تفاوت های شیر مادر و شیر خشک، تفاوت زمین تا آسمان!

تفاوت های شیر مادر و شیر خشک، تفاوت زمین تا آسمان!

شیر مادر به نوعی ایمنی بدن نوزاد را بالا می برد تا به هیچ کدام از موارد بالا دچار نشود. ایمنی شیر مادر به خاطر وجود عامل اصلی ایمنی شیر مادر، ماده‌ای به نام ایمونوگلوبولین ترشحی A است که در مقدار آن در آغوز یا اولین شیر مادر در ۴۸ ساعت اول بعد از زایمان خیلی زیاد است و با گذشت زمان در غلظت‌های پایین‌تر تولید می شود و  در شیر اصلی مادر همچنان وجود دارد.

شیر مادر یا شیر خشک؟! 
حتما لازم نیست نوزاد تازه متولد داشته باشید یا به تازگی خودتان مادر شده باشید تا دنبال دانستنی های مهم درباره نوزادان بگردید. یا اینکه قصد بارداری و مادر شدن داشته باشید تا مطالب تغذیه نوزادان و سلامت شیرخوران را دنبال کنید. همین که نوزاد ایرانی در دور و اطراف شما باشد یا مادری را ببینید که شیر خود را از طفل تازه به دنیا آمده یا نوزاد یک روزه و چند ماهه دریغ می کند و شیشه شیر به دست کودک اش داده، شما هم می توانید سفیر سلامت باشید. 

راهنمای حیاتی درباره شیر مادر و شیر خشک

با دانستن همین چند نکته ساده از مقایسه شیر مادر با شیر خشک می توانید به کیفیت زندگی فرزندان ایران کمک کنید.
از بین صدها نکته تغذیه و راهنمای تغذیه نوزاد  این چند مورد نکته هایی  هست که  دانستن آن برای یک مادر از نان شب واجب تر است. به خصوص  اگر می خواهد شیر مادر را جایگزین شیر خشک کند.
آینده نگر باشید نوزاد کوچک ما زودتر از آنچه فکر می کنید بزرگ می شود.

شیر خشک

۳۴ درصد کمتر دیابت بگیرد

قطعا سلامتی فرزندمان در بزرگسالی اش هم برایمان مهم است. متخصصان تغذیه کودک می گویند تغذیه نوزادان از شیر طبیعی مادر در وضعیت جسمانی آینده شان هم موثر است. مثلا نوزادانی که در سه ماه اول زندگی شیر مادر مصرف می کنند ۳۴ درصد کمتر از نوزادان تغذیه شده با شیر خشک به دیابت نوع دوم یا دیابت وابسته به انسولین مبتلا می شوند.

 تپلی های بانمکی که بی نمک می شوند

عکس بچه تپلی و با نمک همیشه جذاب است اما این جذابیت علاوه بر تهدید سلامت نوزادان در بزرگسالی اصلا جذاب نیست.
آمارها نشان می دهد کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند در دوران کودکی دچار اضافه وزن نمی شوند

dried-milk
در صورتی که نوزادان شیرخوار تغذیه شده از شیر خشک در کودکی ۲۰ تا ۳۰ درصد احتمال اضافه وزن خواهند داشت.


مادران زیادی هستند که دلیل اضافه وزن نوزاد شان را در سایت هایی مثل نی نی سایت جستجو می کنند در حالی که تغذیه نوزاد شان را بسته اند به شیر خشک. تپلی ها در کودکی بانمک هستند.
چاقی در بزرگسالی بلای جان است.

مادران شیرده خودخواه ترند

قبل از آنکه نوزاد شیر مادر نوش جان کند و خوش به حال اش باشد؛ فواید شیردهی به خود مادر برمی گردد.تاثیر شیردهی به نوزاد بر سلامت مادر اثبات شده است.


شیردهی باعث افزایش کالری مصرفی در بدن مادر می شود و تناسب اندام مادران را به حالت اول بر می گرداند
تا مادر زودتر کیلوهای اضافه را زمین بگذارد و سرعت کاهش وزن او بیشتر شود.

شیر خشک
از همه این ها که بگذریم مادری که به نوزاد خود شیر می دهد، در برابر بیماری هایی مثل پوکی استخوان ، سرطان سینه ، سرطان رحم ، سرطان تخمدان ، دیابت نوع ۲ و سلیاک، بیشتر در امان می مانند. 


 بچه هایی که نمی خواهند فشار خون بگیرند

فشار خون یکی از معضلات جدی ما ایرانی هاست. مصرف بالای نمک و عادات نادرست غذایی که اغلب از بچه گی در ما شکل می گیرد. بعد از سال ها جمع می شود می شود فشار خون بالا. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که شیر مادر هم در ابتلا به فشار خون و بیماری های قلبی نقش دارد. تغذیه نوزادان با شیر مادر خطر پرفشاری خون در بزرگسالی را کم می کند.
بچه هایی که شیر مادر می خورند، خطر بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالی را نسبت به بچه های تغذیه شده با غیر شیر مادر کمتر تجربه می کنند.

