کتاب برگ اضافی؛سفر دور دنیا با منصور ظابطیان، از مکه تا بارسلون

کتاب برگ اضافی؛سفر دور دنیا با منصور ظابطیان، از مکه تا بارسلون

می‌گویند سفر پیش از آن که در مسیر رفتن قرار بگیری، آغاز می‌شود؛ از همان وقتی که نیت می‌کنی بروی. سفر کردن لذت بخش است اما گاهی واقعا امکانش فراهم نیست. یک راه کوتاه اما می تواند ما را به مقصد برساند. کتاب برگ اضافه نوشته منصور ظابطیان یکی از این راه هاست. نویسنده ای […]

می‌گویند سفر پیش از آن که در مسیر رفتن قرار بگیری، آغاز می‌شود؛ از همان وقتی که نیت می‌کنی بروی.
سفر کردن لذت بخش است اما گاهی واقعا امکانش فراهم نیست. یک راه کوتاه اما می تواند ما را به مقصد برساند.

کتاب برگ اضافه نوشته منصور ظابطیان یکی از این راه هاست. نویسنده ای با نگاه متفاوت از خیلی ها.او به مسائل اجتماعی و مشکلات از زاویه دیگر نگاه می کند.

کتاب برگ اضافه: از شرق تا غرب

منصور ضابطیان

کتاب برگ اضافه، اثر منصور ضابطیان است.یادداشت های کسی که به سفر رفته  و اتفاقا قلم روان و خوبی هم دارد. خواندن برگ اضافه  می تواند تصویر خوبی از مقصدهای مختلف گردشگری به شما بدهد.
نوشته های کوتاهی که اسم و چهره ی نویسنده اش را با برنامه رادیو هفت تلویزیون می شناسیم.

ضابطیان اهل سفر و کتاب برگ اضافی مجموعه ای از یادداشت ها او از سفرهای برون مرزی است:

از مکه و مدینه و عراق گرفته تا گپنهاک و بارسلون و پاتایا.

برگ اضافه را انتشارات مثلت منتشر کرده است.

خواندن کتاب برگه اضافه چقدر زمان می برد؟

کتاب برگ اضافه؛ از شرق تا غرب، ۱۶۰ صفحه است. با نیم ساعت در روز وقت گذاشتن و سرعت مطالعه متوسط  می توانی کمتر از یک هفته تمامش کنی.

چند خط از کتاب برگ اضافی

منصور ضابطیان یادداشت های سفر

کنار خیابان مردی را میبینم که مقابلش دو بشکه ی پلاستیکی بزرگ است. از روی کنجکاوی سرک میکشم تا توی بشکه ها را دید بزنم. مرد که اشتیاق مرا میبیند بالا و پایین میپرد و با زبان بی زبانی میخواهد مرا تشویق کند تا از او چیزی بخرم. اما از او چه باید بخرم؟ توی بشکه ها آب است و در آب صدها ماهی کوچک خاکستری اندازه ی ماهی قرمز های عید خودمان. با خودم میگویم چقدر خنگ است و مگر نمیبیند من توریستم و توریست نه آکواریوم دارد و نه ماهی تنگ به دردش میخورد. دختر و پسر جوانی از راه میرسند و از دیدن بشکه ها هیجان زده میشوند. شروع میکنند با هم به تایلندی صحبت کردن و مثل بقیه تایلندی ها خوشحال شدن و جیغ زدن. به مرد فروشنده چیزی میگویند و او هم سری تکان میدهد. یک کیسه ی پلاستیکی بیرون میکشد و ملاقه اش را بر میدارد و کمی آب توی آن میریزد و چند ماهی هم جدا میکند و توی آن میاندازد. قاعدتا حالا باید در کیسه بسته شود. همین اتفاق هم میافتد اما قبل از آن مرد ماهی فروش یک نی توی کیسه میگذارد و دور آن را با کش محکم میکند!

 

درباره نویسنده کتاب برگ اضافه، یاداشت هایی از شرق تا غرب

آثار منصور ضابطیان

منصور ضابطیان»، نویسنده، روزنامه‌نگار و برنامه‌ساز تلویزیونی در این کتاب خود که در واقع سومین کتاب او درباره سفر است، یادداشت‌هایی را که در سفرهای مختلف نوشته، منتشر کرده است.

منصور ضابطیان جوایز مختلفی را نیز دریافت کرده است مانند جایزه بهترین گفتگوی سال و جایزه قلم بلورین برای برترین گزارش سال که از جشنواره مطبوعات دریافت کرده است.

برنامه رادیو هفت یکی از اجراهای ماندگار در ذهن مخاطبان و علاقه مندان به دنیای فرهنگ است.

منصور ضابطیان نویسنده ای که نگاه تلخ را قبول ندارد

نگاه متفاوت منصور ضابطیان به دنیا

ظابطیان نویسنده ای با نگاه متفاوت از خیلی هاست. او به مسائل اجتماعی و مشکلات از زاویه دیگر نگاه می کند.

