سایت مجله فرهنگی وبلایت

اینجا دنیای ماست؛ سراسر محتوای واقعی، برای تجربه یک زندگی بهتر!

وبلایت

حسینیه جاجرمی بجنورد

ویدئو

منتظرت بودم

پادکست

سالار عقیلی

کتابه

حاج قاسم

زندگی ایرانی

همسایه های وبلایت

چایخانه

کلیک کن، یه استکان چای بِخر

یه نقالی گوش کن!
چایخانه

رویدادهای فرهنگی هفته

تحلیل رادیویی
چایخانه

گفتگوی اهالی علم و اندیشه

ایران، تاریخ، تمدن
گنجینه آیین های ایرانی
گنجینه آیین های ایرانی

آیین های ایرانی

همه مطالب

بعدی مطلب بعدی مجله فرهنگی وبلایت
قبلی مطلب قبلی مجله فرهنگی وبلایت
  • جمعه 25 آذر 1401

    شیرینی زغال اخته و بادام زمینی

    چند شیرینی مخصوص شب یلدا برای دوستداران سلامت و دیابتی ها

    در سالهای اخیر با پیشرفت صنایع غذایی و البته بالارفتن آمار مبتلایان بیماری قند یا دیابت در جهان ، کارخانه ها به فکر تولیدات بدون شکر افزوده بوده اند و این محصولات نیز به مرور به کیفیت طعم و مزه مطلوب نزدیک شده است. جایگزین کردن قند مصنوعی در انواع مختلف مثل پتاسیم آسه سولفات، آسپارتام، ساخارین و سوکرالوز است.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدای لاکچری و تجملات شب یلدا

    از آداب و رسوم ارزشمند شب یلدا تا سایه تجملات بر آن

    شب یلدا یعنی: طولانی ترین شب سال، شروع غلبه روشنایی بر تاریکی با کوتاه شدن به مرور شب ها ، دید و بازدید خانوادگی و صله رحم ، جشن و شادی، پایبندی به رسم و رسومات اصیل ایرانی، فراموشی کدورت ها و در یک کلمه، شاد و راضی بودن در کنار یکدیگر.  تاریخ شب یلدا […]

  • سه شنبه 22 آذر 1401

    دور همی یلدا

    شب یلدا و دورهمی های گره گشا

    دورهمی شب یلدا یکی از آیین های ایرانی است که اجتماعی شدن ایرانی ها از سالهای دور را تقویت کرده است. گره گشایی دورهمی یلدا بیش از آن چیزی است که فکر می کنید

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا

    ریشه های فرهنگی و فلسفه خوراکی های شب یلدا در ایران

    بر اساس باور پیشینیان، شب یلدا زمانی است که فرشته بدی ها که ملقب به اهریمن است بر فرشته خوبی ها که امشاسپندان لقب گرفته است غلبه می کند و به این شکل از فردای آن، خورشید دوباره زاده می شود و روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند. شب یلدا، مملو […]

  • دوشنبه 08 اردیبهشت 1399

    رمضان

    آئین های سنتی ماه رمضان در گیلان

    مثل همه جای ایران، گیلانی ها در ماه رمضان برای خودشان آداب و رسومی دارند. قدمت گیلان آداب و رسوم ماه رمضان در گیلان مثل خود رمضان قدمت دارد.
    آئین های سنتی ماه رمضان در گیلان به فرهنگ مردم این خطه سبز پوش گره خورده. مُسن ترها می گویند آداب و رسوم خاص رمضان در منطقه ما کم نیست.تا جایی که یادمان هست، تنها استقبال از رمضان، هشت آئین ویژه داشتیم. که حالا به جز از دو سه تای آن اثری نمانده.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا در سینما

    سینما ؛ جای خالی یلدا و آیین های ایرانی در این هنر مدرن!

    کاش سینمای ایران به ازای آن چشم گسترده و درشتش، یکم گوش هم داشت برای شنیدن!
    کاش میشد به آن گوشزد کرد، ایران با آیین هایش، با آداب و رسوم ش و با مردم ش، ایران است، نه با فارسی زبانان ینگه دنیایی شده که نمی دانند نباید سر سفره یلدا، درخت کاج بگذارند!

