سایت مجله فرهنگی وبلایت

اینجا دنیای ماست؛ سراسر محتوای واقعی، برای تجربه یک زندگی بهتر!

وبلایت

حسینیه جاجرمی بجنورد

ویدئو

شب یلدا

پادکست

مدرن تاکینگ

کتابه

اینترنت

زندگی ایرانی

همسایه های وبلایت

چایخانه

کلیک کن، یه استکان چای بِخر

یه نقالی گوش کن!
چایخانه

رویدادهای فرهنگی هفته

تحلیل رادیویی
چایخانه

گفتگوی اهالی علم و اندیشه

ایران، تاریخ، تمدن
گنجینه آیین های ایرانی
گنجینه آیین های ایرانی

آیین های ایرانی

همه مطالب

بعدی مطلب بعدی مجله فرهنگی وبلایت
قبلی مطلب قبلی مجله فرهنگی وبلایت
  • سه شنبه 22 آذر 1401

    بازی های ایرانی شب یلدا

    انواع بازی های شب یلدا ، هر شهر، علی الحساب یک بازی

    بازی های شب یلدا یکی از بخش های زیبای این شب بلند است. بازی های شب یلدا شهرهای مختلف ایران هرکدام به نوعی است. تکی بازی و دست کشتی، فنجون بازی، پُر یا پوت و جوراب بازی از انواع این بازی های یلدایی است.

  • سه شنبه 19 مرداد 1400

    عزادای های نامشروع

    عزاداری های نامشروع، آمیخته شدن انحراف با آئین ها

    انحراف چه از جانب محبین باشد چه مغرضین؛ فرقی نمی کند. خاصیت انحراف این است؛ چند درجه چرخش ناقابل از حقیقت کافیست تا واقعیت روی صفحه تاریخ به مرور قلب شود و نسل های پس از تو، کم کم برای حسینی اشک بریزند که جعل شده است آن هم از سر عادت!

  • دوشنبه 02 تیر 1399

    آئین های ایرانی ؛ کالبد شناسی یک مفهوم

    آئین های ایرانی برای ایرانی ها مهم است. از جشن های مذهبی در ایران تا جشن های محلی و آئین های ایرانی پیش از اسلام همه از مجموعه این آئین هاست. فرهنگی ایرانی براساس ارزش ها و باورهای مردم این جغرافیا در قالب رسم و رسوم آئینی خود را نشان می دهد. در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت کالبد شکافی این مفهوم را بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • یکشنبه 09 بهمن 1401

    جشن سده

    از جشن سده و گل بهمن چه می دانید؟

    جشن سده جشن ایرانیان باستان است. این آئین با کشاورزی گره خورده. از خاکستر چوب های آتش زده در جشن سده به زمین های کشاورزی می پاشیدند. برخلاف باور عموم، سده ارتباطی با دین و مذهب زرتشت ندارد و در کتاب زرتشتیان اشاره ای به آن نشده است. از این آئین ایرانی بیشتر بدانید.

  • یکشنبه 04 خرداد 1399

    عید فطر

    آداب و رسوم عید سعید فطر در ایران

    آداب و رسوم عید سعید فطر در ایران، همزمان با حلول ماه شوال و استهلال برپا می شود. در کنار آئین های دینی که مهترین آن اقامه فریضه نماز صبح عید فطر است رسم هایی هست که بسته به شهر و فرهنگ هر منطقه ای پررنگ تر و یا اختصاصی برگزار می شود. در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت از رسوم عید فطر در ایران می گوییم.

  • چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399

    بررسی لالایی در فرهنگ مردم ایران

    لالایی در فرهنگ مردم ایران بخشی از فرهنگ شفاهی است. لالایی در فرهنگ ملل مختلف از همان دوران باستان بوده است. هدف از خواندن لالایی ، آرامش دادن به کودک است. اینکه لالایی در مناطق مختلف ایران چطور است و دلیل همه گیری آن چیست؟ در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا

    ریشه های فرهنگی و فلسفه خوراکی های شب یلدا در ایران

    بر اساس باور پیشینیان، شب یلدا زمانی است که فرشته بدی ها که ملقب به اهریمن است بر فرشته خوبی ها که امشاسپندان لقب گرفته است غلبه می کند و به این شکل از فردای آن، خورشید دوباره زاده می شود و روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند. شب یلدا، مملو […]

  • چهارشنبه 03 اسفند 1401

    رسم کلید زنی کرمان در ماه رمضان

    رسم کلیدزنی ماه رمضان،یک رسم خانومانه برای حاجت روا شدن

    رسم کلیدزنی ماه رمضان یک رسم قدیمی اختصاصی خانم هاست؛ آن هم برای حاجت روا شدن. کلیدزنی بیشتر بین زنان کرمانی و به خصوص رفسنجانی باب بوده. شب بیست و هفتم رمضان که می رسید، زنان بی شوهر، دختران دم بخت و آنهایی که شوهر داشتند اما بچه نداشتند، شرکت کننده های کلیدزنی بودند. اما […]

  • دوشنبه 10 بهمن 1401

    جشن سده در فرهنگ ایران

    جشن سده در بزرگترین استان ایران چه شکلی است؟

    جشن سده، جشنی برای چهل روز بعد یلداست. یلدا برای ما ایرانیان مسلمان ها مانده اما جشن سده مخصوص زرتشتیان است. سده هنوز هم در شهرهای زرتشتی نشین اجرا می شود مثلا در کرمان که تعداد بیشتری از آیین های زرتشت به جا مانده.کرمان پهناورترین استان ایران است. قوم و قبیله های مختلفی در خاک […]

  • شنبه 09 اسفند 1399

    سبزه سبزم، ریشه دارم؛ درباره رسم سبزه انداختن

    سبزه سبز کردن یا سبزه انداختن یکی از مجموعه رسم های نوروز در فرهنگ ایران است. این رسم در فهرست یکی از هزاران میراث ناملموس فرهنگی ایران قرار گرفته. درباره پیشینه سبزه عید، اینکه سبزه عیدِ هزارسال قبل چه شکلی بوده و چه تاثیری بر اقتصاد خانواده ایرانی داشته، موضوع این متن است.

  • جمعه 10 مرداد 1399

    عید قربان به شهرهای ایران سفر کنید

    عید قربان از اعیاد بزرگ اسلامی است. از رسوم این عید قربانی کردن است که در آئین های ایرانی هزاران سال پیشینه دارد. هر شهر ایران بسته به سکونت اقوام مختلف قربان را ویژه برگزار میکنند. با مجله فرهنگی وبلایت باشید تا از رسم عید قربان در شهرهای مختلف ایران باخبر شوید. این قسمت به مناطق ترکمن نشین سفر می کنیم از قربان شور می خوانیم و رسم تاب بازی.

  • یکشنبه 17 مهر 1401

    من فوجی موتو هستم ، دختری از سرزمین آفتاب تابان…

    من فوجی موتو هستم. پژوهشگر مردم شناس ،  از سرزمین آفتاب تابان ، ژاپن. بعد از زبان مادری ام ، فارسی را حتی  بهتر از انگلیسی صحبت می کنم. برای من که مراسم چای ، همیشه در فنجان های سپید  و حضور پررنگ زنان خلاصه می ش  ، دیدن استکان های بلور و عطر چای نذری تان  به اندازه ای کافی بود که به همراه شاگردانم  بارها و بارها چمدان هایم را ببندم و به ایران سفر کنم.

  • سه شنبه 02 اسفند 1401

    رسم خانه تکانی برای پیشواز ماه رمضان

    نظافت و خانه تکانی پیشواز رمضان در شهرهای ایران

    رسم خانه تکانی رمضان یکی از آئین های پیشواز رمضان است که در ایران هنوز هم سنتی زنده است. هرچند که اغلب خانه تکانی نوروز را می شناسیم اما مردمان هر شهر برای خود برنامه های مشخص دارند.