معتقد است که نگاه تلخ نمی‌تواند مشکلات را حل کند و مشکل تنها در زمانی حل می‌شود که بتوان منطق جامعه را با آن درگیر کرد و تزریق ناامیدی و یادآوری مشکلات تنها انگیزه مخاطبان برای ادامه زندگی را از بین می‌برد و گاهی بهتر است به مخاطب رویای بهتری برای زندگی داد و این باعث آرامش در مخاطبین می‌شود. به‌طور مثال منصور ضابطیان درباره سینمای هند که مدام مورد نقد قشر سینمایی قرار می‌گیرد، معتقد است که این نوع نقد را بی‌رحمانه می‌توان تلقی نمود و در هند آدم‌های فقیری هستند که زندگی بسیار سختی دارند و شاید همان چند ساعت که در سینما به تخیل می‌گذرانند برایشان نقطه لذت‌بخش زندگی است و این نوع سینما نیاز آن ملت است تا بتوانند چندین ساعت را رها از مشکلات در تخیل بگذرانند و انگیزه پیدا کنند برای ادامه زندگی.

از جمله تمایز و نقطه قوت منصور ضابطیان همواره دایره واژگان وسیع او و توجه او به کلمات است، او معتقد است که می‌توان با انتخاب درست کلمات و در نظر گرفتن تأثیر عمیق آن‌ها نوع بهتری از ارتباط را ایجاد کرد و بدون آنکه از بالا و پایین بردن میزان صدا استفاده کرد، به‌راحتی تمامی احساسات را با تأثیری کافی منتقل کرد. خود می‌گوید که این ایده تمرکز بر کلمات و تأثیر آن‌ها را از زمانی که روزنامه‌نگاری می‌کرده در سر داشته است.

منصور ضابطیان

منصور ظابطیان در رادیو هفت

در رادیو هفت منصور ضابطیان تلاش کرد تا با محوریت ایجاد لحظاتی آرامش‌بخش برنامه‌ای شامل پخش موسیقی، قصه‌خوانی، حافظ‌خوانی و گفتگو را داشته باشد. از جمله نکات جذاب رادیو هفت آن بود که هر شب یک مجری جدید وظیفه اجرای برنامه را بر عهده داشت.

سایر آثار منصور ظابطیان

ضابطیان علاوه بر برنامه‌سازی و کار اجرا و روزنامه‌نگاری در نویسندگی نیز فعال بوده و آثار مختلفی را به چاپ رسانده است. ازآنجایی‌که از جمله علایق او سفر است، به کشورهای مختلفی در جهان سفر کرده است. او در کتاب مارک و پلو سفر خود به کشورهای فرانسه، اسپانیا، لبنان، هندوستان، ایتالیا، اتریش، ارمنستان، کره جنوبی و آمریکا را شرح داده است. منصور ضابطیان درباره سفرنامه مارک و پلو می‌گوید تلاش کرده تا تابوی غیرممکن بودن سفر را در ذهن خواننده ایرانی بشکند.

اجرای برنامه رادیو هفت

اثر دیگر منصور ضابطیان که به‌نوعی می‌توان آن را ادامه اثر قبل او (مارک و پلو) معرفی کرد مارک دو پلو نام دارد که سفرنامه کشورهای دیگری مانند هلند، آلمان، پرتغال، یونان، عراق، کنیا است. او آثار دیگری همچون برگ اضافی که مجموع خاطرات او از سفرهایش است و سباستین درباره سفر او به کوبا و چای نعنا درباره سفر به مراکش و همین‌طور موآ، سفرنامه ویتنام، و بی زمستان را در کارنامه خود دارد.

نظرات کاربران فیدیبو درباره کتاب برگ اضافی

  • اگر عاشق سفر کردن هستید برای آشنایی با فرهنگ و طرز فکر مردم دنیا این کتاب براتون عالیه. ولی اگه کتابی میخواین که فقط دیدنی هارو بگه و الکی به به و چه چه کنه پس نخرید. برا من عالی بود کیف کردم. ممنون آقای ضابطیان
  • کتابش اینقدر روونه که نمیفهمی کی تموم شد
  • کتابهای آقای ضابطیان واقعا دلنشین و صمیمی هستند
  • یک سفرنامه ی متفاوت با نکات ظریف و جالب.منکه لذت برم و آموختم.
  • نثر روان و جذابی داره همراه با طنز . از خوندنش لذت بردم
  • من آرزو دارم که یک روزی دل به دریا بزنم و برم تو دل اینجور مسافرت‌ها، ولی کو همتش؟ کتاب ( یا بهتر بگم راهنمای سفر مناسب) بسیار جالب و آموزنده و در عین حال وسوسه کننده ای هست.

 

کتاب برگ اضافی را از کجا بخریم؟

خرید کتاب برگ اضافی به دور صورت چاپی و الکترونیکی ممکت است. نسخه الکترونیکی کتاب برگ اضافی را می توانید از سکوی فیدیبو دریافت کنید.