یادتان به خیر، خانه های اجدادی! بررسی ضرورت و فرهنگ آپارتمان نشینی

یادتان به خیر، خانه های اجدادی! بررسی ضرورت و فرهنگ آپارتمان نشینی

کتاب «یادتان بخیر، خانه های اجدادی» بررسی ضرورت وفرهنگ آپارتمان نشینی را مورد بحث قرار می دهد. این کتاب تالیف محسن عباسی ولدی است و محصول انتشارات آیین فطرت.

از قدیم گفته اند همسایه خوب نعمت است. قدیم ترها در یک کوچه چندتا خانه بیشتر نبود و چند همسایه بیشتر نداشتیم.

حالا در هر کوچه ای قدم بگذاریم، کافی است سر به آسمان بچرخانی و دانه دانه طبقه ها را بشماری. آپارتمان نشینی پدیده جدید کمتر از ۱۰۰ سال است که حالا مسکن درصد بالایی از شهرنشینان است. مثل هرچیز جدیدی که می گویند فرهنگ مصرف دارد، فرهنگ آپارتمان نشینی هم با ویژگی های مخصوص به خود شکل گرفته تا  نزدیک تر شدن فیزیکی همسایه ها، برخوردها را بیشتر نکند و حداقل حریم های شخصی حفظ شود.

کتاب یادتان بخیر، خانه های اجدادی را به خاطر همین انتخاب کردیم تا درباره اش بیشتر بدانیم و صحبت کنید. کتاب مفیدی است پیشنهادش می کنم.

کتاب یادتان بخیر، خانه های اجدادی در یک نگاه

کتاب یادتان به خیر،خانه های اجدادی! بررسی ضرورت وفرهنگ آپارتمان نشینی را مورد بحث قرار می دهد. این کتاب تالیف محسن عباسی ولدی است و محصول انتشارات آیین فطرت. در مجله فرهنگی وبلایت کتاب خوب ورف بزنید.

خانه قدیمی

معماری بیشتر خانه های آپارتمانی، خشن و بی روح است. در گذشته در جای جای معماری، از شکل های هندسی دایره و نیم دایره و بیضی و به طور کلی شکل هایی که دارای انحناست، استفاده فراوانی می شد؛ در و پنجره، سردر خانه، طاقچه، سقف خانه و … . این شکل ها انرژی بخش و نشاط افزا هستند. در مقابل شکل های مربع و مستطیل که حالت خطی وشکسته دارند، حس خوبی را در انسان ایجاد نمی کنند.

در بخش اول این کتاب با موضوع «معماری و زندگی»، در سه فصل، تبعات زندگی آپارتمانی بررسی شده است.

با مطالعه بخش اول برای مخاطب این سوال ایجاد می شود؛ که آیا میشود با آپارتمان نشینی مقابله کرد؟

بخش دوم کتاب به پرسش های شما پاسخ می دهد.

بخش سوم این کتاب، به فرهنگ آپارتمان نشینی اختصاص یافته است.

فصل اول از این بخش، درباره حقوق همسایگان سخن گفته و در فصل دوم هم راه کارهایی برای کم کردن از آسیب های زندگی آپارتمانی آمده است.

همسایه های یک مجتمع آپارتمانی

قسمت هایی از کتاب یادتان به خیر، خانه های اجدادی!

خانه اتاق خواب دارد؛ ولی خوابگاه نیست. در خان غذا می پزند؛ اما آشپزخانه نیست. مهمان در خانه رفت و آمد می کند ولی مسافرخانه نیست. در خانه، فیلم و سریال هم شاید ببینند اما سینما نیست. خانه در و دیوار دارد اما فقط یک چهاردیواری نیست. پس خانه چیست؟ خانه، محل چشیدن آرامش است. در خانه همه چی باید دست به سینه در خدمت آرامش خانواده باشد.

از اعضای خانواده تا در و دیوار خانه باید خدمت گذارآرامش باشند. آرامش، پادشاه خانه است. کسی حق ندارد به تاج و تخت این آرامش دست بزند. شورش علیه این پادشاه جرمی نابخشودنی است. خانه اگر محل آرامش نبود، حتما یک جای کار می لنگد. باید گشت و آن جا را پیدا کرد. شاید اهل خانه مقصر باشند و شاید هم خود خانه!

