سایت مجله فرهنگی وبلایت

اینجا دنیای ماست؛ سراسر محتوای واقعی، برای تجربه یک زندگی بهتر!

وبلایت

حسینیه جاجرمی بجنورد

ویدئو

گل زردم

پادکست

مهرداد کاظمی خواننده و آهنگساز

کتابه

اینترنت

زندگی ایرانی

همسایه های وبلایت

چایخانه

کلیک کن، یه استکان چای بِخر

یه نقالی گوش کن!
چایخانه

رویدادهای فرهنگی هفته

تحلیل رادیویی
چایخانه

گفتگوی اهالی علم و اندیشه

ایران، تاریخ، تمدن
گنجینه آیین های ایرانی
گنجینه آیین های ایرانی

آیین های ایرانی

همه مطالب

بعدی مطلب بعدی مجله فرهنگی وبلایت
قبلی مطلب قبلی مجله فرهنگی وبلایت
  • سه شنبه 20 خرداد 1399

    جشن سروشگان

    جشن سروشگان و خروس های بامحل

    جشن سروشگان از جشن های باستانی ایرانی است. ایرانیان باستان هفدهمین روز از هر ماه را روز سروش می گفتند و در هفدهم فروردین که نخستین روز سروش در هر سال است جشن سروشگان را برگزار می‌کردند. ایرانی ها به حیوانات و طبیعت هم نگاهی دینی‌ داشتند. مثل همین خروس یا سروش که در ۱۷ فروردین ماه هرسال جشن مخصوص داشته به اسم سروشگان. خروس در فرهنگ ما  از مرغان بهشت است. در مجله فرهنگی وبلایت از آئین های ایرانی بخوانید.

  • سه شنبه 02 اسفند 1401

    آداب و رسوم پیشواز رمضان

    آداب و رسوم پیشواز ماه رمضان در فرهنگ ایران

    ماه رمضان را آغازی است و پایانی؛ اما فقط این سی روز یا بیست و نه روز نیست. برای مردم ایران، رمضان به قدری عزیز است که از پانزده روز قبل، یعنی از فردای جشن نیمه شعبان به استقبالش می روند. به اصطلاح فرهنگ روزه به پیشواز رمضان می روند. پیشوازی که آداب و ادب […]

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    پرچم ایران

    پرچم برای چمیدن در دست باد

    پرچم یا بیرق نماد کشور و گروه هاست. در تمام دنیا پرچم ها دو کارکرد سیاسی و فرهنگی دارند کارکرد فرهنگی همان ایجاد حس وفاق و اتحاد مردم آن سرزمین است و کارکرد سیاسی آن کاملا خارجی ست در مقابل سایر کشورها. در متن زیر از پرچم و تاریخچه آن می خوانید.

  • سه شنبه 22 آذر 1401

    دور همی یلدا

    شب یلدا و دورهمی های گره گشا

    دورهمی شب یلدا یکی از آیین های ایرانی است که اجتماعی شدن ایرانی ها از سالهای دور را تقویت کرده است. گره گشایی دورهمی یلدا بیش از آن چیزی است که فکر می کنید

  • شنبه 26 آذر 1401

    یلدا و بازار

    چگونه سفره شب یلدای کم هزینه و اقتصادی داشته باشیم؟

    برگزار کردن شب یلدای کم خرج و اقتصادی دغدغه خیلی از ما در حوالی آخرین روزهای پائیز است. دغدغه ای که با چند راهکار می توان تا حدود زیادی آن را برطرف کرد.

  • جمعه 10 مرداد 1399

    عید قربان به شهرهای ایران سفر کنید

    عید قربان از اعیاد بزرگ اسلامی است. از رسوم این عید قربانی کردن است که در آئین های ایرانی هزاران سال پیشینه دارد. هر شهر ایران بسته به سکونت اقوام مختلف قربان را ویژه برگزار میکنند. با مجله فرهنگی وبلایت باشید تا از رسم عید قربان در شهرهای مختلف ایران باخبر شوید. این قسمت به مناطق ترکمن نشین سفر می کنیم از قربان شور می خوانیم و رسم تاب بازی.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    تاریخچه شب یلدا

