نمایشنامه زندگی امام خمینی(ره) به زیر چاپ رفت

نمایشنامه زندگی امام خمینی(ره) به زیر چاپ رفت

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اتمام کار نگارش نمایشنامه «در مجلس تشرف تهران» که بازتاب فرازهایی از زندگی امام خمینی(ره) است گفت: بعد از بیش از یک سال کار پژوهشی و نگارشی به مرحله چاپ رسید.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اتمام کار نگارش نمایشنامه «در مجلس تشرف تهران» که بازتاب فرازهایی از زندگی امام خمینی(ره) است گفت: بعد از بیش از یک سال کار پژوهشی و نگارشی به مرحله چاپ رسید.

مجله فرهنگی وبلایت به نقل از خبرگزاری ایرنا :

حدود دو سال پیش – نیمه دوم سال ۱۳۹۷ – بعد از دیدار سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی با کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و جمعی از فعالان تئاتر این سازمان؛ خبر ازپیشنهاد نگارش نمایشنامه‌ای مستند، دراماتیک و فاخر بر اساس فرازهایی از زندگی امام خمینی(ره) به میان آمد.

در فاصله کوتاهی، کوروش زارعی با انتخابایوب آقاخانی به عنوان سرپرست تیم نگارشی این اثر نمایشی، کار پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه تولید این نمایشنامه را در دستور کار قرار دادند.

حال خبر رسیده است که طی ۱۰ روز گذشته این نمایشنامه با پشت سر گذاشتن مراحل پژوهشی، نگارشی و بازنویسی نهایی و همچنین ثبت نظر کارشناسان خبره این امر و برخی از نکته نظرات  سیدحسن خمینی مراحل تدوین نهایی خود را پشت سر گذاشته و برای چاپ به انتشارات سوره مهر سپرده شده است.

برای آشنایی با روند تولید این نمایشنامه، مضمون و محتوای آن، درنگی بر جایگاه شخصیت حضرت امام خمینی(ره) در عرصه تولیدات نمایشی کشور و همچنین دیگر فعالیت‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با کوروش زارعی به گفت‌وگو نشستیم که حاصل آن در ادامه از خاطر شما می‌گذرد.

مضامین تئاتر ملی ما باید برگرفته از تاریخ معاصر باشد

کوروش زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در پاسخ به این پرسش که آیا بدنه تئاتر کشور توانسته سیر شخصیت، منویات؛ منش و سلوک حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی را در شکل تولیدات تئاتر به مخاطبان آنگونه شایسته و بایسته این امر است انتقال دهد گفت: بی‌هیچ تردیدی در عرصه هنرهای نمایشی در شکل تولیداتش برای بازتاب آنچه که به عنوان نگاه، منش و بینش حضرت امام در عرصه فرهنگ و هنر به عنوان یک رهبر سیاسی و معنوی می شناسیم فاصله داریم.

وی ادامه داد: مفهوم و اساس تئاتر ملی لازم است برگرفته از اتفاقات تاریخ معاصر به‌ویژه دو رویداد پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی و مقوله حماسه جنگ تحمیلی در کنار بنیان‌های معنوی و دینی که یکی از اصلی‌ترین راهکارهای مردم انقلابی در مواجهه با رژیم طاغوت برای رسیدن به اهداف متعالی و جاری ساختن مبانی شرع اسلام در شیوه حکومت باشد.

تولید آثار فاخر نیازمند عزم ملی تمامی دستگاه‌های هنری کشور است

کارگردان نمایش خورشید از حلب طلوع می‌کند گفت: برای قدم گذاشتن در راه تولیدات آثار فاخر به‌ویژه مبتنی بر شخصیت و سیره حضرت امام خمینی(ره) تنها حوزه هنری نمی‌تواند به‌تنهایی بار این مهم را بر دوش بکشد و نیازمند همراهی ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد ارتحال حضرت امام و بنیاد حفظ، نشر آثار و ارزش‌های امام خمینی هستیم.  تمامی این نهادها باید دست‌به‌دست یکدیگر بدهند تا بتوانیم در حوزه هنرهای نمایشی به هدف‌گذاری گفتمان فرهنگی انقلاب و گفتمان معنوی و سیاسی حضرت امام خمینی(ره) دست پیدا کنیم.