  • جمعه 02 خرداد 1399

    فرهنگ های عجیب

    فرهنگ های عجیب ، قوانین عجیب تر!

    فرهنگ بومی هر کشور و جغرافیایی مخصوص به خود است. بر  اساس همین فرهنگ ها قوانینی وضع می شود که از نظر فرهنگ بیگانه عجیب به نظر می رسد. متن فرهنگ عجیب، قوانین عجیب تر با ارائه مثال هایی از تفاوت های فرهنگی را یادآور می شود. مجله فرهنگی وبلایت را در شبکه جهانی اینترنت ورق بزنید. 

  • سه شنبه 20 خرداد 1399

    جشن سروشگان

    جشن سروشگان و خروس های بامحل

    جشن سروشگان از جشن های باستانی ایرانی است. ایرانیان باستان هفدهمین روز از هر ماه را روز سروش می گفتند و در هفدهم فروردین که نخستین روز سروش در هر سال است جشن سروشگان را برگزار می‌کردند. ایرانی ها به حیوانات و طبیعت هم نگاهی دینی‌ داشتند. مثل همین خروس یا سروش که در ۱۷ فروردین ماه هرسال جشن مخصوص داشته به اسم سروشگان. خروس در فرهنگ ما  از مرغان بهشت است. در مجله فرهنگی وبلایت از آئین های ایرانی بخوانید.

  • چهارشنبه 09 آذر 1401

    جشن آذرگان

    جشن آذرگان و آداب و رسوم ایرانیان باستان

    ایرانیان باستان، ۹ ام هر ماه را به عنوان آذر روز می شناختند و در آن روز نیایش های مخصوصی داشتند. آتش نیایش که پنجمین نیایش از پنج نیایش خرده اوستا به حساب می آید در آذر روزها خوانده می شود.

  • دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

    دانش سنتی

    دانش سنتی؛ مادر علم جدید

    دانش سنتی را مادر علم جدید می دانند. پدران ما در گذشته با دانش و مهارت هایی که سینه به سینه به آنها رسیده بود، اموراتشان را می گذراندند. نمونه آثار و بناهای تاریخی گذشته همگی حاصل تجربه و دانش سنتی آنهاست. نمونه های دانش بومی در ایران موفق و در بسیاری موارد کم نظیر است. در این باره متن زیر را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا در شهر های ایران | از شمال تا جنوب کشور چه خبره؟!

    یلدا یا چله؛ آخرین شب پاییز، بلند ترین شب سال و شبی که قرن هاست ایرانیان در سرتاسر کشور آنرا جشن می گیرند و حتی رسم دارند که شب زنده داری کنند و تا صبح خوش بگذرانند. اما هر جای کشور، فرهنگ، جشن و آداب و رسوم مخصوص به خودش را دارد و در حقیقت […]

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    تفکیک زباله و نکاتی مهم که رعایتشان نشانه فرهنگ ماست!

    جداسازی و تفکیک زباله یک فرهنگ است . فرهنگی که در ایران خیلی جا نیوفتاده اما قوانین و نکات ساده و اولیه ای دارد که با رعایت کردن آن می توان خیلی زود کیفیت زندگی و سلامت جامعه را با رعایت کردن آن ارتقا داد. چند نکته ای از تفکیک زباله و مدیریت پسماند که […]

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • پنجشنبه 15 دی 1401

    روز جهانی خط بریل

    روز جهانی خط بریل؛ درفشی که یک نفر را کور کرد و چشم بقیه را روشن!

    روز جهانی بریل برای یادبود جامعه نابینایان و روشندلال است. داستان خط بریل از یک اتفاق تلخ شروع شد و حالا جهانی شده.

  • جمعه 30 دی 1401

    مسجد نصیر الملک

    مسجد نصیر الملک؛ صورتی ترین مسجد دنیا

    از قدیم گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن؛ داستان مسجد نصیرالملک یا همان صورتی هم از این جنس است.درباره اینکه معماری مسجد تاریخی نصیرالملک چرا این قدر جذاب است و صاحب آن چه کسی بوده بخوانید.