    تاریخچه شب یلدا را در فرهنگ اصیل ایرانی جستجو کنید

    بچه که بودیم درمدرسه می گفتند ایرانی ها از اقوام آریایی هستند. شغلشان کشاورزی و دامپروری بوده، در شمال فلات ایران. بعدتر خواندیم که سلمان فارسی، قبل از اسلام آوردن، اسمش روزبه بوده، از ایران؛ حالا هم، سی ام آذر که می شود رسمی داریم به اسم یلدا یا شب چله. فکر کنید به تاریخچه […]

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    رمضان در کردستان

    ماه رمضان و رسم مردمان کُرد

    ماه رمضان در کردستان و روستاهای آن مثل سایر نقاط ایران رسم و رسوم ویژه خودش را دارد. از رویت هلال ماه رمضان تا شیرینی های کردستان در ماه رمضان آئین مردم کُرد را در این سی روز می سازد. حال و هوای ماه رمضان و رسم مردمان کُرد را در مجله فرهنگی وبلایت دنبال کنید.

  • چهارشنبه 23 مهر 1399

    شله زرد نذری صفر

    داستان شله زرد نذری بیست و هشت صفر

    غذاهای نذری بیست و هشتم صفر در مناطق مختلف ایران متنوع است. شله زرد، شله مشهدی، حلیم نذری از مهمترین غذاهای نذری ماه صفر است. در بخش آئین های ایرانی و دین مجله فرهنگی وبلایت داستانی با مضمون نذری بیست و هشت صفر به روایت لیلا صادق محمدی بخوانید.

  • چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399

    بررسی لالایی در فرهنگ مردم ایران

    لالایی در فرهنگ مردم ایران بخشی از فرهنگ شفاهی است. لالایی در فرهنگ ملل مختلف از همان دوران باستان بوده است. هدف از خواندن لالایی ، آرامش دادن به کودک است. اینکه لالایی در مناطق مختلف ایران چطور است و دلیل همه گیری آن چیست؟ در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    آرتمیس

    آرتمیس، گیاه مناسب دسته گل عروس

    آرتمیس یا درمنه گیاهی دارویی است که کاربردهای دیگری هم دارد. مثلا در برخی فرهنگ ها در غرب آسیا از آرتمیس در تزئین دسته گل عروس استفاده می شود. آرتمیس گیاهی تلخ است اما به عنوان نماد و مفهومی خاص استفاده می شود. در متن زیر در مجله فرهنگی وبلایت از آرتمیس، گیاه مناسب دسته گل عروس بخوانید. شاید انتخاب شما هم این گیاه باشد.

  • سه شنبه 19 مرداد 1400

    عزادای های نامشروع

    عزاداری های نامشروع، آمیخته شدن انحراف با آئین ها

    انحراف چه از جانب محبین باشد چه مغرضین؛ فرقی نمی کند. خاصیت انحراف این است؛ چند درجه چرخش ناقابل از حقیقت کافیست تا واقعیت روی صفحه تاریخ به مرور قلب شود و نسل های پس از تو، کم کم برای حسینی اشک بریزند که جعل شده است آن هم از سر عادت!

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا و کریسمس

    انطباق شب یلدا و کریسمس | ریشه یابی کریسمس اروپایی ها!!

    طیفی از محققین باور دارند که اساسا بخش گسترده ای از آیین مسیحیت، ناشی از باور های مهرپرستی بوجود آمده است و مسیحیت اختلاط فرهنگی واضحی با مهرپرستی دارد. مثلا تولد حضرت مسیح در آغل هم یکی از این مصادیق است که به گفته مسیحیان، از تولد میترا در غار گرفته شده.

  • چهارشنبه 25 تیر 1399

    سندباد

    سندباد بحری ، بندر سحرآمیز سیراف و آهنگ هله مالی

    سندباد بحری و داستان‌های هزار و یک شب از دل برخی از افسانه‌ سرایی های دوره ساسانی و برخی از سفرنامه‌های بازرگانان ایرانی در قرن‌های اولیه اسلام برگرفته شده. بعدها به واسطه تجارت بصره و سیراف با کشورهای هند و چین و شروع ادبیات جدید، داستان‌هایی در آمیزش با فرهنگ عرب، در دل هزار و یک شب جای گرفتند.