نوزادت سپر بلا می خواهد

یکی از بیماری های نوزادان که سلامت شان را تهدید می کند اسهال نوزاد است. سیستم ایمنی بدن نوزاد در ماه های اول تولد خیلی ضعیف است و به‌ خاطر همین  دربرابر بیماری‌های مختلف آسیب‌پذیر می شود. انواع عفونت ویروسی و باکتریایی جسم کوچولوی نوزاد را تهدید می کند. بعضی از نوزادان مشکل عدم تحمل لاکتوز شیر  را دارند و به خاطر همین  به لاکتوز یا قند موجود در شیر گاو و سایر محصولات لبنی واکنش نشان می دهند.
شیر مادر به نوعی ایمنی بدن نوزاد را بالا می برد تا به هیچ کدام از موارد بالا دچار نشود. ایمنی شیر مادر به خاطر وجود عامل اصلی ایمنی شیر مادر، ماده‌ای به نام ایمونوگلوبولین ترشحی A است که در مقدار آن در آغوز یا اولین شیر مادر در ۴۸ ساعت اول بعد از زایمان خیلی زیاد است و با گذشت زمان در غلظت‌های پایین‌تر تولید می شود و  در شیر اصلی مادر همچنان وجود دارد.
همه این ها یک طرف ، اینکه این غذای اختصاصی هم تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز کودک را در شش ماه اول زندگی اش تأمین می‌کند و هم اینکه سرشار است از موادی  که برای مبارزه با بیماری‌ها از کودک محافظت می‌کند هم مهم است.
به خاطر همین است که نتایج تحقیقات نشان می دهد نوزادان تغذیه شده با شیر مادر در برابر اسهال مقاوم اند. تغذیه نوزادان با شیشه شیر غیر از شیر مادر ، خطر اسهال را ۳ تا ۴ برابر می کند. محافظتی که تغذیه با شیر مادر از کودک در برابر بیماری‌ها ایجاد می کند حتی پس از پایان شیردهی تا مدت ها در بدن کودک می ماند. تغذیه با شیر مادر حتی می تواند خطر ابتلای نوزاد به سرطان‌های دوران کودکی را کم کند. 

شیر خشک

 هر نوزاد ؛ یک شیر سفارشی

از همه این ها بگذریم  بدن هر کودک در دایره محیطی وجود و جسم یک مادر رشد و نمو کرده است مثل گیاهی که در زمینی روییده و از مواد مغذی آن خاک استفاده کرده و بزرگ شده است. تحقیقات طب مادر و کودک به این نتیجه رسیده  شیر هر مادر متناسب با جنینی که در دورن خود بارور کرده است با مادر دیگرمتفاوت است.
محتویات شیر مادر یا حتی چربی او با مادر دیگر متفاوت است و اختصاصی فرزند اش تولید شده است. شیر با شیر فرق می کند خلاصه اینکه اهمیت شیر مادر تا جایی است که اگر از نظر پزشکی مشکلی برای شیردهی ندارد. با مقایسه این دو وضعیت و نتایج آن در سلامت کودک و آینده اش.

عقل هم می گوید شیشه شیر را از دست نوزادت بگیر.

و مادرانی که نمی توانند شیر بدهند

درست است که شیر مادر بر شیر خشک ارجح است اما همه ما مواردی دیده ایم که مادر با توان جان دوست دارد به دلبند اش شیر بدهد اما به دلایل مختلف فیزیکی یا روحی و روانی امکان و شرایط این کار را ندارد. این دسته از مادرها چه باید بکنند؟
در اولین اقدام دنبال بهترین برند شیرخشک بگردد؟
یا شیر خشک های مختلف را تهیه کند و امتحان کند که کدام یکی به نوزاد می سازد  و برایش عوارضی مثل دل درد نداشته باشد؟
اما علم و تجربه می گوید که راه بهتری هم هست.
درست است که شیر دهی یک فرآیند طبیعی است که خدا در نهاد همه مادران قرار داده اما تحقیقات در این باره به دلیل اهمیتی که تغذیه نوزاد دارد، فراوان بوده و حالا پزشکان و ماماها روش های خوبی را کمک به مادران شیرده دارند.

شیر خشک

اگر باردار هستید یا به تازگی وضع حمل کرده اید و با شیردهی مشکل دارید، می توانید به یکی از این کلینیک های شیردهی مراجعه کنید و راهکارهای عملی بگیرید.

در کلینیک شیردهی به صورت رایگان می توانید جدیدترین تجربه های شیردهی به نوزاد را یاد بگیرید
و از دادن این هدیه طبیعی به نوزادتان، یکی از زیباترین لحظات را برایش بسازید

به خصوص اگر نوزادتان نارس باشد و زودتر از زمان مقرر پا به این دنیا گذاشته، شیر مادر معجزه ای برای سلامت و رشد اوست. شیردهی هم یکی از آداب و رسوم زندگی است که در فرهنگ های مختلف، تفاوت هایی دارد. اگر در منطقه شما رسمی خاص برای شیردهی و دانش سنتی هست با تحریریه مجله فرهنگی وبلایت در میان بگذارید تا سفیر فرهنگی ایران مان باشید. 

ساده ترین مسیر ارتباط با ما بخش نظرات است.

فرستادن دیدگاه