حسینیه جاجرمی؛ خانه ای که چند روز از سال درهایش بسته نمی شد

حسینیه جاجرمی؛ خانه ای که چند روز از سال درهایش بسته نمی شد

حسینیه جاجرمی، یک خانه تاریخی تقریبا ۱۲۰ ساله، به تاریخ نوشتار متنی که می خوانید. از اماکن دیدنی بجنورد است به سه دلیل معروف شده.

.هخانخانه

حسینیه جاجرمی از اماکن دیدنی گردشگری است. یک ابنیه تاریخی و خانه قدیمی با معماری دوره قاجار در جاجرم بجنورد .خانه ای که صاحب اش یک ماه از سال را وقف کرده تا درهایش به روی مردم باز باشد. قبلا عطر چای فضای خوش رنگ و لعاب این خانه سنتی را پر می کرده و حالا می گویند عطر قهوه فرانسوی و کاپوچینو می دهد.سر زدن به این خانه به خصوص در ایام عزاداری محرم جلوه دیگری دارد. درباره یکی از اماکن دیدنی بروجرد بیشتر بخوانید.

درباره حسینیه جاجرمی

حسینیه جاجرمی ساختمان و بنای تاریخی است که متولد دوره قاجار است، سال ۱۳۲۵ هجری قمری یا به حساب تقویم خورشیدی ما؛ ۱۲۸۵. سالهایی که قاجار به اواخر عمر اش رسیده بود و اگر دقیق تر  را بخواهید، همزمان با  سالهای مشروطه بود. خانه ای که کاربری مسکونی داشته و صاحب خانه جاجرمی، مردی است به نام حاج علی اکبر جاجرمی.

حاج علی اکبر تاجر بود و به واسطه اعتبارش با اهل سیاست نشست و برخاست می کرد. آخرش هم نماینده نماینده ی بجنورد در مجلس شورای ملی شد. اما بنا را استاد غلامرضا بنا یزدی ساخته و اسمش در کتیبه این بنا حک شده.
جاجرمی در مرکز شهر بجنورد است؛ جایی که حالا جزو بافت تاریخی این شهر به حساب می آید و از شعاع اش هرچه دورتر می شویم، ساختمان ها جدیدتر می شود.

چرا حسینیه جاجرمی دیدنی است؟

حسینیه جاجرمی از اماکن دیدنی است و به سه دلیل مهم است.

تاریخی: خانه جاجرمی متعلق به یکی از رجال سیاسی و آدم های سرشناس منطقه جاجرم و محل سکونت اش بوده. بازدید از این خانه می تواند به درک درستی از تاریخ دوره مشروطه کمک کند. اینکه محل زندگی آدم های برجسته آن دوره را ببینی تا در صفحات کتاب از آنها بخوانی و بشنوی، زمین تا آسمان فرق نمی کند؟

مذهبی: خانه جاجرمی دوره ای حسینیه بوده. ایام محرم درهای آن به روی مردم باز می شده و آجر به آجر این خانه شاهد برگزاری آئین های عزاداری امام حسین بوده. استکان های چای روضه و اشک هایی که جاجرمی های بجروجرد ریخته اند، همه یک جا در حافظه این خانه است. هرچند که مدتی است کاربری اش تغییر کرده اما عزاداری محرم هنوز در آن برپاست.

معماری: همان طور که گفتم، خانه جاجرمی در ردیف خانه های تاریخی است. برای اهالی معماری و هنر به خانه حرف های بیشتری دارد. شناخت ویژگی های معماری دوره قاجار و سبک و سیاق خانه سازی آن دوره می تواند در  قسمت های مختلف  به عنوان یک نمونه موردی مبنای پژوهش قرار گیرد.
به جز این، حس و حال خانه های سنتی و قدیمی که خیلی ها شیفته آن هستند هم جاذبه دیگری است که اگر اهل ذوق و هنر باشید می تواند چشم نواز باشد در آینه خانه چشم های تان.

 

داستان وقف حسینیه جاجرمی

صاحب خانه جاجرمی یعنی حاج علی اکبر جاجرمی این خانه را وقف حسینه کرده تا ماه صفر در آن برای امام حسین علیه السلام و اهل بیت عزاداری برگزار کنند.مسئولیت این خانه موقوفه بعد از رفتن حاج علی اکبر به بازماندگان می رسد و حاج امین الله جاجرمی کسی است که مالکیت به او رسیده. حاج امین الله اوایل آذر ۱۴۰۱ عمرش را می دهد به شما و به حاج علی اکبر می پیوندد و اما تکلیف خانه چه می شود؟

خانه یا به عبارتی حسینیه جاجرمی هم مثل همه ابنیه تاریخی که به مرور زمان دچار فرسودگی و تخریب می شود، نیاز به مرمت داشته و حاج امین الله به میراث فرهنگی می خواهد به شرط تعمیر و حفاظت و آئین های سوگواری که به خاطرش خانه وقف شده، مالکیت را به سازمان میراث واگذار کند. میراث فرهنگی از ۱۳۸۴ آستین ها را بالا می زند و طی ۶ سال استحکام بخشی و مرمت این سازه معماری دوره قاجار را تمام می کند.حالا حسینیه حاج علی اکبر خان جاجرمی سرپاست؛ در خدمت ترویج صنایع دستی بجنورد و خراسان شمالی و ایام عزاداری محرم و صفر که می شود، تبدیل به یک حسینیه.

حسینیه جاجرمی این روزها

حسینیه جاجرمی این سالها تغییر کاربری داده و زیر نظر وزارت میراث فرهنگی اداره می شود. این بنا حالا به خانه صنایع دستی تبدیل شده و کارگاه های آموزشی مرتبط با آن برگزار می شود. در میانه یک تابستان داغ، نام اش به فهرست ابنیه تاریخی در آثار ملی ایران اضافه شده؛ تاریخ دقیق اش را به خواهید می شود: ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ به شماره ثبت ۱۱۰۵۱

آدرس حسینیه جاجرمی

خراسان شمالی، بجنورد، جاجرم، خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی، حسینیه جاجرمی

جاجرم کجاست؟

جاجرم شهرستانی در جنوب غربی خراسان شمالی است. از جاجرم به سمت شمال که بروی به بجنورد می رسی و اگر سمت شمال غرب راه بیفتی می روی به گلستان. از جاجرم بروی سمت شرق می رسی به اسفراین و از جنوب شرق به جغتای خراسان رضوی می رسی. همسایه غربی جاجرم هم شاهرود سمنان است.