رقص بهار و موسیقی  شهرداد روحانی ، یکی از موسیقی دانان بین المللی ایران

رقص بهار و موسیقی شهرداد روحانی ، یکی از موسیقی دانان بین المللی ایران

موسیقی رقص بهار از ساخته های شهراد روحانی، موسیقی دان مشهور ایرانی است. این آهنگ تکنوازی پیانو است که شهراد روحانی خود اجرا کرده است. رقص بهار را بشنوید و از این آهنگساز ایرانی که شهرت جهانی دارد بیشتر بدانید. موسیقی بخش مهمی از فرهنگ است و مجله فرهنگی وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

موسیقی رقص بهار از ساخته های شهراد روحانی، موسیقی دان مشهور ایرانی است. این آهنگ تکنوازی پیانو است که شهراد روحانی خود اجرا کرده است. رقص بهار را بشنوید و از این آهنگساز ایرانی که شهرت جهانی دارد بیشتر بدانید. موسیقی بخش مهمی از فرهنگ است و مجله فرهنگی وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

شهراد روحانی کیست؟

شهرداد روحانی متولد ۶ خرداد ۱۳۳۳ که در رشت به دنیا آمده است. او موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی است که در تابستان ۱۳۹۵ به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شد. او در خانواده ای هنرمند رشد یافت ؛ پدرش رضا روحانی موسیقیدان بود. روحانی از ۵ سالگی شروع به فراگیری موسیقی کرد و در سن ۱۰ سالگی وارد هنرستان موسیقی شد.
شهریار روحانی می گوید:

ده ساله بودم که وارد هنرستان حرفه ای موسیقی شدم. آموختن موسیقی را به صورت علمی آغاز کردم. در هنرستان، موسیقی را با آموزش ساز و ویلون آغاز کردم و بعد هم، ادامه دادم و در پایان دوره هنرستان برای ادامه تحصیل به وین رفتم و در رشته آهنگسازی و رهبری ارکستر فارغ التحصیل شدم.
بعد از دانشگاه وین برای گذراندن دوران عالی به آمریکا رفتم و موسیقی فیلم و رهبری ارکستر برای فیلم را گذراندم همزمان بهمدت ۱ سال به عنوان دستیار رهبر ارکستر سمفونیک COTA و بعد از ۵ سال به عنوان مدیر و رهبر دائم این ارکستر فعالیت کرد.

شهرداد روحانی

 شهراد روحانی چطور مشهور شد؟

شهرت روحانی بیشتر به دلیل تنظیم و رهبری ارکستر کنسرت یانی است که به همراه ارکستر سلطنتی فیلارمونیک در فضای باز در پارتنون واقع در آتن پایتخت یونان انجام شد.

این کنسرت تحسین و نقد بینندگان را در پی داشت به طوریکه که به پربیننده‌ترین برنامهٔ پخش شده از تلویزیون در آمریکا، و دومین موزیک ویدئوی پرفروش در تاریخ جهان پس از موزیک ویدیوی «تریلر مایکل جکسون» تبدیل شد.

او رهبری چندین ارکستر سمفونی معتبر را به عنوان رهبر مهمان بر عهده داشته که از آن جمله می‌توان ارکستر سلطنتی فیلارمونیک لندن، ارکستر سمفونیک مینه‌سوتا، سمفونیک کلرادو، سمفونیک سن دیگو، سمفونیک ایندیاناپولیس، سمفونیک نیوجرسی، سمفونی فیلارمونیک زاگرب، سمفونی جوانان آمریکا، و غیره را نام برد.

روحانی در سال ۱۹۹۸ توسط دولت تایلند برای ساخت قطعه موسیقی مراسم افتتاحیه و اختتامیه سیزدهمین دوره بازی‌های آسیایی دعوت شد. در سال ۱۹۹۹ جایزه پیکانس تایلند، که معتبرترین جایزه موسیقی و هنری این کشور است را از آن خود کرد. وی در زمینه ساخت و تنظیم موسیقی فیلم نیز فعال است. آهنگ “Connies Butterfly” با شهرتی جهانی یکی از بهترین آثار وی می‌باشد.

