باغ عفیف آباد شیراز ؛ بهشتی که انتهای یک خیابان به انتظارت نشسته

باغ عفیف آباد شیراز ؛ بهشتی که انتهای یک خیابان به انتظارت نشسته

باغ عفیف آباد شیراز از نمونه های باشکوه باغ ایرانی است.برای آشنایی با تاریخچه باغ عفیف‌آباد، معماری و ساختمان باغ گلشن،موزه نظامی باغ عفیف‌آباد شیراز، قهوه‌خانه سنتی عفیف آباد،حمام خزینه‌ای باغ و در آخر برای سرزدن به این جاذبه گردشگری،آدرس و مسیر دسترسی به باغ عفیف‌آباد با این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت همراه شوید.

باغ عفیف آباد شیراز از نمونه های باشکوه باغ ایرانی است.برای آشنایی با تاریخچه باغ عفیف‌آباد، معماری و ساختمان باغ گلشن،موزه نظامی باغ عفیف‌آباد، قهوه‌خانه سنتی عفیف آباد،حمام خزینه‌ای باغ و در آخر برای سرزدن به این جاذبه گردشگری،آدرس و مسیر دسترسی به باغ عفیف‌آباد با این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت همراه شوید.

نمای بیرونی از باغ عفیف آباد شیراز

عفیف آباد شیراز

عفیف آباد، باغ گل و بلبل است. اگر به جستجوی باغ آرایی و هنر گلکاری ایرانی هستید، این باغ از منحصر به فرد ترین نمونه های آن است. این باغ در بین آثار تاریخی شهر شیراز به باغ گلشن معروف است. باغی در انتهای خیابان عفیف آباد. می گویند گلستانی است در دل شیراز.

اگر می خواهید به سبک پادشاهان صفوی گردش کنید، باغ عفیف آباد یکی از همان جاهاست که شما را می برد به چند قرن قبل. به وقتی که این باغ، گردشگاه خاندان صفوی بود.  صفوی ها که رفتند، نوبت به قاجارها رسید. میرزا علی محمدخان معروف به قوام الملک دوم از خاندان قوام شیرازی، باغ عفیف آباد را خرید. خاندان قوام از دیوان سالاران دوره قاجار بودند. خانواده ای بسیار پرقدرت و بانفوذ تا جایی که قبل از به قدرت رسیدن پهلوی اول، بین اهالی شیراز معروف بود که قبل رضا شاه، قوام ها شاه شیراز بودند.

میرزا علی محمدخان قوام الملک آمد و باغ را که مخروبه ای بود به جا مانده از عهد صفوی خرید. دستی به سر و روی باغ کشید و آن را نوسازی کرد.  سال ۱۲۸۴ عمارت زیبایی در آن ساخت. برای آبیاری درختان باغ هم یک رشته قنات نزدیک باغ را خرید.

نمایی از حیاط باغ عفیف آباد شیراز

 چرا عفیف آباد، اسمش عفیف آباد شد؟

اواخر سلطنت قاجارها، میرزا علی محمد خان قوام الملک عمرش را داد به شما. باغ اش  ارث رسید به خواهرزاده اش. خواهرزاده ای که اسم اش عفیفه خاتون بود. عفیفه هم مثل عمویش، تغییراتی در باغ داد و بهسازی اش کرد. بعد از تا به امروز باغ قوام الملک ها به باغ عفیف آباد مشهور است.

پهلوی دوم که آمد، وارثان عفیفه خاتون، باغ را هدیه دادند به فرح پهلوی ؛ همسرمحمدرضا.

سال ۱۳۴۰ باغ را به مزایده گذاشتند و ارتش شاه پهلوی در این مزایده برنده شد و باغ را خرید. بعد از انقلاب اسلامی، باغ عفیف آباد در ملکیت ارتش ایران ماند اما همزمان با روز ارتش در ۲۹ فروردین ۱۳۷۰ باغ را به موزه تبدیل کردند تا درهایش برای بازدید به روی همه ایرانی ها و گردشگران خارجی باز باشد.

مجموعه عفیف آباد حالا برای بازدید، یک کاخ سلطنتی دارد ، یک موزه سلاح های قدیمی و یک باغ ایرانی، به مساحتی در حدود ۱۲۷ هزار متر مربع.

درختان کاج، چنار، صنوبر، بید، سرو باغ عفیف آباد و درختان میوه مثل انار از زیبایی های به یادماندنی این باغ است. محوطه داخلی باغ هم به باغچه‌های کوچکی تقسیم شده.

علاوه براین، عفیف آباد از آن دسته باغ های ایرانی است که ثبت ملی شده.

ثبت ملی باغ عفیف آباد شیراز در دهه پنجاه و در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۵۱ به شماره ثبت ۹۱۳ انجام شده است.

در حال حاضر، باغ عفیف آباد تحت مدیریت ارتش جمهوری اسلامی ایران است و بزرگترین موزه سلاح غرب آسیا را در آن برپا کرده.

اگر بلیط سفر شیراز خریده اید و عازم هستید پیشنهاد می کنیم دیدن  یکی از زیباترین باغ های تاریخی شیراز را از دست ندهید.

