دشت آفتابگردان کالپوش ؛بهترین منطقه گردشگری ایران

دشت آفتابگردان کالپوش ؛بهترین منطقه گردشگری ایران

دشت کالپوش، دشت شقایق و آفتابگردان است که در فصل بهار و تابستان، مقصد گردشگری خیلی هاست. این منطقه در نیمه دوم بهار پر از گل شقایق می شود. برای دانستن اینکه کالپوش کجاست؟ و بومگردی در استان سمنان و صنایع دستی و غذایی کالپوش با مطلب دشت آفتابگردان کالپوش؛ بهترین منطقه گردشگری ایران در […]

دشت کالپوش، دشت شقایق و آفتابگردان است که در فصل بهار و تابستان، مقصد گردشگری خیلی هاست. این منطقه در نیمه دوم بهار پر از گل شقایق می شود. برای دانستن اینکه کالپوش کجاست؟ و بومگردی در استان سمنان و صنایع دستی و غذایی کالپوش با مطلب دشت آفتابگردان کالپوش؛ بهترین منطقه گردشگری ایران در مجله فرهنگی وبلایت همراه باشید.

 

دشت کالپوش

 

دشت کالپوش کجاست؟

کالپوش در استان سمنان است. در منطقه ای به نام میامی. مزراع کشاورزی کالپوش این منطقه را پوشانده و دشت و آبشارهای آن زبانزد گردشگران است. این منطقه بخشی از شاهرود به حساب می آید و  آب و هوایی نسبتا مرطوب دارد. کالپوش  ۱۴ هزار هکتار جنگل، ۳۰ هزار هکتار مرتع  و ۳۴ هزار هکتار مزارع زیر کشت دارد .

منطقه سرسبز و خوش آب و هوا که بارندگی کافی و زمین های مستعد برای کشاورزی و جنگلداری دارد. گالپوش بزرگترین تولید کننده غله و دانه روغنی آفتابگردان در سمنان است. زندگی مردم این منطقه بیشتر بر دامپروری تکیه دارد.

 

دشت کالپوش

 

پیشنهاد گردشگری وبلایت 

 

پیشنهاد گردشگری آقای وبلایت ، تماشای میلیون ها آفتابگردان است که سر به سوی خورشید چرخانده اند:

قول می دهم تا ظهر یک منطقه بکر گردشگری را معرفی کنم که هم مقصد سفرهای تابستانی باشد هم حال و احوال اش را زیر و رو کند. می گردم روی نقشه ایران . حوالی سمنان . یاد دشت آفتابگردان منطقه کالپوش می افتم که از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است و  اواخر تابستان گل‌های آفتابگردان اش شکفته می‌شوند و دشت می شود تابلوی زیبا ی رنگ.

و اما داستان چه بود؟

سرش را گذاشته روی میز . می زنم روی شانه اش . سربلند می کند و اخمالو نگاهم می کند . دقیق می شود در چشمانم .

– عه سلام آقای وبلایت شمایید؟

دو فنجان چای می ریزم و جعبه گز را می گیرم رو به روی اش .

– بفرما دهانت را شیرین کن پسر

می نشینم پای درد دل اش . محمد چند ماهی می شود که از خروس خوان تا پاسی از شب پای سیستم نشسته است . گاهی حتی اوقات فراغت و تعطیلات اش هم در محل کار می گذرد. حرف بی راه نیست.

خسته شده بس که کوچه و خیابان های شهری کج و معوج را دیده و مثل بچه های سربه راه هر صبح سرش را انداخته پایین، سمت محل کار و شب خسته و کوفته از همان مسیر برگشته است خانه.

 

– تو دلت تنگ شده برای گشت و گذار . برای جنگل گردی . تو طبیعت لازمی. مثلا دشت سبزی باشد که بتوانی روی اش پابرهنه کنی. بدوی  یا تا کمر بروی در انبوه گل هایش و غرق شوی.

 

دشت کالپوش

 

چشمهایش برق می زند. به محمد قول می دهم تا ظهر یک منطقه بکر گردشگری را معرفی کنم که هم مقصد سفرهای تابستانی باشد هم حال و احوال اش را زیر و رو کند. می گردم روی نقشه ایران . حوالی سمنان . یاد دشت آفتابگردان منطقه کالپوش می افتم که از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است و  اواخر تابستان گل‌های آفتابگردان اش شکفته می‌شوند و دشت می شود تابلوی زیبا ی رنگ.

برای دیدن این دشت طلایی باید به ۲۲۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود سفر کنیم و بعد از ۶۰ کیلومتر از مسیر شاهرود – مشهد به سمت شمال تغییر مسیر دهیم تا برسیم به  شهر میامی . بعد از آن است که دشت های کالپوش در شمال شرقی میامی به روی گردشگران آغوشش را می گشاید.

 

کالپوش  ۱۴ هزار هکتار جنگل، ۳۰ هزار هکتار مرتع  و ۳۴ هزار هکتار مزارع زیر کشت دارد . منطقه سرسبز و خوش آب و هوا که بارندگی کافی و زمین های مستعد برای کشاورزی و جنگلداری دارد. کالپوش جاذبه های گردشگری اش کامل است. جنگل دشت شاد پیشنهاد سفر برای جنگل گردان و لذت آبشار گردی در طبیعت بکر است . آبشار نام نیک منطقه کالپوش هم از جاذبه های طبیعی است که  دلبری می کند.

دشت کالپوش

 

منطقه گردشگری کالپوش ، هتل و اقامتگاه ندارد اما خوشمزه های بومی و خوراکی های محلی دارد. می توانید در خانه محلی ها هم بومگردی را تجربه کنید. کالپوش میامی یکی از قطب‌های تولید تخمه آفتابگران در استان سمنان است.

اهالی کالپوش  جشنواره گردشگری گل آفتابگردان هم برگزار می کنند. می گویند  جشنواره گل آفتابگردان راهی شده برای معرفی تخمه آفتابگردان.  محصول مهم کشاورزی کالپوشی هاست  به عنوان برند مهم استانی . می خواهند محصول شان را نه تنها به هموطنان که به همه جهان معرفی کنند.

جاجیم‌بافی، لاک‏ تراشی، سوزن‏دوزی هم هنردست اهالی مردمان نجیب این منطقه و  صنایع‌دستی کالپوش است که در کنار فرآورده‌های لبنی و تخمه آفتابگردان شان عرضه می شود.

کاپوشی ها به کشتی محلی شان هم معروف اند. کشتی آلیش مخصوص این منطقه است.

 

دشت کالپوش

 

سفر به دشت کالپوش نه نیاز به خرید  بلیط هواپیما دارد نه رزرو هتل . سفر اقتصادی و کوتاهی می تواند باشد برای محمد و همه کسانی که در زندگی شهری ، چشمشان را به عکس پس زمینه کامپیوتر هایشان دل خوش کرده اند.

هنوز به آستانه در نرسیده ام که سرش را می گیرد بالا . رنگ خستگی انگار از همین حالا از سر و صورت اش  پا پس کشیده .

_ کجا ؟ کی ؟ کوله ها را ببندم وبلایت جان؟

می خندد . می خندم .

– با تابلوی  گل های آفتابگردان ونگوک چطوری محمد جان ؟  جایی که تا چشم کار می کند میلیون ها آفتابگردان ، سرشان  را رو به خورشید گرفته اند .

کوله ات را ببند به مقصد کالپوش . تخمه آفتابگردان هم یادت نرود برای سوغات.