جشنواره خرید تابستانی لباس ایرانی
دلار که ارزان تر بود برنامه هرسال پری خانم همین بود که بلیط و تور ارزان ترکیه جور کند و با خواهرش برای خرید به ترکیه بروند . چمدان ها را بار کنند و برگردند در انباری طبقه پایین خانه شان که حالا به مزون تبدیلش کرده بودند لباس ها را آویزان کنند و بپوشند و هی عکس بگیرند برای کانال تلگرام شان و بدون دردسر چندین برابر بکشند روی قیمت و با افتخار به خانم ها بفروشند.
دلار که ارزان تر بود برنامه هرسال پری خانم همین بود که بلیط و تور ارزان ترکیه جور کند و با خواهرش برای خرید به ترکیه بروند . چمدان ها را بار کنند و برگردند در انباری طبقه پایین خانه شان که حالا به مزون تبدیلش کرده بودند لباس ها را آویزان کنند و بپوشند و هی عکس بگیرند برای کانال تلگرام شان و بدون دردسر چندین برابر بکشند روی قیمت و با افتخار به خانم ها بفروشند.
دلار گران شده اما هنوز هم آگهی تبلیغات تور ارزان ترکیه و تبلیغ خرید خارجی هست. ایرانی ها عادت کرده اند به خرید کالای ترک حتی با قیمت بالاتر. جشنواره خرید ترکیه هر سال به مدت یک ماه در استانبول ترکیه برگزارمی شود و در حقیقت یکی از مهمترین جشنواره های ترکیه است.
جشنواره ای که نه تنها مردم ترکیه را در خود جمع می کند که توجه کشورهای همسایه مثل ایران را هم به خودش جلب کرده است.
ترک در این سالها روی صنعت پوشاک تمرکز کرده اند و به قول اقتصاد دان ها به اقتصاد پیژامه ای معروف اند . لباس های ترک از زمان عثمانی ها در جهان زبانزد بود اما چند دهه ای می شود که ترکیه با نوسازی روش های طراحی و تولید به یکی از قطب های معروف جهانی در تولید پوشاک تبدیل شده است.
توسعه فروشگاه های پوشاک ترک در خارج از این کشور به تا جایی پیش رفته که بعضی از برند هایش در شهرهای مختلف ایران شعبه دارند تا فروش به مزون امثال پری خانم ها منحصر نشود. می گویند عامل موفقیت این کشور جدای آموزش و تربیت نیروی خلاق در حوزه طراحی و دوخت لباس ، بهره گرفتن از دست های قدرتمند تبلیغات است؛
اتفاقی که حتی سریال های ترکی در رقم زدن آن نقش داشته تا جایی که وقتی صحبت از دنیای مد و لباس می شود استانبول به عنوان شهری که مراکز خرید و برند های متعدد با شهرهای معروف دنیا مثل پاریس و لندن و نیویورک مطرح شود.
از آژانس های مسافرتی و تورهای گردشگری خارجی که فقط به فکر پر کردن جیب و چرخاندن کسب و کارشان هستند توقعی نیست که با شروع فصل حراج های ترکیه آنها هم به قیمت تورهایشان آتش بزنند با پیامک های پشت سرهم تخفیف تور و خرید آنلاین ارزان ، هم وطن هایشان را قلقلک بدهند برای سفر .
هرچند که به نوعی مشاغل گردشگری در حوزه فرهنگ اند و باید تبادل فرهنگی کنند بین گردشگران جهان . چیزی که پیداست یک الاکلنگ است که جهت شیب اش چندان عادلانه نیست . ایران صنعت پوشاک جذاب به اندازه ترکیه ندارد اما دیدنی های شگفت انگیز بسیاری دارد.
از همه اینها بگذریم درصد بالایی از ایرانی هایی که سفر به ترکیه را در برنامه خود قرار می دهند به قصد خرید لباس راهی این کشور می شوند. ایرانی ها به پوشیدن لباس های مارک ترک علاقه و عادت پیدا کرده اند و در حد یک مصرف کننده باقی انگشت به دهان ساخت ترکیه باقی مانده .
صنعت پوشاک ترکیه که حالا به انواع و اقسام لوازم دکوراسیون منزل و سرویس آشپزخانه ترک گسترش پیدا کرده است ؟ چرا ؟ چون رنگ و لعاب بهتر و جدیدتری دارد ؟ چون چشممان عادت کرده به صنایع دستی ایرانی یا قیمت در مقایسه با هم خیلی فرق دارد ؟
آنهایی که سیر تحول پوشاک ترکیه را دنبال کرده اند می دانند که ترک ها با همین انبارهای کوچک خانگی که امثال پری خانم مزون لباس اش کرده شروع کرده اند به تولید.
تا همین اواخر کارخانههای کوچک کمهزینه در ترکیه به دست و همت خانوادههای ترک اداره می شد و یکی از ویژگیهای بارز صنعت پوشاک ترکیه همین خانوادگی بودن اش بود . خیلی از آنها حتی فرآیند کامل تولید لباس را بلد نبودند و اصلا تخصص شان نبود اما عملیات ساده برش و چاپ را بدون هیچ طرح اصلی انجام میدادند.
خیلی از این کارگاه های کوچک هم به دست زنان می چرخید و دولت با پرداخت وام به کسب و کارها فرصت رشد می داد تا به مرور به واحدهای کوچک صنعتی بتوانند روی پای خودشان بایستند .
پوشاک ترکیه از همین مسیر برند ترک شد و حالا طبق آمار موجود حدود ۱۸۰ هزار تولیدکننده پوشاک و دو هزار کارخانه نساجی در مقیاس بزرگ دارند که واحدهای ماشینی و پیشرفته هستند و در هرکدام بیش از ۱۵۰ نفر کارمی کند .
همه اینها به کنار ، همین لحظه و همین حالا کم نیستند پوشاک ایرانی ای که از نمونه های مشابه ترک کم ندارند و گاهی هم مجبورند با لیبل ساخت ترکیه چشم و دل ما را ببرند تا راضی شویم بپوشیم شان .
پوشاک ایران هم می تواند کنار برندهای مطرح جهان سرش را بگیرد بالا و در فصل های خاصی حراج جهانی بگذارد تا گردشگران خارجی خودشان را از سراسر جهان برسانند به بهانه اش اینجا . می شود و می توانیم اگر پری خانم های داخلی و اشتهای خرید ما بگذارند .
اقتصاد بیشتر از آنچه تصورش را بکنید به فرهنگ نزدیک است.