پای این چند خوراکی نباید به یخچالتان برسد!

پای این چند خوراکی نباید به یخچالتان برسد!

دانستن این نکته های ساده از خوراکی ها فرهنگ سلامت مان را بالا می برد هرچه فرهنگ سلامت خود را بالاتر ببریم با کیفیت تر زندگی می کنیم. اما چند خوراکی خوردنی هست که علیرغم تصور خیلی نیاز به خنکی و رطوبت یخچال ندارد. همین که در دمای اتاق نگهداری شود برای حفظ طعم و ماندگاری اش کافی است.

نگهداری مواد غذایی در یخچال برای استفاده بهتر مهم است. یخچال قدیمی ها را یادتان هست؟ همان یخچال هایی که بیشتر شبیه کمد بود. از کنج تاریک و خنک یخچال استفاده می کردند برای نگهداری خیلی چیزها.
از شربت اکسپکتورانت  و کپسول و کرم گرفته پیدا می شد  تا بطری های آب نیم خورده و سکنجیین و شربت آلبالو . هنوز هم یخچال های خیلی از ما شکل و شمایل داخلی اش همین است. اما چند خوراکی خوردنی هست که علیرغم تصور خیلی نیاز به خنکی و رطوبت یخچال ندارد. همین که در دمای اتاق نگهداری شود برای حفظ طعم و ماندگاری اش کافی است. برای اطلاع از برخی قوانین یخچال این مطلب مجله فرهنگی وبلایت را بخوانید…

سیب

سیب درختی های محبوب ما

یخچال دشمن بافت ترد و آبدار سیب است. سیب ها بدون یخچال حالشان بهتر است. بهترین روش نگهداری  سیب  از زمان خرید میوه تا نگهداری آن در خانه شامل نکاتی است که خیلی سریع با هم مرور می کنیم. قبل از خرید به رسیده بودن سیب حواس تان باشد.

اگر راضی به بیرون ماندن سیب ها از یخچال نمی شوید یا هوای اتاق خیلی گرم است سیب ها را در کشوی پایین یخچال بگذارید و روی آن را با پارچه نمدار بپوشانید. حواس تان باشد که در مجاورت سیب ، خوراکی هایی مثل میوه و سبزیجات مثل گل کلم و بروکلی نگذارید.

گاز اتیلن تولید شده از سیب باعث خرابی زودتر این سبزیجات می شوند. پیچیدن جدا از هم سیب ها در روزنامه و عدم تماس شان با هم یکی از راه های طولانی کردن عمر سیب هاست. در هر صورت اگر سیب سالم و بدون لک باشد دو هفته هم بگذرد و روی میز یا کانتر آشپزخانه بمانند آخ نمی گوید؛ امتحان کنید.   

عسل  

عسل در ظرف های شیشه ای

بهترین روش نگهداری عسل در حجم های کم ظرف های شیشه ای، لعابی و یا سفالی است آن هم بیرون از یخچال و در دمای اتاق. عسل در سرمای یخچال ساختار کریستالی شکل پیدا می کند و به اصطلاح شکرک می زند و سفت می شود.
عسل نیازی به نگهداری در یخچال ندارید . عسل را نباید جای خیلی سرد یا خیلی گرم نگهداری کرد ظرف های عسل را با خیال راحت در فضای اتاق بگذارید . عسل ها خشکی و خنکی را دوست دارند .
پس بعد از هربار مصرف درب آن را محکم ببنیدید تا رطوبت به جان اش نیفتد که در این صورت آنزیم های موجود در عسل درب ظرف آن کاملاً محکم بسته شده باشد، زیرا عسل تمایل به جذب رطوبت از محیط اطراف خود را دارد و در صورت ترکیب شدن با رطوبت دچار تخمیر و کاهش کیفیت می شود. یادتان باشد هربار که قاشق در عسل می زنید قاشق خشک باشد.

فقط به یک شرط عسل ها می توانند داخل یخچال کیف شان کوک باشد آن هم وقتی است که جنس عسل روان است و احتمال تغییر طعم آن وجود دارد .

با رعایت این موارد ، عمر و ماندگاری عسل طولانی ها است. عسل طبیعی خوراکی ای است که فاسد نمی شود. جزو معدود مواد خوراکی است که تاریخ انقضا ندارد.   

سیر

سیرهای که هم بو دارند هم خاصیت!

نگهداری اصولی سیر بسیار مهم است. سیر در یخچال طعم و رایحه خود را از دست می دهد.  اگر می خواهید سیر های خریداری شده تان همان عطر و طعم اولیه خودش را حفظ کند آن را در ظرف خنک و خشک که پای هوا به آن نمی رسد بگذارید.
نگهداری سیر در یخچال باعث رشد قارچ در سیر می شود. برای افزایش طول عمر سیر ها آن را در محل خشک و دور از نور آفتاب نگهدارید و البته که هرچه جریان هوا بیشتر باشد حال سیرها هم بهتر است.
بهترین ظرف نگهداری سیر ظرف های سفالی است . جریان هوا از منافذ سفال عبور و مرور بهتری دارد. همه این ها به کنار ، قبل از خرید هم یادتان باشد سیرهای سفت و بدون جوانه را برای خرید نشان کنید.

هرچه سیر نرم تر باشد معلوم است از عمر اش بیشتر گذشته.   

