کیست هیداتیک به شما نزدیک است؟

کیست هیداتیک به شما نزدیک است؟

هیداتیک یکی از خطرناکترین بیماری های قابل انتقال از حیوانات به انسان است . هیداتیس به معنای قطره آب است . بیماری هیداتیک ازانگل روده ای سگ وارد بدن انسان و دام می شود. شایع ترین مناطق درگیرهیداتیک، ساحل مدیترانه، جنوب روسیه ، ایران، استرالیا وبلغارستان است. میزبانان اصلی هیداتیک ، گوشتخواران بویژه سگ سانان هستند.

هیداتیک یکی از خطرناکترین بیماری های قابل انتقال از حیوانات به انسان است . هیداتیس به معنای قطره آب است . بیماری هیداتیک ازانگل روده ای سگ وارد بدن انسان و دام می شود. شایع ترین مناطق درگیرهیداتیک، ساحل مدیترانه، جنوب روسیه ، ایران، استرالیا وبلغارستان است. میزبانان اصلی هیداتیک ، گوشتخواران بویژه سگ سانان هستند.

روایتی از هیداتیک و کیست هایی که می تواند زمین گیرمان کند مرد همسایه ما سگ دارد. در نگهداری سگ  اش هم می دانم که وسواس خاصی دارد . امروز صبح که پله ها را دوتا یکی می کردم به  امید زود رسیدن به سر کار به هم رسیدیم. مرد همسایه ، نان تازه گرفته بود با پنیر.

می رفت که با عهد و عیال نوش جان کند. تعارف کرد که نان تازه است و الا و بلا کمی بخور. تکه ای از نان برشته را در هوا کندم و با آرزوی روزی خوش برایش،  زدم به دل خیابان.همچنان که نان را به نیش می کشیدم  به سحرخیزی مرد همسایه فکر می کردم و سبک زندگی اش را بالا و پایین می کردم که آفرین چه مرد خانواده دوستی است.

البته که برایم همیشه جای سوال است که کنار دخترک چند ماهه و  پسر خردسال بیش فعال اش  چطور سگ آپارتمانی  نگه می دارد؟با وجدانم در بحث و مناظره ام برسر مبحث تکراری اما شیرین قضاوت نکن.

که میبینم به مقصد رسیده ام. اسکناس را می گذارم کف دست راننده و می پرم پایین. خانم نوری را می بینم که جلوی درب ورودی ایستاده . پریدگی رنگ اش از زیر مواد آرایشی و رنگ و لعابی که به عاریت گرفته همچنان پیداست.

می گوید که دیشب را تا صبح نخوابیده و  بالای سر ابراهیمی  بیدار بوده است. ابراهیمی دختر دانشجویی  است که برای تحصیل آمده است اینجا . نیمه وقت هم کار می کند . دختر باهوشی است و البته به شدت عاشق گربه ها. خانم نوری می گوید ابراهیمی را دیروز عمل کرده اند.

می پرسم چرا و برای چه ؟ جوابش یک کلمه است : کیست هیداتیک – اگر کاری از دستم برمی آید حتما بگویید . تعارف نکنید. خانم ابراهیمی هم جای خواهر ما .این را می گویم  و می روم بالا . لپ تاب ام را روشن می کنم  ماگ سرامیکی ام را پر می کنم از چای ایرانی اصل که از سایت روستاپ خریدم و دیشب به دستم رسیده .

حالا خوب در فلاسک ام دم کشیده و عطرخوشش  پیچیده در اتاق.  یک صفحه جدید ورد  باز می کنم و می نویسم بسم الله…پیامک می رسد : سلام . عصر می رویم ملاقات خانم ابراهیمی.  آمدنی هستی خبرم کن .حبیب است. عکاس نشریه. 

صفحه سرچ گوگل را باز می کند . گوگل می کنم : کیست هیداتیک  هیداتیک یکی از خطرناکترین بیماری های قابل انتقال از حیوانات به انسان است . هیداتیس به معنای قطره آب است . بیماری هیداتیک ازانگل روده ای سگ  وارد بدن  انسان و دام می شود.

 شایع ترین مناطق درگیرهیداتیک،  ساحل مدیترانه، جنوب روسیه ، ایران، استرالیا وبلغارستان است. میزبانان اصلی هیداتیک ، گوشتخواران بویژه سگ سانان هستند. کرم بالغ در روده کوچک سگ ها زندگی می کند و تخم های خود را ازراه مدفوع به محیط بیرون می رسد. ت

خم های دفع شده در مدفوع سگ هم دام و انسان را آلوده کننده می کند. تخم ها پس از ورود به دستگاه گوارش میزبان باز می شوند و کرم های قلابدار به داخل بافت روده مهاجرت می کنند و از راه رگ های روده یا مجاری لنفاوی، به کبد می رسند. تعدادی از کرم ها در کبد می مانند و تعدادی هم به ریه می روند، آنچه باقی می ماند هم به بقیه اعضای بدن مثل کلیه، طحال، عضلات و مغز می روند.

  انگل ها بعد از استقرار در بافت ، شروع به رشد و نمو می کنند  وظرف چند ماه کیست هایی در اندازه های مختلف می سازند.  کیست های ریوی و کبدی شایع تر هستند. علایم کیست هیداتیک  با درد ساده در محوطه راست شکمی شروع می شود و به تنگی نفس ، سرفه های خشک و عفونت می رسد. کیست ها که پاره می شود بدن دچار شوک آنافیلاکسی می شود. شوک آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک جدی است که خیلی ناگهانی شروع  می‌شود و می‌تواند با مرگ تمام شود.

جدای از شوک آلرژیک ، کیست هیداتیک گاهی آنقدر زیاد می شود که کبد را هم از کار می اندازد.  علائم  بیماری هیداتیک ، بسته  به محل قرارگیری کیست ها یعنی کبد، ریه، مغزیا استخوان و بزرگی کیست فرق می کند. مثلا کیست  در مغز و چشم خیلی زود ایجاد علامت می کند اما کیست در کبد ممکن است سالها طول بکشد و بیمار بدون آنکه بداند آن را با خود حمل کند و دیگران را آلوده .  

جراحی کیست های هیداتیک  هم در انسان تنها راه اساسی معالجه این بیماری است . کاری که خانم ابراهیمی کرده است. ظاهرا بیماری او به خاطر بازی و سرکله زدن  با گربه هاست. پزشکان می گویند که گربه ها هم عامل انتقال هیداتیک به انسان هستند.  

راه های پیشگیری از کیست هیداتیک هم رعایت بهداشت فردی و محیط است و  ضدعفونی مواد غذایی. به خصوص سبزیجات که  حتما باید قبل از مصرف به خوبی با آب شسته شود. برای اطمینان از جداشدن تخم انگل از سبزیجات، چند قطره مایع ظرفشوپی  داخل ظرف شستشو اضافه کنید وسبزیجات را چند لحظه در داخل آب تکان داده شود تا آب کف کند.

در پایان و  مهم تر از همه  عدم تماس با سگ ها و گربه سانان است.

 

خلاصه اینکه نتایج تحقیقات وبلایتی ام این است که آقا جان ! سگ و گربه نگه ندارید؛ مریض می‌شوید.

یاد تکه نانی می افتم که صبح از دست مرد همسایه گرفتم. آب دهان ام را به زور قورت می دهم و چای از دهان افتاده ام را هورت می کشم .

باز هم از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان برایتان می نویسم .

فرستادن دیدگاه