خطر نگهداری نان در کیسه پلاستیکی های سرطان زا!

خطر نگهداری نان در کیسه پلاستیکی های سرطان زا!

نان پرمصرف ترین ماده غذایی مصرفی ایرانیان است. هموطن عزیزم که آمده ای  نان ببری سرسفره ات ! گذاشتن نان در پلاستیک لقمه زدن از کاسه مرگ است . پلاستیکی که می گیری از نفت است. مراقب سلامتت باش . از نانوای محترم  کیسه نخی بخواه .

خرید نان و نگهداری آن در کیسه پلاستیکی از عادت های ایرانی هاست که روزانه تکرار می شود. هستند نانوایی هایی که به مشتریان، کیسه پلاستیکی نمی دهند یا آنهایی که مثل قدیمی ترها یک پارچه سفید تمیز یا کیسه های پارچه ای کنار گذاشتند برای نان. چرا کیسه های نایلونی برای نگهداری نان داغ مناسب نیست. در اخلاق ایرانی مجله فرهنگی وبلایت بیشتر بخوانید. 

در نانوایی ها شهر چه خبر است؟!

نگهداری نان در کیسه های پلاستیکی

مردم یکی یکی می آیند پی خرید نان و کیسه های نایلونی می گیرند و می روند دنبال کار شان . تک و توک بشود یکی کیسه نخی طلب کند موقع سفارش نان. نان داخل کیسه های نایلونی می رود و جوری دم می کند که دیگر اثری از آن نان تازه  ترد و خوشمزه نیست . در نهایت می شود شکل لاستیک. نفوذ مواد پلاستیکی در نان به چشم ما نمی آید .

ماجرای خرید انواع نان و قیمت کیسه پارچه ای و ارزیدن و نیرزیدن اش یک طرف ، خطری که هر روز از نانوایی تا لحظه خوردن نان وضعیت سلامت ایرانیان را خطری می کند یک طرف . ماجرایی که در زندگی ایرانی هر روز تکرار می شود…

کیسه های پارچه ای را گوشه ای آویزان کرده جلوی چشم مشتری .
روی اش نوشته شده : اصلاح الگوی مصرف، حذف کیسه های نایلونی، کاهش زباله

زن و مرد منتظرِ ایستاده درصف، کیسه های پارچه ای سفید را می بینند اما از هر ده بیست نفر، چه بشود شاید یکی کیسه پارچه ای بخواهد از نانوا !
صاحب نانوایی ظاهرا انسان قانون مداری است که اثری از کیسه های نایلونی در بساط اش نیست. بیست دقیقه ای طول می کشد تا با یک نفر اختلاف برسم به جلوی صف.

شاطر می پرسد: چند تا؟

پسرک جلویی که قدش به زور به پیشخوان می رسد با دست اش یک شکل ۷ درست می کند که یعنی دو تا. اسکناس های مچاله شده را می گذارد روی دخل.

– یه نایلونم بدید.

شاطر از زیر دخل ، کیسه ای را می کشد بیرون و نان و نایلون را با هم می گذارد جلوی پسرک.نان داغ می جنگد با دست های کوچک اش؛ جوری که نمی گذارد معطل بمانم و اکتفا کنم فقط به نگاه کردن اش.

– بذار عمو جون کمکت کنم

دهانه کیسه را باز می کند تا نان ها را بگذارم داخل کیسه. نان هنوز نرفته به کیسه تمام هیکل کیسه می شود بخار. هرچه این پا و آن پا می کنم دلم نمی آید این حجم از گرما بیفتد به  پلاستیک  و مواد مضر پلاستیک بنشیند به جان نان . رو میکنم به شاطر.

– کیسه پلاستیکی مگه ممنوع نشده قربان؟
– شده اما برا مشتری ای که بخواد داریم
– و مشتری هم می خواد … سرش را با بی میلی کج می کند سمت گردنش
-دیگه!