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    پرچم ایران

    پرچم برای چمیدن در دست باد

    پرچم یا بیرق نماد کشور و گروه هاست. در تمام دنیا پرچم ها دو کارکرد سیاسی و فرهنگی دارند کارکرد فرهنگی همان ایجاد حس وفاق و اتحاد مردم آن سرزمین است و کارکرد سیاسی آن کاملا خارجی ست در مقابل سایر کشورها. در متن زیر از پرچم و تاریخچه آن می خوانید.

  • پنجشنبه 02 مرداد 1399

    دهه اول ذی الحجه و آداب و رسوم آن در ایران

    ذی الحجه به معنی صاحب حج است. در تقویم ماه قمری، ذی الحجه آخرین ماه سال است. مومنان در دهه اول ذی الحجه مجموعه اعمالی انجام می دهند که مهمترین آنها نماز دهه اول ذی الحجه و روزه داری است. روز اول این ماه در تقویم ایرانی به اسم روز ازدواج نامگذاری شده.

  • چهارشنبه 20 مرداد 1400

    داستان روضه های خانگی ؛ روایتی از مادر بزرگ برای نوه اش…

    روضه خانگی در ایران بیش از صد سال قدمت دارد. بیشتر ما حداقل یک بار چای روضه خورده ایم. در این داستان درباره تاریخچه روضه خانگی بخوانید و مفهوم و معنی روضه بدانید. مجله فرهنگی وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • یکشنبه 09 بهمن 1401

    جشن سده

    از جشن سده و گل بهمن چه می دانید؟

    جشن سده جشن ایرانیان باستان است. این آئین با کشاورزی گره خورده. از خاکستر چوب های آتش زده در جشن سده به زمین های کشاورزی می پاشیدند. برخلاف باور عموم، سده ارتباطی با دین و مذهب زرتشت ندارد و در کتاب زرتشتیان اشاره ای به آن نشده است. از این آئین ایرانی بیشتر بدانید.

  • دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

    دانش سنتی

    دانش سنتی؛ مادر علم جدید

    دانش سنتی را مادر علم جدید می دانند. پدران ما در گذشته با دانش و مهارت هایی که سینه به سینه به آنها رسیده بود، اموراتشان را می گذراندند. نمونه آثار و بناهای تاریخی گذشته همگی حاصل تجربه و دانش سنتی آنهاست. نمونه های دانش بومی در ایران موفق و در بسیاری موارد کم نظیر است. در این باره متن زیر را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399

    نوروز

    نوروز، نه فقط آغاز سال نو که جشن ملی ایرانی است

    نوروز، جشن ملی ایرانی است. جشن ملی در سایر کشورهای جهان به طور معمول روز استقلال آنهاست. در تاریخ مستعمرات، وضعیت ایران با بقیه کشورها فرق دارد. نوروز از قدیمی ترین میراث در فرهنگ ایرانی است. نوروز، جشن آغاز بهار است. از قدیمی ترین میراث ایرانی در مجله فرهنگی وبلایت بیشتر بخوانید.

  • جمعه 02 خرداد 1399

    سنت وقف

    سنت وقف؛ ارثیه عمومی که به شما رسیده

    وقف از سنت های دیرپا در ایران و البته جهان است. در فرهنگ ایرانی، سنت وقف به صورت فرهنگ عمومی درآمده و بسیاری از ابنیه و حمام و مدرسه های قدیمی از همین بخش ها در وقف است. در حقیقت وقف ارثیه عمومی است. در مجله فرهنگی وبلایت از آئین های ایرانی بدانید.

  • پنجشنبه 21 مرداد 1400

    نذری محرم در ایران

    نذری محرم در ایران؛ از نان و ماست تا آش شاه

    نذری دادن از آئین های ایرانی اسلامی است. ریشه نذری اما به دوره ساسانی می رسد. غذای نذری محرم تاریخچه جالبی دارد. انواع غذاهای نذری، درباره قیمه نذری و طرز تهیه آش نذری ناصرالدین شاه در بخش آئین های عزاداری محرم مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • سه شنبه 02 اسفند 1401

    آداب و رسوم پیشواز رمضان

    آداب و رسوم پیشواز ماه رمضان در فرهنگ ایران

    ماه رمضان را آغازی است و پایانی؛ اما فقط این سی روز یا بیست و نه روز نیست. برای مردم ایران، رمضان به قدری عزیز است که از پانزده روز قبل، یعنی از فردای جشن نیمه شعبان به استقبالش می روند. به اصطلاح فرهنگ روزه به پیشواز رمضان می روند. پیشوازی که آداب و ادب […]

