زندگی نامه حسین الهی قمشه ای؛ استادی که به تمثیل هایش معروف است

زندگی نامه حسین الهی قمشه ای؛ استادی که به تمثیل هایش معروف است

حسین الهی قمشه ای از مشاهیر فرهنگ و ادب ایران است. او بر موسیقی، فلسفه غرب، فلسفه هنر، ادبیات کلاسیک اروپا، ادبیات کهن ایران و فلسفه اسلامی تسلط دارد. او چکیده  دانش خود را با بیانی تمثیل گونه و جذاب به مخاطبان عام وخاص ارائه کرده . در صفحه مشاهیر ایران مجله فرهنگی وبلایت با زندگی نامه حسین الهی قمشه ای، شخصیت و آثار او و دلیل معروف شدنش آشنا شوید. الهی قمشه ای از مشاهیر متولد دی ماه است.

 

حسین الهی قمشه ای از مشاهیر فرهنگ و ادب ایران است. او بر موسیقی، فلسفه غرب، فلسفه هنر، ادبیات کلاسیک اروپا، ادبیات کهن ایران و فلسفه اسلامی تسلط دارد. او چکیده  دانش خود را با بیانی تمثیل گونه و جذاب به مخاطبان عام وخاص ارائه کرده . در صفحه مشاهیر ایران مجله فرهنگی وبلایت با زندگی نامه حسین الهی قمشه ای، شخصیت و آثار او و دلیل معروف شدنش آشنا شوید. الهی قمشه ای از مشاهیر متولد دی ماه است.

 

الهی قمشه ای

زندگی نامه ی استاد دکتر حسین الهی قمشه ای

بیراه نیست اگر بگوییم استاد حسین الهی قمشه ای، عارف، ادیب و فیلسوف معاصر، در طی دهه‌های گذشته شناخته‌شده‌ترین کسی است که در زمینه ی ادبیات عرفانی، با بیانی شیرین همراه با استعاره و تمثیل، عصاره‌ی ادبیات کلاسیک، فلسفه و عرفان را در هم آمیخت و شهد آن را در کام مخاطبانش ریخت. مخاطبانی که از طیف های گوناگون، عمق جان کلام استاد را دریافته و سال ها در تلویزیون و جلسات سخنرانی، مطالب او را دنبال کردند.

نیاکان حسین الهی قمشه ای

حسین محی الدین الهی قمشه ای، عارف و ادیب،  فرزند حکیم محمد مهدی الهی قمشه ای است. نیاکان او همگی از علما، حافظان قرآن و از سادات بحرین بودند. در دوره‌ی نادر شاه به علت دشمنی هایی که در آن زمان با سادات وجود داشت، از بحرین به قمشه در استان اصفهان مهاجرت نموده و سیادت خود را مخفی کردند.

الهی قمشه ای

پدر دکتر حسین الهی قمشه ای، آیت الله محمد مهدی الهی قمشه ای، از علما و عرفای مشهور معاصر است که در قمشه به دنیا آمد و بعد برای تحصیل به اصفهان و مشهد سفر کرد. وی در یکی از سفرهای خود به تهران با آیت الله سید حسن مدرس آشنا و به توصیه‌ی ایشان در تهران ساکن شدند.

تولد حسین الهی قمشه ای

با سکونت پدر در تهران، حسین الهی قمشه ای در سال ۱۳۱۸ در این شهر به دنیا آمد و به جمع خانواده الهی ملحق شد. خانواده ای متشکل از پدر، مادر، خواهرش مهدیه و برادرش مرتضی. به علت فعالیت های پدر به عنوان استاد حوزه و دانشگاه و دوستی با بزرگان ادب و فلسفه و عرفان، حسین الهی قمشه ای در فضایی مملو از حکمت و ادبیات رشد یافت.

در دوره‌ی شیرخوارگی، او به بیماری سختی دچار می شود. پدرش نذر می کند اگر فرزندش شفا یابد، به برکت نام حسین، واقعه عاشورا را به نظم درآورد. پس از بهبودی فرزند، پدر نذرش را به جا می آورد و منظومه ای با موضوع عاشورا را منتشر می کند.

در کودکی، مرحوم پدر به او و خواهر و برادرش، کلیله و دمنه و مثنوی الاطفال را آموخت و گاه شاهنامه را در قالب نمایش اجرا می کرد. این گونه بود که ارتباط عاطفی عمیقی در خانواده وجود داشت و نتیجه ی آن علاقمندی حسین  الهی قمشه ای، به عرفان، فلسفه و علوم دینی بود. وی تمام علوم حوزوی را به شکل سنتی در محضر پدر آموخت.