به کیسه های سفید نخی آویزان شده اشاره می کنم

– دو تا کیسه پارچه ای بده به ما

شاطر که انگار یخ بی تفاوتی اش به آب شدن افتاده با لحنی که سعی دارد متوجه ام کند می گوید:

– از پلاستیکی گران تره ها !
– عب نداره آقا جان . ارزش جان ما بیشتره

از بین صف خانمی می گوید :

– می تونی یه دونه بخری دوباره بشوری تمیز بیاری دفعه بعد نون ببری. من خودم کیسه پارچه ای ندارم ولی یه بقچه میارم .

برمی گردم تا از بین جمعیت صاحب صدا را پیدا کنم و به این منطق درست هزینه و فایده اش آفرین بگویم.

نگهداری نان در کیسه های پلاستیکی

بحث و نظر اندر فواید و مضرات نان پلاستیکی و روش های نگهداری اش گل انداخته که بین آن همه شلوغی خانمی از راه می رسد . بدون صف یک عدد نان می گیرد و  پارچه سفید تمیزی را پهن می کند روی توری فلزی جلوی در نانوایی.صبر می کند تا نان ها در برابر جریان هوا کمی خنک  شود و حرارت اش بیفتد. پارچه سفید را تا می کند و برمی گرداند  روی نان ها . می رود سمت ماشین اش…

خلاصه اینکه  از بین آن همه جمعیت ایستاده در صف ، فقط نان من و پسرک و خانمی که بقچه به دست ایستاده بود و آن خانمی که بین بحث رسید و بی صف نان برد و پیچید در پارچه سفید اش ، نان سالم و خوش عطر و طعم رسید به سر سفره . نانی بدون ترکیب های شیمیایی زیان آور و سمی ، بدون آلودگی میکروبی و شیمیایی و در یک کلمه بدون انتقال آلودگی . ما بقی اما …

 فکر نان آغشته به مواد شیمیایی و سموم که هر روز وعده صبحانه و ناهار و شام می شود و می رود به حلق کودک و پیر و جوان تمام نانوایی های سطح شهر و کشور رهایم نمی کند. به نظرم بیشتر از هزینه و قیمت کیسه پارچه نسبت به جنس نایلون ، نبود اطلاع و آگاهی و از همه مهمتر پایین بودن فرهنگ مصرف است که  سلامت مان را تهدید می کند.

می نشینم پای میز جستجو . گوگل می کنم مضرات کیسه های پلاستیک بر سلامت انسان …
نه به کیسه های پلاستیکی …
خلاصه  جستجوها یم را می نویسم روی کاغذ.

مضرات نگهداری نان در پلاستیک

کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف از پلی اتیلن فشرده تولید می شوند که جزء مواد تجدید ناپذیر در طبیعت اند.  استفاده از منابع تجدید ناپذیر، مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند.یک خودرو می تواند با نفتی که برای تولید پلاستیک استفاده می شود، حدود ۱۱ متر را طی کند.

نگهداری نان در کیسه های پارچه ای

مواد پلاستیکی وقتی به جسم داغ برخورد می کنند مولکول هایی که به صورت اتم در ساختارشان قرارگرفته اند در کوتاه ترین زمان آزاد می کنند و وارد نان می شوند و همین نان هاست که عوارض گوارشی می دهد و به مرور زمان می شود انواع سرطان .

کیسه ها پلاستیکی یک بار مصرف هم زباله دور ریز می شود. دور می شود اما ماندگاری اش بر حسب ضخامت نایلون ها از ۵۰ تا ۵۰۰ سال است تا تجزیه شود.

جستجوهایم را بالا و پایین می کنم. کم و زیادش  می کنم ، در نهایت می شود این :

نان پرمصرف ترین ماده غذایی مصرفی ایرانیان است. هموطن عزیزم که آمده ای  نان ببری سرسفره ات ! گذاشتن نان در پلاستیک لقمه زدن از کاسه مرگ است . پلاستیکی که می گیری از نفت است. مراقب سلامتت باش . از نانوای محترم  کیسه نخی بخواه .

نگهداری نان

فردا صبح که می روم برای خرید نان از نانوا میخواهم این برگه را بچسباند روی شیشه . کنار همان کیسه های پارچه ای سفید که روی دیوار یک گوشه بق کرده اند.

فرستادن دیدگاه