  • چهارشنبه 20 مرداد 1400

    داستان روضه های خانگی ؛ روایتی از مادر بزرگ برای نوه اش…

    روضه خانگی در ایران بیش از صد سال قدمت دارد. بیشتر ما حداقل یک بار چای روضه خورده ایم. در این داستان درباره تاریخچه روضه خانگی بخوانید و مفهوم و معنی روضه بدانید. مجله فرهنگی وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

    گل غلطان کاشان

    گل غلطان، رسمی برای نوزادان بهار اولی

    رسم گل غلطان در کاشان و دامغان و مناطقی که گل محمدی می روید از آئین های ایرانی است. گل غلطان هرسال در اردیبهشت همزمان با برداشت گل محمدی انجام می شود. گل غلطان از سال ۲۰۰۶ در انتظار ثبت جهانی در فهرست  میراث فرهنگی ناملموس است. در مجله فرهنگی وبلایت از غلطیدن نوزادان در گل بیشتر بخوانید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    هدیه شب یلدا

    رسم هدیه دادن در شب یلدا

    رسم هدیه دادن در شب یلدا یکی از رسوم فرهنگ ایرانی است. خرید هدیه مناسب یلدا یک هنر است. هدیه شب یلدا بسته به منطقه جغرافیایی می تواند هدیه اختصاصی باشد. در این صفحه از خرید هدیه با چاشنی یلدا گفته ایم. در مجله فرهنگی وبلایت از آئین یلدا بیشتر بدانید.

  • شنبه 03 خرداد 1399

    عید فطر

    عید سعید فطر و بازگشت به فطرت

    عید سعید فطر، عید بزرگ بندگی است و طلوع ماه نو با همه باریکی و نحیفی اش امیدی است جوانه زده در دلها که یک ماه بندگی خدا مورد قبول بوده است. متن بازگشت به فطرت به عید فطر و معنای فطر اشاره دارد. مجله فرهنگی وبلایت پیشاپیش حلول ماه شوال و عید سعید فطر را به خوانندگان محترمش تبریک می گوید.

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • سه شنبه 03 تیر 1399

    مسجد وکیل کرمان

    مسجد وکیل کرمان ؛ مسجدی در طولانی ترین راسته بازار ایران

    مسجد وکیل کرمان بخشی از مجموعه تاریخی وکیل است. این مسجد در فهرست مساجد قدیمی ایران ثبت شده و از نظر موقعیت در طولانی ترین راسته بازار ایران قرار گرفته. مسجد وکیل به فرمان یک پدر و پسر خوشنام ساخته شده: خاندان وکیل. ماجرای ساخت این مسجد و ویژگی هایش را بخوانید.

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    ویتامین ها

    ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم

    ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند روزانه در غذاهای مصرف روزانه به آنها نیاز داریم. اینکه حداقل نیاز یک فرد بالغ چقدر است و چرا این میلی گرمی های مفید مهم است در متن ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم گفته شده است. در سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ غذا و سلامتی بخوانید.

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    برند حلال

    برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید

    برند حلال روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی به چشم تان خورده است.می دانید این کلمه چه کاربرد و مفهومی دارد و چه تمایز و تفاوتی با بقیه محصولات دارد؟
    در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت آمده است. چیستی برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید، بخوانید.

  • یکشنبه 11 خرداد 1399

    باغ عفیف آباد شیراز

    باغ عفیف آباد شیراز ؛ بهشتی که انتهای یک خیابان به انتظارت نشسته

    باغ عفیف آباد شیراز از نمونه های باشکوه باغ ایرانی است.برای آشنایی با تاریخچه باغ عفیف‌آباد، معماری و ساختمان باغ گلشن،موزه نظامی باغ عفیف‌آباد شیراز، قهوه‌خانه سنتی عفیف آباد،حمام خزینه‌ای باغ و در آخر برای سرزدن به این جاذبه گردشگری،آدرس و مسیر دسترسی به باغ عفیف‌آباد با این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت همراه شوید.

  • پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401

    خواهرخواندگی ؛ پیوند سیاسی فرهنگی بین شهرهایی که شهردار های باهوش دارند!

    خواهرخواندگی یک قرارداد فرهنگی ست که دو شهر متعهد می شوند تا دو خواهر در رشد فرهنگی ،اقتصادی ، آموزش و ورزش ، بهداشت و سلامت ، گردشگری و محیط زیس به یکدیگر کمک کنند. اولین نشان خواهر خواندگی ، نام گذاری متقابل دو خیابان از هر شهر ، به نام  هم است در مجموع شهرهای کره ی زمین ، در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ خواهر خوانده دارند.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    الگوی مصرف و مدیریت آب و فاضلاب ، بحرانی است.