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    قصه های شب یلدا

    معرفی قصه های شب یلدا برای کودکان و تاثیرات تربیتی آن

    چرا قصه گویی شب یلدا، یک سنت پسندیده است؟! قصه گویی در شب یلدا بی دلیل نبوده و در گذشته ها که خانواده ارزش بیشتری داشت و بنیاد صمیمی تری بود، کودکان نیز مورد توجه ویژه ای بودند و یکی از آداب و رسوم شب یلدا به کودکان مربوط میشد. داستان اساسا یکی از بهترین […]

  • دوشنبه 02 تیر 1399

    آئین های ایرانی ؛ کالبد شناسی یک مفهوم

    آئین های ایرانی برای ایرانی ها مهم است. از جشن های مذهبی در ایران تا جشن های محلی و آئین های ایرانی پیش از اسلام همه از مجموعه این آئین هاست. فرهنگی ایرانی براساس ارزش ها و باورهای مردم این جغرافیا در قالب رسم و رسوم آئینی خود را نشان می دهد. در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت کالبد شکافی این مفهوم را بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • جمعه 08 مرداد 1400

    گلریزان

    یک نکته جالب درباره رسم گلریزان که نمی دانید

    رسم گلریزان از رسوم قدیمی در فرهنگ ایران است. گلریزان در زورخانه ها برگزار می شده و در اصل از مرام و آئین های پهلوانی است. وجود گل در این سنت صرفا برای زیبا نبوده و دلیل خاصی داشته است که در این متن به آن اشاره شده است. پوریای ولی و تختی از چهره های نامدار گلریزان اند.

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401

    خواهرخواندگی ؛ پیوند سیاسی فرهنگی بین شهرهایی که شهردار های باهوش دارند!

    خواهرخواندگی یک قرارداد فرهنگی ست که دو شهر متعهد می شوند تا دو خواهر در رشد فرهنگی ،اقتصادی ، آموزش و ورزش ، بهداشت و سلامت ، گردشگری و محیط زیس به یکدیگر کمک کنند. اولین نشان خواهر خواندگی ، نام گذاری متقابل دو خیابان از هر شهر ، به نام  هم است در مجموع شهرهای کره ی زمین ، در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ خواهر خوانده دارند.

  • جمعه 13 تیر 1399

    حرم امام رضا

    ۵ روایت درباره مشهد و بارگاه مُنیرش

    درباره مشهد کمتر ایرانی ای است که نداند. حرم امام رضا از نقاط محبوب مشهد است و زیارت امام هشتم از آئین های ایرانی است. از تاریخچه مشهد، دوره های تاریخی ساخت حرم ، ضریح مطهر، گنبد و مناره های حرم و سقاخانه صحن انقلاب در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • جمعه 23 دی 1401

    پلو مخلوط

    آموزش آشپزی، پلو مخلوط در وبلایت

      پلو یکی از رایج ترین روش های پخت برنج توی ایرانه که معمولا با خورشت سرو میشه اما پلوی مخلوط، خودش یک غذای کامله می تونید با ماست یا سبزی خوردن نوش جان کنید😋 بریم با هم پلوی مخلوط بپزیم تا توی این هوای سرد 🌧 عطرش خونه رو پر کنه 🥣 موادی که […]

  • سه شنبه 02 اردیبهشت 1399

    عودلاجان و بانکی که دیزی و چای قند پهلو می فروشد

    عودلاجان یکی از مناطق قدیمی تهران است. مجموعه خانه های قدیمی، بازار عودلاجان و بخش های دیدنی آن روزانه ده ها نفر را برای عودلاجان گردی به این محله می کشاند. در عودلاجان قدیمی ترین بانک ایران به مشتری ها دیزی و چای می فروشد. قصه عودلاجان را در مجله فرهنگی وبلایت دنبال کنید.

  • یکشنبه 08 تیر 1399

    آثار ملی ایران

    آثار ملی ایران ؛ ملی پوشان تاریخی ایران

    آثار ملی ایران، میراث پدری همه ایرانیان است.مثل سلیمان تپه که اولین اثر ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی است.ثبت آثار تاریخی و میراث فرهنگی ناملموس شرایط خاصی دارد. در بین آثار ثبت شده برخی از گزند تخریب در امان نمانده اند مثل ارگ بم یا عمارت نظامیه. وبلایت جایی است برای پرداختن به تک تک این آثار.