شهراد روحانی

ماجرای ساخت اولین آهنگ 

روحانی اولین آهنگ خود در ۱۸ سالگی ساخت قطعه برفراز آسمانها که با صدای ابراهیم حامدی بر روی تیراژ پایانی فیلم برفراز آسمانها منتشر شد، این ترانه توسط نیما مسیحا با آهنگسازی شهرداد روحانی و تنظیم رضا تاجبخش در سال ۱۳۹۴ بازخوانی شد. در فیلم معروف سلام سینما از آهنگ‌های شهرداد روحانی برای موسیقی متن استفاده شد. لازم به گفتن است از مهمترین آثار وی آلبوم بی کلام نسیم بهاری است که از جمله آهنگ‌های شاخص آن، آهنگ‌های «رقص بهار و رقص عذرا» است.

 

رقص بهار شهراد روحانی

ازدواج و فرزندان شهرداد روحانی

شهرداد روحانی با هما فریمانی مهندس معمار و اهل مشهد ازدواج کرده است. سارا و سینا فرزندان این زوج هستند. یک دختر بنام سارا و یک پسر بنام سینا دارم؛ هردوی آنها، از دوران کودکی با موسیقی آشنا شدند و در این حوزه هم پیشرفت های خوبی داشتند، اما پس از مدتی تصمیم گرفتند تا فعالیت حرفه ای شان را جدا از موسیقی ادامه دهند و این کار را هم انجام دادند. پسرم در دوومیدانی حضور دارد و توانسته مقام هم کسب کند. دخترم هم تحصیلات دانشگاهی اش را در رشته ای به جز موسیقی ادامه داده است.

آغاز به کار مجدد شهرداد روحانی در ایران

روحانی از اوایل دهه ۸۰ شمسی به عنوان رهبر ارکستر به ایران آمد و حتی مذاکراتی برای این که رهبری دائمی ارکستر سمفونیک تهران را بپذیرد، انجام داد. او از جمله موزیسین‌هایی است که تقریبا هر سال یک یا دو اجرا را با ارکستر سمفونیک تهران به صحنه برده استشهرداد روحانی تاکنون نه تنها قطعات مختلفی را در سبک‌های متفاوت ساخته، بلکه جوائزی را نیز دریافت نموده‌است. وی همچنین از دانش آموختگان هنرستان هنرهای زیبا (کنسرواتوار) وین در اتریش است که جوائز و بورسیه‌های تحصیلی مختلفی، هم در اروپا و هم در آمریکا نظیر A.K.M Scholarship در وین پایتخت اتریش، و ASCAP Scholarship در لس آنجلس در ایالت کالیفرنیای آمریکا را دریافت کرده‌است.

شهرداد روحانی

نسیم بهاری یکی از بهترین آثاری است که از روحانی منتشر شده است. یکی از زیباترین و مشهورترین آثار شهرداد روحانی به نام رقص بهار یا Dance of Spring است. این اثر را به احتمال زیاد شنیده باشید. چرا که جزئی از حافظه تاریخی موسیقی کشور ماست.
همیشه انتهای اسفند ماه ، ثانیه طور دیگری می گذرد، جریان زندگی و طراوت بهاری که در پیش است ، محسور مان می کند، از خانه بیرون می‌آیید و متوجه می‌شوید که چیزی فرق کرده‌است، بوی مطبوع و خوشایندی را حس می‌کنید که چند صباحی فراموش شده بوده است. اما برای شما آشناست و آن را می‌شناسید، به درختان خشک و بی‌برگ و گیاهان که نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید قرار است تغییر کنند، آسمان هم سراسر آبی و آرام است و قرار نیست این آرامش به این زودی بهم بخورد، این اولین برخورد ما با فصل بهار است. یکی از زیباترین اداراکات زندگی زندگی ما…

رقص بهار شهرداد روحانی باز تعریف آن لحظات به زبان موسیقی است. بی شک هر گاه این قطعه را می شنوید، زمستان درونتان ، بهار می شود.رقص بهار حس و حال خوش بهار را دارد. سرزندگی، انرژی مثبت و جریان تازه‌شدن بهار را به شنونده هدیه می‌کند. نوای پیانوی ایرانی در این آهنگ بسیار روحبخش، دل‌نشین و دوست‌داشتنی است و هر بار که آن را بشنوید از آن لذت خواهید برد.

شهرداد روحانی

 ویدئویی که در این پست ملاحظه می فرمایید اجرای قطعه رقص بهاری است که با تکنوازی شهرداد روحانی ، اسفند ماه سال ۷۴ در استودیوی شرکت ترانه در لس انجلس ضبط شده است.

 

 

 

باتشکر از : musicgeek و wikipedia