  • جمعه 23 دی 1401

    پلو مخلوط

    آموزش آشپزی، پلو مخلوط در وبلایت

      پلو یکی از رایج ترین روش های پخت برنج توی ایرانه که معمولا با خورشت سرو میشه اما پلوی مخلوط، خودش یک غذای کامله می تونید با ماست یا سبزی خوردن نوش جان کنید😋 بریم با هم پلوی مخلوط بپزیم تا توی این هوای سرد 🌧 عطرش خونه رو پر کنه 🥣 موادی که […]

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    برند حلال

    برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید

    برند حلال روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی به چشم تان خورده است.می دانید این کلمه چه کاربرد و مفهومی دارد و چه تمایز و تفاوتی با بقیه محصولات دارد؟
    در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت آمده است. چیستی برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید، بخوانید.

  • پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401

    خواهرخواندگی ؛ پیوند سیاسی فرهنگی بین شهرهایی که شهردار های باهوش دارند!

    خواهرخواندگی یک قرارداد فرهنگی ست که دو شهر متعهد می شوند تا دو خواهر در رشد فرهنگی ،اقتصادی ، آموزش و ورزش ، بهداشت و سلامت ، گردشگری و محیط زیس به یکدیگر کمک کنند. اولین نشان خواهر خواندگی ، نام گذاری متقابل دو خیابان از هر شهر ، به نام  هم است در مجموع شهرهای کره ی زمین ، در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ خواهر خوانده دارند.

  • سه شنبه 02 اردیبهشت 1399

    عودلاجان و بانکی که دیزی و چای قند پهلو می فروشد

    عودلاجان یکی از مناطق قدیمی تهران است. مجموعه خانه های قدیمی، بازار عودلاجان و بخش های دیدنی آن روزانه ده ها نفر را برای عودلاجان گردی به این محله می کشاند. در عودلاجان قدیمی ترین بانک ایران به مشتری ها دیزی و چای می فروشد. قصه عودلاجان را در مجله فرهنگی وبلایت دنبال کنید.

  • سه شنبه 07 مرداد 1399

    باغ های ایرانی ؛ این بهشت های زمینی

    باغ ایرانی هنر معماری ایرانی است. ساختار باغ ایرانی، اجزای مشخصی دارد. تاریخچه باغ ایران به عمر اولین قنات های ایران گره خورده. قدیمی ترین باغ ایرانی را پاسارگاد می دانند. تعداد باغ های ایرانی در جای جای ایران کم نیست. در این مطلب از مفهوم باغ ایرانی گذر کنید و با برخی از معروف ترین باغ های ایرانی آشنا شوید.

  • یکشنبه 11 خرداد 1399

    باغ عفیف آباد شیراز

    باغ عفیف آباد شیراز ؛ بهشتی که انتهای یک خیابان به انتظارت نشسته

    باغ عفیف آباد شیراز از نمونه های باشکوه باغ ایرانی است.برای آشنایی با تاریخچه باغ عفیف‌آباد، معماری و ساختمان باغ گلشن،موزه نظامی باغ عفیف‌آباد شیراز، قهوه‌خانه سنتی عفیف آباد،حمام خزینه‌ای باغ و در آخر برای سرزدن به این جاذبه گردشگری،آدرس و مسیر دسترسی به باغ عفیف‌آباد با این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت همراه شوید.

  • جمعه 13 تیر 1399

    این باغ ایرانی معجزه ای در دل کویر است

    باغ شاهزاده ماهان ، بزرگ ترین و زیباترین باغ ایرانی و از آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو است. می گویند این باغ ایرانی شبیه بهشت است؛ فضایی جذاب با معماری ایرانی. در مجله فرهنگی وبلایت با تاریخچه باغ شاهزاده و جاذبه های آن آشنا شوید.