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    ویتامین ها

    ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم

    ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند روزانه در غذاهای مصرف روزانه به آنها نیاز داریم. اینکه حداقل نیاز یک فرد بالغ چقدر است و چرا این میلی گرمی های مفید مهم است در متن ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم گفته شده است. در سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ غذا و سلامتی بخوانید.

  • سه شنبه 03 تیر 1399

    مسجد وکیل کرمان

    مسجد وکیل کرمان ؛ مسجدی در طولانی ترین راسته بازار ایران

    مسجد وکیل کرمان بخشی از مجموعه تاریخی وکیل است. این مسجد در فهرست مساجد قدیمی ایران ثبت شده و از نظر موقعیت در طولانی ترین راسته بازار ایران قرار گرفته. مسجد وکیل به فرمان یک پدر و پسر خوشنام ساخته شده: خاندان وکیل. ماجرای ساخت این مسجد و ویژگی هایش را بخوانید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    مسجد نائین

    مسجد جامع نائین؛ ۱۲۰۰ سال، رکوع و سجود و حمد و ثنا

    اگر می خواهید با یکی از اولین مساجد ساخته شده در ایران آشنا شوید، مسجد جامع نائین را ببینید. نائین شهری کویری و داغ با مسجدی که در طول ۱۲۰۰ سال، علاوه بر اهالی شهر از مسافران غریبه زیادی پذیرایی کرده است. مسجدی که ۱۲ قرن سِن دارد مسافرانی که خسته از راه دراز با […]

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    برند حلال

    برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید

    برند حلال روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی به چشم تان خورده است.می دانید این کلمه چه کاربرد و مفهومی دارد و چه تمایز و تفاوتی با بقیه محصولات دارد؟
    در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت آمده است. چیستی برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید، بخوانید.

  • چهارشنبه 16 آذر 1401

    بازارهای قدیمی ؛ شما هم اینجا خاطرات مشترک دارید

    بازارهای قدیمی ایران از میراث فرهنگی این سرزمین است.بازار کلمه ای فارسی است؛ به معنی مکان تعیین قیمت. وقعیت بازارهای ایران معمولا در نزدیکی دروازه مهم شهر یا مسیرهای اصلی  قرار داشته. با فهرست بازارهای سنتی ایران در این متن آشنا شوید.

  • جمعه 13 تیر 1399

    این باغ ایرانی معجزه ای در دل کویر است

    باغ شاهزاده ماهان ، بزرگ ترین و زیباترین باغ ایرانی و از آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو است. می گویند این باغ ایرانی شبیه بهشت است؛ فضایی جذاب با معماری ایرانی. در مجله فرهنگی وبلایت با تاریخچه باغ شاهزاده و جاذبه های آن آشنا شوید.

  • پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399

    بازار وکیل شیراز ، آیینه تاریخ و معماری ایران که فراموش شده!

    بازار وکیل شیراز از بازارهای قدیمی ایران است. یادگاری زیبا از معماری ایرانی که از کریمخان زند برایمان به ارث رسیده. این روزها سقف بازار وکیل شیراز در حال ریزش است. اما کسی به فکرش نیست. قصه بازار وکیل شیراز، وکیل بی وکیل را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • پنجشنبه 15 دی 1401

    روز جهانی خط بریل

    روز جهانی خط بریل؛ درفشی که یک نفر را کور کرد و چشم بقیه را روشن!

    روز جهانی بریل برای یادبود جامعه نابینایان و روشندلال است. داستان خط بریل از یک اتفاق تلخ شروع شد و حالا جهانی شده.

  • سه شنبه 07 مرداد 1399

    باغ های ایرانی ؛ این بهشت های زمینی

    باغ ایرانی هنر معماری ایرانی است. ساختار باغ ایرانی، اجزای مشخصی دارد. تاریخچه باغ ایران به عمر اولین قنات های ایران گره خورده. قدیمی ترین باغ ایرانی را پاسارگاد می دانند. تعداد باغ های ایرانی در جای جای ایران کم نیست. در این مطلب از مفهوم باغ ایرانی گذر کنید و با برخی از معروف ترین باغ های ایرانی آشنا شوید.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    کوچه آشتی کنان و مدیریت شهری

    رسم بود وقتی دو نفر را می خواستند آشتی دهند، مسیرشان را به سمت این کوچه ها می کشیدند. تنگی کوچه و نبودِ راه پیش و پس ، حریف غرورشان می شد؛ دو نفر ، رو در رو  می شدند.
    سلام و علیکی بود . در تنگی کوچه ها گیر می کردند به هم و همین آغازی می شد برای یک لبخند. رد که می شدند از هم ، کدورت های قبلی رد شده بود.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    الگوی مصرف و مدیریت آب و فاضلاب ، بحرانی است.

