چگونه از گرمازدگی تابستان در امان بمانیم ؟

چگونه از گرمازدگی تابستان در امان بمانیم ؟

پزشکان گرمازدگی را وضعیت اضطراری پزشکی می دانند. گرما زدگی در فهرست انواع آسیب های گرمایی به بدن صدر نشین است. چرا ؟ چون می تواند به مغز و اندام های داخلی بدن آسیب بزند و حتی به مرگ ختم شود. گرما زدگی ، چراغ خاموش می آید و آرام آرام دمای بدن ما را بالا می برد و درست همین زمان است که صدای سیستم کنترل دمای بدن مان درمی آید و شروع می کند به هشدار دادن . فرمول ایجاد گرما زدگی خیلی ساده است. در مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ سلامت در روزهای تابستان بخوانید.

پزشکان گرمازدگی را وضعیت اضطراری پزشکی می دانند. گرما زدگی در فهرست انواع آسیب های گرمایی به بدن صدر نشین است. چرا ؟ چون می تواند به مغز و اندام های داخلی بدن آسیب بزند و حتی به مرگ ختم شود. گرما زدگی تابستان ، چراغ خاموش می آید و آرام آرام دمای بدن ما را بالا می برد و درست همین زمان است که صدای سیستم کنترل دمای بدن مان درمی آید و شروع می کند به هشدار دادن . فرمول ایجاد گرما زدگی خیلی ساده است. در مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ سلامت در روزهای تابستان بخوانید.

عصر یک روز دم کرده تابستانی حوالی تیر یا مرداد دلت می گیرد، حوصله ات می رود تا مرز سررفتگی . به فکر می افتی حالا که گرما دست از سر روز برداشته ، به جای گشتن در پیج اینستاگرام یا کانال های تلگرام به مرکز خریدی ، بازاری ، چیزی سر بزنی یا قفسه های رنگارنگ شهر کتاب را زیر و رو کنی دنبال کتابی که ظهر در آخرین جستجوی اینترنتی ، دلت را ببرد. بخری و دست اش را بگیری بیاوری خانه .

یک گوشه دنج  دور از هیاهو و خستگی زیر باد خنک کولر لم بدهی و بخوانی اش . به امید اینکه جیوه نازک دماسنج از نفس افتاده است رو به سراشیبی اعداد و هوای خنک شده به دل شلوغ خیابان می زنی . خورشید بساط اش را جمع کرده از کف خیابان  اما آسفالت ها هنوز داغ است و هوا خفه . شلوغ هم هست و جمعیت روی هم وول می خورند .

تنگی نفس و عرق که از سر و صورت جاری شود می فهمی که  جزیره گرمایی درست همین جایی است  که ایستادی . اثر جزیره گرمایی شرایطی است که شهرنشینان شهرهای پرجمعیت در تابستان تجربه می کنند و مبتلا می شوند به گرما زدگی .آسفالت و بتن در روز گرما را در خودش ذخیره می کند و  شب که می رسد به تدریج حرارت را آزاد می‌کند.

 احساس گرما و کلنجار رفتن با آن در تابستان طبیعی است اما یک جایی هم می رسد که زور گرما به تعادل دمایی بدن مان می چربد و گرمازده می شویم. پزشکان گرمازدگی را وضعیت اضطراری پزشکی می دانند.

گرما زدگی در فهرست انواع آسیب های گرمایی به بدن صدر نشین است. چرا ؟

چون می تواند به مغز و اندام های داخلی بدن آسیب بزند و حتی به مرگ ختم شود. گرما زدگی ، چراغ خاموش می آید و آرام آرام دمای بدن ما را بالا می برد و درست همین زمان است که صدای سیستم کنترل دمای بدن مان درمی آید و شروع می کند به هشدار دادن .

فرمول ایجاد گرما زدگی خیلی ساده است : قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا را ترکیب کنید با کم آبی بدن . نتیجه می شود رسیدن دمای بدن به ۴۰ درجه . سالمندانی که در خانه شان تهویه مناسب یا جریان هوای کافی ندارد در فصل تابستان احتمال اینکه گرما زدگی به سراغ شان بیاید بیشتر است.

اتفاقی که برای ساکنین شهرهای بزرگ که در شرایط جوی راکد و کیفیت هوای نامناسب نفس می کشند هم اتفاق می افتد . اما از کجا بفهمیم گرما زده شده ایم . گرما زدگی هم مثل هر اتفاق دیگری برای خودش علائم و نشانه ای دارد.

مثلا بعد از فعالیت در یک روز گرم  یا قرار گرفتن در برابر آفتاب :

تپش قلب دارید و ریتم تنفس تان تند شده است بالا رفتن دمای بدن تان که به بیشتر از ۳۷ درجه رسیدهسردرد و سرگیجه و بی اشتهایی داریدحالت تهوع دارید.احساس خستگی و ناتوانی در حرکت را تجربه می کنید عدم تمرکز در انجام کار دارید .

گرما زدگی ممکن است از نظر ما اتفاق ساده ای باشد اما هر دقیقه تاخیر در کنترل و بهبود آن می تواند مرگ را به دنبال داشته باشد. چاره چیست ؟ قبل از اینکه گرما سلامت تان را تهدید کند . اول از همه دوش آب سرد بگیرید.

رفتن به حمام و تن را به آب زدن اولین قدم در درمان گرما زدگی است. رفتن به جای خنک درآوردن لباس های اضافیخوردن آب و مایعات خنکاستراحت کنید یک روز استراحت و بیرون نرفتن از خانه به جایی برنمی خورد سلامتی تان واجب تر است.

اگر با این روش ها  گرما زدگی تان بهبود پیدا نکرد و خوب نشدید حتما به مراکز پزشکی مراجعه کنید.  استفاده از بسته های یخ در قسمت هایی از بدن که رگ های خونی نزدیک تری به پوست دارند مثل زیر بغل ، کشاله ران ، گردن و پشت خیلی موثر است.

دمای بدن را سریع تر پایین می آورد . به شرطی که فرد گرما زده سالمند ، کودک و یا مبتلا به بیماری خاص و مزمن نباشد . اما چه کنیم که گرمازده نشویم یا کمتر گرما به سراغ مان بیاید نوشیدن آب بیرون نرفتن در ساعات اوج گرمااستفاده از لباس های گشاد و رنگ روشنورزش نکردن در ساعات اوج گرمادر کنار همه اینها داشتن تغذیه مناسب در فصل تابستان هم خیلی می تواند بدن تان را آماده نگه دارد برای مقابله با گرما .

با جستجوی بیشتر و بالا بردن اطلاعات می توانید به خودتان و اطرافیان تان کمک کنید و در کنار هم یک تابستان داغ اما جذاب را تجربه کنید.

فرستادن دیدگاه