  • چهارشنبه 16 آذر 1401

    بازارهای قدیمی ؛ شما هم اینجا خاطرات مشترک دارید

    بازارهای قدیمی ایران از میراث فرهنگی این سرزمین است.بازار کلمه ای فارسی است؛ به معنی مکان تعیین قیمت. وقعیت بازارهای ایران معمولا در نزدیکی دروازه مهم شهر یا مسیرهای اصلی  قرار داشته. با فهرست بازارهای سنتی ایران در این متن آشنا شوید.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    کوچه آشتی کنان و مدیریت شهری

    رسم بود وقتی دو نفر را می خواستند آشتی دهند، مسیرشان را به سمت این کوچه ها می کشیدند. تنگی کوچه و نبودِ راه پیش و پس ، حریف غرورشان می شد؛ دو نفر ، رو در رو  می شدند.
    سلام و علیکی بود . در تنگی کوچه ها گیر می کردند به هم و همین آغازی می شد برای یک لبخند. رد که می شدند از هم ، کدورت های قبلی رد شده بود.

  • سه شنبه 03 تیر 1399

    مسجد وکیل کرمان

    مسجد وکیل کرمان ؛ مسجدی در طولانی ترین راسته بازار ایران

    مسجد وکیل کرمان بخشی از مجموعه تاریخی وکیل است. این مسجد در فهرست مساجد قدیمی ایران ثبت شده و از نظر موقعیت در طولانی ترین راسته بازار ایران قرار گرفته. مسجد وکیل به فرمان یک پدر و پسر خوشنام ساخته شده: خاندان وکیل. ماجرای ساخت این مسجد و ویژگی هایش را بخوانید.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    الگوی مصرف و مدیریت آب و فاضلاب ، بحرانی است.

    آمار ها می گوید: در یکی از استان های کوچک کشور،بطور میانگین هر فرد در یک روز، ۲۰۰ لیتر آب مصرف میکند!! از این ۲۰۰ لیتر، ۴ تا ۵ لیتر مصرف شرب دارد؛ و به دلیل نداشتن زیرساخت های مورد نیاز آب و فاضلاب کشور، همه ۲۰۰ لیتر آب مصرفی باید تا استاندارد مصرف شرب […]

  • پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399

    بازار وکیل شیراز ، آیینه تاریخ و معماری ایران که فراموش شده!

    بازار وکیل شیراز از بازارهای قدیمی ایران است. یادگاری زیبا از معماری ایرانی که از کریمخان زند برایمان به ارث رسیده. این روزها سقف بازار وکیل شیراز در حال ریزش است. اما کسی به فکرش نیست. قصه بازار وکیل شیراز، وکیل بی وکیل را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید

  • یکشنبه 18 دی 1401

    مسجد گوهر شاد

    مسجد گوهرشاد و ماجرای عروس تیمور لنگ

    گوهرشاد بیگم عروس تیمور لنگ است. زنی که در دل خاندان خونریز و مهاجم تیموریان زندگی می کرد اما به فرهنگ دوستی و هنر پروری و خردمندی شهره است. مسجد گوهرشاد که از آثار به جا مانده از دوره تیموریان است به دستور او ساخته شده. ماجرای مسجد گوهر شاد و عروس تیمور لنگ را در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

    زباله ها

    چرا یارانه دو ماه خود را برای زباله ها هزینه می کنی؟

    آمارهایی که در دو سه سال اخیر منتشر شده ، می گوید : در تهران روزانه حدود یک و نیم میلیارد تومان صرف جمع آوری زباله ها می شود!!
    به عبارت جالب تر ، هر تهرانی ، سالانه ، یارانه یک ماهش را صرف جمع آوری زباله های خود می کند!
    حالا جالب تر آنجاست که گویا چیزی حدود همین مبلغ ، اندکی بیشتر یا کمتر هم ، صرف تفکیک زباله های خشک و تر می شود!
    یعنی شاید ما در طول یک سال ، دو ماه یارانه خود را در ازای جمع آوری و تفکیک زباله هایمان پرداخت می کنیم!

