راه حل مسئله گرانی پیاز در خانه ماست

راه حل مسئله گرانی پیاز در خانه ماست

قیمت پیاز هرچند وقت یک بار مشکل خریدار بازار پیاز است. اما راه حل مسئله گرانی پیاز در خانه ماست. به سادگی می توانید در روزهایی که پیاز گران می شود و قیمتش به سقف می چسبد خودتان دست به کار شوید حل مسئله ای که گاهی دولت و وزارت کشاورزی از حل آن عاجز است. در صفحه خانه و خانواده مجله فرهنگی وبلایت چند دقیقه برایش وقت بگذارید.

قیمت پیاز هرچند وقت یک بار مشکل خریدار بازار پیاز است. اما راه حل مسئله گرانی پیاز در خانه ماست. به سادگی می توانید در روزهایی که پیاز گران می شود و قیمتش به سقف می چسبد خودتان دست به کار شوید حل مسئله ای که گاهی دولت و وزارت جهاد کشاورزی از حل آن عاجز است. در صفحه خانه و خانواده مجله فرهنگی وبلایت چند دقیقه برایش وقت بگذارید.

با خودم فکر کردم عجب ! مگر می شود. بیچاره خانم خانه ! تا جایی که مرور می کنم در اکثر غذاهای ما پیاز جزء واجبات است در مواد اولیه. به خودم که آمدم دیدم شده ایم یک اتاق فکر سیار که از بزرگراه چمران شمال به جنوب پایین می رفت و تز می داد. به راه حل راننده تاکسی فکر می کردم و راه های نرفته ای که به ذهنش نرسیده بود. به اینکه پیاز شده است مسئله ما . پیازی که چقدر پتانسیل دارد که نبودش یا افزایش قیمتش، آرامش روانی یک کشور را به هم بریزد.

زیر لب غر می زد و ترمزهای منقطع می زد. برای ما که روی صندلی عقب نشسته بودیم حال سرگیجه مان را تشدید می کرد و هر از گاهی سر و کله مان را آشنا با چارچوب اتاقک خودرو. دستگیره پنجره ها را هم کنده بود.

نتیجه اش شده بود هوایی خفه که با پر شدن ظرفیت مسافر ، خفه تر هم می شد تا صدا خانم میانسالی که کنارم نشسته بود درآمد. راننده غرغرش واضح تر شد و همین طور که شیشه را پایین می کشید مثل بعضی دیگر از هم صنفانش که تعدادشان کم نیست از سرد شدن هوا و سیل و …

رسید به قیمت گوشت و پیاز . خوب که خودش راخالی کرد و کارشناسانه نظر داد به راهکارهای شخصی اش رسید. اینکه تحریم کنیم و نخریم و متحد باشیم و…

رسید به اینکه « به خانمم گفته ام دنبال غذاهایی باش که پیاز نخواهد … »

با خودم فکر کردم عجب ! مگر می شود. بیچاره خانم خانه ! تا جایی که مرور می کنم در اکثر غذاهای ما پیاز جزء واجبات است در مواد اولیه.

به خودم که آمدم دیدم شده ایم  یک اتاق فکر سیار که از بزرگراه چمران شمال به جنوب پایین می رفت و تز می داد. به راه حل راننده تاکسی فکر می کردم و راه های نرفته ای که به ذهنش نرسیده بود. به اینکه پیاز شده است مسئله ما.

پیازی که چقدر پتانسیل دارد که نبودش یا افزایش قیمتش، آرامش روانی یک کشور را به هم بریزد.زندگی شهری ، آدمها را دور می کند از زمین و خاک . دور می کند از زندگی در طبیعت. محیط زیست که صنعتی  شود ؛  آدمها برای  نیاز ساده خود وابسته می شوند .

نیاز به کسی که پخت نان کند ، سبزیکاری کند ، مرغداری کند و تولید تخم مرغ  و خلاصه هر نیازی که داریم را تبدیل کند به بازار بزرگ اقتصادی. آن وقت وقتی خسته از کار روزانه می رویم برای بازارگردی با موجی از محصولات کشاورزی و دامپروری مواجه می شویم که بابت آن باید کیف اسکناس قابل توجهی همراه ببری برای پول خرج کردن.

فاصله گرفتن از خاک و طبیعت همان قدر ما را دور می کند از سادگی زندگی که نزدیکی با طبیعت می تواند غرق مان کند در حال خوب. آن وقت برایت فرقی نمی کند که تصمیمات دولت یا مافیای گوشت یا گرانی پیاز و سیب زمینی ، بازار تره بار و سبزیجات را قرار است به کجا ببرد !!داشتن چند گلدان پشت پنجره کافی است تا نیاز اولیه مان را سخاوتمندانه برطرف کند. مثلا چه اشکالی دارد اگر خودمان پیاز بکاریم ؟

با خیال راحت از بالا رفتن قیمت ، پوست بکنیم و بریزیم داخل و  بگذاریم کنار غذا . تنها کاری که لازم است گذاشتن گلدانی کوچک کنار پنجره است. گلدان را در جهت جنوبی یا غربی منزل تابش آفتاب قرار دهید تا به خوبی نور بگیرد.برای کاشت پیاز در گلدان  از پیازچه‌های ریشه‌دار یا بذر پیاز می شود استفاده کرد.

