندگی  ما با یک آلمانی مثلا چیست؟ در مجله فرهنگی وبلایت بیشتر بدانید. 

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    روانشناسی محبت از ضرب سکه های مهربانی می گوید !

    به دیگران محبت کردم اما هیچکس قدرم را ندانست.درهای قلبم را به رویشان گشودم  اما قلّک قلبم را شکستند.از این همه نامهربانی خسته ام.می دانمدست من نمک ندارد … به دیگران محبت کردم اما هیچکس قدرم را ندانست.درهای قلبم را به رویشان گشودم  اما قلّک قلبم را شکستند.از این همه نامهربانی خسته ام.می دانمدست من […]

  • چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399

    پیاز

    راه حل مسئله گرانی پیاز در خانه ماست

    قیمت پیاز هرچند وقت یک بار مشکل خریدار بازار پیاز است. اما راه حل مسئله گرانی پیاز در خانه ماست. به سادگی می توانید در روزهایی که پیاز گران می شود و قیمتش به سقف می چسبد خودتان دست به کار شوید حل مسئله ای که گاهی دولت و وزارت کشاورزی از حل آن عاجز است. در صفحه خانه و خانواده مجله فرهنگی وبلایت چند دقیقه برایش وقت بگذارید.

  • جمعه 23 دی 1401

    حضرت زهرا

    فاطمه زهرا سلام الله علیها یک الگوی فرهنگ ساز برای خانواده ایرانی

    فاطمه(س)، ادامه ی راه و سیره ی رسول خدا(ص) در همه ی زمینه هاست از جمله بندگی خدا، تقوا و عبادت، حجاب و عفاف و…، اما آنچه در زندگی کوتاه حضرت، برای اسوه پذیری خاص زنان از ایشان بیشتر مبتلور شده است سیره ی حضرت، در عرصه ی خانواده و همسرداری و تربیت فرزندان است.
    امام زمان وجود مقدس حضرت فاطمه(س) را، اسوه ی نیکوی خویش دانسته و فرموده اند: و فی ابنهِ رسول الله لیَ اسوهٌ حسنهٌ؛ همانا دختر رسول خدا(ص) برای من الگویی شایسته است.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    میراث پدر

    پدر سنگ بنا و رکن اصلی یک خانه است می توان به شانه های مردانه اش تکیه کرد به دست های بزرگش ، که سایه می شود بر سرت واژه ی مشترکی بر زبان کودکان دنیا ؛ بابا پدر ؛ چه بخواهی ، چه نخواهی ، خودش را مسئول می داند در برابر کانون خانواده […]

  • جمعه 15 فروردین 1399

    پای این چند خوراکی نباید به یخچالتان برسد!

    دانستن این نکته های ساده از خوراکی ها فرهنگ سلامت مان را بالا می برد هرچه فرهنگ سلامت خود را بالاتر ببریم با کیفیت تر زندگی می کنیم. اما چند خوراکی خوردنی هست که علیرغم تصور خیلی نیاز به خنکی و رطوبت یخچال ندارد. همین که در دمای اتاق نگهداری شود برای حفظ طعم و ماندگاری اش کافی است.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    گفتگو

    مهارت گفتگو در عصر دیجیتال

    مهارت گفتگو از توانایی های مورد نیاز در ارتباط میان فردی ما آدمهاست. تکنیک های موثر مهارت گفتگو در مقالات و منابع مختلف کم نیست اما چرا مهارت گفتگو در عصر دیجیتال امری متفاوت شده است؟ متن زیر در صفحه اخلاق ایرانی مجله فرهنگی وبلایت این باره بحث می کند و به زوایای مختلف این مهارت می پردازد. 

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    تو کاکتوس را می شناسی؟!

    تو کاکتوس را می شناسینماد عشق استلباس سبز به تن می کندمقاومت می کندسختی می کشدگریه می کندو گاهی می خنددآری من هستم. گلدان های زیبای کاکاتوس که باز هم هوس خریدنشان به سرم زده؛ وقتی با گلدان های زیبایم از گل فروشی بیرون می آییم یادم می افتد که این بار هزارم است شانس […]

  • شنبه 17 خرداد 1399

    فرهنگ ایران زمین

    آقای روزگار! فرهنگ ایران زمین ، ناموس این ملت است!

    فرهنگ ایران در طول تاریخ بارها مورد تهاجم قرار گرفته. از حمله مغول تا همین روزها که فرهنگ امری جهانی شده این اتفاق هرروز در شکل های مختلف تکرار می شود. متن آقای روزگار ! فرهنگ ایران زمین ، ناموس این ملت است ! در همین باره می گوید. مجله فرهنگی وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    قهوه نوشیدنی خاص و نکاتی که برای سلامتی مهم است

    قَهوه نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شدهٔ گیاه قهوه به دست می‌آید. گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌ گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است. این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود که در درجهٔ اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست، هنگام رسیدن میوهٔ گیاه قهوه، دانه‌های قهوه را برداشت و فرآوری می‌کنند.

مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت

تازه ترین مطالب

این مطالب را با دقت بخوانید!

تبلیغات
رادیوطور
مجله اینترنتی وبلایت

خیابان مشاهیر

در خیابان مشاهیر بسراغ شناسنامه دارهای این سرزمین می رویم
سعی مان این است؛
از اهل علم و ادب و هنر تا ورزشکاران و پهلوانان و البته دردانه های همیشه سرافراز، شهدای وطن
سری به زندگی ایشان می زنیم و در کوچه پس کوچه های خاطراتشان،
از زیست پر منفعت آن بزرگان و بزرگواران می آموزیم
خیابان مشاهیر، کوچه ها و خانه های ماندگار، بسیار دارد...

بیشتر بخوانید
استودیو فرهنگ
مجله اینترنتی وبلایت

تالار هنر

اینجا قرار است فرهنگ ایرانی را بارها و بارها جلوی دوربین بنشانیم.
فرهنگ،از گوشه های مختلف زندگی بگوید
و ما تصویرش را قاب های خوش رنگ و لعاب بگیریم.
برسانیم به رواق منظر چشم شما
استودیو فرهنگ آلبوم تصویری وبلایت است...

مجله اینترنتی وبلایت
تبلیغات