زندگی ایرانی

ایرانگردی

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • شنبه 20 اردیبهشت 1399

    تربیت کودک و آینده ای که از آن می ترسیم

    به دنیا آمدن نوزاد در یک خانواده، جذاب و شیرین است. فرزند دار شدن، آرزوی خیلی از زوج های جوان است و  قدم نورسیده ، رحمت و روزی خدا را با خودش میاورد اعتقاد قلبی خیلی از ایرانی هاست. اما اینکه کودک مان در سال های بعد، چه کارهایی بکند و نکند نگرانی و دغدغه اش کم نیست. در صفحاتی از مجله فرهنگی وبلایت، مفاهیم و مشکلاتی که با آن درگیر هستیم را در قالبداستان روایت می کنیم. متن کوتاه زیر از تربیت کودک و آینده ای که از آن می ترسیم می گوید.

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    صنعت خودروی ایران و نامه سرگشاده مدیر مرسدس بنز

    صنعت خودرو ایران داستان عجیب و غریبی دارد. از مافیای خودرو که می گویند مثل اختاپوس افتاده به جانش تا مدیران صنعت خودرو کشور که هرکدام به نوعی در آشفته بازار خودرو نقش داشته و دارند. متن نامه سرگشاده مدیر مرسدس بنز به مدیران ایرانی سعی دارد داستان پردرد خودرو در ایران را از زاویه متفاوتی روایت کند. با مجله فرهنگی وبلایت همراه باشید.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    اثر پروانه ای

    از اثر پروانه ای در زندگی تان چه می دانید؟

    اثر پروانه ای یکی از پر بحث ترین نظریه های فیزیک است که به دنیای اجتماعی ما و پیچیدگی روابط انسانی نیز پایش باز شده. با نظریه اثر پروانه خیلی از موقعیت های زندگی و رفتار خودمان را می توان تحلیل کرد. در قسمت آداب معاشرت صفحه اخلاق ایرانی از اثر پروانه ای چه می دانید را بخوانید. مجله فرهنگی وبلایت را ورق بزنید.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    چهارشنبه سوری

    فرهنگی که حواسش هست در آخرین چهارشنبه سال

    اقتصاد چهارشنبه سوری هیچ زمان مثل این روزها جلب توجه نمی کرد برایمان . اینکه با حسابی سرانگشتی ببینیم این سنت ایرانی که حالا تبدیل شده به فرهنگ خودآزاری و دیگر آزاری ، آتش تهیه اش چقدر هزینه ریالی دارد برای هر ایرانی .

  • چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

    مدیریت بودجه خانواده

    مدیریت بودجه خانواده و نکات کاربردی آن

    مدیریت بودجه خانواده و نحوه صحیح بهینه کردن آن از دغدغه های هر خانواده ای است. به عبارتی دیگر همان حساب دخل و خرج را داشتن برای اینکه بتوانیم مدیریت خوبی روی درآمدمان داشته باشیم بهتر است چند نکته را رعایت کنیم البته این نکات بیشتر برای اون دسته از افرادی است که در سازمانی مشغول به کارند و حقوق ثابت ماهیانه دارند معمولا قسمت اعظمی از در آمد ما صرف امور روز مره مثل اجاره خانه ، قسط ها ، خورد و خوراک و پوشاک می شود

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    فرهنگ خرید

    برنامه ریزی برای خرید را فرهنگ کنیم

    چند پیشنهاد از وبلایت برای برنامه ریزی هنگام خرید ۱-اقلام مورد نیاز را دسته بندی ، بودجه را بررسی و برای هر موزد در زمان و فصل مناسبش اقدام به خرید کنیم ۲- هیچگاه.. چند پیشنهاد از وبلایت برای برنامه ریزی هنگام خرید ۱-اقلام مورد نیاز را دسته بندی ، بودجه را بررسی و برای […]

  • چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

    مسلمان ایرانی

    مسلمان ایرانی یا ایرانی مسلمان؟

    ایرانی ها قرن هاست که مسلمان اند و اسلام را پذیرفته اند اما به موازات این ایمان آوردن، رفتارهایی دارند فرهنگ شده است. خودشان هم گاهی از آن شکایت دارند. فرهنگی که وقتی در دایره فرهنگ اسلامی قرار می گیرد بدجور توی ذوق می زند. متن مسلمان ایرانی یا ایرانی مسلمان در صفحه اخلاق ایرانی مجله فرهنگی وبلایت درباره جنبه های فرهنگی رفتار ایرانیان بحث می کند. 