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی خوش رنگ

به نظر شما بهترین جا و دما برای نگهداری خوراکی مثل گوجه فرنگی کجاست؟ اولین پاسخ اغلب ما یک صدا این است: یخچال همان جایی که همین الان اگر یکی دو کیلو گوجه فرهنگی بخریم و به منزل بیاییم در اولین فرصت می گذاریم داخل آن.
غافل از آن که سرما طعم و مزه گوجه فرنگی را از بین می برد. بافت گوجه فرنگی در سرمای یخچال نرم و نرم تر می شود. اما بهترین روش نگهداری گوجه فرنگی برای اینکه هم تازه بماند و هم خواص گوجه فرنگی حفظ شود چیست؟ 
گوجه فرنگی را در دمای محیط نگهداری کنید و البته دور از پنجره و آفتاب مستقیم که می تواند باعث شل شدن گوجه فرنگی ها شود. نکته مهم اینکه دمگل گوجه فرنگی را وقتی بکنید که آن را شسته اید و در حال مصرف اید.
گوجه فرنگی ها بدون دمگل زودتر خراب می شوند و کوتاه تر عمر می کنند. یک نکته مهم دیگر در نگهداری گوجه فرنگی که فوت و فن آشپزی هم محسوب می شود اینکه گوجه فرنگی هایی که یک روز روی پیشخوان آشپزخانه می ماند برای سالاد شدن مزه و طعم بسیار مطلوبی دارند.

دمای اتاق ۲۵ درجه برای یک روز نگهداری گوجه فرنگی ها عالی است.

یادتان باشد که گوجه فرنگی  گیلاسی از این قضیه مستثنا هستند و بهترین روش نگهداری گوجه گیلاسی در یخچال است. گوجه فرنگی گیلاسی در دمای بیرون از یخچال به سرعت خراب می شود.

سیب زمینی     

سیب زمینی های پر از نشاسته

سرمای یخچال باعث از بین رفتن نشاسته سیب زمینی می شود و یک مشت سیب زمینی پودر شده روی دست تان می ماند که نه طعم خوش دارد و نه منظره خوشمزه . اما بهترین روش انبار کردن و نگهداشتن سیب زمینی چیست؟ 
عمر آشنایی ما انسان ها با سیب زمینی را ۱۰ هزار سال تخمین زده اند . سیب زمینی گیاهی دوست داشتنی است که در دستور پخت  غذا های زیادی کاربرد دارد.
تجربه ما از بهترین روش نگهداری سیب زمینی در حقیقت با آزمون خطا همراه بوده تا به جایی که فهمیده ایم سیب زمینی خام وقتی در دمای ۶ تا ۴ درجه سانتی گراد انبار می شود می تواند تا چند ماه بدون خراب شدن سالم بمانم اما ما که انبار با دمای ثابت نداریم چه کنیم تا عمر طولانی تری بدهیم به همین سیب زمینی هایی که هربار چند کیلو می خریم.

بهترین راه خرید سیب زمینی سالم در حجم کم است و اینکه بعد از خرید سیب زمینی آنها را در خنک ترین جای خانه و دور از تابش نور و در فضای تاریک نگهداری کنید.

جوانه زدن سیب زمینی یکی از اولین علائم شروع فساد و پوسیدگی آن است. پس سیب زمینی هایی را برای خرید برداریم که جوانه نزده باشد.

نان سنگک

نان سنگک، نان تافتون ، نان بربری

سرمای یخچال تمام رطوبت نان را به خودش می گیرد و نان خشک و سفت شده تحویل تان می دهد. نان بیات هم که مسلما خوشمزه و باب میل هیچ کسی نیست. حالا بهترین روش نگهداری نان چیست؟

قرار دادن نان در جا نانی و در کل خرید متناسب با میزان مصرف نان . عمر نان در بهترین حالت برای مصرف، کوتاه تر از آن است که تصور کنید. نان ها وقتی از تنور نانوایی در می آیند در اوج کیفیت خود هستند اما زمان نگهداری نان که می شود روش های اشتباه می تواند کیفیت نان را به بدترین شکل خود درآورد.

بهترین راه نگهداری از نان منجمد کردن و دوباره گرم کردن آن است.

یخچال بدترین جا برای نگهداری از نان است . به جای سپردن نان ها به یخچال ها ، نان را به دست سرد فریزر ها بسپارید. 

آجیل    

آجیل های گرانبها!

یخچال محل نگهداری و دورهمی انواع خوراکی هاست. پس کاملا طبیعی است که ترکیب شدن بوها با هم اتفاق شایعی در بیشتر یخچال ها باشد. حالا در این انبار بو ، بعضی از مواد غذایی مستعد جذب رایحه های مختلف اند.

انواع آجیل از آن دسته مواد غذایی است که نسبت به بو حساس است و مزه اش خیلی زود هم مزه جماعت می شود. حیف است که با قیمت بالای آجیل ها و ارزش بالای غذایی آن ، بگذاریم شان در یخچال.

نکته مهم درباره آجیل ها نگهداری درست آن است. آجیل ها می توانند بستر مناسبی برای رشد میکروب های بیماری زا و قارچ ها باشند. حتی  آجیل‌ قدیمی سرطان‌زا ست. مهمترین قارچ آجیل قارچی است که سم آفلاتوکسین تولید می کند کند که عامل سرطان کبد است.
آجیل پوست جدا را می توانید تنها تا دو هفته نگهدارید آن هم در جای خشک و خنک. بهترین روش نگهداری آجیل و مغز دانه ها همین جای خشک و خنک است. آجیل ها در فریزر نزدیک هم یک سال می مانند.     

دانستن این نکته های ساده از خوراکی ها فرهنگ سلامت مان را بالا می برد هرچه فرهنگ سلامت خود را بالاتر ببریم با کیفیت تر زندگی می کنیم

فرستادن دیدگاه