نقدی کوتاه بر فیلم شبی که ماه کامل شد

نقدی کوتاه بر فیلم شبی که ماه کامل شد

شبی که ماه کامل شد ، چهارمین فیلم سینمایی نرگس آبیار است؛ به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی ، محصول سال ۱۳۹۷ عاشقانه ای متفاوت ؛ نسبت به آثار قبلی خانم کارگردان. در بخش تالار هنر مجله فرهنگی وبلایت نقد فیلم شبی که ماه کامل شد را از جنبه های متفاوت تری بخوانید. خلاصه ای از […]

شبی که ماه کامل شد ، چهارمین فیلم سینمایی نرگس آبیار است؛ به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی ، محصول سال ۱۳۹۷ عاشقانه ای متفاوت ؛ نسبت به آثار قبلی خانم کارگردان. در بخش تالار هنر مجله فرهنگی وبلایت نقد فیلم شبی که ماه کامل شد را از جنبه های متفاوت تری بخوانید.

خلاصه ای از شبی که ماه کامل شد

الناز شاکردوست ، بازیگر زن نقش اول این فیلم ، شبی که ماه کامل شد را  حاصل عجیب ترین بخش زندگی اش می داند وقتی که برای اولین بار روی تخت بیمارستان ، فیلمنامه را خواند. روزهایی که شاکردوست بعد از سانحه ای که برایش پیش آمد،  توان قدم از قدم برداشتن نداشت اما نقش فائزه داستان  آبیار او را عاشق خود کرده بود. نور ماه کاملی که قرار بود بیندازند  روی پرده ، انگیزه ای شد برای بهبود سریع تر بازیگرش و شد آنچه حالا می توانیم در اکران جشنواره فجر  ۳۷ ببینیم . وقتی که ماه کامل شد به تعبیر شاکردوست ، حاصل جنگیدن شیرزنی به اسم نرگس آبیار است . ورود به داستانی که خط قرمزهای قومی و امنیتی و احتمال برچسب سفارشی بودن را بر سر راه دارد ، کار هر اهل هنری نیست.
روایت دختری ( الناز شاکردوست ) از مناطق جنوب شهر تهران که درگیر عشق جوانی شهرستانی (هوتن شکیبا) می‌شود و این در حالیست که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش (پدرام شریفی) با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد


این چند خط خلاصه ای است که سازنده فیلم از محتوای اثرش منتشر کرده است. هرچند که رسالت نقد نویسان و اهالی رسانه بازخوانی و واشکافی داستان است و به ناچار بخش هایس از آن برای تماشاگر  لو می رود .
اتفاقی که اهمیتش در مورد فیلم آخر آبیار بیشتر است.
مواجهه با داستان بدون داشتن پیش زمینه فکری عاملی است که شبی که ماه کامل شد را به معنای حقیقی جذاب می کند.
اینکه مخاطب  به مرور و ذره ذره وارد داستان و فضای ملتهبش شود نکته ای است که فقط بدون اطلاع از موضوع اصلی  داستان ممکن است.

خلق این اثر با توجه به ویژگی های ساختاری اش ، سکوی پرشی در هنرنمایی نرگس آبیار است در حالی که خودش هم معتقد است ساخت شبی که ماه کامل شد از بقیه سخت تر بود.
خارج از داستان و فرم و ساختش ، آشنایی با مراسم و آئین های قوم بلوچ از وجوه تمایز فیلم است که به عنوان پیوستی دیدنی به مخاطب هدیه می شود .
فیلم سرشار از رنگ و صدای موسیقی محلی است . در فرهنگ بلوچ  به ندرت مراسمی را می توان دید که با موسیقی همراه نباشد. و اتفاقی که آبیار برای مخاطب فیلمش رقم زده بر خلاف بقیه آثار ، لوکیشن هایی از جاذبه های فرهنگ مردمان جنوب شرق ایران و البته اشتهایی با  کشور همسایه یعنی پاکستان است. همه و همه در دل داستان عاشقانه ای که التهاب از همان قاب های شاد اولیه اش می ریزد به جان مخاطب .
 پیشنهاد این است اگر هنوز از موضوع داستان خانم کارگردان مطلع نیستید، کنجکاوی نکنید ؛ با ذهنی خالی از موضوع ، بنشینید پای فیلم . چشم بسپارید و بگذارید خود فیلم دستتان را بگیرد و ببرد تا به انتها .
شبی که ماه کامل شد را اینگونه باید دید تا شکل و شمایلش در چشمتان کامل شود.
به نظر می رسد فیلم در اکران عمومی ۹۸ فروش خوبی داشته باشد همچنان که در آراء مردمی جشنواره فجر در فهرست ده فیلم برتر نشسته است. از اکران های داخلی که بگذریم حضور در جشنواره های خارجی هم فرصتی برای مخاطب آن سوی آبهاست تا  ساعاتی خود را بگذارد جای  مردمان قلب منطقه غرب آسیا ؛ بدون پیش داوری و مدیریت افکار عمومی رسانه ها.
وقتی که ماه کامل شد یک بسته هنری رسانه ای کامل است ؛ داستانی که بر اساس واقعیت ساخته شده