    آمار ها می گوید: در یکی از استان های کوچک کشور،بطور میانگین هر فرد در یک روز، ۲۰۰ لیتر آب مصرف میکند!! از این ۲۰۰ لیتر، ۴ تا ۵ لیتر مصرف شرب دارد؛ و به دلیل نداشتن زیرساخت های مورد نیاز آب و فاضلاب کشور، همه ۲۰۰ لیتر آب مصرفی باید تا استاندارد مصرف شرب […]

  • جمعه 30 دی 1401

    مسجد نصیر الملک

    مسجد نصیر الملک؛ صورتی ترین مسجد دنیا

    از قدیم گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن؛ داستان مسجد نصیرالملک یا همان صورتی هم از این جنس است.درباره اینکه معماری مسجد تاریخی نصیرالملک چرا این قدر جذاب است و صاحب آن چه کسی بوده بخوانید.

  • جمعه 13 تیر 1399

    این باغ ایرانی معجزه ای در دل کویر است

    باغ شاهزاده ماهان ، بزرگ ترین و زیباترین باغ ایرانی و از آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو است. می گویند این باغ ایرانی شبیه بهشت است؛ فضایی جذاب با معماری ایرانی. در مجله فرهنگی وبلایت با تاریخچه باغ شاهزاده و جاذبه های آن آشنا شوید.

  • پنجشنبه 15 دی 1401

    روز جهانی خط بریل

    روز جهانی خط بریل؛ درفشی که یک نفر را کور کرد و چشم بقیه را روشن!

    روز جهانی بریل برای یادبود جامعه نابینایان و روشندلال است. داستان خط بریل از یک اتفاق تلخ شروع شد و حالا جهانی شده.

  • دوشنبه 10 بهمن 1401

    کبوتر خانه در ایران

    وقتی کبوترها آپارتمان نشین بودند…

    معماری کبوترخانه در ایران از شاهکارهای فرهنگ و تمدن ماست؛ از هزاران سال قبل کبوترها در ایران خانه اختصاصی داشتند و نحوه ساخت کبوترخانه کاملا حساب شده بود و سود دوطرفه هم داشت تا جایی که صاحبان کبوترخانه های اصفهان پول پارو می کردند.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    قورمه سبزی، غذای ایرانی یا افغانستانی؟

    می گویند ذائقه ایرانی ها به سمت ترشی و شوری متمایل است و در بین غذاها ، قورمه سبزی سمبل ذائقه ایرانی.احتمالا به خاطر همین، انقدر جا افتاده که حداقل از صد سال قبل تا به امروز، دستور پختش هیچ تغییری نکرده! قورمه سبزی به نوعی غذای ملی ایرانی به حساب می آید.طرز تهیه قورمه سبزی را هر بانوی ایرانی می داند و طعم و مزه اش با ذائقه ایرانی ها جور است.

  • پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399

    بازار وکیل شیراز ، آیینه تاریخ و معماری ایران که فراموش شده!

    بازار وکیل شیراز از بازارهای قدیمی ایران است. یادگاری زیبا از معماری ایرانی که از کریمخان زند برایمان به ارث رسیده. این روزها سقف بازار وکیل شیراز در حال ریزش است. اما کسی به فکرش نیست. قصه بازار وکیل شیراز، وکیل بی وکیل را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    تفکیک زباله و نکاتی مهم که رعایتشان نشانه فرهنگ ماست!

    جداسازی و تفکیک زباله یک فرهنگ است . فرهنگی که در ایران خیلی جا نیوفتاده اما قوانین و نکات ساده و اولیه ای دارد که با رعایت کردن آن می توان خیلی زود کیفیت زندگی و سلامت جامعه را با رعایت کردن آن ارتقا داد. چند نکته ای از تفکیک زباله و مدیریت پسماند که […]

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    مسجد نائین

    مسجد جامع نائین؛ ۱۲۰۰ سال، رکوع و سجود و حمد و ثنا

    اگر می خواهید با یکی از اولین مساجد ساخته شده در ایران آشنا شوید، مسجد جامع نائین را ببینید. نائین شهری کویری و داغ با مسجدی که در طول ۱۲۰۰ سال، علاوه بر اهالی شهر از مسافران غریبه زیادی پذیرایی کرده است. مسجدی که ۱۲ قرن سِن دارد مسافرانی که خسته از راه دراز با […]

