با کتاب سنگ و سینه،صدای چک چکوی استهبان را بشنوید

با کتاب سنگ و سینه،صدای چک چکوی استهبان را بشنوید

کتاب سنگ و سینه را  مجتبی صفایی نوشته. درباره اشعاری در که مراسم محرم در استهبان خوانده می شود. او در سنگ و سینه ، اشعار بیست نوحه قدیمی را آوانگاری کرده. این کتاب درباره موسیقی مذهبی و آیینی ایران است که به عقیده نویسنده مظلوم واقع شده.

کتاب سنگ و سینه را  مجتبی صفایی نوشته. صفایی این کتاب را با پژوهشی که در موسیقی آئینی استهبان انجام داده به بازار کتاب روانه کرده. او در سنگ و سینه ، اشعار بیست نوحه قدیمی ایام محرم را آوانگاری کرده است. این کتاب درباره موسیقی مذهبی و آئینی ایران است. مجله فرهنگی وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است. در کتابخانه وبلایت کتاب خوب ورق بزنید.

مردم استهبان این اشعار را در آئین های چک چکو و سینه دوری در ایام محرم هر سال می خوانند. کتاب سنگ و سینه را انتشارات سوره مهر منشر کرده است. این کتاب در ۱۰۰ صفحه با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه در قطع رقعی چاپ شده و با قیمت ۲۵۰۰۰ تومان در انتظار میهمانی چشمان شماست.

روی جلد کتاب سنگ و سینه

استهبان  از شهرهای واقع شده در شرق استان فارس است و مرکز شهرستان استهبان به حساب می آید. شهرستان استهبان مشهور به شهر قرآنی است و مردم متدین و دوستدار اهل بیت دارد.

چک چکو یکی از آئین ها‌ی سنتی و عاشورایی استهبان است که در عصر روز عاشورا برگزار می شود. آئین چک چکو میراث معنوی مردم استهبان است که قدمت ۳۰۰ ساله دارد و سال ۱۳۸۸ در فهرست میراث معنوی ایران ثبت شده. این مراسم آئینی محرم در میدان اصلی شهر برگزار می شود. کتاب سنگ و سینه بر موسیقی آئینی استهبان و اشعار خوانده شده در دو مراسم سینه دوری و چم چکو متمرکز شده است.

کتاب سنگ و سینه

از نگاه فریدون شهبازیان آهنگساز ایرانی،موسیقی آیینی برگرفته از موسیقی اصیل ایران است. موسیقی آئینی در نوحه خوانی و مجالس مذهبی خلاصه شده که ملودی اکثر آنها از تصنیف‌های قدیمی گرفته شده است.

قسمتی از کتاب سنگ و سینه

ثبت و ضبط این بیست نوحه می‌تواند در کشف مجهولات اتنوموزیکولوژی منطقه سودمند باشد؛ می‌تواند تذکری باشد از خاطره قومی‌مان و می‌تواند معیار آفرینش نواهای تازه باشد. یادمان نرود که موسیقی، در کنار زبان، شاخص‌ترین بخش هویت فرهنگی ماست! یادمان نرود امروز فصل برگ‌ریزان فرهنگ شفاهی ایران است! و یادمان نرود موسیقی قدسی و مذهبی و آیینی ایران مظلوم‌تر از ماهیت مظلوم موسیقی نواحی و مناطق ایران است…

کتاب سنگ و سینه

اگر در مکتوباتی که تا امروز در باب نوحه و آوانگاری موسیقی مذهبی نگاشته شده بنگریم، آنچه دستگیرمان می‌شود بسی کمتر از دستمایه ما از کاوش در کتب تعزیه یا آوانگاری موسیقی نواحی غیرمذهبی خواهد بود. زیرا پژوهشگران موسیقی نواحی بیشتر میل به کاوش تعزیه داشته‌اند تا نوحه…

مشخصات کامل کتاب

زبان کتاب فارسی

شابک ۹۷۸-۶۰۰-۰۳۳۲۸۵-۳

سال نشر ۱۳۹۸

چاپ جاری ۱

تاریخ اولین چاپ ۱۳۹۸

شمارگان ۱۲۵۰

نوع جلد:  جلد نرم

قطع رقعی

تعداد صفحات ۱۰۰

ناشر سوره مهر

نویسنده مجتبی صفایی

وزن ۱۵۶

کتاب و سینه و سینه

خرید کتاب سنگ و سینه

این کتاب را می توانید با تخفیف از اینجا تهیه کنید.