صنعت پروپاگاندا: افکار عمومی چگونه تولید و تحریک می شوند؟
در این مطلب می خوانید:
درباره کتاب صنعت پروپاگاندا
چقدر دوست دارید دیگران حرف تان را بشنوند و توجه کنند؟
چقدر وقت و انرژی می گذارید تا در جمع دوستان و اطرافیان تان موثرپذیر باشید؟!
کتاب صنعت پروپاگاندا که پیشنهاد مجله فرهنگی وبلایت برای تورق و خواندن است درباره چگونگی مدیریت ذهنها و جلب کردن توجه هاست. اما نه از آن دسته کتاب های زرد بازار.
صنعت پروپاگاندا: افکار عمومی چگونه تولید و تحریک می شوند؟
یکی از منابع مهم پژوهشی است که با گذشت بیش از ۹۰ سال از نوشته شدنش هنوز هم الفبای مطالعاتی در حوزه ارتباط و روانشناسی تبلیغات است.
از مباحث تخصصی که بگذریم، خواندن این کتاب برای همه مهم است چون این روزها حساب و کتاب کار، دست اقتصاد توجه است.
برای همین است که هرساعت و هر دقیقه میلیاردها خرج می شود تا مثلا در اینستاگرام برای چند لحظه هم که شده ویدئو ببینید.
در قبالش هم توقعشان این است که سرانگشتتان بخورد روی صفحه و یک لایک ناقابل بزنید روی آن پست. دیده شدن! همه ماجرا این است.
هرکه بیشتر، نگاه ها را ببرد سمت خودش، آورده اش بیشتر است.
این روزها همه برای دیدن شدن تلاش می کنند و این چیزی است که از خیلی قبل تر به طور منسجم و هدف دار در دنیای تبلیغات برای صاحبان کسب و کارها و برندهای بزرگ اتفاق افتاده.
کتاب صنعت پروپاگاندا را ادوارد برنیز نوشته. مردی که لقب پدر روابط عمومی را یدک می کشد. برنرز را به واسطه یک چهره نام آشنای دیگر هم می شناسند :
زیگموند فروید ، پدر روانشناسی مدرن. برنیرز خواهر زاده فروید است و سالها در کنار دایی اش در تحقیقات روانشناختی حضور داشته و بخش بزرگی از کارهایش حاصل همین شناخت نظریات فروید است.
آنچه از تاثیرتبلیغات و چگونگی آن برای تاثیر بیشتر این روزها می بینیم، سنگ بنایش را همی دایی و خواهر زاده گذاشته اند. ضمیر ناخودآگاه انسان و چگونگی اثر گذاری روی آن مسیری است که طی کرده اند.
در پشت پرده دنیای تبلیغات و انواع دیده شدن، همین کتاب صنعت پروپاگاندا ایستاده.
کتابی که حجم چندانی ندارد اما عصاره افکار برنرز در این حوزه است.
در نگاه نوام چامکسی، نظریه پرداز معروف امریکایی این کتاب مهم است و در ابتدای آن مقدمه ای نوشته .
برای خرید کتاب می توانید از سایت رسمی انتشارات دانشگاه امام صادق اقدام کنید
مشخصات کتاب
نام کتاب: صنعت پروپاگاندا: افکار عمومی چگونه تولید و تحریک می شوند؟
نویسنده : ادوارد برنیز
مترجم : مجتبی عزیزی
ناشر : دانشگاه امام صادق
سال نشر : ۱۳۹۶
تعداد صفحات : ۱۴۴
ادواردز برنیز را بیشتر بشناسیم
می گویند برنیرز ، پدر روابط عمومی است و از اصلی ترین پایه گذارهای تبلیغات مدرن در ایالات متحده.
تحصیلاتش دانشگاهی اش کشاورزی بود اما ادامه مسیرش را سمت دنیای رسانه و ارتباطات کج کرد.
او نزدیک به دو دهه در وزارت دفاع امریکا کار کرد.
از آن جایی که تاثیر کلمات و جادوی آن را به خوبی می شناخت؛ پیشنهاد کرد به جای استفاده از عبارت جنگ که بار منفی دارد،
از واژه دفاع استفاده کنند ؛ وزارت دفاع ایالات متحده امریکا
او اولین نفری بود که دفتر مشاوره روابط عمومی باز کرد.
تحقیقات و نظریات او به کمک سیاست گذاری دولتمردان امریکایی آمده تا جهان را بهتر مدیریت کنند.
به جز سیاست و مدیریت افکار عمومی، ادواردز برنرز به سرمایه داران و کارخانه دارهای آمریکایی هم خیلی کمک کرده تا کالاهای شان را در سراسر دنیا تبلیغ کنند و از نقاط مختلف دنیا مشتری پیدا کنند.
برنیز در مدت خدمتش برای وزارت دفاع امریکا در چند کودتا و برنامه ریزی و ایده پردازی آن شرکت داشت.
نمونه کودتاهایی که برنیز ذر آن شرکت داشته:
سرنگونی حکومت مردمی گواتمالا که رییس جمهورش جاکوب آربنز گازمن بود. بخش تبلیغاتی این عملیات به دوش برتیز بود.