  • یکشنبه 18 دی 1401

    مسجد گوهر شاد

    مسجد گوهرشاد و ماجرای عروس تیمور لنگ

    گوهرشاد بیگم عروس تیمور لنگ است. زنی که در دل خاندان خونریز و مهاجم تیموریان زندگی می کرد اما به فرهنگ دوستی و هنر پروری و خردمندی شهره است. مسجد گوهرشاد که از آثار به جا مانده از دوره تیموریان است به دستور او ساخته شده. ماجرای مسجد گوهر شاد و عروس تیمور لنگ را در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • سه شنبه 07 مرداد 1399

    باغ های ایرانی ؛ این بهشت های زمینی

    باغ ایرانی هنر معماری ایرانی است. ساختار باغ ایرانی، اجزای مشخصی دارد. تاریخچه باغ ایران به عمر اولین قنات های ایران گره خورده. قدیمی ترین باغ ایرانی را پاسارگاد می دانند. تعداد باغ های ایرانی در جای جای ایران کم نیست. در این مطلب از مفهوم باغ ایرانی گذر کنید و با برخی از معروف ترین باغ های ایرانی آشنا شوید.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    کوچه آشتی کنان و مدیریت شهری

    رسم بود وقتی دو نفر را می خواستند آشتی دهند، مسیرشان را به سمت این کوچه ها می کشیدند. تنگی کوچه و نبودِ راه پیش و پس ، حریف غرورشان می شد؛ دو نفر ، رو در رو  می شدند.
    سلام و علیکی بود . در تنگی کوچه ها گیر می کردند به هم و همین آغازی می شد برای یک لبخند. رد که می شدند از هم ، کدورت های قبلی رد شده بود.

زندگی ایرانی

ایرانگردی

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • سه شنبه 19 فروردین 1399

    کتاب؛ یار مهربان یا بیگانه ای در میان ما

    چرا از کتاب و کتابخوانی دور افتاده ایم ؟! فرزندانمان با همه نوع وسایل سرگرمی و دنیای مجازی آشنایی دارند ولی با کتاب که یار دیرین ماست ، بیگانه …
    مغز ما برای پرورش بیشتر و تکمیل بخش خلّاق ؛نیاز به تصویر سازی دارد اینکه مفاهیمی در قالب کلمات خوانده شود و درذهن  تصوّر کنیم .

  • یکشنبه 13 آذر 1401

    روز جهانی معلولین

    روز جهانی معلولان،۹ نفر از ما باید حواسش به ۱ نفر، بیشتر باشد

    ۱۲ آذر هر سال، روز معلولان به یک شعار اختصاص دارد و هر سال بر یکی از جنبه های زندگی معلولان تاکید می شود تا بقیه جامعه بر اساس آن رفتار کند و به هموار کردن مسیر زندگی این قشر از جامعه فکر و اقدام کند. مثلا شعار روز جهانی معلولان در سال ۲۰۲۲ این […]

  • شنبه 20 اردیبهشت 1399

    تربیت کودک و آینده ای که از آن می ترسیم

    به دنیا آمدن نوزاد در یک خانواده، جذاب و شیرین است. فرزند دار شدن، آرزوی خیلی از زوج های جوان است و  قدم نورسیده ، رحمت و روزی خدا را با خودش میاورد اعتقاد قلبی خیلی از ایرانی هاست. اما اینکه کودک مان در سال های بعد، چه کارهایی بکند و نکند نگرانی و دغدغه اش کم نیست. در صفحاتی از مجله فرهنگی وبلایت، مفاهیم و مشکلاتی که با آن درگیر هستیم را در قالبداستان روایت می کنیم. متن کوتاه زیر از تربیت کودک و آینده ای که از آن می ترسیم می گوید.