خاک سبک، آبیاری روزانه و نور کافی برای کاشت پیاز لازم است ریشه پیازهای خود را دور نینداخته، آن را در یک گلدان یا مستقیماً در خاک باغچه بکارید تا مجدداً رشد کند. می توانید آن را زود برداشت کرده و پیازچه تازه داشته باشید یا اینکه صبر کنید اما روش های کاشت پیاز خوراکی در گلدان برای کاشت پیاز در گلدان میتوان از روش های زیر استفاده کنید .

انتخاب هر کدام کاملا بستگی دارد صبرتان . اینکه زودتر می خواهید برداشت کنید یا عجله ای ندارید .

روش اول :

برداشت پیاز کمتر از پنج روز :با این شیوه کاشت در کمتر از پنج روز می توانید یک پیازچه کامل را از تکه ای از آن پرورش دهید. ریشه پیازچه که کمی ساقه دارد را در یک لیوان کوچک آب قرار دهید و آن را پشت پنجره در برابر نور آفتاب قرار بگذارید. در عرض چند روز پیازچه های تازه خواهید داشت.  

 روش دوم :

برداشت پیاز با بعد از پنج روزاین روش را نیز میتوانید با وسایلی که در خانه دارید به راحتی انجام دهید. در بدنه یک قوطی پلاستیکی مثل قوطی نوشابه ، سوراخ هایی با فاصله دو سانتی متر ایجاد کنید و داخلش خاک مناسب مثل خاکبرگ یاخاک گلدانی بریزید . دم پیازهایی که جوانه زده اند را از این سوراخ ها بیرون بگذارید.

روی آن ۱ تا ۲ سانتی متر خاک بریزید و در لایه بعد مجددا همین کار را انجام دهید و پیازها را تا بالای بطری بکارید.از جوانه های تازه روییده می توانید به عنوان پیازچه استفاده کنید یا اجازه دهید پیازچه‌ها به رشد خود ادامه داده و به پیاز تبدیل شوند.

روش سوم :

به صرفه ترین روش که صبر بیشتر می خواهدریشه دورانداختنی پیاز را به جای انداختن در سطل در گلدان یا مستقیما در خاک باغچه بکارید تا دوباره رشد کند. دوره رشد در این حالت طولانی تر است روش چهارم : مخصوص آنها که باغبانی را هم دوست دارنددرا ین روش بذر پیاز را گلخانه های گل و گیاه تهیه کنید، بذرها را در سینی نشاء در لایه سطحی خاک بکارید و روی آن را به آرامی با چند میلیمتر خاک بپوشانید .

آبیاری کنید تا بذرهاجوانه بزنند. در دمای ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد محیط بذرهای پیاز در مدت فقط ۳ تا ۴ روز جوانه میزنند. پس از جوانه زدن بذرها آنها را به گلدان اصلی منتقل کنید. فراموش نکنید که عمق بذر پیاز هنگام کاشت بایستی حدود ۶ تا ۱۲ میلیمتر باشد و خاک تا زمان سبز شدن بذرها حتما مرطوب نگه داشته شود. فواصل بین بوته های پیاز هنگام انتقال به گلدان اصلی یا باغچه، باید ۷ تا ۱۰ سانتی متر باشد.

اما شرایط محیطی مورد نیاز کاشت پیاز :

خاک: پیاز را در هر نوع خاکی می توانید بکارید اما در زمین های سبک و قوی رشد پیاز بهتر است. بنابراین خاک های لومی مناسبترین خاک برای پرورش پیاز است. مثل بقیه سبزیجات،

بهترین خاک، خاکی است که از نظر مواد غذایی غنی باشد تا بهترین محصول را تولید کند.

نور: بذرهای پیاز برای جوانه زدن نیاز به نور کافی دارند. پس سینی نشا را حتما در برابر نور آفتاب قرار دهید.

در بقیه مراحل رشد پیاز هم نیاز به نور هست پس گلدان تان را در جهت جنوبی یا غربی منزل برابر تابش آفتاب قرار دهید تا به خوبی نور بگیرد.

دما: پیاز یک محصول فصل خنک است و با دمای ۱۳ تا ۲۴ درجه سانتی گراد سازگار است. به طور کلی دمای بهینه برای رشد گیاهچه‌های پیاز ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. میزان رشد این گیاه در دماهای بالاتر از ۲۷ درجه سانتی گراد شروع به افت می کند.

آبیاری: گلدان خود را روزی یک بار یا وقتی دیدید سطح خاک گلدان خشک شده است، آب دهید. نکته آخر اینکه با همین روش می توانید انواع  پیاز بهاره، پیاز ترشی و موسیر را پرورش دهیم و در گلدان بکاریم.

با صرف کمی وقت و بدون هزینه کردن، می توانیم محصولات تولیدی خود مان را مصرف کنیم.اصلا نیازی نیست پیاز بیچاره را تحریم کنیم یا راه حل های فضایی بدهیم در نبودش . خیلی از مایحتاج روزانه ما از همین گلدان های سبز در خانه تامین می شود اگر بخواهیم.

فرستادن دیدگاه