چگونه سفره شب یلدای کم هزینه و اقتصادی داشته باشیم؟

چگونه سفره شب یلدای کم هزینه و اقتصادی داشته باشیم؟

برگزار کردن شب یلدای کم خرج و اقتصادی دغدغه خیلی از ما در حوالی آخرین روزهای پائیز است. دغدغه ای که با چند راهکار می توان تا حدود زیادی آن را برطرف کرد.

خوراکی های شب یلدا هر سال نسبت به سال گذشته گران تر می شود و داشتن سفره شب یلدا کم هزینه و کم خرج سخت تر. با وجود اینکه برخی فروشگاه های آجیل و خشکبار منصف در این ایام تخفیف ویژه می زنند اما باز هم خرید آجیل شب یلدا، میوه و تنقلات آن برای خیلی ها دشوار است.اما از آنجایی که هر مشکلی راه حلی دارد می توان با کمی خلاقیت و حوصله این شب به یادماندنی را در کنار خانواده با خوشحالی و لبخند برگزار کرد.

قیمت سفره شب یلدا و خوراکی های آن

یلدا و بازار

سفره شب یلدا مجموعه ای از خوراکی های متنوع است و یکی از پرخرج ترین آئین های ایرانی در زمان حاضر به حساب می آید. شب یلدا در گذشته از نظر نوع خوراکی ها به همین شکل و مفصل برگزار می شد اما به دلیل اینکه  خوراکی های شب چله مثل آجیل یلدا ، میوه خشک و شیرینی های مخصوص یلدا در خانه تهیه می شود و آجیل و خشکبار در حقیقت محصول اصلی و مهم در سراسر ایران بود، وفور این محصولات در خانه ها باعث می شد تا انداختن سفره یلدا و دورهمی ها آن به این اندازه لوکس نباشد.
ضمن اینکه تجملات هم به این اندازه نبود و هرچه در دسترس بود، صمیمانه دور هم می خوردند.

مثلا بعضی از نقاط ایران پسته خیلی پیدا نمی شد و کمیاب و گران بود. قدیمی ها اصراری نداشتند که هرطور شده پسته هم داخل آجیل شب یلدا باشد و به مغزدانه های شهر خود مثلا بادام و گردو اکتفا می کردند. برای اطلاعات بیشتر از اینکه مصرف آجیل شب یلدا در گذشته به چه شکلی بود به مقاله ای با همین عنوان در سیمیشکا سر بزنید.

و اما در ادامه با چند روش برای داشتن سفره شب یلدا کم خرج و اقتصادی اشاره می کنیم.

چگونه شب یلدای کم خرج داشته باشیم

یلدا و بازار

هرگوشه سفره را یک نفر بگیرد

رسم است که آیین شب یلدا اغلب در خانه بزرگترهای فامیل برگزار شود. هرچند که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها دوست دارند برای فرزندان و نوه هایشان سنگ تمام بگذارند اما چه خوب است که سعی کنیم تمام بار مهمانی ها و دورهمی شب یلدا را یک تنه به دوش نکشند. تقسیم خوراکی ها و نمادهای شب یلدا بین مهمان ها و اینکه هر خانواده ای بخشی از آن را تامین کند می تواند یک یلدای کامل را رقم بزند. خیلی از بزرگترها ممکن است در ابتدا چندان موافق نباشند اما می شود میوه ها را چند روز قبل تهیه کرد و به خانه شان برد یا اعلام کرد که از چند روز قبل تهیه کرده ایم و در شب یلدا با خود به همراه می آوریم. به هرحال راه های مختلفی وجود دارد و می شود به مرور  این رفتار را تبدیل به فرهنگ کرد.

ترفندی برای خرید آجیل اقتصادی

یلدا بازار آجیل

خرید آجیل شب یلدا در هرصورت یکی از سنگین ترین هزینه های شب چله است. اگر نمی توانید دورش را خط بکشید و از سبد خرید یلدا حذفش کنید می توانید ترفندی برای خرید آجیل ارزان تر و اقتصادی پیدا کنید، مثلا:

  • آجیل با پوست بخرید. قیمت آجیل مفز شده معمولا بالاتر است آجیل با پوست است.
  • آجیل شیرین بخرید. بخشی از اجزای آجیل شیرین را خشکباری مثل کشمش تشکیل می دهد که نسبت به مغزدانه ها قیمت مناسب تری دارد.
  • آجیل خام بخرید. آجیل خام ارزان تر از آجیل های بو داده است. می توانید با اندکی سلیقه خودتان آجیل ها را تف بدهید.
  • از میوه های خشک داخل آجیل استفاده کنید. میوه های خشک هم به ظرف آجیل رنگ و لعاب می دهد، هم آن را پربرکت می کند.

