برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید

برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید

برند حلال روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی به چشم تان خورده است.می دانید این کلمه چه کاربرد و مفهومی دارد و چه تمایز و تفاوتی با بقیه محصولات دارد؟
در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت آمده است. چیستی برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید، بخوانید.

برند حلال روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی به چشم تان خورده است.می دانید این کلمه چه کاربرد و مفهومی دارد و چه تمایز و تفاوتی با بقیه محصولات دارد؟

در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت آمده است. چیستی برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید، بخوانید.

 

برند حلال

 

برند حلال چیست؟

حلال مجموعه ای از نشان یا برند های تحاری ست که بر محصولات غذایی درج می شود.  محصولات با برند حلال یعنی هر مسلمانی در هر گوشه از دنیا می تواند با اطمینان از رعایت اصول اسلامی و شرعی در فرایند تولید ، آن محصول را خریده و مصرف کند. حلال مجموعه ای از نشان یا برند های تجاری ست که بر محصولات غذایی درج می شود

برند حلال ، برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده است. محصولات با برند حلال یعنی هر مسلمانی در هر گوشه از دنیا می تواند با اطمینان از رعایت اصول اسلامی و شرعی در فرایند تولید ، آن محصول را خریده و مصرف کند.

نکته هایی درباره برند حلال

حلال تنها برند افتصادی – فرهنگی ست که دو میلیارد انسان کره زمین را پوشش می دهد

نشان حلال از حدود ۳۰ سال قبل در برخی از کشورها و مناطقی که مسلمانان به شکل اقلیت در آن زندگی می‌کردند، به وجود آمد.

مالزی اولین کشور و طراح برند حلال است. این کشور تنها  چهار مذهب اهل تسنن را به رسمیت می‌شناسد.و مذهب شیعه هنوز در جهان به فهرست برند حلال به طور رسمی وارد نشده است.

در کشورهای کاملا اسلامی مثل ایران به دلیل اینکه در داخل کشور همه چیز به شکل حلال تهیه می‌شود ؛ گرفتن برچسب حلال خیلی اهمیت ندارد اما در در رستوران‌ها،

اغذیه فروشی‌ها و فروشگاه‌های کشورهایی مثل مالزی که ۴۵ درصد ساکنین آن غیر مسلمانند ، برند حلال جدا کننده میان غذاهای مسلمانان و غیر مسلمانان است.

 

برند حلال

 

در کشورهایی چون آمریکا، استرالیا، کشورهای اروپایی و بعضی کشورهای آسیای جنوب شرقی مثل تایلند که مسلمانان در اقلیت هستند هم برند حلال به همین دلیل مهم است.

استاندارد حلال میتواند یک بازار سودآور و در عین حال هویت مستقل برای مسلمانان جهان ایجاد کند. ۵۷ کشور اسلامی برند حلال را به محصولات خود پیوست کرده‌اند.

جالب است بدانید که غذاهای برند حلال در بازارهای جهانی با وجود قیمت بالاتر از استقبال بیشتری حتی در بین غیر مسلمانان برخوردارست .

حجم تحارت برند حلال در جهان 2000 میلیارد دلار است

مسئولین کشاورزی ایران گردش مالی تجارت غذای حلال در سال ۲۰۰۶ در جهان اسلام را  ۱۵۰ میلیارددلار اعلام کرده اند که سهم ایران با وجود اینکه ۵ تا ۶ درصد جمعیت جهان اسلام را تشکیل می دهد ۳۲۰ میلیون دلار که  بسیار ناچیز است .

محصولات حلال تنها مختص صنایع غذایی نیست ؛ دارو ، مواد بهداشتی آرایشی ، گردشگری ، پوشاک ، خدمات مالی ، رسانه ، ورزش و تفریحات سالم و کسب و کار همه زمینه ها و فرصت های  بکر و دست نخورده ای ست که هنوز جای کار دارد.

 

 

برند حلال

 

مسلمانان ساکن در این کشورهای غیر مسلمان از رستوران‌داران و هتل‌داران ،غذای حلال مطالبه کرده اند. آن‌ها هم برای جذب مشتری سعی می‌کنند از یک مرکز معتبر مجوزبرند حلال  بگیرند. در کانادا وضعیت به صورتی است که مسلمانان برای تهیه غذای حلال حاضرند چند کیلومتر بیشتر مسافت طی کنند تا از فروشگاهی که گوشت حلال عرضه می‌کند، خریدار کنند.  فروشگاه هم اگر ۵ یا ۱۰ درصد قیمت گوشت را نسبت به کالاهای دیگر بیشتر قیمت گذاری کند، باز هم مشتری  داشت.

در فیلیپین تقاضای مصرف کنندگان غیر مسلمان هم به تقاضای مسلمانان اضافه شده به خاطر همین است که تولید کنندگان دنبال تاییدیه حلال هستند برای محصولات خودشان . تولید کنندگان فیلیپینی محصولات کنسرو ماهی می‌گویند اغلب مصرف کنندگان فیلیپینی، نسبت به سلامتی خود حساس هستند و به خاطر همین  ترجیح می‌دهند ترجیح شان استفاده  از مواد غذایی و محصولات حلال است.

در رم هم شاهد افتتاح  فروشگاه بزرگ گوشت حلال است . ایتالیا که نزدیک به 5/1 میلیون نفر مسلمان دارد.

با افزایش تعداد تازه مسلمانان رو به روست که همه به فرآورده های حلال نیاز دارند . تا قبل از این مسلمانان ایتالیا گوشت حلال را از قصابی ها می گرفتند اما حالا فروشگاه بزرگ گوشت حلال هم در دسترس شان است .

بریتانیایی ها بخش تولیدات شان را برده به ولز جنوبی .

جایی که صنایع گوشتی پررونق است و قیمت زمین هایش مناسب تر . قرار است بورس سهام اسلامی در لندن یا لوکزامبورگ راه اندازی شود برای توسعه تشکیلات اقتصادی اسلامی.

 

برند حلال

 

چین ، آلمان و فرانسه هم که تعداد مسلمانانشان کم نیست با دیدن عملکرد بریتانیا به فکر افتاده اند.

حتی در آلاسکا هم اولین فروشگاه حلال در شهر آنکوریج راه اندازی شده  که در حدود ۴ هزار مسلمان مشتری دارد.

خلاصه اینکه برند حلال هم مثل خیلی از فرصت هایی که در دل مسلمان بودن پنهان است قابل توجه و سرمایه گذاری است در دنیایی که هرکس دنبال مزیت رقابتی است

برای پریدن روی سکوهای قهرمانی اقتصاد.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]