    آمار ها می گوید: در یکی از استان های کوچک کشور،بطور میانگین هر فرد در یک روز، ۲۰۰ لیتر آب مصرف میکند!! از این ۲۰۰ لیتر، ۴ تا ۵ لیتر مصرف شرب دارد؛ و به دلیل نداشتن زیرساخت های مورد نیاز آب و فاضلاب کشور، همه ۲۰۰ لیتر آب مصرفی باید تا استاندارد مصرف شرب […]

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    قورمه سبزی، غذای ایرانی یا افغانستانی؟

    می گویند ذائقه ایرانی ها به سمت ترشی و شوری متمایل است و در بین غذاها ، قورمه سبزی سمبل ذائقه ایرانی.احتمالا به خاطر همین، انقدر جا افتاده که حداقل از صد سال قبل تا به امروز، دستور پختش هیچ تغییری نکرده! قورمه سبزی به نوعی غذای ملی ایرانی به حساب می آید.طرز تهیه قورمه سبزی را هر بانوی ایرانی می داند و طعم و مزه اش با ذائقه ایرانی ها جور است.

زندگی ایرانی

ایرانگردی

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • جمعه 12 دی 1399

    مصرف گرایی

    مکتب مصرف گرایی ، مکتبی به روز، با کلاس و بسیار مترقی!!!

    مورد مصرف اصلا مهم نیس ؛ همیشه مصرف کننده باش، هر روز بیشتر از دیروز 
    مصرف بیشتر، زندگی زیباتر، رفاه بیشتر، تحویل گرفته شدگی بیشتر و سری تو سرا در آوردن بیشتر،
    چرا که شما تا پول نداشته باشی،برا مصرفات پرداخ نمیکنی!
    پس چون پول داری می تونی هی مصرف کنی و هی مصرف کردن نشان هی پول داشتن شماس!

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    کروموزوم

    کروموزوم انسانیت ؛ گمشده ارزشمند

    آن ها که ما کودن می نامیمشان شاید با هوش و عاقل نباشند، شاید دچار تشنج بشوند گاهی شاید دچار حماقت بشوند اما دچار حسادت نمی شوند!! کینه توزی را یاد نمی گیرند، دور زدن و دودره بازی را هیچگاه یاد نمیگیرند کلّ عقل و فهمشان شاید سر جمع ده شاهی هم نیرزد از نظر ما ولی انسانیتشان ..

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    میزان حال فعلی ماس

    این جمله شامل همه مون میشه،کم و زیاد داره، شدت و ضعف داره، شکلش فرق میکنه،ولی هس. مثلاً : پشت چراغ قرمز وامیسّیم،هیشکیم تو چارراه نیس، توجیهی نازل میشه:الان صَب کردن یا نکردن من چه تاثیری تو ترافیک داره؟!!!بعد کلاچ، بعد دنده، بعد گاز ،و یا علی مدد… یا تو خیابون داریم میریم،ترافیک خطی که […]

  • پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

    خوبی مُسری است

    خوبی کردن یک فرهنگ است و خوبی کردن می تواند فرهنگ غالب یک جامعه باشد. خوبی می تواند بین مردم پخش شود و سرایت کند. خوبی مسری است. در مجله فرهنگی وبلایت، متن زیبا درباره خوبی بخوانید. خوبی را فرهنگ کنیم. زندگی بدون فرهنگ، زندگی در شرایط سخت است. خوبی مسری است وقتی به گرمی […]

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    خرید احساسی

    چگونه خرید احساسی حریف کیف مان نشوند

    اگرچه بازار خریدهای اینترنتی این روزها گرم است و فاصله مشتری با بازار خرید به اندازه فاصله اش با تلفن همراه است و چند کلیک حساب کارت های اعتباری را از این جیب به آن جیب می کند اما دلیل نمی شود خانه و محل کار و زندگی مان را انبار جنس های غیرضروری و جاگیر کند. نکته ای که مهم است اینکه خرید احساسی همیشه هم بد نیست. گاه نیاز روح است برای ایجاد تنوع و تخلیه انرژی های مخرب. اما خوب که فکر کنیم احساس هم منطق خودش