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    جشنواره خرید تابستانی لباس ایرانی

    دلار که ارزان تر بود برنامه هرسال پری خانم همین بود که بلیط و تور ارزان ترکیه جور کند و با خواهرش برای خرید به ترکیه بروند . چمدان ها را بار کنند و برگردند در انباری طبقه پایین خانه شان که حالا به مزون تبدیلش کرده بودند لباس ها را آویزان کنند و بپوشند و هی عکس بگیرند برای کانال تلگرام شان و بدون دردسر چندین برابر بکشند روی قیمت و با افتخار به خانم ها بفروشند.

  • چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399

    پیاز

    راه حل مسئله گرانی پیاز در خانه ماست

    قیمت پیاز هرچند وقت یک بار مشکل خریدار بازار پیاز است. اما راه حل مسئله گرانی پیاز در خانه ماست. به سادگی می توانید در روزهایی که پیاز گران می شود و قیمتش به سقف می چسبد خودتان دست به کار شوید حل مسئله ای که گاهی دولت و وزارت کشاورزی از حل آن عاجز است. در صفحه خانه و خانواده مجله فرهنگی وبلایت چند دقیقه برایش وقت بگذارید.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    از رویای تحصیل تا بحران بیکاری

    درد دل یکی از فارغ التحصیلان ممتاز رشته ی موسیقی این بود : امید داریم روزی حداقل چیزی که یادمان دادند را از ما بخواهند …. در این چند سال دانسته هایمان را انبار کردیم برای روز مبادا، که هنوز نرسیده. موسیقی دانان جوان تحصیل کرده ای که هیچ کس تحویلشان نمی گیرد و مانده […]

  • جمعه 02 خرداد 1399

    روابط زناشویی در این سبک زندگی…

    روابط زناشویی در سال های اخیر در خانواده ها به بحران و بحث روز تبدیل شده. اتفاقی که در خانواده دهه های قبل به نوع دیگری خودش را نشان می داد حالا دلیل و ریشه خیلی از پرونده های طلاق است. متن روابط زناشویی در این سبک زندگی با روایت داستانی به این مسئله پرداخته که چرا به اینجا رسیده؟ صفحات اخلاق ایرانی در مجله فرهنگی وبلایت را ورق بزنید.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    گفتگو

    مهارت گفتگو در عصر دیجیتال

    مهارت گفتگو از توانایی های مورد نیاز در ارتباط میان فردی ما آدمهاست. تکنیک های موثر مهارت گفتگو در مقالات و منابع مختلف کم نیست اما چرا مهارت گفتگو در عصر دیجیتال امری متفاوت شده است؟ متن زیر در صفحه اخلاق ایرانی مجله فرهنگی وبلایت این باره بحث می کند و به زوایای مختلف این مهارت می پردازد. 

  • سه شنبه 30 فروردین 1401

    صدای دست و پای آب می آید، کمی بهتر آب مصرف کنیم!

    ما باید در هر روز حتما شش تا هشت لیوان آب بنوشیم! آب ۸۳٪ از خون ما ، ۷۰٪ از مغز ما و ۹۰٪ از ریه های ما را تشکیل می‌دهد و به طور کلی بدن ما ۷۰٪ آب دارد.
    بدن ما بدون آب به حیات خود ادامه نمی دهد و از سوی دیگر منابع آبی بسیار محدود هستند. بنابراین تک تک انسان های کره ی زمین برای حفظ حیات خود باید در نگهداری از هر قطره ی آب تلاش کنند.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    شبدر قرمز ، سبزی فراموش شده

