ملّتِ در خطر

ملّتِ در خطر

خیلی از ما که نه تقریبا همه ما دنبال پیشرفتیم دنبال راهی که درآمدمان را چند برابر کنیم بهتر خرج کنیم شیک تر بپوشیم بیشتر سفر کنیم خانه لوکس تر مراسم و جشن های باشکوه تر ظاهر بهتر و سلامت تر ؛ حداقل ده پانزده سال جوان تر از سن شناسنامه ای مان . خیلی […]

خیلی از ما که نه تقریبا همه ما دنبال پیشرفتیم دنبال راهی که درآمدمان را چند برابر کنیم بهتر خرج کنیم شیک تر بپوشیم بیشتر سفر کنیم خانه لوکس تر مراسم و جشن های باشکوه تر ظاهر بهتر و سلامت تر ؛ حداقل ده پانزده سال جوان تر از سن شناسنامه ای مان .

خیلی از ما که نه تقریبا همه ما دنبال پیشرفتیم  دنبال راهی که درآمدمان را چند برابر کنیم  بهتر خرج کنیم  شیک تر بپوشیم  بیشتر سفر کنیم  خانه لوکس تر  مراسم و جشن های باشکوه تر ظاهر بهتر و سلامت تر ؛ حداقل ده پانزده سال جوان تر از سن شناسنامه ای مان .

دنبال راه های کوتاه تر و بهتریم از دنبال کردن صفحه بلاگرهای اینستاگرام تا مجلات و ژورنال های مد روز  یا کتاب های روانشناسی و بهبود ارتباط بین فردی  انگار ضمیر ناخودآگاه ما ارتباط نامرئی اما مستقیمی بین توسعه فردی و یادگیری را دریافته است .

یادگیری مهم است حتی اگر بچه های ما برای رفتن به مدرسه حال خوبی نداشته باشند و بعضی از ما پاییز که می شود موقع خنکای صبح در رختخواب به خاطر این که محصل نیستیم صدبار خدا را شکر کنیم.

هرچند که مسئله سواد ، مدتهاست که فراتر از مهارت خواندن و نوشتن است  فراتر از اینکه جدول ضرب را حفظ کنیم یا در مقاطع بالاتر بتوانیم از معادلات درجه سوم مشتق و انتگرال بگیریم. و دهه های بعد از خود و اطرافیان بارها بپرسیم : 

چه فایده کرد آن همه مشق شب و انتگرال و امثالهم . اما هرچه هم بگوییم باز هم انگار یک سری ندانستن ها که مدام خود را روز می کند ما را تهدید می کند .   همین امریکا که اقامتش رویای خیلی از ماست سه دهه قبل نگرانی خودش از آینده را در کمیسیون ملی اعتلای آموزش و پرورشش اینگونه نشان داده :  

« خطر تنها این نیست که ژاپنی ها اتومبیل هایی کاراتر از  اتومبیل های امریکایی تولید می کنند و یارانه های دولتی برای توسعه و صادرات دارند . تنها این نیست که کره جنوبی کاراترین کارخانه ذوب آهن دنیا را ساخته است یا اینکه ابزارهای ماشینی امریکا که زمانی افتخار دنیا بود ، توسط محصولات آلمانی جایگزین شده است.

دانش ، یادگیری ، اطلاعات و فهم تخصصی ، مواد اولیه جدید تجارت بین الملل هستند و امروزه به شدتِ داروهای معجزه کننده ، کودهای ترکیبی و شلوارهای جین آبی گسترده شده اند.  اگر بخواهیم لبه باریک رقابتی کنونی را که در بازارهای جهانی هنوز حفظ کرده ایم را نگه داریم و ارتقاء دهیم ؛ باید به خاطر منفعت همه مردم امریکا یعنی پیر و جوان ، ثروتمند و فقیر ، اکثریت و اقلیت،  خودمان را وقف اصلاح نظام آموزشی مان کنیم. برای موفقیت در عصر اطلاعات که وارد آن شده ایم ؛ سرمایه گذاری در یادگیری ، امری ضروری است. »    

حالا یک  ایرانی هم حتی اگر بخواهد مثل یک امریکایی  زندگی کند جز اینکه یاد بگیرد و برای بالا بردن سواد زندگی اش وقت بگذارد. و فرزندانش را قانع کند تا به جای اتلاف وقت پای ایکس باکس و سریال های کره ای و ترک و دیدن خوشبختی و بدبختی شخصیت های خیالی ، واقعیت زندگی خودش را بسازند . و الا دسته دسته دلار هم داشته باشیم و خرج  مهاجرت یا تحصیل در آن سوی آب ها کنیم باز هم همان آش است و همان کاسه.

از یادگرفتن گریزی نیست که ملت دانا ، تواناست .

فرستادن دیدگاه