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    گرمازدگی

    چگونه از گرمازدگی تابستان در امان بمانیم ؟

    پزشکان گرمازدگی را وضعیت اضطراری پزشکی می دانند. گرما زدگی در فهرست انواع آسیب های گرمایی به بدن صدر نشین است. چرا ؟ چون می تواند به مغز و اندام های داخلی بدن آسیب بزند و حتی به مرگ ختم شود. گرما زدگی ، چراغ خاموش می آید و آرام آرام دمای بدن ما را بالا می برد و درست همین زمان است که صدای سیستم کنترل دمای بدن مان درمی آید و شروع می کند به هشدار دادن . فرمول ایجاد گرما زدگی خیلی ساده است. در مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ سلامت در روزهای تابستان بخوانید.

  • جمعه 02 خرداد 1399

    فشار نون و اقتصاد مدرن

    فشار نون، بیماری اقتصاد مدرن

    وظیفه ی نون همیشه سیر کردن شکم نیست اساسا این روزا ، نون فقط اون ورقه ی ۸۰ – ۷۰ سانتی ساخته شده از گندم و جوش شیرین نیس می دونید نون در آوردن سخته. متن فشارِ نون؛ بیماری اقتصاد مدرن در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت از داستان انگیزه های درآوردن پول در این روزها می گوید.

  • پنجشنبه 01 خرداد 1399

    فرهنگ و تربیت

    فرهنگ، محصول تربیت

    فرهنگ مجموعه رفتارهای یک جامعه است که برای تمام شئون زندگی برنامه دارد. فرهنگ مثل کوه یخی است که بخش بزرگ آن زیر آب است. در اعماق اعتقادات و باورها و ارزش ها. از فرهنگ هر جامعه است که می شود فهمید در اعماق قلب و روح مردمش چه می گذرد. و البته که فرهنگ، محصول تربیت است. اینکه تربیت از چه سنی آغاز می شود و فرهنگ را شکل می دهد در متن زیر از مجله فرهنگی وبلایت از آن می گوییم.

  • چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

    فرهیخته گری

    فرهیخته گری چیست و فرهیخته کیست؟

    فرهیخته صفتی است که اهالی فرهنگ و هنر، پیشوند و پسوند اسم های همدیگر می گذارند. فرهیخته کیست و فرهیخته گری چیست؟ آیا صرف تحصیلات دانشگاهی یا کتابخوان بودن مجوز ورود به دنیای فرهیختگان است؟ متن زیر از مجله فرهنگی وبلایت  در این موضوع صحبت می کند و به ابعاد مختلف آن می پردازد. 

  • چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

    مدیریت بودجه خانواده

    مدیریت بودجه خانواده و نکات کاربردی آن

    مدیریت بودجه خانواده و نحوه صحیح بهینه کردن آن از دغدغه های هر خانواده ای است. به عبارتی دیگر همان حساب دخل و خرج را داشتن برای اینکه بتوانیم مدیریت خوبی روی درآمدمان داشته باشیم بهتر است چند نکته را رعایت کنیم البته این نکات بیشتر برای اون دسته از افرادی است که در سازمانی مشغول به کارند و حقوق ثابت ماهیانه دارند معمولا قسمت اعظمی از در آمد ما صرف امور روز مره مثل اجاره خانه ، قسط ها ، خورد و خوراک و پوشاک می شود

  • پنجشنبه 15 مهر 1400

    مفهوم صبر

    مفهوم صبر در سیره محمدی و تاثیر آن بر زندگی ما

    مهارت صبر یکی از ویژگی ها و صفات نیکو در رفتار انسان است که شکل بازدارنده برای او دارد. الگوی صبر در اسلام سیره و رفتار نبوی بوده که در روایات مختلف بیان شده. اینکه صبر در سیره محمدی چگونه بود را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    اقتصاد آلمان و فرهنگ کار در آن

    همین درگیر شدن و غرق شدن در کار است که روحیه ابتکار و خلاقیت شان هم می رود بالا . چم و خم های حوزه کاری شان را مثل کف دست بلد می شوند و از بین راه های موجود به مسیرهای ابتکاری و ایده های خلاقانه می رسند. همه این روحیات یعنی فرهنگ کار و خلاقیت که پیوسته به روز می شود ، تولید ملی آلمان را بالا برده است و نتیجه آن صادرات دانش بنیان است. آلمان ها در مصرف هم ممتازند . الگوی مصرف مشخصی دارند .

