قهوه نوشیدنی خاص و نکاتی که برای سلامتی مهم است

قهوه نوشیدنی خاص و نکاتی که برای سلامتی مهم است

قَهوه نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شدهٔ گیاه قهوه به دست می‌آید. گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌ گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است. این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود که در درجهٔ اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست، هنگام رسیدن میوهٔ گیاه قهوه، دانه‌های قهوه را برداشت و فرآوری می‌کنند.

قَهوه نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شدهٔ گیاه قهوه به دست می‌آید. این گیاه بومی مناطق نیمه‌ گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است.این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود که در درجهٔ اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست، هنگام رسیدن میوهٔ گیاه قهوه، دانه‌های قهوه را برداشت و فرآوری می‌کنند. 

قهوه

چگونه رشد می کند

درخت قهوه بین ۷ تا ۱۰ متر بلندی دارد . درهوای گرم و مرطوب رشد می کند و  گل های کوچک و سپیدی می دهد که بوی اش شبیه عطر گل یاسمن است.رنگ دانه های قهوه در ابتدا سبز است و بعد از رسیده شدن ، رنگ گیلاس به خود می گیرد.

دانه هایش به شکل دو به دو به هم چسبیده اند و پرده نازکی بینشان هست که آنها را از هم جدا می کند. این دانه‌ها خشک شده به درجات مختلف برشته می‌شوند، بسته به عطر و طعم مورد نظر، درجه‌بندی‌های مختلفی برای این محصول در نظر گرفته شده‌است، قهوه کمی اسیدی است و می‌تواند به علت داشتن کافئین بالا موجب تحریک انسان گردد.

قهوه

نحوه آماده سازی

قهوه  ممکن است در هر کشوری به نوعی تهیه و سرو شود اما روش متداول آماده کردن آن با آب جوش ، بخار آب و یا حل کردن پودر آن در آب جوش است. درگذشته ، قهوه نوشیدنی مراسم ویژه بود یا خانواده های خاص مصرفش می کردند اما این روزها  به تعداد آدمهایی که به خوردن قهوه یا نسکافه عادت کرده اند اضافه شده است به خصوص بعد از  روزهای کاری سخت . چیزی حدود  یک سوم مردم جهان قهوه را دوست دارند و مصرف می کنند.

قهوه

اما چند نکته در مزایا و خواص آن :

۱- هر شات اسپرسو دو کالری دارد

۲- بعداز آب، دومین نوشیدنی دنیاست

۳- در ایتالیا٨٠٪ اسپرسو میخورن و فقط٢٠٪ شیرقهوه؛ درحالی که این تو کشور ما معکوس اجرا میشه!!!!

۴- بوعلی سینا حکیم بزرگ ایران حدود هـزارسال قبل شرح جامعی از قهوه آورده و از آن برای تحریک بیماران افسرده بهره برده است

قهوه

۵- تحقیقات ٩ ساله دانشمندان ژاپنی نشان می دهد مصرف منظم آن خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۴٨ ٪ کاهش می دهد

۶- قهوه به دلیل داشتن ماده ای به نام “تانن” از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند

۷- قهوه یکی از منابع اصلی آنتی اکسیدان ها در جهت از بین بردن رادیکال های آزاد نیز بشمار می رود

۸- کافئین موجود در قهوه باعث کاهش حس گرسنگی نیز می شود

۹ – کافئین موجود در دانه‌های آن ، چای، نوشابه و کاکائو پس از مصرف، به سرعت وارد جریان خون می‌شود و با فعال‌تر کردن سیستم مرکزی اعصاب، موجب افزایش هوشیاری به مدت حدود ۱۵ دقیقه می‌شود. این تاثیر در برخی موارد حتی تا ۶ ساعت می‌تواند، ادامه داشته باشد.

۱۰ – تحقیقات نوید بخش افسانه قدیمی : قهوه می تواند مدافع آثار بیماری های آلزایمر و پارکینسون هم باشد

قهوه

۱۱ – حدودأ سال ١۶٠٠ میلادی نوشیدن به عنوان یک داروی گران بها در سراسر اروپا انتشار یافت.

۱۲-  کارشناسان معتقدند که بهترین زمان برای نوشیدن اولین فنجان تان بین ۱۰ صبح و ۱۲ ظهر است .یعنی زمانی که سطوح کورتیزول شروع به پایین آمدن می کنند. کورتیزول ، هورمون انرژی دهنده به بدن است.

۱۳- اول صبح به طور طبیعی انرژی  بدنتان بالاست . پس کافئین را بگذارید  برای زمانی که واقعا به آن نیاز دارید. اگر اولین فنجان را خیلی زود بخورید، احتمالا چند ساعت بعد برای حفظ انرژی تان به یک فنجان دیگر نیاز خواهید داشت. در حالی که فنجان اول کار خاصی برایتان انجام نداده است.

دانه های قهوه

۱۴ –  گزارش جدید از سازمان بهداشت جهانی، مصرف نوشیدنی های داغ با دمای بالای ۱۴۹ درجه فارنهایت ممکن است خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد. پس اگر فنجان قهوه تان در این محدوده دما بود بگذارید سرد شود بعد نوش جان کنید.

۱۵ – از حدود ۶ ساعت قبل از خواب، قهوه ننوشید . به خصوص زمان هایی که شب قبلش خیلی خوب نخوابیده اید و دچار کمبود خواب هستید.

۱۶ – نوشیدن روزانه ۳ تا ۴ فنجان قهوه می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی و مرگ زود رس را کاهش دهد.

فنجان قهوه

۱۷ – مصرف قهوه در حد تعادل به سلامتی ما کمک می کند. در نظر گرفتن تاریخچه سلامتی مان هم در مواجهه با این نوشیدنی جذاب و وسوسه برانگیز مهم است . بعضی مشکلات جسمی و درمان ها آب شان با قهوه در یک جوی جمع نمی شود . مثلا آنهایی که  فشار خون بالا دارند یا به ریفلاکس معده به مری دچارند، ممکن است مضرات نوشیدن بیش از حد بیشتر از مزایایش باشد.

۱۸ – مصرف بالا (۳ تا ۴ فنجان در روز) در دوران بارداری احتمال کاهش وزن نوزاد و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. همه این نکته ها را در نظر بگیرید و بعد یک فنجان قهوه بریزید و در آرامش نوش جان کنید.   

فرستادن دیدگاه