تو کاکتوس را می شناسی؟!

تو کاکتوس را می شناسی؟!

تو کاکتوس را می شناسینماد عشق استلباس سبز به تن می کندمقاومت می کندسختی می کشدگریه می کندو گاهی می خنددآری من هستم. گلدان های زیبای کاکاتوس که باز هم هوس خریدنشان به سرم زده؛ وقتی با گلدان های زیبایم از گل فروشی بیرون می آییم یادم می افتد که این بار هزارم است شانس […]

تو کاکتوس را می شناسی
نماد عشق است
لباس سبز به تن می کند
مقاومت می کند
سختی می کشد
گریه می کند
و گاهی می خندد
آری من هستم.

گلدان های زیبای کاکاتوس که باز هم هوس خریدنشان به سرم زده؛ وقتی با گلدان های زیبایم از گل فروشی بیرون می آییم یادم می افتد که این بار هزارم است شانس خودم را در خرید کاکاتوس امتحان می کنم. این بار اطلاعات کامل را از گل فروش گرفتم و با خودم عهد کردم هرجور شده این گل ها را زنده نگه دارم.
کاکتوس ها که این روزها طرفداران زیادی دارند خانه آبا اجدادیشان بیابان ها و مناطق خشک آمریکای جنوبی و شمالی است این گیاه قادراست مقدار زیادی آب ذخیره کند و در زیستگاه های بسیار گرم و خشک به حیاتش ادامه دهد. دنیای کاکتوس ها متنوع است حدود ۲۰۰۰ گونه مختلف کاکتوس وجود دارد که از نظر اندازه، شکل، رنگ و نوع زیستگاه با هم متفاوتند. بازه ارتفاع کاکتوس ها از چند سانتی متر تا ۲۲ متر است و از نظر سنی هم از ۱۵ تا ۳۰۰ سال بسته به نوع گونه عمر می کنند. این طور نیست که همه کاکتوس ها سبز باشند کاکتوس ها سبز مایل به آبی، قهوه ای، قرمز و نارنجی نیز هستند. کاکتوس ها اصلا گل بی خار نیستند آن ها بجای برگ هم تیغ دارند که برای خودشان بسیار مفید بوده و مانع از دست دادن آب شده و از گزند جانوارن در امان هستند.
جایی در پرنورترین قسمت خانه روبه روی پنجره جنوبی برای کاکتوس هایم در نظر گرفته ام. کاکتوس ها روزانه ۴ الی ۵ ساعت نور نیاز دارند البته میزان نور به نوع کاکتوس و فصل هم بستگی دارد. اگر نور مناسب باشد کاکتوس تیغ های بیشتری خواهد داشت.

اگر گیاه شما رنگ پریده شد و به صورت باریک رشد کرد به اصلاح علفی شد بدانید نور مناسب نیست اما؛ متاسفانه وقتی کاکاتوس به صورت علفی رشد کرد برگشتی ندارد و اگر نور کافی را به کاکاتوس برسانید به حالت طبیعی برنخواهد گشت.
اخرین بار که گلدان های کاکتوسم از بین رفت دلیل آن را خاک نامناسب تشخیص دادم (مثلا کارشناسم!) مشکل از زهکشی نامناسب گلدان بود. دشمن درجه یک کاکاتوس ها گندیدگی ریشه است. بهترین خاک ، ترکیبی است که آب را نگه ندارد و زهکشی مناسبی داشته باشد. همراه گلدان های کاکتوس یک کیسه خاک هم به دست دارم که خود گلفروش آنرا ترکیب کرده و شامل ماسه شسته شده رودخانه ۷۰ درصد پیت ماس مرغوب ۱۵ درصد و ورمی کمپوست هم ۱۵ درصد است. به گفته گل فروش با این ترکیب دیگر نیازی نیست کف گلدان سنگ ریزه بریزم چون زهکشی خوبی دارد و آب کف گلدان باقی نمی ماند پس دیگر خبری هم از پشه های سیاه مزاحم گرد گلدان نخواهد بود.
یک کود عالی کاکتوس هم خریدم  که روی آن نوشته بود حاوی نیتروژن، پتاسیم وفسفر با نسبت ۵-۱۰-۱۰که باید یک قاشق غذاخوری از کود را در ۴لیتر آب حل کرده و هشت هفته یکبار به کاکاتوس ها بدهم. زمان رشد گیاه وقتی کاکاتوس خار جدید یا برگ جدید داد زمان استفاده از کود است.
کاکتوس ها یک ماده مومی در سطح شان دارند که جلوی از دست دادن آب از طریق تعریق را می گیرد اما یک وقت فکر نکنید کاکتوس ها با آبیاری مخالف هستند و همین طور با هوا زنده هستند. چندتا از کاکتوس های خودم از بی آبی هلاک شدند. کاکاتوس از بی آبی و آبیاری زیاد خواهد مرد آن ها نیاز به آبیاری صحیح دارند. آبیاری مثل کود دادن باید در زمان رشد باشد اگر ماهی یکبار آبیاری کنید در حد بخور نمیر انتظار رشد از کاکاتوس ها نداشته باشید. گلدان کوچک به آبیاری بیشتر احتیاج دارد و گلدان های ۷ یا ۱۰ سانتی باید هر ۴ تا ۶ روز و ۱۵ سانتی هر هفته آبیاری شوند.البته در زمان رشد به ابیاری بیشتری احتیاج است. اما راه حل ساده آن استفاده از یک قانون استگ تا خاک سطح گلدان خشک نشده به کاکتوس آب ندهید”.
کاکتوس ها گیاهان مقاومی هستند و کمتر گزندی از طرف آفت ها به آن ها می رسد اما هنگام خرید کاکتوس توجه کنید حشره ای رو آن جا خوش نکرده باشد و اگر افتی به سراغ کاکتوس شما آمد با یک حشره کش به جنگ آن بروید تا گیاه شما از پا در نیامده.
تا حالا این طور بوده که کاکتوس ها با همه سختی و مقاومتشان وقتی خانه ما می آیند دچار مرگ ناگهانی می شوند یا رشدشان متوقف می شود. اما از امروز با این اطلاعاتی که دارم با همیشه فرق دارد. در کنار کاکتوس هایم می نشینم و شعر ثریا نسب را با خودم زمزمه میکنم
تو کاکتوس را می شناسی
نماد عشق است
لباس سبز به تن می کند
مقاومت می کند
سختی می کشد
گریه می کند
و گاهی می خندد
آری من هستم.

فرستادن دیدگاه