  • پنجشنبه 15 مهر 1400

    مفهوم صبر

    مفهوم صبر در سیره محمدی و تاثیر آن بر زندگی ما

    مهارت صبر یکی از ویژگی ها و صفات نیکو در رفتار انسان است که شکل بازدارنده برای او دارد. الگوی صبر در اسلام سیره و رفتار نبوی بوده که در روایات مختلف بیان شده. اینکه صبر در سیره محمدی چگونه بود را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

    امام رضا

    چند داستان از امام علی بن موسی الرضا علیه السلام

    داستان درباره زندگی ائمه اطهار علیه السلام برش هایی از زندگی است. نکته هایی دارد که سیره آن بزرگواران را نمایش می دهد. با تامل و تفکر درباره آن می توان به زندگی و کیفیت آن اضافه کرد. چند داستان درباره امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    سمّی ترین روز سال

    سال میلادی که نو می شود ، همزمان با جشن بزرگ کریسمس ، آدمها در جاهای مختلف زمین تلاش می کنند تا اسم خود را ببرند در ردیف یکی از ترین های جدول گینس . عناوینی مثل : بزرگترین کاج کریسمس گرانترین درخت کریسمس سال میلادی که نو می شود ، همزمان با جشن بزرگ […]

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    صندلی نماز

    صندلی برای نماز، فرهنگ را بالا می برد؟!

    صندلی نماز در انواع مدل های تاشو و … در اغلب مساجد شهر این روزها هست. دهه های قبل از صندلی نماز خبری نبود. قدیمی ترهای صف اولی مسجد که عمدتا از سالخوردگان بودند با وجود درد زانو و مفاصل نماز را تا می شد ایستاده اقامه می کردند تا… این صندلی برای نماز است. صندلی اضافه شده به فرهنگ نماز . صندلی برای نماز، فرهنگ را بالا می برد در همین موضوع نکته های جالبی دارد. با مجله فرهنگی وبلایت همراه باشید

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    قهوه نوشیدنی خاص و نکاتی که برای سلامتی مهم است

    قَهوه نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شدهٔ گیاه قهوه به دست می‌آید. گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌ گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است. این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود که در درجهٔ اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست، هنگام رسیدن میوهٔ گیاه قهوه، دانه‌های قهوه را برداشت و فرآوری می‌کنند.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    گرمازدگی

    چگونه از گرمازدگی تابستان در امان بمانیم ؟

    پزشکان گرمازدگی را وضعیت اضطراری پزشکی می دانند. گرما زدگی در فهرست انواع آسیب های گرمایی به بدن صدر نشین است. چرا ؟ چون می تواند به مغز و اندام های داخلی بدن آسیب بزند و حتی به مرگ ختم شود. گرما زدگی ، چراغ خاموش می آید و آرام آرام دمای بدن ما را بالا می برد و درست همین زمان است که صدای سیستم کنترل دمای بدن مان درمی آید و شروع می کند به هشدار دادن . فرمول ایجاد گرما زدگی خیلی ساده است. در مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ سلامت در روزهای تابستان بخوانید.

  • دوشنبه 07 آذر 1401

    ایران استرالیا

    هشت آذری ها و آن مربی برزیلی، والدیر ویرا

    چند سال پیش از این، تو برنامه ای که از شبکه دو پخش می شد و در مورد حماسه ۸ آذر ملبورن استرالیا بود، والدیر ویرا سرمربی تیم ملی در اون بازی و محمد خاکپور مدافع تیم، مهمون برنامه بودن…🥳 ویرا اون سال بعد از باخت تیم ملی به قطر و عدم صعود مستقیم مون […]

  • سه شنبه 09 اردیبهشت 1399

    آغوش محکم با مکث طولانی؛ تجربه یک مادربزرگ ایرانی

    مراقبت و نگهداری از سالمند دغدغه امروز خیلی هاست. بعضی به دنبال مراقبت های بهداشتی سالمند هستند، بعضی هم نگران قیمت نگهداری از سالمندان. اما راه نگهداری از روح و قلب حساس شان چه؟  نگهداری از سالمند در آغوش محکم با مکث طولانی هم راهی است که قیمت ندارد. درباره اش در بخش اخلاق ایرانی  مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

    گیاهان آپارتمانی

    گیاهان آپارتمانی و چند پیشنهاد سبز برای محیط زندگی

    ما گیاهان آپارتمانی را می خواهیم برای اینکه نیاز ذهنی و روحی مان را به زیبایی تامین کنند . تقویت حافظه و تمرکزمان را بالا برنند و آرامش سبزشان در حالی که چشم ها خسته از آلودگی دود و اضطراب سربی و سیمانی ساختمان هاست، جوری بنشیند به چشم هایمان که همه را خنثی کند. […]

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    جشنواره خرید تابستانی لباس ایرانی

    دلار که ارزان تر بود برنامه هرسال پری خانم همین بود که بلیط و تور ارزان ترکیه جور کند و با خواهرش برای خرید به ترکیه بروند . چمدان ها را بار کنند و برگردند در انباری طبقه پایین خانه شان که حالا به مزون تبدیلش کرده بودند لباس ها را آویزان کنند و بپوشند و هی عکس بگیرند برای کانال تلگرام شان و بدون دردسر چندین برابر بکشند روی قیمت و با افتخار به خانم ها بفروشند.