تحصیلات حسین الهی قمشه ای

در کنار آموزش در خانه، آموزش در دبستان و دبیرستان هم ادامه یافت. سپس در دانشگاه تهران دانشکده الهیات، به عنوان دانشجو پذیرفته شده و بعد از سال ها پژوهش و تحقیق، با مدرک دکترای الهیات و معارف اسلامی فارغ التحصیل شد. وی بلافاصله به عنوان استاد دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون استاد الهی قمشه ای در امر آموزش و تبلیغ ادبیات و عرفان همواره کوشا بوده است.

فعالیت های حسین الهی قمشه ای

حسین الهی قمشه ای، مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه است. گاه به نقاشی و خوشنویسی می پردازد و یک بار نمایشگاهی از آثارش را در سال ۱۳۷۳ در تهران در معرض دید عموم قرار داد. در نقد هنری توانا است و آنچه در کلامش موج می زند، تسلط او بر موسیقی، فلسفه غرب، فلسفه هنر، ادبیات کلاسیک اروپا، ادبیات کهن ایران و فلسفه اسلامی است.

الهی قمشه ای

از آنجا که در کودکی در محضر مرحوم مهدی الهی قمشه ای، مفاهیم قرآنی را همراه با اشعار و داستان سرایی آموخته است، در این امر تبحر بسیاری یافته و در سخنرانی های خویش، مفاهیم دینی و اخلاقی را که در اشعار و داستان ها وجود دارد، به مخاطبان خود با بیانی دلنشین عرضه می کند.

استاد الهی قمشه ای با مهارتی که در ادبیات عرب و ادبیات انگلیسی دارد، توانست قرآن را به زبان انگلیسی ترجمه کند و راه پدر و اجدادش را به عنوان مترجم و مفسر قرآن ادامه دهد. گفتنی است که آیت الله مهدی الهی قمشه ای، یکی از بهترین ترجمه های فارسی قرآن را از خود به یادگار گذاشته است.

وی به عنوان شخصیتی مهریان، متواضع و مردمی، در کنار فعالیت های ادبی و آموزشی، با برخی موسسه های خیریه نیز همکاری دارد و با سخنرانی در این موسسه ها، باعث جذب کمک های مردمی به آن ها می شود.

ویژگی منحصر به فرد

آنچه سبب درخشش دکتر حسین الهی قمشه ای در جمع فرهیختگان جامعه می شود، استعداد ویژه در فلسفه و جوشش شعر و حکمت نیست. چه آنکه بسیاری ادیب و فیلسوف و شاعر اند. آنچه دکتر الهی قمشه ای را متمایز می سازد، حلقه اتصالی است که بین دین، ادبیات، هنر و فلسفه به صورت فراملیتی ایجاد کرده است و آن را به گونه ای برای مخاطبان خود در کشورهای مختلف، نمایان می سازد که با عمق روح انسانی آنان پیوند می خورد.

هارمونی، شاید متداول ترین کلمه ای است که از او می شنویم. چرا که در بحث زیبایی شناسی، هارمونی و هماهنگی است که زیبایی می آفریند و هر اثر هنری و ادبی با وجود آن، در قلب مخاطبان از فرهنگ های مختلف رسوخ می کند. این همان امر ظریفی است که استاد الهی قمشه ای آن را عرضه می نماید.

آثار استاد الهی قمشه ای

استاد حسین الهی قمشه ای همچنان در سن ۸۰ سالگی، قعال و پویا است و در نقاط مختلف دنیا، در مراکز علمی و فرهنگی، به سخنرانی پیرامون هنر، حکمت و عرفان می پردازد. از او تاکنون ساعت ها فایل صوتی و تصویری در موضوعات متعدد بر جای مانده است.

او در امر تالیف کتاب، مقاله، ترجمه و شرح نویسی همچنان پر تکاپو است و تعداد زیادی از نوشته های او در قالب کتاب به چاپ رسیده است. تعدادی از آثار او به شرح زیر است: ۳۶۵ روز با قرآن، ۳۶۵ روز با سعدی، ۳۶۵ روز با ادبیات انگلیسی، ۳۶۵ روز با مولانا، گزیده منطق الطیر، شرح گلشن راز، ترجمه گزیده سخنان شکسپیر.