ریشه ضرب المثل آدم دو دره باز از کجا آمده؟

ریشه ضرب المثل آدم دو دره باز از کجا آمده؟

آدم دو دره باز از آن ضرب المثل های نقلی و جمع‌ وجور است که یک دنیا حرف با خود دارد و گوینده آن را می‌توان ادم زبده‌ای دانست که گرم و سرد روزگار را چشیده و در قامت یک فرشته نجات قصد دارد تا شما را از خطرات و آسیب‌های آدم دودره باز حفظ کند. آدم دو دره باز حکایت آدم‌های جذابی است. در مجله فرهنگی وبلایت از ریشه ضرب المثل آدم دو دره باز و سایر ضرب المثل های فارسی بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

آدم دو دره باز از آن ضرب المثل های نقلی و جمع‌ وجور است که یک دنیا حرف با خود دارد و گوینده آن را می‌توان ادم زبده‌ای دانست که گرم و سرد روزگار را چشیده و در قامت یک فرشته نجات قصد دارد تا شما را از خطرات و آسیب‌های آدم دودره باز حفظ کند. آدم دو دره باز حکایت آدم‌های جذابی است. در مجله فرهنگی وبلایت از ریشه ضرب المثل آدم دو دره باز و سایر ضرب المثل های فارسی بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

ضرب‌المثل‌ها گنجینه ارزشمند هر فرهنگی است و زبان فارسی و فرهنگ کهن ایرانی مملو از ضرب‌المثل‌های جذاب و گیرا است.  ضرب‌المثل‌های ایرانی با ترویج پیام‌های اخلاقی و پرورشی که از بطن زندگی روزمره گرفته شده در تاریخ ماندگار شده‌اند. از همین جهت نیز واکاوی، کشف اسرار و ماجراهای شفگت و جالبی که می‌تواند در پشت ضرب‌المثل‌ها پنهان  شده باشد از جذاب‌ترین مطالعات تاریخ ادب پارسی است.

ویژگی ذاتی ضرب‌المثل‌ها کاربردی بودن آنها است و اغلب به‌نحوی تصویری ساخته شده‌اند تا مخاطب با تخیل آنها در ذهن و تداعی معنای آنها متوجه اموری شود که گاه برای فهم آن نیاز به ساعتی سخنرانی پر انرژی است البته اگر در نهایت حکایت آب در هاون کوبیدن نشود. اما ریشه ضرب المثل آدم دو دره باز کجاست؟

آدم دو دره باز ضرب المثل‌های معروف فارسی

آدم دودره باز از آن ضرب المثل های نقلی و جمع‌ وجور است که یک دنیا حرف با خود دارد و گوینده آن را می‌توان ادم زبده‌ای دانست که گرم و سرد روزگار را چشیده و در قامت یک فرشته نجات قصد دارد تا شما را از خطرات و آسیب‌های آدم دودره باز حفظ کند.

کاربرد ضرب المثل‌ ادم دو دره باز

وقتی به آدم دو دره باز فکر می‌کنیم شاید در ابتدا نتوانیم کسی را به یاد بیاوریم؛ ولی راستش را بخواهید این تیپ آدم‌ها بسیار زیادند و شاید هر از گاهی خود ما نیز در جلد یک آدم دودره باز فرو می‌رویم. به‌عنوان مثال یک آدم دودره باز می‌تواند یک رئیس شیرین زبان باشد که به بهانه‌های مختلف از کارمندانش کار بیشتری می‌کشد.

نمی‌خواهم مخارج جلسه مشاور روانشناسی شما زیاد شود؛ ولی اغلب ما نمونه‌های مشابه این افراد در دوران کودکی مشاهده کردیم و هنوز که هم یادمان می‌آید به یاد سوزش انگشت دست‌هایمان از فرط نوشتن مشق‌های اضافی می‌افتیم.

آدم‌ دو دره باز کلسکیونی خاصی از ابزار شکنجه دارد که متاسفانه در وهله اول متوجه اثرات دردناک آنها نمی‌شویم. آنها از نیرنگ و فریب کار خود را شروع می‌کنند و با القای ترس و حتی برانگیختن احساسات ما بر اوضاع مسلط می‌شوند. درواقع آن‌ها از افراد به‌عنوان نردبانی برای رسیدن به قله موفقیت استفاده می‌کنند تاجایی‌که حتی ممکن است زیر آب کسی را نیز بزنند.

البته باید بدانیم که هیچ کس ذاتا بد نیست و آدم های دودره باز نیز به‌واسطه ضعف‌های درونی مانند عدم اعتماد به نفس یا نبود مهارت کافی در انجام وظایف‌شان چنین رویکردی را درپیش می‌گیرند.

نگاهی به خانواده و عناصر ضرب المثل

از اجزای جالب ضرب‌المثل آدم دو دره باز باید به واژه دودره آن اشاره کرد که بسیار هوشمندانه به ترفند و حیله‌ از قبل برنامه‌ریزی شده این نوع آدم‌ها اشاره می‌کند و هشدار می‌دهد که فریب سیاه‌بازی آنها را نخورید وگرنه نخستین کسی که پشیمان می‌شود، خود شما هستید.

از ضرب‌المثل‌های جالب هم‌خانواده و هم‌معنی با آدم دودره باز که نشانی از ترفند‌ها و نیرنگ‌ها ناجوانمردانه در خود دارند باید به دست کسی را در حنا گذاشتن، خود را به کوچه علی چپ زدن نیز اشاره کرد. همچنین اصطلاح جمعه روز دودر کردنه نیز که در زبان عامیانه و مخفی به معنای پیچوندن نیز نزدیک است کاربرد زیادی دارد.