نمای داخلی از باغ عفیف آباد شیراز

معماری باغ عفیف آباد شیراز

عفیف آباد، یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز است که به همان سبک معماری هویت بخش ایرانی ساخته شده.  سردر باغ، چهار ستون گچی ساده دارد و در طراحی سرستون‌ها از سرستون‌های تخت جمشید الهام گرفته شده است. در بالای سردر ، دو شیر نقش بسته است به شکلی که گویا شیرها در را بین پنجه های خود گرفته اند.

از در ورودی که داخل می شویم، دالانی به فضای اصلی باغ هدایت مان می کند.

بالای ورودی نقشی از تاج گذاری پادشاه ساسانی حک شده است.

ساختمان و عمارت باغ عفیف آباد، کاخی در دو طبقه است که حدود ۳۰ اتاق دارد. در شمال و جنوب تالار این عمارت، دو بخاری از  جنس مرمر تراشیده قرار دارد. موزه نظامی با پنجره هایی رنگی در طبقه پایین این ساختمان قرار دارد. موزه با چند پله به طبقع دوم راه دارد. طبقه دوم از راهرویی طولانی و اتاق هایی در دو طرف و تالاری بزرگ و باشکوه تشکیل شده است.

سقف تالار، چوبی است و با نقش‌هایی از گل و بوته، مناظر شکارگاه تزئین شده. دیوارها گچ‌بری و مقرنس‌کاری شده است. معماری باغ عفیف آباد، تلفیقی از آمیزه‌ای از سبک معماری دوره های هخامنشی، ساسانی و قاجاریه است.

موزه باغ عفیف آباد شیراز

موزه باغ عفیف آباد شیراز

در موزه باغ عفیف آباد از سلاح‌های سرد و گرم، خودکار و نیمه خودکار، انواع شمشیر، زره، نیزه، کلاه خود، سپر،تفنگ‌های سرپر، سنگ چخماق، تفنگ‌های شکاری، تپانچه و انواع مسلسل نگهداری می‌شود. تفنگ‌های شخصی فتحعلی‌شاه، ناصر الدین شاه، مظفرالدین شاه، رضا شاه، محمد رضا شاه در کنار اسلحه‌های رزمندگان نهضت جنگل و مسلسل آب‌انباری رئیس علی دلواری از اشیای با ارزش این موزه هستند.

قهوه‌خانه سنتی باغ عفیف آباد شیراز

قهوه خانه باغ عفیف آباد، سنتی است و به سبک معماری ایرانی ساخته شده. موقعیت مکانی این قهوه خانه در سمت راست در ورودی باغ است. قهوه خانه عفیف آباد، شش حجره دارد و دیوارهای آجری قهوه خانه، حوض کوچکی را در وسط خود محصور کرده است.

نقوش روی هر حجره از قهوه خانه یک داستان را روایت می کند:

داستان ضحاک و کاوه آهنگر

داستان زال و سیمرغ

نبرد رستم و سهراب

نبرد تهمتن و دیو سفید

نبرد اشکبوس و رستم

نبرد رستم و اسفندیار

حمام خزینه‌ای باغ عفیف آباد شیراز

حمام باغ عفیف آباد در کنار حیاط قهوه خانه این باغ است. دو خزینه آب سرد و گرم دارد. آب گرم خزینه را با جاسازی دیگ مسی و حرارت دادن به آن تامین می کردند. دیوارهای خزینه هم مثل قهوه خانه، برایتان قصه گویی می کند. نقوشی از فرهاد در کوه بیستون، دیدار مردم و خسرو پرویز و نمایی از ورود یوسف نبی به جمع زنان مصری.

ساختمان حمام عفیف آباد هم بر اساس همان شیوه سنتی حمام‌های ایرانی است. اگر می خواهید فضای حمام عهد قاجار را ببینید و تجربه کنید، قدم به این فضا بگذارید. در سردر ورودی حمام باغ عفیف آباد نوشته شده : حمام سنتی قجر

باغ عفیف آباد شیراز

قیمت ورودیه باغ عفیف آباد

قیمت بلیط باغ عفیف آباد شیراز بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است.

در ابتدای ورود به باغ می توانید لباس های اجاره کنید تا با حس و حال فرهنگ شیرازی وارد شوید و با باغ عفیف آباد عکس یادگاری بگیرید.

باغ عفیف آباد شیراز تا چه ساعتی باز است؟

ساعت بازدید باغ عفیف آباد شیراز از ۸ صبح تا ۶ بعداز ظهر است.

بیشتر هم اگر خواستید در جوار باغ باشید، هتل پارس شیراز می تواند اقامت کنار باغ عفیف آباد را برایتان فراهم کند.

آدرس باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز در انتهای خیابان عفیف آباد قرار گرفته است.

اگر با ماشین شخصی تان به شیراز آمده اید و دنبال جای مناسب برای پارک خودروی خود هستید، پارکینگ باغ عفیف آباد کار را برایتان آسان کرده است.برای دسترسی به آن خیابان عفیف‌آباد را تا انتها بروید تا به خیابان ستارخان برسید.

اگر با وسایل حمل و نقل عمومی سفر می کنید می توانید از نزدیک ترین ایستگاه مترو به خیابان عفیف آباد شیراز یعنی ایستگاه مترو شهید آوینی به عفیف آباد وارد شوید.

ایران – فارس – شیراز – بلوار ستارخان – باغ عفیف آباد