صدای دست و پای آب می آید، کمی بهتر آب مصرف کنیم!

صدای دست و پای آب می آید، کمی بهتر آب مصرف کنیم!

ما باید در هر روز حتما شش تا هشت لیوان آب بنوشیم! آب ۸۳٪ از خون ما ، ۷۰٪ از مغز ما و ۹۰٪ از ریه های ما را تشکیل می‌دهد و به طور کلی بدن ما ۷۰٪ آب دارد.
بدن ما بدون آب به حیات خود ادامه نمی دهد و از سوی دیگر منابع آبی بسیار محدود هستند. بنابراین تک تک انسان های کره ی زمین برای حفظ حیات خود باید در نگهداری از هر قطره ی آب تلاش کنند.

نقش اکسیژن در پیداش حیات

وجود اکسیژنِ بسیار زیاد در اتمسفر یک سیاره بسیار عجیب است. اکسیژن گازی است فعال که به آسانی با هر ماده‌ای ترکیب می‌شود.اما این گیاهان سبزند که علت پیدایش اکسیژن در اتمسفر سیاره ما شده اند. موجودات زنده هم اکسیژن تولید شده توسط گیاهان را  تنفس می کنند و آن را با قندهایی که به دست می‌آورند ترکیب می‌کنند. در نتیجه دی اکسیدکربن و آب تولید می‌شود و در این چرخه اکسیژن محفوظ می‌ماند.

احتمالا قبل از پیدایش گیاهان و بوجود آمدن راه و روشی برای مصرف دی اکسیدکربن، هیچ اکسیژنی در اتمسفر زمین وجود نداشته و فقط دی اکسیدکربن بوده است و اگر این گیاهان سبز زیبا و مهربان پیدایشان نمی شد، اتمسفر زمین تا به امروز مخلوطی از دی اکسیدکربن و نیتروژن بود، درست مثل مریخ که جنس اتمسفر رقیق آن از دی اکسیدکربن و نیتروژن است. تا آنجا که می‌توان گفت: “در مریخ وجود نوعی زندگی شبیه به ما ، ممکن نیست، مگر آنکه ساده‌ترین انواع آن بصورتی خاص وجود داشته باشد.و یا گیاهان سبز آنجا رشد کنند و آنچه در زمین رقم زده اند را آنجا نیز رقم بزنند.

کمبود آب

بررسی شرایط شکل گیری حیات

با توجه به فاصله سیارات از خورشید ممکن در هرکدام از آنها برای چند ثانیه ششرایط برای حیات فراهم آید و بعد دوباره از بین رود. مثلا مریخ در روز بیش از ۴۵۰ درجه بالای صفر است و در شب بیش از ۱۸۰ درجه زیر صفر. در نتیجه اگر هم بنا باشد دی اکسید کربن آن مصرف و تبدیل به اکسیژن شود و بعد هم آب تشکیل شود، درست در لحظاتی این اتفاق می افتد که دمای هوا شبیه به دمای زمین است.

اما این حالت چند ثانیه ای بیشتر طول نمی کشد و درنتیجه آب تشکیل نمی شود و گیاهی رشد نمی کند و حیات تنها برای مجوداتی که در شرایط غیر متعارف می توانند زندگی کنند قابل تصور است.

در بین سیارات، زمین تنها سیاره منظومه شمسی است که در آن آب در سه حالت مایع ، بخار و جامد وجود دارد. حتی اگر مولکول های هیدروژن و اکسیژن با هم ترکیب شوند هم نیاز به انرژی برای تشکیل آب دارند. این روند پیچیده است و هنوز کسی نمی داند چطور آب بر روی زمین ایجاد شد. تحقیقی جدید نشان می دهد احتمالا آب هنگام تولد زمین در آن وجود داشته. این تحقیقات نشان می دهد فعل و انفعال میان هیدروژن مایع و کوارتز در پوسته ی رویی زمین احتمالا باعث به بوجود آمدن آب شده است.

کمبود آب

آب، مایع حیات بر روی کره ی زمین و یا احتمالا در سایر کرات است. این مایع حیات حدود ۷۱ درصدد از سطح کره ی زمین را تشکیل می دهد. یعنی به عبارتی کل آب موجود روی زمین حدود ۱/۳ میلیارد کیلومتر مربع یا ۱۰ به توان ۲۱ لیتر است. اما دلتان را اصلا خوش نکنید، چون که حدود ۹۷ درصدد از آن را آب شور تشکیل می دهد و تنها ۳ درصد آن شیرین است. تازه ۲ درصد آن هم در کلاهک های قطبی و یخچال های طبیعی در مناطق قطبی جمع شده اند.