ریشه ضرب‌المثل آدم دو دره باز

از آنجا که اغلب ضرب‌المثل‌ها به‌صورت شفاهی منتقل شده‌اند. اغلب اوقات یافتن مولف نخستین یا سازنده آن کار مشقت‌بار یا حتی غیر ممکنی است؛ مگر اینکه اسناد تاریخی جدید پرده از اسرار گذشته بردارد.

از سویی ضرب‌المثل‌هایی هستند که به‌صورت مکتوب خلق شده‌اند و می‌توان با دقت بیشتری مبدا آنها را مشخص کرد. مثلاً ضرب‌المثل آن یکی خر داشت پالانش نبود ساخته و پرداخته نبوغ شگفت‌انگیز مولانا است. البته این انتصاب تا زمانی است که کشف جدید در منابع تاریخ انجام نشود و سابقه قدیمی‌تری از این تمثیل پیدا نشود.

ضرب‌المثل آدم دو دره باز نیز طبق قول معروف به مولوی باز می‌گردد. مولوی در غزلی زیبا و معروف از آدم دودره باز صبحت به میان می‌کشد که با شیوه تقلب و طراری به مقصود خود می‌رسد و با از بین بردن منافع آدم‌هایی که عقلشان به چشمان است کار خود را پیش می‌برد.

در بیتی از یک غزل معروف مولوی اشاره‌ای به ضرب المثل آدم دو دره باز و یک ترفند قدیمی شده که احتمالا نمونه آن را بارها در فیلم‌ها دیده‌اید. فردی از روی سادگی در پی یک مدعی نیرنگ‌باز به مکانی می‌رود تا وعده‌ای را عملی کند. فرد طرار با گرفتن سرمایه فرد ساده لوح از در جلویی این مکان وارد می‌شود تا قرار معامله را برای فرد ساده‌دل تهیه و آماده کند و البته با همین وعده نیز او را در پشت در منتظر نگاه‌ می‌دارد. فرد ساده لوح همچنان ر پشت در به امید رسیدن به مقصود منتظر است درحالی‌که طرار دودره باز ماجرای ما مدت‌ها‌ است از در پشتی آنجا را ترک کرده و حال که خرش از پل گذشته به ریش او می‌خندد.

این غزل به نام بنال ای بلبل دستان مشهور است و با مصرع دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد آغاز می‌شود و این چنین به شرح ماجرای طرار و خانه دو دره می‌پردازد.

 

ترازو گر نداری پس تو را زو رهزند هر کس

یکی قلبی بیاراید تو پنداری که زر دارد

تو را بر در نشاند او به طراری که می‌آید

تو منشین منتظر بر در که آن خانه دو در دارد

با آدم دو دره باز چه کنیم؟

آدم دو دره باز به‌واسطه موفقیت‌های پی‌درپی در فریب دادن دیگران به سماجتی خاصی دست پیدا می‌کنند؛ بنابراین بهترین شیوه در ابتدای امر گارد دفاعی مناسبی است که بتوان از حملات زیرکانه آنها مصون ماند. تقویت اعتماد به نفس و قاطعیت می‌تواند کمک زیادی به شما در این‌باره کند.

درعین حال باید بدانید گاهی آدم دودره باز به‌طور ناخودآگاه و به‌واسطه محیط زندگی خود دست به فریب و حقه می‌زند و  همچنانکه به تجربه ثابت شده که دزد دستش چسب دارد، امکان دارد آدم دو دره باز نیز به‌طور غیرارادی به این رویه مصیبت‌بار خود ادامه می‌دهد.

بنابراین خوب است که با کمک‌های هوشمندانه و تقویت مهارت آدم دو دره باز باعث شوید که لذت خوداتکایی را بچشد و از این طریق با کمترین صدمه خود را از ترفندهای خلاقانه او نجات دهید.

ضرب المثل آدم دو دره باز ضرب‌المثل پرکابرد و مشهوری درمیان ضرب‌المثلهای فارسی است و خوب است که شما هم از آن استفاده کنید. استفاده از ضرب‌المثل‌ها باعث می‌شود که کلام شما نزد دیگران شیرین و خوشایند باشد و اثر بخشی بیشتری پیدا کند. از سمتی شما انرژی کمتری برای رساندن قصد و منظور خودتان استفاده می‌کنید که باعث حفظ سرزندگی و شادابی شما می‌شود. به همین دلیل است که قاعده کم‌گوی و گزیده‌گوی در سخنوری و مباحثه بسیار مورد توجه سخنرانان حرفه‌ای است.

یادگیری ضرب‌المثل‌ها دایره لغات شما را بیشتر می‌کند؛ در عین اینکه استفاده آنها شما را با ذات قدرتمند زبان آشنا می‌کند. این آشنایی می‌تواند فرصت مناسب برای یادگیری دیگر زبان‌ها باشد که ساده‌ترین شیوه آنها یافتن معادل ضرب‌المثل‌ها فارسی در زبان‌های دیگر است.

اگرچه این کنکاش خودبه‌خود جذاب و فرحبخش است؛ و‌لی به‌زودی درخواهید یافت که اسلحه قدرتمند و بزرگی برای حل اغلب مشکلات زندگی و رسیدن به موفقیت دارید که نام آن قدرت سخنوری است و این همان چیزی است که در برابر یک آدم دودره باز به کار شما می‌آید