تصویر پیدا نشد

کتاب شاخص تولید طیّب؛ چگونه حلال تولید کنیم

کتاب شاخص تولید طیب از دسته کتاب های توسعه کسب و کار است. تولید طیب، دوستدار محیط زیست و انسان است. اگر به دنبال رزق حلال هستید؛کتاب شاخص تولید طیب کمک می کند به کسب و کار خود رنگ خدایی بدهید تا پول تان برکت کند.

کتاب شاخص تولید طیّب را محمد جواد توکلی و عباس شفیعی‌نیا نوشته اند. این کتاب می گوید هر نوع تولیدی در جامعه اسلامی مطلوب نیست و به تبع هر نوع رشد اقتصادی نیز مورد قبول اسلام نیست. تولید مورد قبول اسلام تولید طیّب است که هیچ‌ ضرری برای انسان و محیط پیرامونش نداشته باشد. در مجله فرهنگی وبلایت کتاب خوب در حوزه توسعه کسب و کار ورق بزنید.

این کتاب در ۱۶۲ صفحه و قطع وزیری چاپ شده و انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی آن را منتشر کرده.

کتاب تولید طیب

قسمتی از کتاب شاخص تولید طیّب

تأکید قرآن کریم بر طیب بودن انسان و سرمایه و تشویق انسان به بهره‌مندی از رزق حلال، بیانگر اهمیت طیب بودن عوامل تولید است (نحل: ۱۱۴). این مؤلفه به‌طور عمده، ناظر بر حلال بودن عوامل تولید است. هنگامی‌که تولید با استفاده از سرمایه حرام و نامشروع انجام شود، محصول تولیدی طیب نیست (اعراف: ۵۸). برای مثال، وقتی سرمایه مورد استفاده در تولید، به شیوه غیرطیب ربوی تهیه شده باشد، کالاهای تولیدی نیز طیب نخواهد بود.

در روایات معصومین(ع) نیز بر حلال و طیب بودن عوامل تولید تأکید شده و عنوان شده که سود حاصل از مال حرام برکت ندارد (کافی، ج ۵، ص ۱۲۵).

سیب حلال

توسعه کسب و کار

شیوه تولید طیب

در رویکرد تولید طیب، شیوه، فرایند و چگونگی تولید نیز باید طیب باشد. طیب بودن شیوه تولید، ناظر به این است که در فرایند تولید، تعدی و تجاوزی به منابع طبیعی،‌ حقوق انسانی و حقوق الهی صورت نگیرد. خداوند می‌فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! چیزهاى پاکیزه را که خداوند براى شما حلال کرده است، حرام نکنید! و از حد، تجاوز ننمایید! زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمى‏دارد» (مائده: ۸۷).

قرآن و پاکی

خطاب این آیه عام است و همه را به بهره‌مندی از طیباتی که خداوند استفاده آن را بر مردم حلال کرده، فرامی‌خواند؛ هم کسانی که به‌طور‌مستقیم از نعمات استفاده می‌کنند و هم کسانی که از مواهب الهی در مسیر تولید کالا و خدمات استفاده می‌کنند. در پایان باز خطاب به همه می‌فرماید: «از حد تجاوز نکنید»؛ تجاوز نکردن از حد هم شامل حدود الهی است و هم تجاوز به حقوق دیگران و یا تجاوز به منابع زیست‌محیطی. به طور‌کلی، تأکید آیه بر این است که استفاده از نعمات الهی باید در حد اعتدال باشد، نه آنها را بر خود حرام کنید و نه اینکه در استفاده آنها، از حد تجاوز کنید. شهید صدر در بحث تولید به این آیه اشاره کرده و می‌فرماید: «بنابراین، (با استفاده از این آیه) یکی از شرایط و مقررات بهره‌برداری، عدم تجاوز به حقوق دیگران است» (صدر، ۱۴۲۹ق، ص ۶۵۱).

محمد جواد توکلی

توسعه کسب و کار

الزام در طیب بودن کالا و خدمات

با توجه به آنچه گفته شد، دستیابی به تولید طیب، مستلزم طیب بودن کالا و خدمات (باکیفیت، سالم، حلال)، طیب بودن عوامل تولید (پاک بودن سرمایه و حرام نبودن کسب و کار) و طیب بودن شیوه تولید (آسیب نرساندن به محیط، حقوق انسانی و حقوق الهی) است.

کتاب شاخص تولید طیّب با استفاده از مفهوم قرآنی طیّب تلاش کرده تا رهیافتی اسلامی نسبت به حسابداری تولید ملی و محاسبه تولید ناخالص ملی داشته باشد. ایده طرح شده در این کتاب شاخص تولید طیّب می‌تواند تحولی اساسی در حسابداری تولید ملی با رویکرد اسلامی باشد.

این کتاب می گوید برای توسعه کسب و کار هر نوع تولیدی در جامعه اسلامی مطلوب نیست و به تبع هر نوع رشد اقتصادی نیز مورد قبول اسلام نیست. تولید مورد قبول اسلام تولید طیّب است که هیچ‌ ضرری برای انسان و محیط پیرامونش نداشته باشد.

کسب و کار حلال در قرآن

تولید از اصطلاحات علم اقتصاد، به معنی تهیه کالا و خدمات مورد نیاز با استفاده از منابع و امکانات موجود است که بر دو نوع تولید مداوم و تولید متناوب ر نظر گرفته می شود.فعالیت تولیدی مجموعه ای از اقدامات است که برای تبدیل منابع به کالاهای مورد نیاز انجام می شود.

از نظر نویسندگان تولید طیّب ایده‌ نو درباره تولید است که بیشتر از ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن مجید مطرح شده. در نگاه قرآنی، تولید طیّب، تولید پاکیزه و به دور از هر نوع آلودگی است؛ تولیدی که نه‌تنها برای محیط‌زیست زیان‌بخش نیست، بلکه هیچ آسیبی به محیط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه وارد نمی‌کند.

تولید طیب و محیط زیست

مشکلات زیست محیطی در عصر حاضر توجه اقتصاددانان را به رویکرد توسعه پایدار جلب کرده و زمینه ساز طراحی شاخص تولید ناخالص داخلی سبز شده.

از نگاه این کتاب، کسب و کار با تولید محصولات مضر از جمله محصولات تراریخته و محصولات مضر فرهنگی را نباید وارد محاسبات تولید ملی کرد. این محصولات نباید در هنگام محاسبه نرخ رشد اقتصادی هم لحاظ شوند. بر اساس فرمول محاسباتی پیشنهادی کتاب تولید طیّب ، تمامی کالاها و خدمات مضر برای انسان و هزینه‌های تحمیل شده از مصرف آنها از ارزش کالاها و خدمات تولیدی کشور حذف می ‌شود. این روش محاسباتی می‌تواندبه سیاست‌گذاران کمک کند تا با شناسایی کالاها و خدمات مضر، مانع از تولید آنها شده و از وارد شدن ضرر به محیط طبیعی، اجتماعی و فرهنگی انسان جلوگیری کنند.

اطلاعات کامل کتاب

زبان کتاب: فارسی

سال نشر : ۱۳۹۸

تاریخ اولین چاپ : ۱۳۹۸

نوع جلد : جلد نرم

قطع : وزیری

تعداد صفحات : ۱۶۲

ناشر : انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

نویسنده : محمدجواد توکلی | عباس شفیعی نژاد

وزن : ۲۷۰

خرید کتاب شاخص تولید طیّب

کتاب شاخص تولید طیّب را می توانید از اینجا با تخفیف بخرید.