روش صحیح شستشوی میوه و سبزیجات را بلدید؟

روش صحیح شستشوی میوه و سبزیجات را بلدید؟

میوه و سبزیجات را برای سلامتی مان می خوریم اما این خوشمزه های رنگارنگ غالبا به سموم و آفت کش آغشته اند که با یک آب گرفتن ساده از میوه و سبزیجات جدا نمی شوند. اینکه بدانیم از نظر علمی بهترین روش ضدعفونی سبزی چیست خیال مان را از این نظر راحت می کند.
راه های ضدعفونی کردن سبزی در خانه با چند ماده ساده است که در آشپزخانه همه پیدا می شود.

روش صحیح شستشوی درست میوه و سبزی را بلدید؟ سبزیجات در سبد غذایی اغلب ما هست از سالاد کلم و کاهو گرفته تا سبزی خوردن که در کنار بشقاب غذا مصرف می کنیم ، اما…
سبزیجات معمولا به خاطر کودهای انسانی و حیوانی یا آب آلوده ای که به پای اش می رسد و تماس حیوانات در مزرعه ها به میکروب های بیماری زا آلوده می شوند.
حالا مصرف این سبزی ها در شرایط شسته نشده و ضدعفونی نشده می تواند انسان را به بیماری های خطرناک مبتلا کند.
مثل چی؟ مثل وبا ، حصبه ، هپاتیت ، اسهال خونی و … 
کیست هیداتیک و کرم آسکاریس از بیماری های انگلی دیگری است که به راحتی آب خوردن می تواند با مواد غذایی که می خوریم به سراغ مان بیاید. متن زیر را بخوانید تا درستی کار خودتان را بسنجید.

شستو شوی سبزیجات

بهترین روش های ضدعفونی

میوه و سبزیجات را برای سلامتی مان می خوریم اما این خوشمزه های رنگارنگ غالبا به سموم و آفت کش آغشته اند که با یک آب گرفتن ساده از میوه و سبزیجات جدا نمی شوند. اینکه بدانیم از نظر علمی بهترین روش ضدعفونی سبزی چیست خیال مان را از این نظر راحت می کند.
راه های ضدعفونی کردن سبزی در خانه با چند ماده ساده است که در آشپزخانه همه پیدا می شود. حتی با داشتن محلول های شستشو دهنده ارگانیک از خرید محلول ضدعفونی کننده شیمیایی بی نیاز می شوید.

شستشوی سبزیجات چهار مرحله دارد :

اول پاکسازی سبزیجات ، دوم انگل زدایی سبزیجات ، سوم میکروب زدایی و در آخر آب کشی سبزی .  

مرحله اول : پاکسازی سبزی

گرفتن شاخ و برگ های اضافه و زرد شده و پلاسیده یا گل و خاک سبزی. همان سبزی پاک کردن خودمان که این روزها در شهرهای بزرگ و خانه خانم های شاغل کمتر اتفاق می افتد. فرصت نمی کنند و سبزی را آماده می خرند.

مرحله دوم : انگل زدایی

باید از مایع لیز کننده ای استفاده کرد تا تخم انگل ها بتوانند لیز شوند و دل بکنند از جان سبزی ها. ۳ تا ۵ قطره مایع ظرفشویی در هر لیتر آب و ماندن سبزی ها به مدت ۲۰ دقیقه برای این لیز شدن و دل کندن کافی است.
سبزی ها بعد از درآمدن از آب و کف می توانند آماده شوند برای ورود به مرحله سوم .

شستشوی سبزیجات

مرحله سوم: میکروب زدایی

انواع مایع ضدعفونی سبزی و میوه این جور موقع ها به کار می آید. براساس دستور مصرف روی جلد بطری مایع ضدعفونی کننده می شود میکروب ها را از روی سبزی ها پاک کرد.

مرحله پایانی : آب کشی سبزی

کار را تمام می کند و سبد سبزی را آماده می کند برای نوش شدن به جان.

شستشوی میوه و سبزیجات

ضدعفونی کننده طبیعی

محصولات در مزرعه به مدفوع حیوانات و جریان فاضلاب آغشته اند و خیلی راحت می تواند انگل پذیر شوند. اگر به این فکر هستید که از ضدعفونی کننده های شیمیایی استفاده نکنید با مواد مختلفی که در خانه دم دست هست می توانید محلول های طبیعی ضدعفونی کننده خانگی بسازید.
ساخت شوینده طبیعی و ارگانیک برای میوه و سبزی در خانه ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید خودتان اسپری خانگی ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات بسازید و از مصرف میوه های تمیز و شاداب لذت ببرید.  
اما …

شستشو دهنده ارگانیک چگونه ساخته می شوند؟

شیرجه جوش شیرین در آبلیمو !

یک قاشق آب لیمو را با دو قاشق جوش شیرین مخلوط کنید . روی سبزی یا میوه اسپری کنید . چند ثانیه زمان بدهید . با آب سرد آبکشی کنید. به جای جوش شیرین می توانید از ترکیب آب و آب لیمو استفاده کنید.
دو پیمانه آب به اضافه یک پیمانه آبلیمو . ده دقیقه زمان بدهید و بعد با آب سرد بشویید.
سبزیجات را با نمک کنید، دو قاشق مرباخوری نمک بردارید و داخل آب ولرم حل کنید. صبر کنید تا محلول آب و نمک سرد شود.
میوه و سبزیجات را در محلول آب نمک حدود نیم ساعت بگذارید بماند و بعد با آب سرد شستشو بدهید.

شستشوی میوه و سبزیجات

 زورآزمایی باکتری و سرکه سفید !

سرکه سفید زورش زیاد است و حریف باکتری ها می شود . اما چگونه ؟ اسید سرکه سفید حشرات کش های روی پوست میوه و سبزیجات را که با آب خالی نمی رود از سطح آن جدا می کند . ۹۰ درصد باکتری ها در محیط اسیدی از بین می روند.

نکته مهم سرکه سفید این است که روی کیفیت میوه و سبزی تغییری ایجاد نمی کند. 

شستن میوه و سبزی در محلول رقیق سرکه و آب در مقایسه با شستن میوه با آب بهتر است. سرکه میوه و سبزی‌ها را تمیز و ضدعفونی می‌کند.

شستشوی میوه

استفاده از محلول رقیق سرکه

یک قسمت سرکه و ۳ قسمت آب و بعد شستن با آب، بهترین روش استفاده از محلول رقیق شده سرکه است که ۹۸ درصد از باکتری‎های موجود در پوست میوه را از بین می‌برد حال حدود ۱۰ دقیقه به نسبت نوع میوه و سبزی صبر کنید و سپس با آب سرد بشورید.  
قبل از همه این ها یادمان باشد خاک سبزی ها پر از انواع میکروب ها و آلودگی های انگلی است پس هیچ وقت سبزی های نشسته خاک آلود را داخل یخچال نگذارید. 
سطح  کدو، خیار، هویج ، خربزه ، طالبی و هندوانه را با فرچه مخصوص خوب تمیز کنید. 

 

با رعایت کردن این نکات ساده تا حدود بسیار زیادی می توان از سلامت سبزی و میوه هایی که در تابستان زیاد استفاده می کنیم مطمئن شد.
به سلامتی خودمان اهمیت بدهیم!

فرستادن دیدگاه