چگونه خرید احساسی حریف کیف مان نشوند

چگونه خرید احساسی حریف کیف مان نشوند

اگرچه بازار خریدهای اینترنتی این روزها گرم است و فاصله مشتری با بازار خرید به اندازه فاصله اش با تلفن همراه است و چند کلیک حساب کارت های اعتباری را از این جیب به آن جیب می کند اما دلیل نمی شود خانه و محل کار و زندگی مان را انبار جنس های غیرضروری و جاگیر کند. نکته ای که مهم است اینکه خرید احساسی همیشه هم بد نیست. گاه نیاز روح است برای ایجاد تنوع و تخلیه انرژی های مخرب. اما خوب که فکر کنیم احساس هم منطق خودش

اگرچه بازار خریدهای اینترنتی این روزها گرم است و فاصله مشتری با بازار خرید به اندازه فاصله اش با تلفن همراه است و چند کلیک حساب کارت های اعتباری را از این جیب به آن جیب می کند اما دلیل نمی شود خانه و محل کار و زندگی مان را انبار جنس های غیرضروری و جاگیر کند. نکته ای که مهم است اینکه خرید احساسی همیشه هم بد نیست. گاه نیاز روح است برای ایجاد تنوع و تخلیه انرژی های مخرب. اما خوب که فکر کنیم احساس هم منطق خودش.

 

خرید احساسی چیست؟

خرید می کنیم برای رفع نیاز یا برای داشتن احساس بهتر. خرید جدای از مسائل اقتصادی ، گاهی برای پر کردن اوقات فراغت است. خیلی از ما پنج شنبه و جمعه که می شود یا ایام تعطیل اگر پیدا کنیم دوست داریم با خانواده یا جمع دوستانه برویم بازار گردی و پاساژ گردی.

حتی اگر چیزی هم نیاز نداشته باشیم باز هم حس قرار گرفتن در موقعیت خرید انگار حال خوب تزریق می کند در رگ های روح مان . حس و حال خوب خرید فقط در ما آدمهای عصر جدید نیست که در روم باستان هم مرکز خرید به اسم تراجان بوده که  فروشگاه های خرده فروشی زیاد داشته است. بیشتر طراحی نورپردازی و معماری مراکز خرید هم طوری است که نگاه زنان را جلب می کند. 

مشتریان خانم هم  که برایشان خرید دوست داشتنی است. خرید اجناس نو و مد روز در بسته های رنگانگ با هنر خلاقیت طراحان گرافیک، حلقه ارتباط بصری را در نگاه مشتری ها کامل می کند. درست در همین لحظه است که خرید احساسی هم متولد می شود و در مقابل خرید منطقی می ایستد. 

فروشگاه اینترنتی با خدمات ارسال رایگان و بازگشت کالا بدون قید و شرط ، خرید آسان را آسان تر از قبل ممکن کرده است. روان شناسان می گوید خرید احساسی فرآیندی است که می تواند تبدیل به عادت شود تا جایی که فرد منتظر باشد اولین پول به دست آمده را هزینه این روش از خرید کند یعنی خرج کند تا به حال بهتری برسد.  نکته ای که مهم است اینکه خرید احساسی همیشه هم بد نیست.

گاه نیاز روح است برای ایجاد تنوع و تخلیه انرژی های مخرب.  اما خوب که فکر کنیم  احساس هم منطق خودش را دارد. برای قرار دادن مسیرش در چارچوب منطقی ، رعایت چند نکته می تواند حال و روز کیف مان را هم بهتر و به مدیریت هزینه های زندگی کمک کند.

 

 اگرچه بازار خریدهای اینترنتی این روزها گرم است و فاصله مشتری با بازار خرید به اندازه فاصله اش با تلفن همراه است و چند کلیک حساب کارت های اعتباری را از این جیب به آن جیب می کند اما دلیل نمی شود خانه و محل کار و زندگی مان را انبار جنس های غیرضروری و جاگیر کند 

نکات طلایی برای جلوگیری از خرید احساسی

نکات طلایی برای جلوگیری از خرید احساسی هست که ساده است اما راهنمای خرید محصولات می تواند باشد مثل قانون ۱۰ ثانیه وقتی پشت ویترین فروشگاه ایستاده اید یا تبلیغات پیج اینستاگرام دل تان را برای خرید محصول جدید می برد از قانون ۱۰ ثانیه استفاده کنید.

برای ۱۰ ثانیه دست نگهدارید . فکر کنید که با خرید این محصول چه نیازی از شما برطرف می شود یا با این مقدار پول چیزهای مفید دیگری می شود خرید . شاید باورتان نشود اما تحقیقات نشان داده که همین ۱۰ ثانیه ناقابل می تواند جلوی خریدهای بدون دلیل و هزینه غیر ضروری را تا ۴۰ درصد بگیرد.

 به عقب انداختن خرید های غیرضروری از تکنیک های دیگر تسلیم نشدن در برابر این گونه خرید هاست. کافی است برای یک هفته لیست خرید تان را در سبد فروشگاه اینترنتی محبوب تان نگه دارید . نگران نباشید سبد خرید چرخدار فروشگاهی در دنیای دیجیتال مارکتینگ تا وقتی شما بخواهید لیست خریدتان را در سبد فروش حفظ می کند . به خودتان زمان بدهید و بعد از چند روز دوباره سری به فروشگاه بزنید .

اگر همچنان قرارتان بر خرید بود بسم الله : ) 

مطمئن باشید تا حد زیادی از خرید احساسی فاصله گرفته اید. این برای خرید آنلاین . اما برای خریدهای حضوری چه کنیم ؟ وقتی که زرق و برق پشت ویترین مغازه میخکوب مان کرده است. این نوع خرید هم راه و روش خودش را دارد. تحقیقات بازار نشان داده است که وقتی با پول نقد و اسکناس می روید خرید ۲۰ تا ۴۰ درصد کمترخرید می کنید تا وقتی که خرید با کارت اعتباری دارید .

ظاهرا مقاومت شکل سنتی پول و اسکناس بالاتر از صفر و یک مجازی است در برابر خرید . قانون طلایی دیگر ارزش ساعت های کاری تان است. قیمت روی محصول که قصد خرید ش را دارید معادل درآمد چند ساعت یا روز کاری شماست؟

چند روز باید سرکار بروید تا دست کالای دلبری که چشمک زده را بگیرید و از فروشگاه ببرید به خانه ؟ارزشش را دارد ؟  یکی از راه های جذاب مدیریت هزینه ها گرفتن مالیات از خودتان است. مالیاتی که به جیب خودتان می رود و پس انداز می شود برای خرید جدید که هم به موقع باشد هم کارتان را راه بیاندازد. به ازای هر هزار تومان خرید بگذارید صد تومان در حساب پس انداز تان بماند.

 در آخر اینکه حواس تان به شبکه های اجتماعی باشد . تحقیقات نشان داده کسانی که وقت زیادی در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و کانال های تلگرام می گذارنند بیش از دیگران در دام خرید های احساسی و ولخرجی می افتند. 

برای خرید خود سقف بگذارید راهزنان کیف پول این روزها کم نیستند.فرهنگ خرید هم این روزها نیاز به بروزرسانی دارد.