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    قناری

    حال خوب

    صدایش گرم استسرمست می شوم از ردیف آوازشبه یاد خاطرات گذشته … صدایش گرم استسرمست می شوم از ردیف آوازشبه یاد خاطرات گذشته …حل می شود قند در استکان چایمحالِ دلم خوب است وقتی قناری می خواندقناری درد داردقناری قفس داردقناری جفت ندارد گاهی دیگران را در شرایط سخت قرار می دهیمتا خود آسوده باشیم […]

  • شنبه 01 بهمن 1401

    سه ماه ، یک ساعت مانده به اذان صبح

    داستان کوتاه « سه ماه ، یک ساعت مانده به اذان صبح » درباره سبک زندگی یک بانوی ایرانی است که خدا دوستش دارد. در مجله فرهنگی وبلایت گاهی داستان هایی از سبک زندگی آدمهای اطراف مان را روایت می کنیم. آنهایی که بدون سروصدا یک گوشه این شهر نفس می کشند و وجودشان برکتی است برای اطرافیان.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    جشنواره خرید تابستانی لباس ایرانی

    دلار که ارزان تر بود برنامه هرسال پری خانم همین بود که بلیط و تور ارزان ترکیه جور کند و با خواهرش برای خرید به ترکیه بروند . چمدان ها را بار کنند و برگردند در انباری طبقه پایین خانه شان که حالا به مزون تبدیلش کرده بودند لباس ها را آویزان کنند و بپوشند و هی عکس بگیرند برای کانال تلگرام شان و بدون دردسر چندین برابر بکشند روی قیمت و با افتخار به خانم ها بفروشند.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • جمعه 02 خرداد 1399

    قصه پریا

    قصه پریا از رویاهایت می گوید

    رویا شخصی ترین و دست یافته ترین تصویر زندگی است که با یک چشم به هم زدن می تواند در ذهن و درون مجسم شود. رویا آن بخش های دست نخورده دنیاست که می تواند به تحقق بپیوندد. قصه پریا دلنوشته ای است که  از دنیای رنگی رویاها می گوید. برای فهمیدنش با صفحه درد دل مجله فرهنگی وبلایت همراه شوید.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    کمپین ۷۰ ساله برای حمایت از کالای ملّی

    کمپین را برقرار ۷۰ سال گذاشتند . نتیجه هم داد ؛ که شهروندان ژاپنی ، سنگ تمام گذاشتند در خرید محصولاتی که خودشان تولید کرده بودند . تقاضا ، بیشتر و بیشتر شد . نیاز به نیروی کارهم بیشتر و بیشتر . ژاپنی های بیکار رفتند سرکار . نان بردند سر سفره هایشان . خندیدند […]

مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت

تازه ترین مطالب

این مطالب را با دقت بخوانید!

تبلیغات
رادیوطور
مجله اینترنتی وبلایت

خیابان مشاهیر

در خیابان مشاهیر بسراغ شناسنامه دارهای این سرزمین می رویم
سعی مان این است؛
از اهل علم و ادب و هنر تا ورزشکاران و پهلوانان و البته دردانه های همیشه سرافراز، شهدای وطن
سری به زندگی ایشان می زنیم و در کوچه پس کوچه های خاطراتشان،
از زیست پر منفعت آن بزرگان و بزرگواران می آموزیم
خیابان مشاهیر، کوچه ها و خانه های ماندگار، بسیار دارد...

بیشتر بخوانید
استودیو فرهنگ
مجله اینترنتی وبلایت

تالار هنر

اینجا قرار است فرهنگ ایرانی را بارها و بارها جلوی دوربین بنشانیم.
فرهنگ،از گوشه های مختلف زندگی بگوید
و ما تصویرش را قاب های خوش رنگ و لعاب بگیریم.
برسانیم به رواق منظر چشم شما
استودیو فرهنگ آلبوم تصویری وبلایت است...

مجله اینترنتی وبلایت
تبلیغات