عقبه نمایشنامه در مجلس تشرف تهران، هشت ماه کار پژوهشی است

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به آنکه ایوب آقاخانی به عنوان سرپرست نویسندگان تیم چهارنفره نمایشنامه در مجلس تشرف تهران، کار پژوهشی هشت‌ماهه‌ای را با توجه به منابعی که از سوی ستاد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و بنیاد حفظ، نشر و ارزش‌های آثار حضرت امام(ره) را دریافت کرده بودند انجام داد، گفت: این اثر فرازهایی از زندگی سیاسی و شخصی حضرت امام را از زاویه دیده همسر مکرمه ایشان و شخصیت‌هایی که در ارتباط با همسر امام بودند روایت می‌کند. وقتی برای اولین بار محضر آقای سیدحسن خمینی رسیدیم ایشان گفتند که چند صفحه‌ای از نمایشنامه را بخوانیم. قرار بر آن شد که ما ۱۰ صفحه از نمایشنامه را بخوانیم اما وقتی به خود آمدیم بیش از ۴۰ صفحه از این نمایشنامه را خوانده بودیم و یادگار بزرگوار حضرت امام مشتاقانه در حال گوش دادند بودند. وقتی که گفتیم بیش از این وقت شما را نمی‌گیریم؛ تاکید داشتند که ادامه بدهیم.

نمایشنامه در مجلس تشرف تهران؛ اثری شاعرانه و به دور از شعار پردازی است

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به آنکه نمایشنامه در مجلس تشرف تهران اثری به دور از هرگونه شعار با ساختاری شاعرانه و دراماتیک است تصریح کرد: معمولاً برخی از آثاری که با مرور مبارزات شخصیت‌های سیاسی و شهدا نگاشته می‌شوند به سمت شعار حرکت می‌کنند؛ اما ما براساس نعل به نعل مبانی تاریخی از تبعید امام تا رحلت حضرت امام و تمامی فرازها و اتفاقاتی که در نجف و در پاریس به ایشان گذشته را در این اثر بازتاب دادیم.

زارعی با یادآوری همراهی دقیق گروه و تیم تولید که اثر را به نمایشنامه‌ای خوش‌خوان و در عین حال دراماتیک تبدیل کرده است، گفت: در نهایت آقای سیدحسن خمینی بعداز شندین دو سوم نمایشنامه نکته نظراتی را که داشتند اعلام کردند.

آرای کارشناسان و یادگار امام خمینی(ره) در نگارش نمایشنامه لحاظ شده است

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان آنکه در کنار خوانش اثر برای یادگار  امام خمینی(ره)، متن نمایشنامه در اختیار تعدادی از هنرمندان و آشنایان نزدیک حضرت امام(ره) برای دریافت زاویه دید و نکات آنها قرار گرفته، گفت: یکی از این افراد قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ چرا که وی نه تنها به زندگی حضرت امام اشراف بسیاری دارند که تمامی کتاب‌های حضرت امام و کتاب‌هایی که درباره ایشان نوشته شدند را خواندند و ایشان نیز نکاتی برای غنای بیشتر نمایشنامه به تیم نگارنده اثر اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت با جمع آوری تمام آرا و نظرات کارشناسان امر، تمامی نکات به تیم نویسنده منتقل شد و درنهایت بازنویسی نهایی اثر همراه با تدوین نهایی انجام شد و طی ۱۰ روز گذشت برای انتشار به انتشارات سوره مهر برای طی کردن مراحل چاپ و آماده‌سازی سپرده شد.

زارعی تصریح کرد: تلاش‌مان آنست که بعد از چاپ این نمایشنامه و پشت سر گذاشتن شرایط کرونا طی مراسمی درخور و شایسته کار رونمایی این اثر را انجام دهیم و به محض تکمیل فرآیند جذب منابع کار تولید این اثر برای اجرای عمومی را بدون فوت وقف در دستور کار قرار خواهیم داد.

ویروس کرونا همه برنامه‌ها را دست‌خوش تغییر کرد

زارعی در پاسخ به این پرسش که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای مناسبت‌های تقویمی چهاردهم و پانزدهم خردادماه (سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره) و قیلم ۱۵ خرداد) مطابق سال‌های گذشته آیا برنامه‌هایی را در دستور کار دارد گفت: طی سال ۹۸ ازنظر مالی سال سختی را پشت سر گذاشتیم و امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌های ما دست‌خوش تغییر شد. حتی نتوانستیم برخلاف پنج دوره گذشته جشنواره تئاتر پانزده خرداد را به مناسبت قیام خونین ۱۵ خرداد برگزار کنیم.

وی ادامه داد: همچنین باتوجه به آنکه ستاد ارتحال حضرت امام(ره) و بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های آثار حضرت امام خمینی(ره) که همواره کمک‌هایی نسبت به برگزاری این رویداد داشتند امسال به دلیل تمرکز بحث مالی نهادها برای شکست ویروس کرونا نتوانستند یاریگر ما باشند و به همین دلیل جز سپردن نمایشنامه در مجلس تشرف تهران که به بازتاب فرازهایی از زندگی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی می‌پردازد نتوانستیم برنامه‌ای را در دستور کار قرار دهیم.