سایت مجله فرهنگی وبلایت

من فوجی موتو هستم ، دختری از سرزمین آفتاب تابان…

من فوجی موتو هستم. پژوهشگر مردم شناس ،  از سرزمین آفتاب تابان ، ژاپن. بعد از زبان مادری ام ، فارسی را حتی  بهتر از انگلیسی صحبت می کنم. برای من که مراسم چای ، همیشه در فنجان های سپید  و حضور پررنگ زنان خلاصه می ش  ، دیدن استکان های بلور و عطر چای نذری تان  به اندازه ای کافی بود که به همراه شاگردانم  بارها و بارها چمدان هایم را ببندم و به ایران سفر کنم.

یکشنبه 17 مهر 1401

سنت نذری

نذری که ادا می شود ؛ قحطی بزرگ و فرهنگ نذری در ایران

نذری غالبا اگرچه چای و شربت بود، اما حالا صحبت از گرسنگی بود؛ دیگ های نذری در حالی رفت روی آتش که بیشتر غله و آذوقه شهر دست محتکرین بود.
اما به گواه مورخانی چون اکبر شهری؛ اهل خیری هم اگر یافت شد؛ از میان همان طبقات فقیر و متوسط بود که دیگ‌های دمپخت نذری بار ‌گذاشتند.

جمعه 22 مرداد 1400

نذری محرم در ایران

نذری محرم در ایران؛ از نان و ماست تا آش شاه

نذری دادن از آئین های ایرانی اسلامی است. ریشه نذری اما به دوره ساسانی می رسد. غذای نذری محرم تاریخچه جالبی دارد. انواع غذاهای نذری، درباره قیمه نذری و طرز تهیه آش نذری ناصرالدین شاه در بخش آئین های عزاداری محرم مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

پنجشنبه 21 مرداد 1400

داستان روضه های خانگی ؛ روایتی از مادر بزرگ برای نوه اش…

روضه خانگی در ایران بیش از صد سال قدمت دارد. بیشتر ما حداقل یک بار چای روضه خورده ایم. در این داستان درباره تاریخچه روضه خانگی بخوانید و مفهوم و معنی روضه بدانید. مجله فرهنگی وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

چهارشنبه 20 مرداد 1400

مراسم محرم ندوشن

ندوشن ؛ عزای محرم اینجا ۷۲ روز است…

مراسم محرم ندوشن با وجود همه شباهت هایش، آئین های اختصاصی خودش را دارد. ندوشنی ها ارادت خاصی به امام حسین دارند و این پس آئین های متعددی که در ماه محرم و صفر برگزار می کنند به خوبی پیداست. محرم ندوشن در فهرست میراث فرهنگی در قسمت میراث معنوی به ثبت رسیده. پرسه زنی، ذکرخوانی، بهر شهید ، نخل گردانی، آئین صلاه و … هرکدام برای خود داستانی دارد. اینجا عزای شیدالشهدا ۷۲ روز است.

چهارشنبه 20 مرداد 1400

آئین کرنا زنی محرم

آئین کرنا نوازی محرم و آداب و رسوم آن

کَرنا زنی یکی از رسم های قدیمی و  کهن ایرانی ها در ایام محرم و فرهنگ عزاداری امام حسین از میراث معنوی ایرانی است. صدای کرنا  که در کوچه ها بپیچد یعنی محرم آمده است و هنگام برگزاری آئین های عزا ست. در این صفحه از محله فرهنگی وبلایت از آئین کرنازنی محرم، ساز کرنا و هرآنچه لازم است درباره آن بدانید بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

چهارشنبه 20 مرداد 1400

چای روضه دَم…

چای روضه یکی از خوراکی های آئین های محرم است. ازملزومات همیشگی مراسم روضه در تکیه ها و هیات مذهبی است که ایرانی خاطراتی از آن دارد. از استکان های لبریز و خوش عطر چای محرم. داستان کوتاه چای روضه دَم یکی از این آن خاطرات است که شب های محرم را روایت می کند. آئین های ایرانی را در مجله فرهنگی وبلایت جستجو کنید.

دوشنبه 22 اردیبهشت 1399