اقتصاد آلمان و فرهنگ کار در آن

اقتصاد آلمان و فرهنگ کار در آن

همین درگیر شدن و غرق شدن در کار است که روحیه ابتکار و خلاقیت شان هم می رود بالا . چم و خم های حوزه کاری شان را مثل کف دست بلد می شوند و از بین راه های موجود به مسیرهای ابتکاری و ایده های خلاقانه می رسند. همه این روحیات یعنی فرهنگ کار و خلاقیت که پیوسته به روز می شود ، تولید ملی آلمان را بالا برده است و نتیجه آن صادرات دانش بنیان است. آلمان ها در مصرف هم ممتازند . الگوی مصرف مشخصی دارند .

همین درگیر شدن و غرق شدن در کار است که روحیه ابتکار و خلاقیت شان هم می رود بالا . چم و خم های حوزه کاری شان را مثل کف دست بلد می شوند و از بین راه های موجود به مسیرهای ابتکاری و ایده های خلاقانه می رسند. همه این روحیات یعنی فرهنگ کار و خلاقیت که پیوسته به روز می شود ، تولید ملی آلمان را بالا برده است و نتیجه آن صادرات دانش بنیان است. آلمان ها در مصرف هم ممتازند . الگوی مصرف مشخصی دارند .

 آلمان صد سال قبل چه شکلی بود؟

 

اقتصاد آلمان

دلیل تلفات زیاد جنگ جهانی اول را استفاده از  تانک و هواپیما و داشتن توپخانه سنگین دانسته اند حدود ده میلیون نفر کشته شدند که از این بین ، ۲ میلیون از آلمانی ها بودند آلمان ها شکست را قبول کردند ، معاهده ای در کاخ ورسای امضاء شد که متفقین ، آلمان را به پرداخت جریمه و یک سری شروط ملزم کرد 

 اینکه فقط ۱۰۰ هزار نفر ، نیروی نظامی داشته باشدزیر دریایی هایش را تحویل دهد ، ادامه ی ساخت تانک ، هواپیما و صنایع دریایی ممنوع …۷۵ درصد از معادن طلایش را بدهد نصف معادن سرب ، تمام معادن پتاس ، نصف معادن ذغال سنگ و …یک ششم محصولات کشاورزی ،  یک دهم کارخانه هایشو بخش مهمی از زمین های کشاورزی و مناطق صنعتی و …

فکر کنید با این شرایط چه بر سر زندگی یک ملت ، خواهد آمد !!!وقتی بیشتر مردان آلمانی هم کشته یا از کار افتاده شده بودند و حتی نیروی کار نبودروزهای سختی بر مردم آلمان گذشت کمترین تاثیر امضای این قرارداد ، گرسنگی و فقر بود و به دنبالش کاهش ارزش پول ملیکارخانه ها به کارگرانشان دوبار در روز دستمزد و مرخصی  می دادند تا قبل از اینکه قیمت ها زیاد شود به بازار بروند و برای خانواده شان کمی مواد غذایی بخرند!!

 

اقتصاد آلمان

برای خرید چند سیب زمینی باید یک چمدان اسکناس به بازار می بردند ارزش پول در این حد افت پیدا کرده بود !!!مردم از اسکناس ها برای عایق بندی پنجره ها در برابر هجوم سرما استفاده کردند معادن ذغال سنگ را داده بودند ، سوخت نبود ، برای گرم شدن ،اسکناس ها را در بخاری سوزاندند بسته های اسکناس شده بود ابزار سرگرمی بچه ها و …آلمان سخت ترین روزهای تاریخ خود را طی کرد

اما اکنون یکی از کشورهای پرقدرت اتحادیه اروپا دستگاهی برای حل مشکلات اقتصاد از تاریخ باید درس گرفت.کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی ریشه های عادات و سبک زندگی آلمانی ها را در همان تاریخ روزهای سیاه اقتصاد آلمان جستجو می کنند .

اقتصاد آلمان و فرهنگ کار چگونه رشد کرد؟

 

کار در آلمان

مثلا در آلمان ، کار و کارکردن جزء ارزش ها محسوب می شود. در حقیقت در فرهنگ آلمان ها ، کار یک وظیفه است و کارگران آلمانی با کار کردن حس غرور و افتخار می کنند. برعکس خیلی از فرهنگ های موجود که  کار کمتر و سود بیشتر را هدف قرار می دهند مردم آلمان از پرکار هستند.

بیشتر  شاغلین (۷۳٫۵۳ درصد) در بخش خدمات در آلمان کار می کنند مثل حمل و نقل، هتل‌ها و رستوران‌ها، خدمات اجتماعی و بهداشت و درمان، مسکن و بخش مالی و در بخش تولید ۲۴٫۴ درصد از نیروی کار مشغول اند. 

در حوزه‌هایی مثل شیلات، کشاورزی و جنگلداری . نرخ بیکاری آلمانی ها در فوریه ۲۰۱۴ برابر ۵٫۱ درصد بوده‌است.. به دنبال همین درگیر شدن و غرق شدن در کار است که روحیه ابتکار و خلاقیت شان هم می رود بالا . چم و خم های حوزه کاری شان را مثل کف دست بلد می شوند و از بین راه های موجود به مسیرهای ابتکاری و ایده های خلاقانه می رسند.

همه این روحیات یعنی فرهنگ کار و خلاقیت که پیوسته به روز می شود ، تولید ملی آلمان را بالا برده است و نتیجه آن صادرات دانش بنیان است. آلمان ها در مصرف هم ممتازند . الگوی مصرف مشخصی دارند .

 

مثلا در مصرف آب با اینکه آلمان در فهرست کشورهای پربارش است اما آمارها نشان می دهد که سرانه مصرف آب آلمان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ کاهش یافته  و از ۱۴۵ لیتر به ۱۲۷ لیتر رسیده. نکته جالب دیگرفرهنگ خانوادگی و فامیلی در صنایع آلمان است. ۹۹٪ شرکت‌های آلمانی، شرکت‌های با اندازهٔ کوچک و متوسط هستند که عمدتاً به صورت خانوادگی اداره می‌شوند.

هرچند که فرهنگ کار در آلمان بیشتر از بقیه فرهنگ ها جا افتاده است اما به همان میزان آلمان ها برای اوقات فراغت هم ارزش قائلند و همان طور که بر کار متمرکز هستند و سخت کوش در زمان استراحت و ایام تعطیلات هم فقط خود را با تمام وجود دور می کنند از دغدغه کار و فعالیت. تا جایی که گفته می شود حتی از ارسال ایمیل های کاری در این زمان خودداری می کنند.

در واقع فرهنگ آلمانی همان طور که در زمینه کار به شدت بهره ور است در حوزه استراحت و استفاده از تعطیلات هم به همان اندازه اهمیت قائل می شود. با این تجربه آلمان ها در جهان ، قهرمان ملی صادرات اند و روی صندلی چهارمین اقتصاد دنیا نشسته اند.

اینکه چطور کشوری جنگ زده توانسته ظرف صد سال از نقطه زیر صفر با بدهی ها و قرض هایش و زیرساخت ها و صنعتی که ندارد به این حد از رشد برسد برمی گردد به داستان فرهنگ و اقتصاد که دست به دست هم دادند و سکوی پرتاب شدند. آلمان و داستان اقتصادش حالا برای خیلی ها جذاب است و البته الگو .  

 

فرستادن دیدگاه