    سبزی های فراموش شده

    به جز کاهو و کلم و آنچه در انواع سالادها و غذاها مصرف می کنیم خیلی از گونه ها هم هست که تقریبا فراموش کرده ایم سبزی هایی که در گذشته تعداد شان خیلی بیشتر و متنوع تر بود و هنوز هم در بعضی از روستاها مصرف می شود شبدر و یونجه دوتا از آنهاست […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    میراث پدر

    پدر سنگ بنا و رکن اصلی یک خانه است می توان به شانه های مردانه اش تکیه کرد به دست های بزرگش ، که سایه می شود بر سرت واژه ی مشترکی بر زبان کودکان دنیا ؛ بابا پدر ؛ چه بخواهی ، چه نخواهی ، خودش را مسئول می داند در برابر کانون خانواده […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    آداب معاشرت هایی که جانی را می گیرد!

    آداب معاشرت در هرجامعه ای بخشی از فرهنگ است اما چیزهایی هست که تقریبا جدای از رنگ و مذهب و ملّیت در همه جای دنیا مشترک است. مثل حرف زدن و رنجاندن. گاهی حرف هایی می زنیم بی غرض و گاه با غرض. متن آداب معاشرت هایی که جانی را می گیرد! از جنبه های اجتماعی همین جملات روزمره ساده که بین مان رد و بدل می شود و تاثیری که می گذارد می گوید. برای بهبود کیفیت زندگی این صفحات از مجله فرهنگی وبلایت را ورق بزنید.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    میزان حال فعلی ماس

    این جمله شامل همه مون میشه،کم و زیاد داره، شدت و ضعف داره، شکلش فرق میکنه،ولی هس. مثلاً : پشت چراغ قرمز وامیسّیم،هیشکیم تو چارراه نیس، توجیهی نازل میشه:الان صَب کردن یا نکردن من چه تاثیری تو ترافیک داره؟!!!بعد کلاچ، بعد دنده، بعد گاز ،و یا علی مدد… یا تو خیابون داریم میریم،ترافیک خطی که […]

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    صندلی نماز

    صندلی برای نماز، فرهنگ را بالا می برد؟!

    صندلی نماز در انواع مدل های تاشو و … در اغلب مساجد شهر این روزها هست. دهه های قبل از صندلی نماز خبری نبود. قدیمی ترهای صف اولی مسجد که عمدتا از سالخوردگان بودند با وجود درد زانو و مفاصل نماز را تا می شد ایستاده اقامه می کردند تا… این صندلی برای نماز است. صندلی اضافه شده به فرهنگ نماز . صندلی برای نماز، فرهنگ را بالا می برد در همین موضوع نکته های جالبی دارد. با مجله فرهنگی وبلایت همراه باشید

مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت

تازه ترین مطالب

این مطالب را با دقت بخوانید!

تبلیغات
رادیوطور
مجله اینترنتی وبلایت

خیابان مشاهیر

در خیابان مشاهیر بسراغ شناسنامه دارهای این سرزمین می رویم
سعی مان این است؛
از اهل علم و ادب و هنر تا ورزشکاران و پهلوانان و البته دردانه های همیشه سرافراز، شهدای وطن
سری به زندگی ایشان می زنیم و در کوچه پس کوچه های خاطراتشان،
از زیست پر منفعت آن بزرگان و بزرگواران می آموزیم
خیابان مشاهیر، کوچه ها و خانه های ماندگار، بسیار دارد...

بیشتر بخوانید
استودیو فرهنگ
مجله اینترنتی وبلایت

تالار هنر

اینجا قرار است فرهنگ ایرانی را بارها و بارها جلوی دوربین بنشانیم.
فرهنگ،از گوشه های مختلف زندگی بگوید
و ما تصویرش را قاب های خوش رنگ و لعاب بگیریم.
برسانیم به رواق منظر چشم شما
استودیو فرهنگ آلبوم تصویری وبلایت است...

مجله اینترنتی وبلایت
تبلیغات