می شود خانه، چهار دیوار داشته باشد و سقفی هم از این دیوارها سواری بگیرد اما این دیوارها و آن سقف خانه، سرناسازگاری داشته باشند با آرامش آدم های این خانه.

پنجره خانه قدیمی

این روزها به نام پیشرفت و فرهنگ دارند از همه راه، آرامش را از ما می گیرند. اگر تردید دارید به این سوال ها جواب بدهید:

چرا وقتی پا در خانه پدربزرگ هایمان می گذاشتیم، قبل از پدر بزرگ و مادر بزرگ این آرامش بود که ما را در آغوش می گرفت؟ چرا  در خانه های امروزی، صدای پای آرامش کمتر به گوش می رسد؟

اصلا آیا خانه های امروزی، خودشان را مسئول آرامش ما می دانند؟ کمی حواسمان را جمع کنیم. آرامش، گمشده ما نیست. او به دنبال ماست. شاید این ماییم که خودمان را از چشم آرامش دور نگه داشته ایم. ما گمده آرامشیم…

اگر چه خانه محل آرامش انسان است اما هر خانه ای با هر نوع معماری ای توانایی آرامش بخشی به اعضای خانواده را ندارد. معماری یکی از ارکان اصلی آرامش بخشی خانه هاست. در این میان خانه های آپارتمانی از ناتوان ترین خانه ها برای آرامش بخشی به خانواده است. دلایل این ادعا را می توانید در این کتاب بخوانید.

شهر مدرن

مشخصات کامل کتاب

نویسنده: محسن عباسی ولدی
ناشر: آیین فطرت
تاریخ نشر: آبان، ۱۳۹۷
تعداد صفحه: ۲۶۹
شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۸۰۳۱-۴۹-۹
قطع کتاب: رقعی
نوع جلد: شومیز
وزن: ۳۰۳ گرم
خانه قدیمی

یادتان بخیر، خانه های اجدادی را چه کسانی باید بخوانند

اکثر کسانی که این روزها در شهرهای بزرگ زندگی می کنند در آپارتمان ساکن اند.
آپارتمان های ویژگی هایی متفاوت از خانه هایی قدیم  پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما دارند،

خانه هایی که  عمری را در آن گذراندند. اوایل شاید آپارتمان نشینی برای خیلی ها جذاب و لوکس بود اما به مرور با متراکم شدن سازه های بلند و واحدهای زیاد که اغلب شان کوچک است، آدمها را دلزده کرد.

برای حفظ حریم همسایگان صحبت از فرهنگ آپارتمان نشینی باب شد؛

مجموعه قواعد و آدابی که برای سکونت در خانه های آپارتمانی مورد نیاز بود و  ساکنان آن ملزم به  رعایت اش بودند. از نگاه خیلی ها  این آداب و قواعد به مرور ، زندگی و روابط اجتماعی همسایگان ساکن در یک آپارتمان را تحت تاثیر قرار داده و بهبود می بخشد

این کتاب را به همه آنهایی که در آپارتمان زندگی می کنند یا قصد خرید و یا اجاره آن را دارند توصیه می کنیم.

درباره نویسنده کتاب یادتان بخیر، خانه های اجدادی

محسن عباسی ولدی سال ۱۳۵۵ در تهران به دنیا آمده و در موضوعات مختلف سبک زندگی بیش از ۸۰ عنوان کتاب دارد.

چقدر طول می کشد تا کتاب یادتان بخیر، خانه های اجدادی را بخوانید؟

در حالت استاندارد در هر صفحه‌ی کتاب چاپی، حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه جا می‌گیرد. سرعت خواندن هم در پایین‌ترین حالت ممکن به چیزی حدود ۱۸۰ کلمه در دقیقه ‌می‌رسد. یعنی در ساده‌ترین حالت ممکن، در یک ساعت می‌توانید ۴۳ صفحه کتاب بخوانید.

کتاب یادتان بخیر، خانه های اجدادی، ۲۶۹ صفحه دارد. پس می توانید آن را حدودا ۶ روزه بخوانید.

خرید کتاب یادتان به خیر، خانه های اجدادی!

این کتاب را می توانید با تخفیف از اینجا تهیه کنید.