شب یلدا و گفتگو با علی ابراهیمی سراج | یلدای مشرقی | سفره شب یلدا و آسمان شب

مریم مه نگار: آن بالا پر از راز است، آسمان پر از ستاره هایی است که هرکدام برای خود غوغایی دارند. ماه و خورشید هم که قصه شان، قصه جداگانه ای دارد. ظاهرا پهنه آسمان برای خودش یک خوان گسترده ست؛ خوانی که می شود بر سر آن عناصر بسیار زیادی باشد. امشب هم باز با آقای ابراهیمی، کارشناس علم نجوم هستیم. سلام …

علی ابراهیمی سراج : سلام عرض می کنم. در خدمتتان هستم ان شاالله که برنامه خوبی دوباره داشته باشیم در محضر حضرتعالی.

مریم مه نگار: به خوان گسترده آسمان اشاره می کردم که عناصر زیادی دارد و خیلی زیبایی ها و رازها که اگر بخواهیم در موردش صحبت کنیم زیاد است. ولی چون برنامه ما در ارتباط با شب یلدا و ارتباط آن با نجوم است،میخوام ببینم که سر این سفره شب یلدا چه عناصری از آسمان هست؟

علی ابراهیمی سراج: خب سفره شب یلدا شاید بتوانیم بگوییم عناصری از زیبایی و رنگ ها هستند. این رنگها جذاب می کند سفره را و از رنگهای گرم استفاده شده که تجلی کننده گرمای محفل خانواده هم می تواند باشد.

در آسمان هم ما اجرام زیادی داریم اما برای خود منجمان و رصد اجرامی که به اصطلاح به غیر ستاره ای مشهور شده اند، جذاب است مثل سحابی ها، خوشه ها و کهکشان ها که تعداد بسیار زیادی از آنها هست

هرکسی ممکن است به یکی از آنها یا تعداد بیشتری علاقه داشته باشد. همیشه این طور بوده که ما عکسی از اینها ببینیم یا از پشت تلسکوپ تصویری از آن ببینیم انگار به نوعی اینها را به سفره های خود آورده ایم و در کنار ماست و دوست داریم بیشتر آنها را ببینیم و یا عکس و تصویری از آن تهیه کنیم.

مریم مه نگار: این که می گویید انگار از اجرام آسمانی ابه سفره های خود آورده ایم، چه چیزی نماد آسمانی بر سر این سفره است؟

علی ابراهیمی سراج: شاید یکی از زیباترین آنها خورشید تابان ما باشد. با اینکه خیلی ها در مورد خورشید فکر می کنند که فقط گرما و انرژی می دهد اما اگر در مورد خورشید اطلاعات کسب کنیم ببینیم که خورشید ۱۵ میلیون درجه دما دارد و ۱۴ میلیارد سال است که دارد یک نفس انرژِی تبدیل می کند و یک کره کاملا پلاسمایی و عجیب است متوجه می شویم همین حیاتی که روی زمین داریم وابستگی زیادی به گرمای خورشید دارد.

در شب یلدا وجود خورشید معنا و مفاهیم خاص خودش را دارد که در آئین نیاکان ما به مهر مشهور بوده است.

ولی خب در واقع گرمای خورشید در همان ایام قبل و بعد از یلدا بیشتر احساس می شود،

شاید ما در تابستان دیگر حوصله مان از خورشید سر برود انقدر که گرم است و در آسمان حضور دارد. اما در شب یلدا و شب های نزدیک به آن دلمان تنگ بشود و دوست داشته باشیم خورشید را ببینیم که زودتر طلوع بکند و هوا را گرم کند.

فرستادن دیدگاه