  • جمعه 15 فروردین 1399

    خرید کالای ایرانی

    چگونه به کالای ایرانی اعتماد کنیم؟

    نکاتی در خرید کالای ایرانی هست که اگر دقت کنیم کالاهایی را پیدا می کنید که آرام و بی صدا پیشرفت کرده اند و حالا می توانند رقیب کالای مشابه خارجی شان شوند.حمایت از کالای ایرانی به معنی استقبال از خرید هر کالای بی کیفیت و بنجلی نیست اما نخریدن کالای ایرانی به بهانه بی کیفیت بودن یا کیفیت برتر محصولات خارجی تنها یک بهانه است.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    پیله ی هوس

    – دلم می خواد …. دلم نمی خواد – می خوام همون طور که دوست دارم زندگی کنم  – بی خیال بذار اون جور که دوست داره زندگی کنهولش کن …دیالوگ هایی آشنا از آدمهایی که تعدادشان کم نیست.جوری که انگار دارد به سمت فرهنگ شدن هم پیش می رود وآدمهایی از این دست شاید در […]

  • جمعه 15 فروردین 1399

    تفاوت های شیر مادر و شیر خشک، تفاوت زمین تا آسمان!

    شیر مادر به نوعی ایمنی بدن نوزاد را بالا می برد تا به هیچ کدام از موارد بالا دچار نشود. ایمنی شیر مادر به خاطر وجود عامل اصلی ایمنی شیر مادر، ماده‌ای به نام ایمونوگلوبولین ترشحی A است که در مقدار آن در آغوز یا اولین شیر مادر در ۴۸ ساعت اول بعد از زایمان خیلی زیاد است و با گذشت زمان در غلظت‌های پایین‌تر تولید می شود و  در شیر اصلی مادر همچنان وجود دارد.

  • چهارشنبه 29 تیر 1401

    توجیهات دهان بند ، ساده و سریع بحران های اجتماعی را حل می کند!

    باید از مسئله، عبور کرد نه فرار!. بهترین مدیران جهان، مدیرانی هستند که از پس بحران برمی آیند، توان ایستادگی و حفظ تمرکز در شرایط سخت را دارند، در شرایط سخت، با شرایط سخت روبرو می شوند. شب مسابقه مصدوم نمی شوند!. یاد اردوهای نرفته نمی افتند!. یاد کیلوهایی که کم کرده اند نمی افتند!. فقط به فکر عبور از بحران هستند؛ اوضاع اگر قرار بود همیشه بر وفق مراد باشد که قهرمانی و موفقیتی حاصل نمی شد.
    شاید یکی از دلایل درجا زدن های ما ، مهارت و توانایی خیره کننده در تولید و انتشار توجیهات دهان بند است که خیلی سریع تر مسئله را حل می کند، برای خودمان و دیگران…

مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت

تازه ترین مطالب

این مطالب را با دقت بخوانید!

تبلیغات
رادیوطور
مجله اینترنتی وبلایت

خیابان مشاهیر

در خیابان مشاهیر بسراغ شناسنامه دارهای این سرزمین می رویم
سعی مان این است؛
از اهل علم و ادب و هنر تا ورزشکاران و پهلوانان و البته دردانه های همیشه سرافراز، شهدای وطن
سری به زندگی ایشان می زنیم و در کوچه پس کوچه های خاطراتشان،
از زیست پر منفعت آن بزرگان و بزرگواران می آموزیم
خیابان مشاهیر، کوچه ها و خانه های ماندگار، بسیار دارد...

بیشتر بخوانید
استودیو فرهنگ
مجله اینترنتی وبلایت

تالار هنر

اینجا قرار است فرهنگ ایرانی را بارها و بارها جلوی دوربین بنشانیم.
فرهنگ،از گوشه های مختلف زندگی بگوید
و ما تصویرش را قاب های خوش رنگ و لعاب بگیریم.
برسانیم به رواق منظر چشم شما
استودیو فرهنگ آلبوم تصویری وبلایت است...

مجله اینترنتی وبلایت
تبلیغات