نیاز ما به آب

همه موجودات زنده برای زندگی به آب نیاز دارند. انسان ها می‌توانند چندین هفته بدون غذا زندگی کنند، اما تنها چند روز بدون آب می‌توانند زندگی کنند و سپس می‌میرند.

ما باید در هر روز حتما شش تا هشت لیوان آب بنوشیم! آب ۸۳٪ از خون ما ، ۷۰٪ از مغز ما و ۹۰٪ از ریه های ما را تشکیل می‌دهد و به طور کلی بدن ما ۷۰٪ آب دارد.
بدن ما بدون آب به حیات خود ادامه نمی دهد و از سوی دیگر منابع آبی بسیار محدود هستند. بنابراین تک تک انسان های کره ی زمین برای حفظ حیات خود باید در نگهداری از هر قطره ی آب تلاش کنند.

اما در دوره ای زندگی می کنیم که با توجه به تولید گاز های گلخانه ای و سایر دستکاری ها در طبیعت و گرم کردن غیر معمول سیاره زمین شرایطی را پدید آورده ایم که گویی زمین به خورشید نزدیک تر شده است.اصطلاحا می گویم لایه اوزون سوراخ شده است!
توجه داشته باشید که لایه اوزون یک پوشش نایلونی نیست که دور زمین کشیده شده باشد و حالا بخشی از سوراخ شده، نیاز باشد با وصله و پینه ترمیمش کنیم. این فقط یک اصطلاح علمی است و گویای عبور و مرور غیر عادی گاز ها و شرایط نا متعارف در جو زمین است.

کمبود آب
پس دمای آن در روز بیشتر و در شب کمتر از حالت عادی می شود و این یعنی از بین رفتن آب و سپس گیاهان سبز که این دو چیزی جز زندگی نیستند و در واقع نقطه متمایز این سیاره با سایر سیارات دقیقا همین دو مورد است.
حالا با توجه به آنچه گفته شد می خواهیم بررسی کنیم ببینیم برای یک زندگی نرمال چقدر آب نیاز داریم و آیا مصرف آب ما با منابع آب برابر است یا نه؟!

این نکته را باید به یاد داشته باشیم که هر کسی به سهم خود برای حفظ این زیست بوم باید تلاش کند.

در جدول زیر مقدار آب مصرفی برای تولید مقدار مشخصی از محصول را بر مبنای لیتر مصرفی آورده ایم.

کالا مقدار آب لیتر
یک لیوان شیر ۲۰۰ میلی‌لیتر ۲۰۰
یک فنجان چای ۲۵۰ میلی‌لیتر ۳۵
یک فنجان قهوه ۱۲۵ میلی‌لیتر ۱۴۰
یک عدد سیب ۱۰۰ گرمی ۷۰
یک عدد سیب‌زمینی ۱۰۰ گرمی ۲۵
یک پیراهن نخی در اندازه متوسط ۴۱۰۰
یک کاغذ آ-چهار ۱۰
یک عدد تخم‌مرغ ۴۰ گرمی ۱۳۵
یک عدد گوجه‌فرنگی ۷۰ گرمی ۱۳
یک عدد پرتقال ۱۰۰ گرمی ۵۰
یک جفت کفش با چرم گاو ۸۰۰۰
ساندویچ همبرگر ۲۵۰ گرمی ۲۴۰۰
یک کیلوگرم گندم ۱۳۰۰
یک کیلو گرم جو ۱۴۰۰
یک قالب پنیر ۵۰۰ گرمی ۲۵۰۰
یک کیلو گرم گوشت گاو ۱۵۰۰۰
یک کیلو گرم گوشت مرغ ۴۰۰۰
یک کیلو گرم پلاستیک ۱۹۰
یک برش نان ۳۰ گرمی ۴۰
خودروی مسافرتی ۱۱۰۰ کیلوگرمی ۴۰۰۰۰۰
یک عدد ذرت ۴۵۰
یک کیلوگرم برنج ۴۰۰۰
یک کیلوگرم سویا ۱۸۰۰
مقدار ۳۰۰ گرم استیک گوشت گاو ۴۵۰۰
مقدار ۳۰۰ گرم استیک گوشت گوسفند ۱۹۰۰
مقدار ۳۰۰ گرم فیله گوشت مرغ ۱۲۰۰
مقدار ۵۰۰ میلی لیتر آبجو ۱۵۰
یک عدد نارگیل ۱۰۰۰گرمی ۲۵۰۰
یک بسته چیپس ۲۰۰ گرمی ۱۸۵

فرستادن دیدگاه