سفره ها را جمع و جور بچین

درست است که سفره یلدا و شب چله پر از خوراکی های رنگین است اما یک خوبی مهم دارد و آن اینکه مثل سفره هفت سین عید نوروز نیست که اگر هفت تا سین کنار هم جمع نباشد خیالتان جمع نشود. یلدا خوراکی های مخصوص به خود دارد که بر حسب ذائقه و علاقه خودتان و مهمانان می توانید چند تایی را انتخاب کنید. مثلا لبو یکی از خوراکی های یلداست اما بعضی ها دوست ندارند و برعکس بعضی به شدت عاشقش هستند. می توانید هرکدام از تنقلات یلدا را به راحتی حذف کنید.

خرید دقیقه نود ممنوع

یلدا بازار سفره

اگر به برگزاری دورهمی شب چله با هزینه های متعادل تر فکر می کنید لطفا خرید شب یلدا را به آخرین ساعات موکول نکنید. یکی دور روز آخر قیمت ها تا جایی که امکان دارد بالا می رود و باید به جای سفره شب یلدای کم هزینه به نوع گران آن فکر کنید.
اغلب تنقلات و خوراکی های یلدا به سرعت فاسد شدنی نیست و به راحتی از چند روز قبل قابل خرید و نگهداری است.

روی بازارهای میوه و تره بار حساب کنید

یلدا بازار میوه

بازارهای میوه و تره بار تقریبا در هر منطقه ای از شهرهای بزرگ شعبه دارد. در سایر شهرها نیز بازارهای محلی میوه و تره بار دایر است. یکی از مزیت های خرید از این گونه جاها در دسترس بودن اغلب میوه و سبزیجات فصل با قیمت مناسب و منصفانه است. پس اگر به داشتن یک شب یلدای کم خرج فکر می کنید به جای خرید از فروشگاه های خرد در سطح شهر، سری به این میادین بزرگ زده و چرخی هم میان غرفه های متعدد آن بزنید.
این بازارها به دلیل نظارتی که روی آن می شود اجازه بالا بردن قیمت ها خلاف آنچه تصویب شده است را ندارند، ضمن آنکه کم فروشی هم نمی توانند بکنند. انار و خرمالو شب یلدا که در فروشگاه های میوه سطح شهر به چند برابر قیمت می رسد، در میادین میوه و تره بار طبق قیمت مصوب و نظارت بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت به فروش می رسد.

خرید دسته جمعی عمده با تخفیف

بازاریان آجیل و خشکبار اغلب به صورت عمده و یا در حجم زیاد جنس می فروشند اما می توانید یک نفر از اعضای فامیل را به عنوان نماینده به بازار بفرستید تا برای کلّ فامیل خرید کند. خرید با حجم بیشتر جای تخفیف گرفتن هم دارد. ضمن اینکه برخی فروشگاه ها مثل فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار سیمیشکا این امکان را فراهم کرده است که با خرید بیشتر تخفیف پلکانی برای مشتریان خود اعمال کند و به این ترتیب هرچه خرید شما از نظر وزن بیشتر باشد، شامل تخفیف بیشتر می شود.

یلدا بازار انار

خرید آنلاین آجیل شب یلدا

به جای خرید از مغازه های سطح شهر که بخشی از هزینه های اجاره و کارگر خود را از قیمت گذاری روی آجیل و سایر تنقلات شب یلدا تامین می کنند از فروشگاه های آنلاین آجیل و خشکبار خرید کنید. برای این کار می توانید خرید مطمئنی را تجربه کنید و چند فروشگاه مرتبط را از نظر قیمت ها بررسی کنید و  بعد خرید کنید. برخی از فروشگاه ها در ایام عید نوروز و مناسبت هایی مثل شب چله تخفیف می گذارند و یا ارسال رایگان دارند.

با راهکارهایی که گفته شد می توانید سفره شب یلدا کم خرج و کم هزینه تر داشته باشید. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که خوراکی های یلدا در حقیقت بهانه ای برای دورهم بودن و به سپیدی رساندن شب تاریک است.