اما داستان از چه قرار بود. این کودتا به ظاهر سیاسی بود اما منافع اقتصادی پشت پرده بود.
منافع شرکت یونایتد فروت کمپانی که زیر نظر امریکایی ها اداره می شود با روی کار آمدن دولت جدید در گواتمالا در خطر بود.
طبق طرح و برنامه ای که سازمان سیا کشید حکومت آربنز سرنگون شد.
وظیفه برنیز در این عملیات، کار روی افکار عمومی بود تا این کودتا را موجه و منطقی جلوه دهد.
در حقیقت برنیز در تمام سالها عمرش در دو مقوله سیاست و اقتصاد فعالانه حضور داشت؛
آن هم با ابزار تبلیغ و کار روی افکار عمومی.
اما در حوزه سبک زندگی و مصرف!
تاثیرگذاری برنیرز در فرهنگ مصرف تا جایی بود که می گویند او در فرهنگ سیگار کشیدن زنان هم نقش موثر داشته. به او لقب استاد گمراهی را داده اند.
موفقیت برنیز در تبلیغات سیگار برای زنان تا جایی بود که بعد از انواع و اقسام شرکت ها و بنگاه های تجاری به او مراجعه کردند.
برنیز حدود ۱۰۳ سال عمر کرد و سال ۱۹۹۵ به یک عمر کار برروی ذهن آدمهای دنیا خاتمه داد.
مهمترین آثار برنیرز کتاب های زیر است:
- تبلور فکر عوام
- پروپاگاندا
- روابط عمومی
- مهندسی رضایت
کتاب صنعت پروپاگاندا در شاخه ها و گرایش های مختلغ علوم ارتباطات، روانشناسی و تبلیغات و حتی علوم سیاسی وافکار عمومی محل رجوع است و به عنوان منبع مهم از آن استفاده می شود.
گزیده کتاب
دستکاری هوشیارانه و هوشمندانه عادات سازماندهی شده و افکار تودهها، عنصری مهم در جوامع دموکراتیک است.
آنها که این مکانیسم دیدهنشده جامعه را دستکاری میکنند، حکومتی نامرئی را که قدرت حاکمه واقعی جامعه ماست، ایجاد میکنند.
ما تحت سیطره حکومت هستیم؛ ذهنهای ما مدلسازی شدهاند؛
سلائق ما شکل داده شده است؛ عقاید ما توسط گروهی خاص ارائه شده است؛
توسط مردانی که ما هرگز در مورد آنها چیزی نشنیدهایم. این امر، نتیجه منطقی شیوه سازماندهی جامعه دموکراتیک ماست.
در این شیوه، اگر قرار باشد در جامعهای که در آرامش فعالیت میکند زندگی کنیم، تعداد وسیعی از انسانها باید با هم مشارکت کنند.
در بسیاری از موارد، حاکمان نامرئی ما، از هویت اعضای تابع وزارتخانه خویش آگاهی ندارند.
آنها با استفاده از کیفیت رهبری طبیعی خویش و تواناییشان در ارائه ایدههای مورد نیاز و همچنین با بهرهگیری از جایگاه کلیدیشان در ساختار اجتماعی، بر ما حکومت می کنند.
هر رویکردی که نسبت به این وضعیت اتخاذ شود، این واقعیت بهجای خود باقی است که ما در همه افعال روزانه زندگی،
چه در عرصه سیاست و چه در عرصه تجارت، چه در عمل اجتماعی و چه در تفکر اخلاقی، تحت حکومت گروهی نسبتاً اندک درصد ناچیزی از جمعیت ۱۲۰ میلیونی جامعه قرار داریم
که روندهای ذهنی و الگوهای اجتماعی تودهها را میشناسند. این، آنها هستند که سیمهایی را که ذهن جامعه را کنترل می کند
می کشند و به این وسیله نیروهای اجتماعی قدیمی را مهار کرده و راههایی جدید برای مقید و هدایت کردن جهان تعبیه میکنند.
پروپاگاندا یعنی چه ؟
پروپاگاندا واژه ای انگلیسی است به معنی تبلیغات.
و در اصطلاح تبلیغاتی است که با جوسازی همراه است.
پروپاگاندا روش های مختلفی دارد:
- برچسب زدن
- شعارهای فریبنده
- دروغ بزرگ
- حقیقت گزینشی
- سیاه و سفیدنمایی
- تکرار
- توسل به ترس
- توسل به اکثریت
- توسل به قدرتمندان و سلبریتی ها
روش هایی که خواندید برایتان آشنا نیست؟
ترکیبی از این روش ها در کمپین های تبلیغاتی و سیاسی زمان انتخابات و … پیش چشم ماست.
کتاب صنعت پروپاگاندا ی برنیز را بخوانید تا با چشمانی باز برای زندگی تان تصمیم بگیرید.
از کوچکترین خرید روزانه تا وقتی که می روید برای انتخاب رئیس جمهور، پای صندوق.